Permalänk
Medlem

Köra MacOS i PC-chassi?

Funderar av och till på att bygga en egen dator, men har aldrig gjort det tidigare, så det kanske inte är något man ska ge sig på. Men jag funderar på att i så fall köpa ett chassi, kanske Fractal Design Define R6 Blackout TG. Om jag nu mot förmodan skulle lyckas få ihop den och den går att använda så är det så klart Windows som gäller. Jag har dock haft Mac i 21 år, och har svårt att helt släppa plattformen. Det kan bli besvärligt. Kan man på något vis köra MacOS i det nämnda chassit eller är det helt omöjligt? Det finns färdiga Hackintosh-datorer på eBay, men de kostar från 15 000 och uppåt. Ska man ha en med i9-processor hamnar man på ca 25 000 kr. Men då kan man köra båda systemen och det vore ju det optimala. Men köper man där är det import som gäller, och man kan inte få service när återförsäljaren finns i Storbritannien, mer än via e-post. Det kanske blir ännu sämre när Brexit väl är i hamn, då tillhör inte Storbritannien EU längre.

Jag har nu en Mac Pro 5.1 från 2012 som Apple täppte till truten på i somras under WWDC, d v s den kan inte uppdateras längre, såvida man inte använder en patcher. Den är väl inte så rolig att sitta vid längre i stora drag heller även om Catalina skulle gå att installera. Stenåldersgrejer med USB 2.0 bland annat.

Men det kanske blir lika dyrt, eller dyrare, att göra något eget. Och vågar man sätta i sladden av rädsla att åka på en stöt? Det är också saker man måste tänka på. Jag kan inget om elektricitet och kabeldragning.

M v h
Pär Nordqvist, Bollnäs

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.tonymacx86.com/threads/unibeast-install-macos-moj...

Du kan bygga din egna hackintosh, inte speciellt svårt. Du bygger en vanlig dator och installerar macOS på den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Är allt förberett i ett chassi, som t ex ström? Man måste köpa till nätaggregat, och som jag förstått det är det specialversioner för Macarna, det går inte med ett som används i PC. Jag vill inte dra ledningar eller hålla på med elektricitet. Moderkort, processor och grafikkort kan kosta mycket. Sen är det väl någon spärr som Apple har för att kunna komma åt MacOS?

En i9-processor kostar mellan 5 000 och 10 000, har sett en för 19 000. Nej det bästa är kanske att helt gå ifrån Mac och köpa en PC. Det är ju en helt annan värld som öppnar sig. Installerade en skrivare åt en bekant i veckan och den mjukvara som följde med var helt överlägsen det som man har i Mac. Inget av det som följde med på CD-skivan går att installera i Mac. Tillverkarna gör inga Mac-versioner eftersom det inte lönar sig, då 80 procent av datoranvändarna har Windows.

Men frågan är vad man kan öppna av sina Mac-filer i PC? InDesign-filer tänker jag närmast på. Sen har jag två hemsidor som drabbas av en övergång. Programmet jag har heter PageSpinner, finns bara för Mac och uppdaterades senast 2010. Såg att företaget som gjorde det nu har fått sitt domän kapad av en vidrig porrsajt.

Permalänk
Medlem

Köp komponenter som är kompatibla, finns bra listor så slipper du hacka kernelmods.
Bygg burken och installera MacOS.
Att bygga dator är ungefär lika enkelt som att bygga lego, så länge man inte är vårdslös är det inga problem

https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha...

Finns "bygg din dator" guide här på Swec.
Alternativt om du inte vill bygga, anlita ngn att bygga burken till dig med rätt komponenter.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av norda72:

@Vzano: Är allt förberett i ett chassi, som t ex ström? Man måste köpa till nätaggregat, och som jag förstått det är det specialversioner för Macarna, det går inte med ett som används i PC. Jag vill inte dra ledningar eller hålla på med elektricitet. Moderkort, processor och grafikkort kan kosta mycket. Sen är det väl någon spärr som Apple har för att kunna komma åt MacOS?

En i9-processor kostar mellan 5 000 och 10 000, har sett en för 19 000. Nej det bästa är kanske att helt gå ifrån Mac och köpa en PC. Det är ju en helt annan värld som öppnar sig. Installerade en skrivare åt en bekant i veckan och den mjukvara som följde med var helt överlägsen det som man har i Mac. Inget av det som följde med på CD-skivan går att installera i Mac. Tillverkarna gör inga Mac-versioner eftersom det inte lönar sig, då 80 procent av datoranvändarna har Windows.

Men frågan är vad man kan öppna av sina Mac-filer i PC? InDesign-filer tänker jag närmast på. Sen har jag två hemsidor som drabbas av en övergång. Programmet jag har heter PageSpinner, finns bara för Mac och uppdaterades senast 2010. Såg att företaget som gjorde det nu har fått sitt domän kapad av en vidrig porrsajt.

