Köpråd hur billligt kan man komma undan

Permalänk

Köpråd hur billligt kan man komma undan

Ja då var d dax fixa en stationär dator till..
Har sedan tidigare en stationär vi använder för jobbet och till lite musik o video redgering mm.. dok väldigt alltid upptagen..=)

Hade nu tänkt skaffa en till som enbart kommer användas till streaming surfa kanske lite lättare spel någon gång.. kanske främst poker med div tilläggsprogram... ej så insatt det e frugans grej d här =)... Vet även två skärmar skulle uppskattas att använda...

Vet jag borde kolla på beg marknaden men ej så kunnig vad som krävs o vad man bör kika efter... budgeten är jävligt tight då d vart mkt investeringar d sista..

Får man nått vettigt för säg 3- 4k beg?
Såg mediamark hade nån ny "gamingburk" för för 4900... men då gissar jag det är bättre ge 4000 på nått beg.

Tips råd o annat är välkommet...

Permalänk
Medlem

vad menat du med begreppet streaming, menar du netflix kolland och liknande eller att du streamar och andra tittar på vad du sysslar med?

Permalänk

mesta dels typ netflix youtube mm

Permalänk
Medlem

Om budgeten är 3-4k och det är för frugan och hennes behov verkar kunna täckas av en APU/iGP hade jag definitivt gått efter något halvmodernt utan GPU. Om jag hade vetat vart i Sverige du bor hade jag spenderat 2 min på blocket eller snarlikt.

Eftersom du svarade för några minuter sen, var bor du i runda slängar? Det finns inget på din profil nämligen. Hittade något på blocket från lidingö med en 4460 och gtx 970 med skärm för 3k men har noll aning om hur nära det är.

Permalänk

Utanför helsingborg

Permalänk
Medlem

Den datorn är utanför Helsingborg!

https://www.blocket.se/stockholm/ASUS_Rog_G20_till_billigt_pr...

(inte min annons, har noll aktiva)

Permalänk

@Raphaei: den länken var dok till datorn i sthlm

Permalänk
Medlem

Efter att ha bott där över tre decennier kan jag intyga att Stockholm är

Skrivet av Andersvbg:

Utanför helsingborg

Permalänk

@Raphaei: haha SANT =)= )

Permalänk
Medlem

Det verkar bara finnas laptops i Skåne på blocket så vet inte hur mycket jag kan hjälpa till på den sidan. Tradera eller nånting kanske? Någon av morgonfolket under söndagen kanske kan hjälpa dig med vettigare alternativ.

Alternativt att du kontaktar folk runtom i landet på blocket och ser om de är villiga att frakta hela härligheten.

Permalänk

ja jag får se om jag hittar något så får jag väl posta här för råd o tips om det är något vettigt att ha..
Kommer väl alltid upp lite på köp o sälj här med.. känns på nått vis tryggare handla här om man skall handla beg..
Tack för hjälp så länge iaf..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Helt okej 4 är inte orimligt, skulle försöka få den billigare, men det är ett bra grafikkort för dina behov iaf, skulle försöka satsa på att få ner han till 3 med tanke på åldern på alla komponenter men jag är snål

Permalänk

@bgorn: ok ja det får man vara ibland... man ska inte bli dumsnål bara...=)
får höra av mig i morgon o se vad han säger... bara leta vidare men verkar som det går o få ihop nått som iaf är fungerbart-

Permalänk
Medlem

@Andersvbg: För det användningsområdet du beskriver hade jag skaffat en Asrock Deskmini A300 och byggt med Ryzen/Radeon Vega APU som är bättre än Intel Iris APU'n, men även en Intel Nuc lär fungera superbra, jag har själv haft en Nuc och var supernöjd men hade problem att få dubbla skärmar att fungera / jag har inte testat Deskmini A300

Alternativt om du vill ha något kraftigare med ett dedikerat grafikort så finns Skyreach mini https://www.sfflab.com/products/nfc_s4m , har inte koll på kompatibilitet/PSU'er men platsmässigt så borde AMD R9 Nano, alt Nvidia GTX 1080 mini (och liknande kort få plats)

Permalänk

https://www.blocket.se/helsingborg/Mini_PC___HP_Prodesk_87642...

skulle något sådant här fungera och isf vad är ett vettigt pris pruta ned den till...?

Ja givetvis inget att spela spel på... men mest streaming musik media dator och lär väl bli en hel del poker det borde den väl fungera bra som ?? Som sagt novis o ej så kunnig...

Permalänk
Medlem

@Andersvbg: Har något liknande på jobbet, funkar helt ok så länge materialet inte är 4k HDR, då har jag fått lite problem ibland.
Dock har inte den på jobbet så snabb hdd så kanske är det som är problemet.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]