Missöde som nu leder till Nytt köp av TV

Permalänk

Missöde som nu leder till Nytt köp av TV

Hej!

Vi var med om ett missöde här i hemmet där våra två barn (3 resp 1 år) Slog sönder panelen på vår tv som vi köpte under Black Friday 2018.
Det vi letar efter är en tv i samma klass i både bild och ljud, då vi för stunden inte har något planerat inköp av externa högtalare.

Modellen vi har idag är en Samsung 49NU8045 som vi fick för 6600:-. Märke på tvn spelar mindre roll utan det är mer intressant att hitta en tv i samma klass (och pris). Förstår ju att jag troligtvis får vänta in någon rea om jag ska nå samma pris, men vill mer veta vad jag ska hålla utkik efter, då vi inte har bråttom med ett inköp.

49-50" är det största vi kan ha i hemmet, då möbleringen är lite speciell. Vi vinklar ut tvn från en köks-ö och för att den ska passa där, kan den inte vara större.

Är tacksam för all hjälp jag kan få och har såklart läst lite på forumet kring de olika modellerna, men det är alltid lika intressant att höra era tankar, funderingar och åsikter!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worthalles: Den enda ersättaren till en NU8 är en ny NU8 i den mån de finns kvar. Efterföljaren för 2019 heter RU8 och den är faktiskt steget sämre i fråga om färgåtergivning och ljusstyrka för HDR. Men den är också strået vassare på spelegenskaperna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Worthalles: Den enda ersättaren till en NU8 är en ny NU8 i den mån de finns kvar. Efterföljaren för 2019 heter RU8 och den är faktiskt steget sämre i fråga om färgåtergivning och ljusstyrka för HDR. Men den är också strået vassare på spelegenskaperna.

Ok, du tycker inte det finns något annat från andra märken alt q6 som konkurrerar i kvalité?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worthalles: Finns tonvis med modeller som passar som alternativ. Tänk alla andra tillverkares 8-serier eller bättre. Fördelen med Samsung är att nu får ni en fjärrkontroll i reserv.

Permalänk
Medlem

Har ni kollat försäkringen? Om ni har en täckande försäkring brukar sådant vara inräknat, en liknande händelse resulterade i en ny tv från försäkringsbolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inte lika många roliga tv-apparater i 49 tum.
Men Sony 49x9005 eller samsung 49 q70r borde vara lika bra eller bättre. Kostar just nu 13k

Billigare alternativ är lg s8xxx eller s9xxx dock har jag inte super bra koll på dem

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Har ni kollat försäkringen? Om ni har en täckande försäkring brukar sådant vara inräknat, en liknande händelse resulterade i en ny tv från försäkringsbolaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi fick 5000kr på hemförsäkringen (båda är medlemmar i respektive LO-förbund så vi har drulle). Hade nästan varit bättre att fått den reparerad, så hade man sluppit kludda med att hitta en ny

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Worthalles: Finns tonvis med modeller som passar som alternativ. Tänk alla andra tillverkares 8-serier eller bättre. Fördelen med Samsung är att nu får ni en fjärrkontroll i reserv.

Den positiviteten kring fjärrkontrollen som du besitter önskar jag att jag hade haft när jag såg sprickan i skärmen.
Tycker du att Samsungs q6 är i en motsvarande klass? Prislappen är lite högre, men högre=bättre-mentaliteten kanske inte stämmer riktigt? Eller jag kanske kan lära mig detta via dina guider?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Tyvärr finns det inte lika många roliga tv-apparater i 49 tum.
Men Sony 49x9005 eller samsung 49 q70r borde vara lika bra eller bättre. Kostar just nu 13k

Billigare alternativ är lg s8xxx eller s9xxx dock har jag inte super bra koll på dem

Ja, 13k känns lite väl högt, ifall samma missöde skulle uppstå.
Ställer samma fråga till dig, eftersom du tar upp q7: är q6 något att jämföra med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Vi fick 5000kr på hemförsäkringen (båda är medlemmar i respektive LO-förbund så vi har drulle). Hade nästan varit bättre att fått den reparerad, så hade man sluppit kludda med att hitta en ny

Ah ja då är det ju in i djungeln som gäller.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Bildexpert 📺

@Worthalles: Q6F från 2018 är en bättre TV. Q6xR från 2019 är ungefär som er NU8.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Worthalles: Q6F från 2018 är en bättre TV. Q6xR från 2019 är ungefär som er NU8.

De verkar vara lite lättare att hitta. De kanske kostar en slant extra, men jag slipper ju leta. Plus att jag får en kontroll extra! 😏

Tack för hjälpen. Uppskattas till tusen! (Ska sätta mig ner å läsa igenom guiderna med, så är jag mer påläst till nästa gång. De är sjukt bra förövrigt!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd som gjorde mig glad

Även denna fjärrkontroll som jag köpt till min gamla Sony TV gör mig glad : One For All URC-6820 Zapper+

Ja både Laxpudding och hans guider är sjukt bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Trevlig tråd som gjorde mig glad

Även denna fjärrkontroll som jag köpt till min gamla Sony TV gör mig glad : One For All URC-6820 Zapper+

Ja både Laxpudding och hans guider är sjukt bra.

Den såg ju inte så dum ut! Ja, verkligen. Väldigt pedagogisk. tom så jag hänger med!