Limma sprucken kantring på högtalare?

Permalänk
Medlem

Limma sprucken kantring på högtalare?

Hej,

Har som rubriken antyder en högtalare med en liten spricka i ringen som orsakar knaster vid basgång. Ser väldigt lösbart ut med lite lim men gissar att jag får ett försök på det innan jag måste A) försöka byta ringen eller B) byta hela högtalaren. Har kollat på lite olika lim för gummi men ingen av dom nämner riktigt det här bruksområdet. Har någon erfarenhet och tips?

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j0net:

Hej,

Har som rubriken antyder en högtalare med en liten spricka i ringen som orsakar knaster vid basgång. Ser väldigt lösbart ut med lite lim men gissar att jag får ett försök på det innan jag måste A) försöka byta ringen eller B) byta hela högtalaren. Har kollat på lite olika lim för gummi men ingen av dom nämner riktigt det här bruksområdet. Har någon erfarenhet och tips?

Beror helt på vilken högtalare, om det är gummi- eller skumkant och hur mycket en ny enhet kostar. Märke och modell?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Beror helt på vilken högtalare, om det är gummi- eller skumkant och hur mycket en ny enhet kostar. Märke och modell?

Gummi. Argon 7450A. Reservdelar verkar inte vara tillgängliga längre, så jag är väl mest ute efter att plåstra ihop gummit på bästa tänkbara sätt.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j0net:

Gummi. Argon 7450A. Reservdelar verkar inte vara tillgängliga längre, så jag är väl mest ute efter att plåstra ihop gummit på bästa tänkbara sätt.

Hmm, dessa lanserades väl i 2012? Lite ovanligt att så pass "nya" gummiringar går sönder, är du säker på att resten av enheten är intakt? Oklart om det går att ghettomodda sådant, kanske @mrqaffe vet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mät hur många tum högtalaren är på och skicka efter en ny gummiring.

Däremot hakar jag på @Kent och säger att det känns skumt att den redan skulle ha gett upp på en så ny högtalare.

Är du säker på att det bara är gummiringen och inget mer som är trasigt?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr, det där verkar vara ett byte av ring. Det jag letar efter är lite rekommendationer av svenska varumärken för lim som är funkar bra för att fixa det här.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hmm, dessa lanserades väl i 2012? Lite ovanligt att så pass "nya" gummiringar går sönder, är du säker på att resten av enheten är intakt? Oklart om det går att ghettomodda sådant, kanske @mrqaffe vet?

Skrivet av Lifooz:

Mät hur många tum högtalaren är på och skicka efter en ny gummiring.

Däremot hakar jag på @Kent och säger att det känns skumt att den redan skulle ha gett upp på en så ny högtalare.

Är du säker på att det bara är gummiringen och inget mer som är trasigt?

/Lifooz

Skadan är tillfälligt lösbar genom att foga samman sprickan i gummit. Däremot är den tejp jag har använt inte elastisk nog för att motstå vibrationerna i längden, men jag ser för mig att ett starkt lim skulle göra susen. Om ni möjligtvis kan rekommendera några märken lim som funkar bra i den här situationen vore det uppskattat.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0net:

Nej tyvärr, det där verkar vara ett byte av ring. Det jag letar efter är lite rekommendationer av svenska varumärken för lim som är funkar bra för att fixa det här.

Här kanske du får en ledtråd till vilken typ av lim?
https://youtu.be/zYLoVGDKj2c?t=475

Permalänk
Hedersmedlem

@j0net: gummilagning kanske? Har faktiskt ingen aning, men den är åtminstone lite flexibel. Risken är dock att enheten inte kommer att röra sig helt perfekt, vilket kan resultera i att talspolen tar stryk och/eller ger upphov till missljud.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bild skulle hjälpa, i fall av gummiupphängning brukar det kunna limmas utan större problem beroende på hur skadan ser ut. Starkast brukar någon form av tunn förstärkning som limmas från insidan bli. Men det beror ju på hur det ser ut som sagt, och sedan kommer ju domen variera, beroende på vem du frågar likaså.

Har dessutom för mig att dessa högtalare har upphängningen limmad bakifrån mot konen, vilket gör eventuellt byte lite bökigare. Jag har tidigare kört med en tub MI-3035 för reparationer och byten, men har även provat andra kontaktlim för gummi med god framgång när nämnda tub tog slut.

Frågan är väl vad som hänt din upphängning, de brukar vara tämligen hållbara. Oavsett, ge oss en bild på blir det lättare att bedöma.

Skrivet av Kent:

@j0net: gummilagning kanske? Har faktiskt ingen aning, men den är åtminstone lite flexibel. Risken är dock att enheten inte kommer att röra sig helt perfekt, vilket kan resultera i att talspolen tar stryk och/eller ger upphov till missljud.

Spindeln i kombination med resten av upphängningen borde erbjuda nog med stabilisering, dessutom är det inte ovanligt att saker är lite off center i högtalare. Vi talar inte om någon gigantisk xmax i detta fall heller. Jag har inte upplevt några problem varken vid lagade koner eller upphängningar än så länge.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Här kanske du får en ledtråd till vilken typ av lim?
https://youtu.be/zYLoVGDKj2c?t=475

Tack, jag har glott på flera videos på YouTube men det har visat sig svårt att hitta varumärken som är lätt tillgängliga i Sverige.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem

Så här kanske?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@j0net: gummilagning kanske? Har faktiskt ingen aning, men den är åtminstone lite flexibel. Risken är dock att enheten inte kommer att röra sig helt perfekt, vilket kan resultera i att talspolen tar stryk och/eller ger upphov till missljud.

