Ta isär och limma om mobilen för IP68?

Permalänk
Medlem

Ta isär och limma om mobilen för IP68?

Hej!

HTC lovade att min HTC U11+ skulle vara vattentät (IP68) även efter skärmbyte i somras. Nu när jag skulle filma ett par maneter så visade det sig vara lögn. Vatten läckte in redan ett par cm under ytan.

Funderar på att ta isär och limma om den själv. Någon som har gjort något liknande (oavsett märke/modell)?

Vad bör man använda för lim? Känns som att det bör vara något segt...?

Kan notera att mobilens baksida går att lyfta en aning, vilket jag förmodar är ett tecken på att deras limning inte var någon höjdare...

Har sett Zhanlida T-7000 användas i en film, men hittar inte det limmet i Sverige. Hittar dock t.ex. B-7000. Duger det lika bra?

Mvh,
Kjell

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte skaffat en dyktelefon utan en som är mer tålig mot regn, om telefonen hade varit avsedd att dyka med hade det angivits hur djupt du kunnat gå ner med den men HTC skriver att den är motsttåndskraftig mot damm och fukt och ip 68 klassad, de skriver absolut inget om att den kan användas under vatten vid dykning.

Water and Dust Resistant
https://www.htc.com/se/smartphones/htc-u11-plus/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte skaffat en dyktelefon utan en som är mer tålig mot regn, om telefonen hade varit avsedd att dyka med hade det angivits hur djupt du kunnat gå ner med den men HTC skriver att den är motsttåndskraftig mot damm och fukt och ip 68 klassad, de skriver absolut inget om att den kan användas under vatten vid dykning.

Water and Dust Resistant
https://www.htc.com/se/smartphones/htc-u11-plus/

Citat:

HTC U11+ has an IP68 rating and is dust, splash and water resistant up to 1.5 meters of freshwater for up to 30 minutes and tested under controlled laboratory conditions. Normal wear and tear may decrease splash and water resistance over time. Do not attempt to charge or otherwise use the USB Type-C port on a wet HTC U11+. For drying instruction and tips on maintaining water resistance, consult the user guide, support site, or the Help app on the device. Liquid damage may not be covered under warranty.

TS verkar ha filmat i saltvatten, men jag vet inte hur det påverkar jämfört med sötvatten i detta fallet. Däremot ska den ju vara vattentät ner till 1.5 meter enl. HTC själva.

Sen är väl IP-ratingen mer tänkt för ifall man tappar sin telefon i vattnet. Som du säger så får man väl köpa en "dyktelefon" (finns sådana ens? ) alternativt ett undervattensskal.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Bryter man inte som standard förseglingen när man öppnar telefonen för skärmbyte?
Vet inte om de jobbar på nåt annat sätt på auktoriserade verkstäder/vid garantiärenden, men reparatörer ute på gatan verkar inte vara speciellt vänliga och det lämnar alltid märken och troligen använder dom sig inte av orginaldelar, så kan inte tänka mig att klassningen håller om man använt sig av en sån.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

hade en sony telefon som var ip68 klassad, spelade lite pokemon go när det regnade och öronhögtalaren för samtal pajade... det är bara rent försäljningssnack med dessa klassningar inget att lita på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

TS verkar ha filmat i saltvatten, men jag vet inte hur det påverkar jämfört med sötvatten i detta fallet. Däremot ska den ju vara vattentät ner till 1.5 meter enl. HTC själva.

Brukar vara att den är tät för ett tryck som motsvarar ett vattendjup på 1,5 meter. När den ligger still i en testkammare.
Men sedan är det en jäkla skillnad på att röra runt mobilen. Eller att exempelvis "slå" ner mobilen i vattnet eller om man hoppar i...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrutalSwede:

HTC U11+ has an IP68 rating and is dust, splash and water resistant up to 1.5 meters of freshwater for up to 30 minutes and tested under controlled laboratory conditions. Normal wear and tear may decrease splash and water resistance over time. Do not attempt to charge or otherwise use the USB Type-C port on a wet HTC U11+. For drying instruction and tips on maintaining water resistance, consult the user guide, support site, or the Help app on the device. Liquid damage may not be covered under warranty.

Dold text

TS verkar ha filmat i saltvatten, men jag vet inte hur det påverkar jämfört med sötvatten i detta fallet. Däremot ska den ju vara vattentät ner till 1.5 meter enl. HTC själva.

Sen är väl IP-ratingen mer tänkt för ifall man tappar sin telefon i vattnet. Som du säger så får man väl köpa en "dyktelefon" (finns sådana ens? ) alternativt ett undervattensskal.

