Permalänk
Medlem

''luffarturbo'' på luftkylning?

av att använda ett större öppning. säg 140mm för att sedan ha en slang som går till en reducering av 90mm ökar luftflödets hastighet och bör ge bättre kylning än om fläkten skulle sitta på kylaren direkt.
detta är krav på insug till sugmotorer av högre prestanda. tex cross sporthojar etc.
någon som testat detta?jag är själv sugen nu när det finns så öppna front paneler så man kan dedikera en fläkt till cpu på fronten.
min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Permalänk
Medlem

@Cervatoz: Du behöver inte vara orolig för ljudnivån i slangen då fläktarna kommer låta mer än du och dina grannar kommer stå ut med.
Din idé kräver fläktar av industrikvalitet med enorm rpm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Cervatoz: Du behöver inte vara orolig för ljudnivån i slangen då fläktarna kommer låta mer än du och dina grannar kommer stå ut med.
Din idé kräver fläktar av industrikvalitet med enorm rpm.

så du tror att samma rpm på fläkten vid cpu skulle på någotvis bli sämre om den satt längre ifrån i en slang som går direkt till cpu?

Permalänk
Medlem

@Cervatoz: Nej, vad jag menar är att din idé fungerar inte med en vanlig fläkt till pc. Då skulle det gjort för länge sedan.
Det är en anledning till att fläktar sitter nära kylningen och har högt statiskt tryck.
Det närmsta denna idé du kommer är kontorsdatorer från typ HP eller konsoler. Inte med ökat tryck p g a avsmalnad tunnel, men fläkten en bit ifrån själva kylaren i en "tub".

Du kan ju prova utanför lådan vet jag. Bygg din vindtunnel och sätt ett tygstycke framför utblåset.
Sen ta bort din tunnel och sätt samma tygstycke nära fläkten.

Beskriv skillnaden för oss sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cervatoz:

min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Du tänker förmodligen på ett så kallat venturi-insug, typ? Det kommer inte att göra någon skillnad i en dator där du dels har mycket lägre hastighet på luftflödet, och sedan är det en kontinuerlig ström igenom datorfläkten.

Venturi-insuget bygger dels på att den är formad som en tratt vilket accelererar luftströmmen, och sedan även att du har en insugsventil som öppnar och stänger periodiskt; när den stänger så fortsätter den accelererade luftmassan framåt genom röret i ett kort ögonblick och orsakar ett lokalt övertryck längst ned i pipan, vilket ger lite mer luft in i cylindern när ventilen öppnar igen.

Eftersom datorer inte drivs med kolvmotorer så får du därför ingen motsvarande effekt här.

Men det är klart, visst skulle det se fräckt ut med lite kromade luftinsug kanske. En rent kosmetisk effekt, dock. Generellt vill du ha så lite motstånd som möjligt för dina fläktar dock, så venturitrattar skulle kunna sänka fläktens effektivitet, teoretiskt iallafall.

Permalänk
Medlem

Shrouds som vägleder luften inne i chassit finns ju i många kontorsdatorer och servrar men som sagt att komprimera luften har du inte kraftfulla fläktar nog för, det skulle låta något otroligt.

Jag är dock mycket tveksam till nyttan, har man bara ett linjärt luftflöde "front-to-back" med lätt övertryck finns det inte någon direkt risk för turbulens och stillastående luft. Du kan ju testa att följa luften mha exempelvis en rökelse eller annat som producerar rök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cervatoz:

av att använda ett större öppning. säg 140mm för att sedan ha en slang som går till en reducering av 90mm ökar luftflödets hastighet och bör ge bättre kylning än om fläkten skulle sitta på kylaren direkt.
detta är krav på insug till sugmotorer av högre prestanda. tex cross sporthojar etc.
någon som testat detta?jag är själv sugen nu när det finns så öppna front paneler så man kan dedikera en fläkt till cpu på fronten.
min största osäkerhet vore ljudnivån som skapas i slangen.

Insug till kolvmotorer använder sig av en areaökning där rören går samman vid plenumet eftersom det ger upphov till en reflektionspuls till den undertryckspuls som skapas då insugsventilen öppnar.

För matningen till plenum är utformningen tvärtom, liten area vid luftintag i fronten till större area vid plenum. Syftet är här att omvandla hög lufthastighet till högt statiskt tryck.

För kylare så har man normalt också liten area vid inlopp och sedan större area vid cellpaketet. Detta ger hög tryckskillnad över cellpaketet och låg flödeshastighet genom cellpaketet. Hög flödeshastighet genom cellpaketet har man vanligtvis ingen nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Typ så? Det SER UT som att hastigheten på luften borde öka, mer säger jag inte

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk

@anon132576: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Äldre ground effects bilar samt nyare race bilar bygger på venturi effekten för att få golvet att generera downforce och då är strömmen av luft konstant under bilen.

Men jag tror inte det funkar vilket fall då det krävs att allt är rätt avstämt för att få effekt och det är sånt biltillverkare spenderar miljoner på.

Blir jobbigt, speciellt med så lite flöde det är i en dator

Däremot kan det vara en bra idé att sätta en 140mm fläkt och smala ner det till 92mm ifall du skippar fläkten på kylaren och göra som kullen ovan beskrev. Så länge inte finsen sitter allt för tätt på kylaren

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@LennyV: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Äldre ground effects bilar samt nyare race bilar bygger på venturi effekten för att få golvet att generera downforce och då är strömmen av luft konstant under bilen.

Men jag tror inte det funkar vilket fall då det krävs att allt är rätt avstämt för att få effekt och det är sånt biltillverkare spenderar miljoner på.

Blir jobbigt, speciellt med så lite flöde det är i en dator

Däremot kan det vara en bra idé att sätta en 140mm fläkt och smala ner det till 92mm ifall du skippar fläkten på kylaren och göra som kullen ovan beskrev. Så länge inte finsen sitter allt för tätt på kylaren

Venturieffekten används för att generer undertryck (lågt statiskt tryck) enligt principen totaltryck = statiskt tryck + dynamiskt tryck. Skapar man ett lågt statiskt tryck på undersidan av en tävlingsbil genom att öka luftens hastighet under bilen så kommer det högre statiska trycket på bilens ovansida att generera downforce pga tryckskillnaden mellan ovan- och undersida. Men av vilken anledning vill du skapa undertryck i en kylare? Det som driver luftflödet genom kylaren är ju tryckskillnaden över kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte frågan om någon "luffarturbo" i detta fallet, den använder fartvinden för att öka lufttrycket/flödet in i motorn på en motorcykel.

Det som däremot är aktuellt är en form av impedansanpassning av luften med ett intag av den typen där man då kan få ett flöde på sugsidan utan turbulens och därmed minska förlusterna vid inkommande flöde till fläkten. Detta används också på motorer för att minska förlusterna och ge bättre effekt.

Samma effekt som när man har hornhögtalare t.ex.

Permalänk
Medlem

Menar du typ en shroud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

@LennyV: venturi effekten behöver inte pulsas för att få effekt.

Nja det beror på vad för effekt man menar... Om det är den som tidigare postare beskrev, dvs insug till sportbilsmotorer så bygger principen för hela mojen dels på venturieffekten och dels på pulsning. En diffuser till en sportbil behöver ingen pulsning det stämmer, men du vill inte ha undertryck i din CPU-kylare... Det finns ingen vettig mening med det. Det skulle bara försämra kyleffekten. Tvärt om vill du ju (i princip) trycka så mycket massa som möjligt genom den för att föra bort värmeenergi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Insug till kolvmotorer använder sig av en areaökning där rören går samman vid plenumet eftersom det ger upphov till en reflektionspuls till den undertryckspuls som skapas då insugsventilen öppnar.

För matningen till plenum är utformningen tvärtom, liten area vid luftintag i fronten till större area vid plenum. Syftet är här att omvandla hög lufthastighet till högt statiskt tryck.

För kylare så har man normalt också liten area vid inlopp och sedan större area vid cellpaketet. Detta ger hög tryckskillnad över cellpaketet och låg flödeshastighet genom cellpaketet. Hög flödeshastighet genom cellpaketet har man vanligtvis ingen nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

jag är mer insatt i 2-takt än 4-takt. men som du säger så är det rätt att innan bränsle blandning oavsett förgasare eller insprut så blir arean större precis innan bränsle tillförseln. 2-taktare har ju reed ventiler som fungerar ungefär som en insugsventil. som stänger vid undertryck från cylindern.

har visst vänt den formulan bak o fram i huvudet!

Permalänk
Avstängd

Tja, du lär få ökat luftflöde med en 140mm->90mm adapter jämfört med en 90mm fläkt, om du har rum så är det bara att köra på.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

https://i.imgur.com/ZPCe79G.png

Typ så? Det SER UT som att hastigheten på luften borde öka, mer säger jag inte

Länkar ihop dessa då svaret från Esseboy är rätt, vill inte ta creds för något som redan skrivits i tråden.

Skrivet av Esseboy:

Tja, du lär få ökat luftflöde med en 140mm->90mm adapter jämfört med en 90mm fläkt, om du har rum så är det bara att köra på.

140mm-90mm-140mm push-pull som på bilden lär nog öka luftflödet även mer än bara en 140mm fläkt som trycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Tanken att öka lufthastigheten över kylflänsen är inte dum i sig, men som typ påtalats så är det givetvis fläkten som är den begränsade faktorn.

Fråga två blir ju såklart hur mycket bättre kylaren kommer kyla med ökad lufthastighet. Enkelt sammanfattat så har man iom de senaste 10-15 årens massiva tornkylare kraftigt minskat poängen med att öka lufthastighet (och buller från fläktarna). Systemets total kylprestanda planar ut på en jämn nivå redan vid ganska låga lufthastigheter.

Permalänk
Medlem

Klassiskt fall för Bernoullis ekvation
Du får ett ökat flöde från att gå från 140-90 men du förlorar tryck istället.
Dessutom kan du skippa shruden bakom den gör minimalt med nytta, kanske tar bort lite recirkulation.
Fördelen är att en större fläkt kan skapa ett högre statiskt tryck med avseende på ljudnivå samt att man får en bättre flödesbild om man kommer längre ifrån flänsen.
Rent krasst bör alla cpu kylare ha en tunnel på ca 3x fläktens storlek innan man träffar flänsen för att få en optimal flödesbild men vem har den platsen i ett chassi?

Jag höll själv på med detta när 92mm fläktar var mer eller mindre standard för nästan 20 år sedan.
Men idag när de bättre kylarna redan använder 140-160mm fläktar så känns det onödigt om man inte hittar 200mm+ fläktar.
Anledningen till att man inte ser detta är ju också att det är lämpligare att anpassa en fläns till en viss storlek och få det optimalt än vice versa.

Visa signatur

Blank