Yep, ett av dom jag kikat på men har samma farhågor som du. Det lutar mot att jag bara plockar upp något gummilim och ser hur det går. Att byta själva ringen ser inte omöjligt ut men när det inte finns några reservdelar från producenten så är jag lite skeptisk till att börja beställa delar. Tack för tipset.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Bild skulle hjälpa, i fall av gummiupphängning brukar det kunna limmas utan större problem beroende på hur skadan ser ut. Starkast brukar någon form av tunn förstärkning som limmas från insidan bli. Men det beror ju på hur det ser ut som sagt, och sedan kommer ju domen variera, beroende på vem du frågar likaså.

Har dessutom för mig att dessa högtalare har upphängningen limmad bakifrån mot konen, vilket gör eventuellt byte lite bökigare. Jag har tidigare kört med en tub MI-3035 för reparationer och byten, men har även provat andra kontaktlim för gummi med god framgång när nämnda tub tog slut.

Frågan är väl vad som hänt din upphängning, de brukar vara tämligen hållbara. Oavsett, ge oss en bild på blir det lättare att bedöma.

Spindeln i kombination med resten av upphängningen borde erbjuda nog med stabilisering, dessutom är det inte ovanligt att saker är lite off center i högtalare. Vi talar inte om någon gigantisk xmax i detta fall heller. Jag har inte upplevt några problem varken vid lagade koner eller upphängningar än så länge.

Uppskattar svaret, osäker på vad som hände. Techno tror jag. Vi hade dom uppe på ett hustak på midsommar.
Jag plockar nog bara upp något gummilim från Clas Ohlson eller Kjell & Company och ser ur det går. Byta ringen är nog inte omöjligt men inte mödan värt innan jag uteslutit att limma.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j0net:

Uppskattar svaret, osäker på vad som hände. Techno tror jag. Vi hade dom uppe på ett hustak på midsommar.
Jag plockar nog bara upp något gummilim från Clas Ohlson eller Kjell & Company och ser ur det går. Byta ringen är nog inte omöjligt men inte mödan värt innan jag uteslutit att limma.

Om techno är orsaken kan talspolen nog ha tagit lite väl mycket stryk. Testa med lim och se hur det går. Jag hade iaf. inte lagt mycket pengar på att laga en potentiellt förstörd högtalare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att ett hål i kantupphängningen skulle ge upphov till ett knastrande ljud. Låter snarare som att talspolen tagit stryk och skrapar i.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om techno är orsaken kan talspolen nog ha tagit lite väl mycket stryk. Testa med lim och se hur det går. Jag hade iaf. inte lagt mycket pengar på att laga en potentiellt förstörd högtalare.

Kanske vi har flyt och det bara rör sig om lite house. Jah nåde oss alla om det var dub involverat. Haha, tack för all hjälp!

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om techno är orsaken kan talspolen nog ha tagit lite väl mycket stryk. Testa med lim och se hur det går. Jag hade iaf. inte lagt mycket pengar på att laga en potentiellt förstörd högtalare.

Skrivet av Kalium:

Låter konstigt att ett hål i kantupphängningen skulle ge upphov till ett knastrande ljud. Låter snarare som att talspolen tagit stryk och skrapar i.

Håller med där faktiskt, är lite trött så missade den punkten mitt i allt prat om upphängningar. Det är fullt möjligt att spolen har gjort sitt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Låter konstigt att ett hål i kantupphängningen skulle ge upphov till ett knastrande ljud. Låter snarare som att talspolen tagit stryk och skrapar i.

"Knaster" i brist på bättre ord... men jag kan se sprickan på ringen, och när tejpar ihop den försvinner missljudet. Tills den fjuttiga tejpen vibrerar loss inom några minuter. Ska testa med lim, sen vettefan, kanske börjar lyssna på något utan basgång helt enkelt.

Visa signatur

jo men då säger vi så

Permalänk
Medlem

@j0net: om det är gummikanter kan nog detta vara en bra grej.

Vulktejp

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZecretW:

@j0net: om det är gummikanter kan nog detta vara en bra grej.

Vulktejp

Nja det skulle jag inte rekommendera. Vulktejp blir stenhårt och behöver att lindas för att fästa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har lagat med vanligt silikon tidigare på en bas i bil och det höll flera år .. så testa det är min rekommendation.
Med ett lager på varje sida så det inte blir för styvt
Lycka till !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar kanta om högtalare eller kona om dem om det är större skador än bara kanten men att reparera en kanske kanske går men jag tror inte det går att få det bra för man ändrar ju styvheten och konvikten så är det ett seriösare system så gör man inte så för det kommer att påverka t/S parametrarna så att ljudet ändras. Går det inte att skaffa ett element som reservdel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ändrade parametrar på element med lagad upphängning så vågar påstå att det inte gör någon praktisk skillnad i detta fallet, ingen större vikt adderas till konen och den lilla skillnaden i styvhet i upphängningen ensamt brukar göra en minimal inverkan i verkligheten. Du kan variera de mekaniska parametrarna en ganska bra bit utan att det händer något större, en högtalare är ju per definition relativt icke-linjär ändå. Sen är det ett par högtalare som nya kostade runt 2000kr.

Kan tillägga att jag mätte upp en bekants högtalarelement (SB15NBAC30) med tejpad upphängning här hemma för några månader sedan, och i princip allt var inom tillverkningsmarginalerna vs oskadda element i samma serie. Sen är det väl inget jag däremot skulle lämnat på en finare högtalare... Du får ofta större variationer i TS-parameterarna beroende på spänning vid utförd mätning.

Sen är det inget jag skulle lämna på ett finare system som @mrqaffe säger, men med tanke på att du verkar ha dem uppe på tak och blasta techno med dem så skulle jag säga att det är kolugnt om du står ut med den minimala kosmetiska detaljen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.