Njaa. HTC säger inte att den är garanterad att använda för kund ner på 1,5 meter djup. Det här är ett vanligt missförstånd kring IPklssificeringarna.
Ja.
Mobilen har blivit testad på 1,5 meters djup i labbmiljö. När den är helt ny. Det innebär att man inte får röra den igenom vattnet. Man får inte stöta till den heller. I en kontrollerad kammare går det däremot att genomföra.
Att bara dra mobilen genom vattnet på 1 meters djup kan innebära mycket större påfrestningar för tätningsfogarna än vad IP68-klassningen testat. Att stöta till den med handen eller än värre mot något hårdare under de tryckförhållandena innebär helt andra förutsättningar som inte testats.

Samma sak är det med klockor. Finns ju vattentäta klockor sedan länge. Men det gäller att förstå vad man har testat och vad klassificeringen sedan innebär.
Här kan du läsa mer om klockorna.
https://www.klockson.se/page/fortydligande-gallande-vattensky...

Så nej. IP68 innebär inte per automatik att man kan bada med mobilen ner till 1,5 meters djup. Det innebär att den absolut ska klara regn med en sådan klassificering däremot.

Sedan finns det säkert IP68mobiler som man faktiskt kan bada med ner till det djupet. Men det räcker alltså inte med att kolla på IP-klassningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krilbe:

Hej!

HTC lovade att min HTC U11+ skulle vara vattentät (IP68) även efter skärmbyte i somras. Nu när jag skulle filma ett par maneter så visade det sig vara lögn. Vatten läckte in redan ett par cm under ytan.

Funderar på att ta isär och limma om den själv. Någon som har gjort något liknande (oavsett märke/modell)?

Vad bör man använda för lim? Känns som att det bör vara något segt...?

Kan notera att mobilens baksida går att lyfta en aning, vilket jag förmodar är ett tecken på att deras limning inte var någon höjdare...

Har sett Zhanlida T-7000 användas i en film, men hittar inte det limmet i Sverige. Hittar dock t.ex. B-7000. Duger det lika bra?

Mvh,
Kjell

Jag har bytt lite skärmar på tidigare mobiler. Då har jag använt ett genomskinlig lim som blir mer som en mjuk fog och det gick att värma skärmen för att limmet skulle släppa lite igen för framtida byten.
Nu hittar jag inte det limmet i butikerna längre tyvärr och kommer inte ihåg namnet. Grå flaska vare iaf ;).

Finns en hel del lim från långtbortistan som verkar vara ämnade för ändamålet annars.
Exempelvis:
https://www.banggood.com/sv/S-7800-Black-Glue-Soft-Phone-Main...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Angående alla svar om IP68 och vatten, så vill jag bara säga att det är en jäkla skillnad på 1,5 meter och 5 cm där jag har filmat. Jag har alltså nätt och jämnt doppat den under ytan, inget mer, och det skulle jag inte göra heller.

Reparationen jag gjorde var hos HTC's auktoriserade just för att de lovade att IP68 skulle gälla även efter reparationen. Att den då skulle ta in ganska rejält med vatten vid doppning cirka 30 sekunder på ett par centimeters djup tycker jag är minst sagt magstarkt.

Att vattnet är salt påverkar såvitt jag vet inte ytspänningen, och ska alltså inte påverka tätheten. Att doppa den i en diskho med diskmedel i vattnet skulle jag aldrig våga. Det sagt så känns Östersjöns vatten en aning "tvåligt" när man t.ex. sköljer händerna efter att ha tvättat dem, så det kanske finns andra föroreningar i det som sänker ytspänningen, vad vet jag. Men nog tycker jag att den borde tåla en halvminut på ett par centimeters djup ändå, om reparationen är korrekt utförd.

Permalänk
Medlem

Saltvatten förstör komponenterna i telefonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Saltvatten förstör komponenterna i telefonen.

Tja... Fast det är ju ganska begränsad mängd salt och med lite tur så har det inte hamnat där det har haft tillfälle att skada något. När jag har öppnat tänkte jag speja efter avlagringar och avlägsna med fukt så gott det går om det syns något. Värt att försöka i alla fall, tror jag.

Vet inte om det i sig förstör komponenter...? Korrosion på sikt, självklart, om det inte avlägsnas, i alla fall i kombination med fukt. Tillsammans med fukt är det också elektriskt ledande, vilket kan orsaka smitströmmar där man inte vill ha dem, men det är i så fall också bara ett problem så länge saltet finns just på ett sådant ställe. Avlägsnar man det försvinner problemet bums.

Dock medveten om att man kanske inte hittar alla ställen där eventuella saltrester kan tänkas ha hamnat. Kan ju överväga att skölja med rent avjonat vatten eller möjligen kranvatten. Följt av noggrann torkning i så fall förstås.

Får väl se hur det ser ut när jag öppnar den. Om jag nu gör det...

Skrivfelsnisse...
Permalänk
Medlem

Har öppnat och rengjort så gott det går. Såg inte ut att vara så farligt. Tyckte limsträngen såg bristfällig ut vid den kanten där vattnet läckte in, men kan vara skadorna från att jag öppnade den.

Batteriet verkar fortfarande dött. Har beställt nytt batteri och lim. Ska göra ett försök med 9 V-batteri för att få igång gamla batteriet i väntan på att det nya kommer. Den som lever får se...

Permalänk

Skölj rent med isopropanol, då det dunstar bort (ren alkohol) så är det inget som kommer att leda ström och ser enkelt om det är kvar något vatten då bara alkoholen dunstar med inte det kvarvarande vattnet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oliver91:

hade en sony telefon som var ip68 klassad, spelade lite pokemon go när det regnade och öronhögtalaren för samtal pajade... det är bara rent försäljningssnack med dessa klassningar inget att lita på.

Både min S7 och S8 stod bra under vatten så rent försäljningssnack är det då inte men den är aldrig tänkt att användas under vatten iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Skölj rent med isopropanol, då det dunstar bort (ren alkohol) så är det inget som kommer att leda ström och ser enkelt om det är kvar något vatten då bara alkoholen dunstar med inte det kvarvarande vattnet.

Hm. Låter riskabelt, riskerar man inte att lösa upp t.ex. tejpklister som verkar finnas lite överallt i telefonen? Och man får väl inte bort saltet direkt - det löser sig väl inte i alkohol? Rent mekanisk sköljning i så fall.

Men jag tror faktiskt att jag har fått bort i stort sett allt salt och allt vatten måste ju ha dunstat vid detta laget när den har legat utan baksida i flera dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte skaffat en dyktelefon utan en som är mer tålig mot regn, om telefonen hade varit avsedd att dyka med hade det angivits hur djupt du kunnat gå ner med den men HTC skriver att den är motsttåndskraftig mot damm och fukt och ip 68 klassad, de skriver absolut inget om att den kan användas under vatten vid dykning.

Water and Dust Resistant
https://www.htc.com/se/smartphones/htc-u11-plus/

Har haft Sony Z3, Z5 och nu ZX1. Alla 3 har jag slängt i sjön för att prova och aldrig haft något problem. Använder ofta mobilen i bubbelpoolen, och rengör den alltid i diskhon (speciellt om man fått motorolja eller liknande på). Filmar fiskar om jag ser nån etc.

Klart som fan den ska tåla att vara under vatten om det är IP68, 8an betyder ju tryckvattentät.
IP X4 ska tåla regn, men det är en lååååångt lägre klassning.

För t'ex belysning som monteras INUTI badkar eller pool krävs IP67
https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/ip-klass-i-va...

En lampa i duschen ska ha IP44.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har haft Sony Z3, Z5 och nu ZX1. Alla 3 har jag slängt i sjön för att prova och aldrig haft något problem. Använder ofta mobilen i bubbelpoolen, och rengör den alltid i diskhon (speciellt om man fått motorolja eller liknande på). Filmar fiskar om jag ser nån etc.

Klart som fan den ska tåla att vara under vatten om det är IP68, 8an betyder ju tryckvattentät.
IP X4 ska tåla regn, men det är en lååååångt lägre klassning.

För t'ex belysning som monteras INUTI badkar eller pool krävs IP67
https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/ip-klass-i-va...

En lampa i duschen ska ha IP44.

IP68 betyder bara att den klarar ett djup över 1 meter, exakt innebörd, tid etc är upp till tillverkaren. IP är bara hur det testas, IP67 standarden säger 1m i minst 30min. (IP68 ska bara vara bättre än det)
För något som är designat för våtrum eller att vara under vatten längre tider/konstant innebär det såklart att tillverkaren ser till att produkten klarar det.

Det är alltså inte så att alla IP67 är samma, de ska alla klara IP67 testerna men utöver det är det en free for all vad man även innefattar i det.

Edit:
Att klara IPx7 innebär inte att du även måste klara IPx6 eller under, de är enskilda tester och klassificeringar. Dvs det är inte en skala.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

I vilket fall så har jag nu sett att batteriet ger 3,65 V (nominellt 3,85 V) så helt dött är det inte. När jag nu hade monterat bort "locket" ovanför den övre delen av mobilens innanmäte, där batterikontakten sitter, så kollade jag efter skador där. Trodde inte det hade kommit vatten dit upp. Men tydligen så hade det det, och vid en av de större kontakterna ser det ut att ha "brunnit" lite. Svårt att se om det är avbrott, men ser helt klart inte bra ut.

