Permalänk
Medlem

TV får inte IP trådat?

Medan jag kommer fram till hur mitt framtida nätverk skall se ut (min andra tråd) vill jag försöka få det att fungera med att streama 4k på min tv genom att ha det trådat, Samsung Q900 75", vilket inte går när den är uppkopplad på wifi. Dator fungerar och har rätt ip.

Hur nätverket är kopplat idag.

När Tvn är kopplad på WIFI.

När Tvn är trådad enligt schema på bild:

Tacksam för tips?

Mvh, Alex

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Vila i frid

Det verkar som att du bara får en enda IP-adress från din ISP (MAC-låsning). Du saknar en router i din konfiguration som kan NAT'a trafiken.

Permalänk
Medlem

Håller med HasenFrasen . Men OrbiMeshKit verkar ju ha DHCP för Wifi, så frågan är om du kan slå på DHCP för LAN porten på Orbi? Annars får du slänga på en router - men då måste du koppla Orbin på routern, så att du bara har en DHCP källa

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det verkar som att du bara får en enda IP-adress från din ISP (MAC-låsning). Du saknar en router i din konfiguration som kan NAT'a trafiken.

Skrivet av Tea42BBS:

Håller med HasenFrasen . Men OrbiMeshKit verkar ju ha DHCP för Wifi, så frågan är om du kan slå på DHCP för LAN porten på Orbi? Annars får du slänga på en router - men då måste du koppla Orbin på routern, så att du bara har en DHCP källa

Med vänlig hälsning Lazze

Tror att den ska fungera som router. Vad innebär att jag bara får en enda IP adress? (maclåsning?) hur kommer jag förbi det?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

@DrGuld: Har inget svar på ditt problem men du har ingen annan enhet som en laptop som du kan ansluta trådat? För att se om det då fungerar eller om det är tv:n som krånglar. Fungerar det med en till trådad enhet så vet du ju om det är problem med ip-tilldelningen på lan eller om det är tv:n som det krånglar med.

Permalänk
Medlem

Verkar som att du behöver lägga till en router i ditt nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@dahljevel: Har inget svar på ditt problem men du har ingen annan enhet som en laptop som du kan ansluta trådat? För att se om det då fungerar eller om det är tv:n som krånglar. Fungerar det med en till trådad enhet så vet du ju om det är problem med ip-tilldelningen på lan eller om det är tv:n som det krånglar med.

Har tyvärr ingen tillgänglig. Försökte ansluta min sonos amp enligt guide trådat och misslyckades.

Skrivet av tBiorrith:

Verkar som att du behöver lägga till en router i ditt nätverk

RBR20 är ju inställd som router, tycker det hela är jättekonstigt.

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Orbin är i routerläge för annars är det ologiskt att den delar ut privata ip via wifi, man bode fått en publik eller cgn adress om den inte uppträtt som router.
Är kabeln garanterar fungerande, funkar datorn om du ansluter den i stället för tvn med exakt samma kablage ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och du kan inte ställa in TV:n till en fast IP-adress? Har flera enheter (acesspunkter) som fungerar på det sättet...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Har tyvärr ingen tillgänglig. Försökte ansluta min sonos amp enligt guide trådat och misslyckades.

RBR20 är ju inställd som router, tycker det hela är jättekonstigt.

Men det är väl bara en Wifi Router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Men det är väl bara en Wifi Router?

Så den skulle bara routa till enheter som går via wifi och inte till de som är kablade ?
I så fal är meshs ännu sämre än jag trott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Jag tror inte det. För om man kollar manualen så kan man ansluta "satelliterna" och använda något de kallar backhaul eller liknande med hjälp av trådat lan. Så det borde nog fungera.

Permalänk
Medlem

Vad har datorn fått för IP-nummer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@dahljevel: Har inget svar på ditt problem men du har ingen annan enhet som en laptop som du kan ansluta trådat? För att se om det då fungerar eller om det är tv:n som krånglar. Fungerar det med en till trådad enhet så vet du ju om det är problem med ip-tilldelningen på lan eller om det är tv:n som det krånglar med.

Har nu kopplat upp tvn till annat lan uttag längr bort, verkar fungera där med rätt ip. Kan det vara så enkelt att jag borrat sönder nätverksladden när borrade ca 10cm in i väggen när jag hängde upp tvn? Eller borde den inte få kontakt alls då? Kan vara glapp i det uttaget?

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrGuld:

Har nu kopplat upp tvn till annat lan uttag längr bort, verkar fungera där med rätt ip. Kan det vara så enkelt att jag borrat sönder nätverksladden när borrade ca 10cm in i väggen när jag hängde upp tvn? Eller borde den inte få kontakt alls då? Kan vara glapp i det uttaget?

Med vänlig hälsning

Koppla in datorn via exakt samma kablage så vet du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.