Bilsäkring, vilken sida är "hot" vs "cold"?

Permalänk
Medlem

Bilsäkring, vilken sida är "hot" vs "cold"?

Hej!

Ska köpa en backkamera och hardwire'a skärmen till den.

För att ta reda på vilken sida på säkringen som är "aktiv"/"hot" på fuseboxen i bilen, använd multimeter. Den som "visar något" är "hot". Korrekt?

Men hur tar jag reda på det på en add a fuse-kabel? Sätter jag in åt fel sida, fungerar ingen säkring då?

Tack för svar, första gången.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det behöver du inte bry dig om. När det går en ström genom säkringen kommer du få 12 V ut från extra tråden oavsett vilket håll du har den åt. Det blir 12 V på båda sidor av säkringen när den är ikopplad (och används) eftersom det inte är en resistans. Hoppas du förstod, hade kunnat rita ett schema om jag inte var på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Det behöver du inte bry dig om. När det går en ström genom säkringen kommer du få 12 V ut från extra tråden oavsett vilket håll du har den åt. Det blir 12 V på båda sidor av säkringen när den är ikopplad (och används) eftersom det inte är en resistans. Hoppas du förstod, hade kunnat rita ett schema om jag inte var på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja att jag får ström förstår jag, men jag vill att rätt säkring ska gå om det visar sig att jag kopplar på för mycket. En skärm till backkamera, dashcam etc drar iofs bara runt 0.2-3amp men vill vara på säkra sidan.

https://youtu.be/8b9CvUMcNQo Spola till 7:11. Förstår jag rätt är 12v/"hot" alltid "vänstra" sidan dvs som bilden?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ja att jag får ström förstår jag, men jag vill att rätt säkring ska gå om det visar sig att jag kopplar på för mycket. En skärm till backkamera, dashcam etc drar iofs bara runt 0.2-3amp men vill vara på säkra sidan.

https://youtu.be/8b9CvUMcNQo Spola till 7:11. Förstår jag rätt är 12v/"hot" alltid "vänstra" sidan dvs som bilden?

Aha du menar så. Personligen skulle jag inte bry mig om det då risken för kortslutning är väldigt liten. Jag tror inte det finns någon självklarhet vilken sida som är matning, så det får du nog mäta. Om du mäter med multimetern i säkringshållaren (med säkringen urdragen) så ser du om du får + eller - 12 V och på så sätt reda på vilken sida som matar. Alternativt mäter du mot en skruv eller något som jordpunkt så får du precis som du tänkte i första inlägget