Eftersom telefonen verkar stendöd även med hyfsat okej batteri och med laddare ansluten lång tid, så får jag nog se mig besegrad. Att byta kontakt själv klarar jag inte (för pilligt) och att köpa nytt kort gissar jag är både svårt att hitta och gissningsvis inte värt slantarna.

Det får nog bli en ny telefon trots allt. Nåja, den hann ju bli runt två år gammal i alla fall... Och jag fick lära mig lite telefonpulande på köpet.

Frågan är nu vilken ny telefon man ska ha om man vill undvika Samsung (aldrig gillat någon Samsung-produkt som har ett användargränssnitt) och Huawei (tja...) och inte är intresserad av iPhone... Och helst vill ha luren inom en vecka av vissa praktiska skäl... Hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

I vilket fall så har jag nu sett att batteriet ger 3,65 V (nominellt 3,85 V) så helt dött är det inte. När jag nu hade monterat bort "locket" ovanför den övre delen av mobilens innanmäte, där batterikontakten sitter, så kollade jag efter skador där. Trodde inte det hade kommit vatten dit upp. Men tydligen så hade det det, och vid en av de större kontakterna ser det ut att ha "brunnit" lite. Svårt att se om det är avbrott, men ser helt klart inte bra ut.

Eftersom telefonen verkar stendöd även med hyfsat okej batteri och med laddare ansluten lång tid, så får jag nog se mig besegrad. Att byta kontakt själv klarar jag inte (för pilligt) och att köpa nytt kort gissar jag är både svårt att hitta och gissningsvis inte värt slantarna.

Det får nog bli en ny telefon trots allt. Nåja, den hann ju bli runt två år gammal i alla fall... Och jag fick lära mig lite telefonpulande på köpet.

Frågan är nu vilken ny telefon man ska ha om man vill undvika Samsung (aldrig gillat någon Samsung-produkt som har ett användargränssnitt) och Huawei (tja...) och inte är intresserad av iPhone... Och helst vill ha luren inom en vecka av vissa praktiska skäl... Hm...

Såg p30 lite på giganten för 3000kr just nu, samsung har flera konstiga nya serier utanför S som är absolut värda att kolla in. Gå till valfri telefonbutik och känn efter. Om budget ej är ett problem så kör P30 Pro, alt. OnePlus/Xiaomis senaste

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Om du nu gillar att ha mobilen i vatten så kan jag rekommendera en med IP69K klassning, dem finns dock få.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Här kan man läsa om vad exakt de olika siffrorna står för i IP-klassningens underbara värld. Inte alltid en högre siffra betyder bättre utan det är olika tester.

https://www.sp.se/sv/index/services/ip/sidor/default.aspx

TS - Du skriver att du gjort reparationen på en auktoriserad firma men varför gick du inte i första han tillbaka med telefonen dit för innan du började pilla själv? Klart det finns en garantitid men något som ska vara tätt borde vara det under hela sin livstid även om telefonen är lagad men då givetvis på rätt sätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

TS - Du skriver att du gjort reparationen på en auktoriserad firma men varför gick du inte i första han tillbaka med telefonen dit för innan du började pilla själv? Klart det finns en garantitid men något som ska vara tätt borde vara det under hela sin livstid även om telefonen är lagad men då givetvis på rätt sätt.

Av tidsbrist i första hand. Skickas till Polen + 7-10 arbetsdagara för reparationen. Dessutom är det väl som ni säger att de inte menar att man ska doppa den avsiktligt, så ändå osäkert om reparationen skulle falla under 3 månaders garantin.

Och i det läget så var det värt att göra ett försök själv. Finns ju fortfarande möjlighet att lämna in den, men med tanke på att skadan är på en kontakt på det största kretskortet så är gissningsvis reparationskostnaden ganska hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Om du nu gillar att ha mobilen i vatten så kan jag rekommendera en med IP69K klassning, dem finns dock få.

*haha* Kanske det.

Permalänk

Till iPhone finns en speciell packning som sitter på insidan i själva ramen som man byter varje gång man öppnar telefonen. Packningen går sönder vid öppning och måste ”skrapas” bort och därefter rengörs ytan. Den nya packningen sätts därefter på plats. Man byter även ut de 2 yttersta skruvarna till 2 nya som det sitter nytt tätningsmedel på. Efter telefonen är ihopsatt så värmer man upp kanterna på telefonen från utsidan och lägger den i tryck ett tag för att packningen ska täta överallt. Det innebär att man ändå inte lär dyka med sin telefon, men den lär klara fukt bättre än utan packning som oauktoriserade verkstäder knappast sätter dit vid batteri/displaybyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest