Negativ inverkan på fiberuppkoppling av TV via bredbandet?

Permalänk
Medlem

Negativ inverkan på fiberuppkoppling av TV via bredbandet?

Det gäller fiber 100Mbit. Det jag undrar är dels om det kan påverka hastigheter? Men inte minst om det kan introducera en ökad svarstid/ping? Sitter just nu på canal digital via parabol men får ibland störningar från träden runtikring, inte minst när det blåser eller regnar och tappar då signalen för vissa kanaler. Jag tänkte därför eventuellt gå över till TV via bredbandet. Några erfarenheter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag har TV i lägenhet med fiber och har typ 6-9ms när jag testar på ookla speedtest så, Med vpn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Jag har TV i lägenhet med fiber och har typ 6-9ms när jag testar på ookla speedtest så, Med vpn

Skickades från m.sweclockers.com

I see. Jag tänkte mer om det blir någon skillnad före/efter man kopplar på tjänsten. Vet att när vi körde ADSL så fick man både ökad ping och lägre hastigheter när vi parallellt körde TV via bredbandet. Men det var rätt länge sen. Kan ju själv fråga telia om saken, men litar mer på våra kunniga medlemmar här än en av telias säljare man får prata med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

I see. Jag tänkte mer om det blir någon skillnad före/efter man kopplar på tjänsten. Vet att när vi körde ADSL så fick man både ökad ping och lägre hastigheter när vi parallellt körde TV via bredbandet. Men det var rätt länge sen. Kan ju själv fråga telia om saken, men litar mer på våra kunniga medlemmar här än en av telias säljare man får prata med.

Utan att veta så svarar jag lite mer generellt.
Med adsl så var det adsltekniken i sig (signal över koppar) som var en begränsande faktor därför fick du en försämring på din internetanslutning när du hade tv på samma kabel.
Optisk fiber har inte samma begränsning i tekniken, 100 Mbit är ingenting på en fiber tråd du kan ha mångdubbelt högre hastighet på en tråd.
Så därför borde det inte påverka nämnvärt, men testa och är du inte nöjd så avslutar du det igen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

I allmänhet skall det inte påverka.
TV signalen ligger "utanför" dina 100 Mbit.
Men om man har en fiberlåda som har max 100 in så kommer den att ta från dina 100 Mbit.

På VDSL tar Telias IP TV c:a 8 Mbit/s antar att det är något liknande på Fiber.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har tv via min fiber och telia, funkar toppen och aldrig varit med om minsta lilla problem på 4 år.
Hade parabol innan, och upplevde också bildproblem vid dåligt väder.
Inte längre.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vilken kombination av operatörer det handlar om. Om du tex har Telia och 1 Gbit/s "teknisk-anslutning" så ligger ju kabeltv utanför data-vlanet så om du beställer en uppkoppling på bara 100Mbit/s så påverkar tvn inte alls.

Säg att tvn kräver 20 Mbit/s eller att du har flera tv-abb och verkligen maxar det så kan vi avrunda uppåt till 100Mbit för tv, det finns alltså utrymme för i värsta fall 900Mbit/s data i 1000 Mbit/länken.
Kommer alltså inte att påverka nått i praktiken hos Telia.

Har du nån annan operatör som använder internet för tv så kommer det ju däremot att kunna påverka i praktiken på samma sätt som en streamingtjänt påverkar för då går ju trafiken via internet.
Och har du en anslutning som teknisk ger en länk på 100 Mbit så kommer ju även tv att påverka direkt om du har ett 100 Mbit data-abb för då har ju länken inget utrymme att fördela till ett tv-vlan utan att påverka data (internet) delen så även om man inte kör via internet så kan länken maxas i det fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken typ av "IP-TV" du har.

Är det så att du har en mediakonverter med ett dedikerat TV-uttag så är det som @Prelatur säger.

Är det "ful/pirat"-IPTV så sänds det som strömmat till dig över nätet, och då tar det av din ordinarie bandbredd.

Sen finns lite mellanting, Telia har exempelvis en magisk router som gör att du kan ansluta TV:n till vilken port du vill och den klurar ut att det är IPTV.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Oavsett bandbredd så släpper man inte på full sprutt via fiber. Du får bättre kvalitet på utbudet via parabol.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.