Köpråd Bildbehandlingsdator (LR/PS) uppgradering

Permalänk
Medlem

Köpråd Bildbehandlingsdator (LR/PS) uppgradering

Hej!

4 år sedan man köpte sin dator på Inet och det är dags att uppgradera då det tydligen krävs rätt mycket kräm för att live-strömma 4k och även jobba med 4k-filmer, använda 4k-skärmar osv.

Det jag har i dagsläget:
* Fractal Design Define R5, Vit
* Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
* 4st Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Röda (64gb tot)
* ASUS X99 DELUXE
* Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1
* EVGA Supernova GS550W 80+ Gold
* Noctua NH-U12S
* Samsung SSD EVO 850-Series 1TB

Tanken är att enbart uppgradera CPU och grafikkort då det är dessa som mest påverkar resultatet i Lightroom och Photoshop. Till detta så behöver jag ju även byta ut moderkortet t.ex.

Helst skulle jag inte vilja byta ut mina SSD eller minnen, men vet inte om minnet kommer att fungera på nyare moderkort. Någon som vet?

Vad jag förstått det så är AMD Ryzen 9 (3.900X 12 core) bäst just nu för Lightroom. Fler kärnor verkar inte Lightroom t.ex. dra nytta utav. Grafikkort så är väl inte något extremt grafikkort, men 1060 eller 1070 eller nåt sånt?

Alla tips och förslag mottages!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Hej!

4 år sedan man köpte sin dator på Inet och det är dags att uppgradera då det tydligen krävs rätt mycket kräm för att live-strömma 4k och även jobba med 4k-filmer, använda 4k-skärmar osv.

Det jag har i dagsläget:
* Fractal Design Define R5, Vit
* Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
* 4st Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Röda (64gb tot)
* ASUS X99 DELUXE
* Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1
* EVGA Supernova GS550W 80+ Gold
* Noctua NH-U12S
* Samsung SSD EVO 850-Series 1TB

Tanken är att enbart uppgradera CPU och grafikkort då det är dessa som mest påverkar resultatet i Lightroom och Photoshop. Till detta så behöver jag ju även byta ut moderkortet t.ex.

Helst skulle jag inte vilja byta ut mina SSD eller minnen, men vet inte om minnet kommer att fungera på nyare moderkort. Någon som vet?

Vad jag förstått det så är AMD Ryzen 9 (3.900X 12 core) bäst just nu för Lightroom. Fler kärnor verkar inte Lightroom t.ex. dra nytta utav. Grafikkort så är väl inte något extremt grafikkort, men 1060 eller 1070 eller nåt sånt?

Alla tips och förslag mottages!

Jag skulle defenetivt byta ut ram om jag va du dina ram kommer sega ner ryzen som frodas av snabbt ram slängde ihop ett snabbt förslag här med 64gb 3200mhz ram

Avseende gpu kan du nog sitta kvar på din nuvarande alternativ hoppa upp till 1660ti en 1060 är marginellt bättre en 970 mest på grund av ram minnes mängd och ny arkitektur

Gällande din gpu kylare vet ja inte om du kan återanvända den utan en ny am4 bracket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag skulle defenetivt byta ut ram om jag va du dina ram kommer sega ner ryzen som frodas av snabbt ram slängde ihop ett snabbt förslag här med 64gb 3200mhz ram

https://komponentkoll.se/bild/Rwoqm.png

Avseende gpu kan du nog sitta kvar på din nuvarande alternativ hoppa upp till 1660ti en 1060 är marginellt bättre en 970 mest på grund av ram minnes mängd och ny arkitektur

Gällande din gpu kylare vet ja inte om du kan återanvända den utan en ny am4 bracket

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle behöva det dubbla i RAM då. (edit: såg inte det stod 2x. Så det är 4st 16gbminnen i ditt exempel?)
Får sälja de befintliga delarna och RAM-minnet. Om det går?

Såg information om att för det 4k-kort för liveströmning som jag behövde så var det typ 1060 eller snabbare som gällde, men om de är liknande så är det ju ingen mening tänker jag?

GPU-kylare tänkte jag i så fall också ordna en ny och sälja GPU+moderkort+RAMminnen+GPUkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Skulle behöva det dubbla i RAM då. (edit: såg inte det stod 2x. Så det är 4st 16gbminnen i ditt exempel?)
Får sälja de befintliga delarna och RAM-minnet. Om det går?

Såg information om att för det 4k-kort för liveströmning som jag behövde så var det typ 1060 eller snabbare som gällde, men om de är liknande så är det ju ingen mening tänker jag?

GPU-kylare tänkte jag i så fall också ordna en ny och sälja GPU+moderkort+RAMminnen+GPUkylare?

Ja 970 och 1060 är typ likvärdiga dock vet ja inte vid 4k liveströmning

Du kan byta till 1660 isf de typ likvärdig en 1070

Gällande försäljning går de nog att ordna ska inte va några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Skulle behöva det dubbla i RAM då. (edit: såg inte det stod 2x. Så det är 4st 16gbminnen i ditt exempel?)
Får sälja de befintliga delarna och RAM-minnet. Om det går?

Såg information om att för det 4k-kort för liveströmning som jag behövde så var det typ 1060 eller snabbare som gällde, men om de är liknande så är det ju ingen mening tänker jag?

GPU-kylare tänkte jag i så fall också ordna en ny och sälja GPU+moderkort+RAMminnen+GPUkylare?

Om du ska realtidskomprimera i 4k så hade jag definitivt tittat på ett turing kort och kört nvenc, absolut bästa lösningen idag. Notera att 1650 inte har senaste nvenc, så då är det 1660 och uppåt som gäller.

Dock är det ju lite tveksamt om dessa kort hänger med i 4k om du ska spela och streama? Vad är scenariot för streamingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om du ska realtidskomprimera i 4k så hade jag definitivt tittat på ett turing kort och kört nvenc, absolut bästa lösningen idag. Notera att 1650 inte har senaste nvenc, så då är det 1660 och uppåt som gäller.

Dock är det ju lite tveksamt om dessa kort hänger med i 4k om du ska spela och streama? Vad är scenariot för streamingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står "Systemkrav
Windows 10 (64-bitars) med NVIDIA GeForce GTX 10xx / AMD Radeon RX Vega GPU, eller bättre, en Intel i7-6xxx processor, eller bättre, samt en PCIe x4/x8/x16 port"

på produkten "Elgato Game Capture 4K60 Pro"
Som jag hade tänkt för livestreaming.
Det är via en DSLR som jag ska köra och inte något spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ja 970 och 1060 är typ likvärdiga dock vet ja inte vid 4k liveströmning

Du kan byta till 1660 isf de typ likvärdig en 1070

Gällande försäljning går de nog att ordna ska inte va några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är lite off topic, men säljer man allt i ett paket eller var sak för sig?
Vad kan man i så fall få delarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Kanske är lite off topic, men säljer man allt i ett paket eller var sak för sig?
Vad kan man i så fall få delarna?

Tänker du hela datorn? Eller vilka delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Tänker du hela datorn? Eller vilka delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker CPU, moderkort, minnen, CPUfläkt etc.
Kanske även grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag tänker CPU, moderkort, minnen, CPUfläkt etc.
Kanske även grafikkortet.

Är de ecc minnen eller min ecc dvs är server minnen?

Kan endast bedöma gpu som du kan få cirka 700-1000kr för

Resten är jättesvårt har ingen insyn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Är de ecc minnen eller min ecc dvs är server minnen?

Kan endast bedöma gpu som du kan få cirka 700-1000kr för

Resten är jättesvårt har ingen insyn

Skickades från m.sweclockers.com

* 4st Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Röda (64gb tot)
Typ det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

* 4st Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Röda (64gb tot)
Typ det.

Ram paketen kan du nog få 300-500kr per kit för

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Det står "Systemkrav
Windows 10 (64-bitars) med NVIDIA GeForce GTX 10xx / AMD Radeon RX Vega GPU, eller bättre, en Intel i7-6xxx processor, eller bättre, samt en PCIe x4/x8/x16 port"

på produkten "Elgato Game Capture 4K60 Pro"
Som jag hade tänkt för livestreaming.
Det är via en DSLR som jag ska köra och inte något spel

Ah ok då förstår jag, då hade jag kört på 1660/1660ti, då själva capture kortet inte gör själva komprimeringen och nvenc är väldigt vettig att använda för realtidskomprimering (oklart om du når 4k60 i mjukvara med en 3900x till och med).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kan inte låta bli att vara nyfiken, vad är det som ska liveströmmas i 4K? Ska du hålla kurser eller så?

Såg att du bara hade 1st SSD, hade satsat på 1 eller 2 till, en för OS+Program, en för "scratch disk" och en där du möjligen sparar ner/exporterar till

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

kan inte låta bli att vara nyfiken, vad är det som ska liveströmmas i 4K? Ska du hålla kurser eller så?

Såg att du bara hade 1st SSD, hade satsat på 1 eller 2 till, en för OS+Program, en för "scratch disk" och en där du möjligen sparar ner/exporterar till

Med vänlig hälsning Lazze

Det är norrsken och annat som jag filmar som ska strömmas Har en a7s II som ger mig 4k och som sedan ska ut på internet. Bland annat FB och Youtube.

Jag har 2st 1tb. Ena för OS, andra för scratch/arbete.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ah ok då förstår jag, då hade jag kört på 1660/1660ti, då själva capture kortet inte gör själva komprimeringen och nvenc är väldigt vettig att använda för realtidskomprimering (oklart om du når 4k60 i mjukvara med en 3900x till och med).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer nog inte behöva köra i 60fps utan kanske köra på 30fps eller 24fps. Beror lite på vad jag kör iofs.
Men skillnad på 1660 och 1660ti?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag kommer nog inte behöva köra i 60fps utan kanske köra på 30fps eller 24fps. Beror lite på vad jag kör iofs.
Men skillnad på 1660 och 1660ti?

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-Ti-vs-N...

Om du inte stör dig på ljudnivå så är ju denna det mest prisvärda 1660 nästan 900kr billigare en 1660 ti just nu
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/grafikkor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag kommer nog inte behöva köra i 60fps utan kanske köra på 30fps eller 24fps. Beror lite på vad jag kör iofs.
Men skillnad på 1660 och 1660ti?

För dig, inte så mycket, samma mängd vram och samma nvenc funktioner. Ti är ca 10% snabbare dock (presterar som ett 1070 ungefär, eller nästan dubbelt så snabbt som ett 970)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För dig, inte så mycket, samma mängd vram och samma nvenc funktioner. Ti är ca 10% snabbare dock (presterar som ett 1070 ungefär, eller nästan dubbelt så snabbt som ett 970)

Så "bästa" grafikkortet för mig borde vara ett... 1070.. eller 1660? Inte riktigt med

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ram paketen kan du nog få 300-500kr per kit för

Skickades från m.sweclockers.com

2å ca 1200-2000kr för RAM-minnena.
CPU+moderkort?
Funderar på om man ska sälja allt i ett paket eller försöka sälja separat.
Smidigt vore ju om man fick iväg allt i samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1660-Ti-vs-N...

Om du inte stör dig på ljudnivå så är ju denna det mest prisvärda 1660 nästan 900kr billigare en 1660 ti just nu
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/grafikkor...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill nog ha så låg ljudnivå som möjligt
Lätt värt lite pengar lägga på att få en tystare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Jag vill nog ha så låg ljudnivå som möjligt
Lätt värt lite pengar lägga på att få en tystare dator.

Haha ok

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

2å ca 1200-2000kr för RAM-minnena.
CPU+moderkort?
Funderar på om man ska sälja allt i ett paket eller försöka sälja separat.
Smidigt vore ju om man fick iväg allt i samma.

Haha du får nog iväg dem enklare med 16gb en 64gb haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För dig, inte så mycket, samma mängd vram och samma nvenc funktioner. Ti är ca 10% snabbare dock (presterar som ett 1070 ungefär, eller nästan dubbelt så snabbt som ett 970)

Så ska jag skaffa ett 1660 eller ett 1070?
Eller behålla det jag har? hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Så ska jag skaffa ett 1660 eller ett 1070?
Eller behålla det jag har? hmm

1660, som sagt, det du vill åt är nvenc (alltså en hårdvarufunktion för att koda video på gpu). Denna uppdaterades i turing (1660/ti och 20XX korten). Vill du ha mer prestanda så kan du gå på ti kortet, men behöver du inte spelprestanda så är det tveksamt om du kommer märka så stor skillnad från 1660 (CUDA prestanda i Adobe programmen lär vara snarlik)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

1660, som sagt, det du vill åt är nvenc (alltså en hårdvarufunktion för att koda video på gpu). Denna uppdaterades i turing (1660/ti och 20XX korten). Vill du ha mer prestanda så kan du gå på ti kortet, men behöver du inte spelprestanda så är det tveksamt om du kommer märka så stor skillnad från 1660 (CUDA prestanda i Adobe programmen lär vara snarlik)

Skickades från m.sweclockers.com

Kung! då får det bli en 1660.
Är det något speciellt märke/modell som är bättre/sämre gällande ljudnivå osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Kung! då får det bli en 1660.
Är det något speciellt märke/modell som är bättre/sämre gällande ljudnivå osv?

Jag skulle titta på ett kort som kan köra semi passivt om de går då är fläktarna tysta när inte gpun används

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag skulle titta på ett kort som kan köra semi passivt om de går då är fläktarna tysta när inte gpun används

Skickades från m.sweclockers.com

Ahopp hur ser jag om det är semipassivt?
Känns som en djungel. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiend:

Ahopp hur ser jag om det är semipassivt?
Känns som en djungel. Förslag?

Haha de får någon inflika om

Skickades från m.sweclockers.com