Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

TV får inte IP trådat?

Medan jag kommer fram till hur mitt framtida nätverk skall se ut (min andra tråd) vill jag försöka få det att fungera med att streama 4k på min tv genom att ha det trådat, Samsung Q900 75", vilket inte går när den är uppkopplad på wifi. Dator fungerar och har rätt ip.

Hur nätverket är kopplat idag.

När Tvn är kopplad på WIFI.

När Tvn är trådad enligt schema på bild:

Tacksam för tips?

Mvh, Alex

i7 4790k @ 4.6ghz | Noctua NH-D15 | Asus z97-a | HyperX Fury 1866mhz 16gb | Samsung 850 250gb | Asus Strix 960 4gb | Corsair Rm750i | Corsair 400q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Det verkar som att du bara får en enda IP-adress från din ISP (MAC-låsning). Du saknar en router i din konfiguration som kan NAT'a trafiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm / Vendelsö
Registrerad
Mar 2010

Håller med HasenFrasen . Men OrbiMeshKit verkar ju ha DHCP för Wifi, så frågan är om du kan slå på DHCP för LAN porten på Orbi? Annars får du slänga på en router - men då måste du koppla Orbin på routern, så att du bara har en DHCP källa

Med vänlig hälsning Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av hasenfrasen:

Det verkar som att du bara får en enda IP-adress från din ISP (MAC-låsning). Du saknar en router i din konfiguration som kan NAT'a trafiken.

Skrivet av Tea42BBS:

Håller med HasenFrasen . Men OrbiMeshKit verkar ju ha DHCP för Wifi, så frågan är om du kan slå på DHCP för LAN porten på Orbi? Annars får du slänga på en router - men då måste du koppla Orbin på routern, så att du bara har en DHCP källa

Med vänlig hälsning Lazze

Tror att den ska fungera som router. Vad innebär att jag bara får en enda IP adress? (maclåsning?) hur kommer jag förbi det?

i7 4790k @ 4.6ghz | Noctua NH-D15 | Asus z97-a | HyperX Fury 1866mhz 16gb | Samsung 850 250gb | Asus Strix 960 4gb | Corsair Rm750i | Corsair 400q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@dahljevel: Har inget svar på ditt problem men du har ingen annan enhet som en laptop som du kan ansluta trådat? För att se om det då fungerar eller om det är tv:n som krånglar. Fungerar det med en till trådad enhet så vet du ju om det är problem med ip-tilldelningen på lan eller om det är tv:n som det krånglar med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Verkar som att du behöver lägga till en router i ditt nätverk

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ToddTheOdd:

@dahljevel: Har inget svar på ditt problem men du har ingen annan enhet som en laptop som du kan ansluta trådat? För att se om det då fungerar eller om det är tv:n som krånglar. Fungerar det med en till trådad enhet så vet du ju om det är problem med ip-tilldelningen på lan eller om det är tv:n som det krånglar med.

Har tyvärr ingen tillgänglig. Försökte ansluta min sonos amp enligt guide trådat och misslyckades.

Skrivet av tBiorrith:

Verkar som att du behöver lägga till en router i ditt nätverk

RBR20 är ju inställd som router, tycker det hela är jättekonstigt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Orbin är i routerläge för annars är det ologiskt att den delar ut privata ip via wifi, man bode fått en publik eller cgn adress om den inte uppträtt som router.
Är kabeln garanterar fungerande, funkar datorn om du ansluter den i stället för tvn med exakt samma kablage ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Och du kan inte ställa in TV:n till en fast IP-adress? Har flera enheter (acesspunkter) som fungerar på det sättet...

Desktop: Raven 02-E | Ryzen 5 3600 | Noctua NH-14 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | 16 GB Corsair LP 3200 | KFA2 1070Ti | Cougar CM 650W | Acer XB27HU Laptop: Thinkpad X1 Carbon 2015 Mobil: Galaxy S5

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av dahljevel:

Har tyvärr ingen tillgänglig. Försökte ansluta min sonos amp enligt guide trådat och misslyckades.

RBR20 är ju inställd som router, tycker det hela är jättekonstigt.

Men det är väl bara en Wifi Router?

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av tBiorrith:

Men det är väl bara en Wifi Router?

Så den skulle bara routa till enheter som går via wifi och inte till de som är kablade ?
I så fal är meshs ännu sämre än jag trott.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

@tBiorrith: Jag tror inte det. För om man kollar manualen så kan man ansluta "satelliterna" och använda något de kallar backhaul eller liknande med hjälp av trådat lan. Så det borde nog fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002

Vad har datorn fått för IP-nummer då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ToddTheOdd:

Har nu kopplat upp tvn till annat lan uttag längr bort, verkar fungera där med rätt ip. Kan det vara så enkelt att jag borrat sönder nätverksladden när borrade ca 10cm in i väggen när jag hängde upp tvn? Eller borde den inte få kontakt alls då? Kan vara glapp i det uttaget?

Med vänlig hälsning

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av dahljevel:

Har nu kopplat upp tvn till annat lan uttag längr bort, verkar fungera där med rätt ip. Kan det vara så enkelt att jag borrat sönder nätverksladden när borrade ca 10cm in i väggen när jag hängde upp tvn? Eller borde den inte få kontakt alls då? Kan vara glapp i det uttaget?

Med vänlig hälsning

Koppla in datorn via exakt samma kablage så vet du.