Fast här känns som att du är ute och gissar. Jag har haft Hackintosh datorer i 10 år och de behövs inga specifika nätaggregat. Det närmaste och enda jag kan tänka på är hur Mac hanterar USB portarna, vilket krävs att man kan bygga sina egna drivrutiner mapusb.kext och ssdt filer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av norda72:

@Vzano: Är allt förberett i ett chassi, som t ex ström? Man måste köpa till nätaggregat, och som jag förstått det är det specialversioner för Macarna, det går inte med ett som används i PC. Jag vill inte dra ledningar eller hålla på med elektricitet. Moderkort, processor och grafikkort kan kosta mycket. Sen är det väl någon spärr som Apple har för att kunna komma åt MacOS?

En i9-processor kostar mellan 5 000 och 10 000, har sett en för 19 000. Nej det bästa är kanske att helt gå ifrån Mac och köpa en PC. Det är ju en helt annan värld som öppnar sig. Installerade en skrivare åt en bekant i veckan och den mjukvara som följde med var helt överlägsen det som man har i Mac. Inget av det som följde med på CD-skivan går att installera i Mac. Tillverkarna gör inga Mac-versioner eftersom det inte lönar sig, då 80 procent av datoranvändarna har Windows.

Men frågan är vad man kan öppna av sina Mac-filer i PC? InDesign-filer tänker jag närmast på. Sen har jag två hemsidor som drabbas av en övergång. Programmet jag har heter PageSpinner, finns bara för Mac och uppdaterades senast 2010. Såg att företaget som gjorde det nu har fått sitt domän kapad av en vidrig porrsajt.

Först och främst: Mac är bara en dator från apple, det fungerar precis på samma sätt som vilken annan dator som helst rent elektronisk och hårdvarumässigt. Känns som du hackar upp dig på att Mac skulle vara något speciellt men egentligen är det inte det mer än operativsystemet. Jag gjorde om min skoldator (HP Folio 9470m) till en "Mac" under sista halvåret i gymnasiet.

Skrivet av norda72:

Är allt förberett i ett chassi, som t ex ström? Man måste köpa till nätaggregat, och som jag förstått det är det specialversioner för Macarna, det går inte med ett som används i PC. Jag vill inte dra ledningar eller hålla på med elektricitet. Moderkort, processor och grafikkort kan kosta mycket. Sen är det väl någon spärr som Apple har för att kunna komma åt MacOS?

Du kan be en butik att montera ihop datorn men du själv får installera MacOS på den, ingen butik kommer bygga en hackintosh eftersom de vill inte hamna i en rättssal.

Med nättagg så är det bara att du tar en väldigt specifik kabel som går bara att koppla på ett väldigt specifikt ställe hos nättagget och t.ex moderkortet eller grafikkortet etc. Även om 8-pin finns till processor och till grafikkort är kontakterna fysiskt annorlunda, du måste ta i med mycket våld för att tvinga in fel kabel på fel plats och det står skrivet på kablarna vart de ska koppla. Du behöver ingen förkunskap i ellära för att bygga en dator

Skrivet av norda72:

Sen är det väl någon spärr som Apple har för att kunna komma åt MacOS?

Du behöver bara en Mac för att ladda ner MacOS så att du kan installera det på hårdvara som inte är från apple Jag som inte har en Mac får leta runt lite på nätet efter en installation för att kunna installera det.

Skrivet av norda72:

En i9-processor kostar mellan 5 000 och 10 000, har sett en för 19 000. Nej det bästa är kanske att helt gå ifrån Mac och köpa en PC.

Beror ju helt på vad man behöver och vad man använder för program, finns processorer för 100k men de kan bli utklassade av processor för 2-3k beroende på vad man gör med datorn. Intel ska släppa –nya– processorer snart, det blir en rebrand av 2066 processorerna fast lite högre klockfrekvenser och upp mot en halvering i pris.

Skrivet av norda72:

Nej det bästa är kanske att helt gå ifrån Mac och köpa en PC. Det är ju en helt annan värld som öppnar sig. Installerade en skrivare åt en bekant i veckan och den mjukvara som följde med var helt överlägsen det som man har i Mac. Inget av det som följde med på CD-skivan går att installera i Mac. Tillverkarna gör inga Mac-versioner eftersom det inte lönar sig, då 80 procent av datoranvändarna har Windows.

Har du specifika program som enbart fungerar i Mac och resterande i Windows kan du ha både MacOS och Windows 10 på samma dator och väljer när datorn startas vilket OS du vill använda. Har du inga program som enbart finns på MacOS så kan du lika gärna byta över till Windows. Fördelen med PC är att du kan bestämma vilka delar du vill ha utan att spendera några tusen extra på enbart på 8 GB ram extra.

Skrivet av norda72:

Men frågan är vad man kan öppna av sina Mac-filer i PC? InDesign-filer tänker jag närmast på. Sen har jag två hemsidor som drabbas av en övergång.

Indesignfiler är Indesignfiler och du kan ta TIFF-fil (Använder inte indesign men antar att man kan använda TIFF-filer ) och föra över den till en PC och använd den där utan problem. Det som är värt att tänka på är att MacOS och windows använder olika filsystem, har du en extern hårddisk som kör ett filsystem som enbart MacOS använder så kommer du inte kunna använda den på Windows men exFAT fungerar för bägge windows och MacOS.

Vad är din budget och vad använder du för program?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär