Köpråd/review föräldradatorbygge

Permalänk
Medlem

Köpråd/review föräldradatorbygge

Föräldrarnas nuvarande dator kan ha allvarlig åkomma och jag förbereder därför för worst case scenario: nyköp. Har inte köpt stationärt bygge på tio år, så det har ju hänt en del, önskar därför lite review av det jag pysslat ihop hittills och eventuella tips på förbättringar (eller om där är några totala fel).

Att bygget ser ut som det gör nu är pga att:
1. Försöker minimera storlek på chassi då stora full towers inte får plats och det ändå inte kommer finnas så många komponenter i bygget.
2. Jag har alltid byggt med grafikkort av skäl att förr fanns inte många alternativ. Nu verkar integrerad grafik dugligt nog och därför är inget dedikerat grafikkort med (föräldrarna kommer inte spela något, det är Windows-miljö med internet som främsta användningsområde, på sin höjd videostreaming).
3. Valt AMD för prisvärd processorkraft, nätagget för det verkade stabilt, och moderkort för det har wifi. Är dessa komponenter pålitliga och driftsäkra? Jag bor ett par timmar bort från föräldrarna så driftsäkerhet och långsiktighet är viktigt.
4. Behövs en extra CPU-fläkt eller är den medföljande ok? Får den jag annars valt plats? Tyst bygge är önskvärt.
5. 1-2 st interna hårddiskar ska få plats/kunna drivas.
6. Budget: runt bifogat bygge.

Tack!

https://www.inet.se/datorbygge/b1108799/mof-06

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk
Medlem

@OL:

Den ser rätt bra ut, men du kan få ut lite mer för pengarna.

  1. Behöver du gå hela vägen till mITX? Kolla volymen på chassin, det är inte alltid det skiljer så mycket på mITX och mATX.

  2. Du gör rätt i att skippa grafikkortet. Intel är rätt hyfsade här också i.o.m. att deras inbyggda grafik också klarar av uppgiften, men deras billigare processorer är lite svårare att få tag på.

  3. En CPU-fläkt kan vara en bra idé och du ligger i rätt prisklass, men de finns de som presterar bättre. Den som jag valde ger gott med kylning och ligger bland de absolut billigaste.

  4. Plats för 1-2 interna diskar är oftast inte ett problem, förutom i de absolut minsta chassina.

Förslag:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2400G (1 449 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 Aorus M (1 046 kr hos Power)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (849 kr hos Inet)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (726 kr hos Komplett)
PSU: Cooler Master MasterWatt 450W (679 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 5 697 kr

Kan budgeten sträcka sig 500:- högre så är detta en vettig uppgradering (nyaste Ryzen och ett av de bästa B450-moderkorten):
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3400G (1 729 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (849 kr hos Inet)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (726 kr hos Komplett)
PSU: Cooler Master MasterWatt 450W (679 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 6 221 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@OL:

Den ser rätt bra ut, men du kan få ut lite mer för pengarna.

  1. Behöver du gå hela vägen till mITX? Kolla volymen på chassin, det är inte alltid det skiljer så mycket på mITX och mATX.

  2. Du gör rätt i att skippa grafikkortet. Intel är rätt hyfsade här också i.o.m. att deras inbyggda grafik också klarar av uppgiften, men deras billigare processorer är lite svårare att få tag på.

  3. En CPU-fläkt kan vara en bra idé och du ligger i rätt prisklass, men de finns de som presterar bättre. Den som jag valde ger gott med kylning och ligger bland de absolut billigaste.

  4. Plats för 1-2 interna diskar är oftast inte ett problem, förutom i de absolut minsta chassina.

Förslag:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2400G (1 449 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450 Aorus M (1 046 kr hos Power)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (849 kr hos Inet)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (726 kr hos Komplett)
PSU: Cooler Master MasterWatt 450W (679 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 5 697 kr

Kan budgeten sträcka sig 500:- högre så är detta en vettig uppgradering (nyaste Ryzen och ett av de bästa B450-moderkorten):
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3400G (1 729 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 290 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (849 kr hos Inet)
SSD: Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD (726 kr hos Komplett)
PSU: Cooler Master MasterWatt 450W (679 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Kylare (249 kr hos Komplett)
Summa: 6 221 kr

Topp, ska kika på det, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti