Permalänk
Medlem

Skärmen smäller!?

Hej,

Jag har en Acer Predator X34A 34" som jag nu haft i närmare 3 år

Back bleeding var ett stort problem på dessa. Även om man inte kunde komma ifrån det helt så lyckade jag hitta ett exemplar som inte var allt för dålig.

Iallafall så har skärmen börjat smälla de senaste 12-24 månaderna, det börjar i regel efter 10-20 minuter sen kommer det lite då och då. Det är så pass högt att man mycket väl kan hoppa till om man sitter inne i något.

Den har varit i Tyskland på reparation 1 gång men man hittade såklart inget. De har sagt att de kan ta in o titta på den igen och skulle den behöva åka in 3 gånger så har man rätt att få tillbaka pengarna. Det är dock mycket jobb med att skicka och det finns alltid risker.

Jag vet att elektronik kan smälla när den värms upp men efter som denna smäller väldigt högt och flera gånger så misstänkte jag elektronik. Efter som man inte hittade något sådant fel på verkstaden så antar jag ni att det handlar om uppvärmd elektronik.

Det var ganska vanligt förr att elektronik smällde när den blev uppvärmd, särskilt i gamla TV apparater. Vet att vår nya OLED har lite samma problem men den smäller inte i närheten så högt och det är endast 1 gång.

Jag är inte sugen på att skicka in den på reparation igen efter som den inte kommer ge något. Så frågan är vad det finns att göra?

Jag har provat trycka och vrida på skärmens skall men det känns väldigt stabilt och smäller inte alls på det viset. Så troligen sitter problemet inne i skärmen. En tanke är att skruva isär den och sätta lite lättkrypande kontaktspray här och där för att se om det löser problemet, alternativt lossa lite på skruvar.

Vad tror ni? Hur hade ni löst detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En gissning är att det är nån skärmnings-plåt som smäller när den vidgas och drar ihop sig av temperaturförändringar. Typ som i den här videon:

https://youtu.be/NhYaIfcsZfM?t=56

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Haha har samma skärm och den gör likadant. Din verkar göra det betydligt oftare dock. Min kanske knäpper till en gång dagligen. Och som du säger så är det rätt högt så man hoppar definitivt till.

Med det sagt så vet jag inte hur man kan lösa det så jag följer med spänning

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jimmy:

Iallafall så har skärmen börjat smälla de senaste 12-24 månaderna, det börjar i regel efter 10-20 minuter sen kommer det lite då och då. Det är så pass högt att man mycket väl kan hoppa till om man sitter inne i något.

Vad tror ni? Hur hade ni löst detta?

Låter precis som nämnt som typiska materialutvidgningar. 10-20 minuter och skärmen är varm och det knäpper och smäller. Lösningen är att acceptera att fysiken är svår att trolla bort. För alternativet är att aldrig stänga skärmen, men också att öka värmen i rummet.

Tänker på de som byggde SR-71 Blackbird och var tvungna att hantera att planet blev över decimetern längre i luften pga värmeutvidning.

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med det faktum att den är välvd? Har noterat att flera PS3-konsoler också knäpper till när dom gått varma ett tag, dom har också en välvd form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Kan det ha att göra med det faktum att den är välvd? Har noterat att flera PS3-konsoler också knäpper till när dom gått varma ett tag, dom har också en välvd form.

Tänkte faktiskt ta min gamla PS3 som exempel på hur jag fixat störande materialutvidgningsknäppar, den var helt hopplös med det.

Skruvade helt sonika isär konsolen och strök Kvick-Loss (teflonspray) i kontaktytorna mellan olika delar. När jag sedan satte ihop den igen, drog jag skruvarna lite lösare än de varit från början, tanken var att det inte skulle behöva byggas upp lika stora spänningar innan det släppte och knäppen kom, och att det därmed skulle låta mindre.

Med risk att bli göteborgarstämplad; konsolen blev knäpptyst efter behandlingen.

Det kanske inte är aktuellt för TS att börja skruva isär sin skärm med tanke på garanti och sådant, men man kanske kunde komma undan med att släppa lite på eventuella skruvar?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänkte faktiskt ta min gamla PS3 som exempel på hur jag fixat störande materialutvidgningsknäppar, den var helt hopplös med det.

Skruvade helt sonika isär konsolen och strök Kvick-Loss (teflonspray) i kontaktytorna mellan olika delar. När jag sedan satte ihop den igen, drog jag skruvarna lite lösare än de varit från början, tanken var att det inte skulle behöva byggas upp lika stora spänningar innan det släppte och knäppen kom, och att det därmed skulle låta mindre.

Med risk att bli göteborgarstämplad; konsolen blev knäpptyst efter behandlingen.

Det kanske inte är aktuellt för TS att börja skruva isär sin skärm med tanke på garanti och sådant, men man kanske kunde komma undan med att släppa lite på eventuella skruvar?

Ballt att du fick tyst på den (Knäpptyst, perfekt!) Ja, hoppas att dina råd kan hjälpa TS, men för somliga kanske det räcker med att veta att det är normalt och ofarligt, inte att det nödvändigtvis behöver bli tyst.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är normalt, men detta knäpper riktigt högt, klart högre än vad jag är van vid vilket blir riktigt störande faktiskt. Dessutom är det inte så att den gör det 1 gång utan detta gör den lite då och då, verkar inte spelar så stor roll hur länge den står på.

Ja, skruva isär och lossa på lite skruvar låter som rätt väg att gå. Garantin har ändå gått ut på den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta lite info om hur man delar skärmen utan någon vidare framgång. Har bara taget en snabb titt på baksidan och där syns inga skruvar, misstänker att det sitter några under fästet men de lär ju inte kunna hålla allt. Hoppas det inte är limmat!

Någon som har mer info om hur man delar den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hittade ingen beskrivning på hur man skiljer just denna skärmen men andra skärmar från Acer sitter med plastklips liknande vad man har på bilar numera. Enligt mig är det ren skit efter som man får räkna med att någon klips ger med sig, skruv är klart bättre men är det slit och släng så är det.

Det var ganska meckigt att få av huven men till slut gav den med sig. Par mindre plastdetaljer strök med men som tur var inget viktigt

Såhär ser den ut på insidan :

Jag tog av alla skruvar jag kunde finna, spruta in flytande olja och fettade in alla skruvar. La även lite flytande olja mellan ytor som låg pressade mot varandra samt fettade in kanterna runtom.

En skruv till övre högtalare ville inte ge med sig, tror dock inte det påverkar resultatet.

Vid återmontering spände jag alla skruvar minimalt. Det var klart enklare att trycka dit bakkåpan än att få av den

Hade en viss oro om att skärmen inte skulle starta upp igen men det gick bra. Har inte hört något smällande på ca 1 timme nu. Får köra lite mer tester de kommande dagarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Problemet är löst!

Det är såklart inte omöjligt att det kommer tillbaka om och när olja och fett torkar in men jag tvivlar på det. Det kan lika väl vara någon skruv som satt lite väl hårt också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide