Fråga: Unifi-nätverk till villa och större tomt

Permalänk
Medlem

Fråga: Unifi-nätverk till villa och större tomt

Hej,
Jag behöver fixa till mitt hemmanätverk då jag fått fiber indraget.
I dagsläget använder jag en gammal TP-Link router.
Till denna har jag kopplat en TellstickNet och en Raspberry Pi.
Trådlöst anslutning av Laptop, Mobiltelefon samt 2st Bose SoundTouch.
Huset är byggt av trä med eternitplattor som fasad.

Har även dragit nätverk till en friggebod.
Där står en Apple AirPort Time Capsule.
Från friggeboden så räcker wifi'n nätt och jämt till min altan bakom en sjöbod nere vid vattnet ca 50 meter därifrån (-85dBm).

Det jag vill är att få mer prestanda i mitt hus samt bättre wifi-nät nere vid min altan.

Min plan är att på bottenplan placera en USG, en Unifi Switch 8/60W och en UniFi Cloud Key, och därefter dra en nätverkskabel till övervåningen och sätta upp en AP AC Lite.
Alternativt tänkte jag även sätta upp en UniFi AP AC Mesh på en antenn på taket.

Mina frågor:
Kommer en AP AC Lite:s räckvidd räcka ner till altanen bakom sjöboden eller bör jag även sätta upp AP AC Mesh på taket för att få det att funka?
Kan kan det kanske vara bättre att sätta upp AP AC Mesh på friggeboden då den har mer öppen yta fram till altanen?
Som sista utväg kan jag sätta upp en mottagande AP på sjöboden och därefter en AP AC Lite?

Ritning nuvarande lösning
Ritning 1
Ritning 2
Förslag 3

Hur skulle ni lösa detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

@Goorby: Finns ju dessa AP också som skall ha längre räckvidd.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jo jag har kollat på den också. Den har ju lite längre räckvidd än AP Lite.
Frågan är om det räcker med att ha den takmonterad inomhus på övervåningen. Eller om det är bättre att ha en på taket för att nå altanen.