Värdera begagnad dator: i5 9600k, gtx 960

Permalänk
Medlem

Värdera begagnad dator: i5 9600k, gtx 960

Hallå där.
Funderar på att köpa en begangad dator till min systerson (julklapp) så tänkte kolla om denna är prisvärd - rent initialt så känns den ganska prisvärd och finns cirka 1km ifrån där jag bor.

Får detta för 5000:
i5 9600k
Fractal Design 600W
8 GB ram
Asus prime Z370-P2
be quite pure rock slim
250 gb SSD
Kolink stronghold chassi
GTX 960
Sen en random Philips 144 Hz (242G5DJEB) skärm.
Medföljer även mus & musmatta.

Inte världens stabilaste lineup, förmodligen endel budgetkomponenter och ett skitet GTX 960.
Men känns som det kan va svårt o få bättre för 5000? Han har ingen dator och behöver allt.
Är säkerligen en ganska budget 144hz skärm men lär duga åt honom. i5 9600k kommer räcka länge
och lär behövas en uppgradering av GPU men ja, det kan vi ta senare. En bra grund att stå på känns det som.

Vad tycker folket?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Svårt att få något komplett som är bättre om budgeten är max 5000:-
Själv hade jag hellre köpt nytt. Plattform kring Ryzen 5 3600 och 16GB ram.
Med den där riggen är det lite för många "ja den är bra. Bortsett från...". Bortsett från grafikkort och 8Gb ram... vilka blir en rätt stor deal om du frågar mig. Jag hade lagt ett bud på 4000:- och om det inte går igenom hade jag som sagt köpt nytt... men det blir ju då också dyrare.

Visst ni kan ju komplettera med mer ram såklart. Jag köpte ett R9 290X här för typ 300:- och det presterar väl nära på dubbelt så bra som ett GTX 960 2GB. Så det går ju att hitta deals om man letar.

Mrn visst... lirar man på low så klarar väl datorn det mesta hyfsat med några få undantag. Och det är ju klart bättre än ingen dator alls? Svår fråga. En 144Hz skärm går ju lös på 1800-2000:- som allra minst. Så det kanske blir svårt att pruta.

Update:₩

Äh... vafan. Köp!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hehe, resonerade lite som dig. Men för 5k nytt får man inte mycket och sen ett ok grafikkort och 144hz skärm så bär det iväg 😅
Nu kan han alltid sälja sitt PS4 och grafikkortet och enkelt uppgradera till ett bättre grafikkort om han så vill.
Även om man höjer budgeten till 8k känns det svårt o få bättre begagnat än denna (om man samtidigt köper ett GTX 1080 till denna för ca 3k dvs)

Om ingen lyckas övertala mig innan 1700 imorgon så blir det ett köp 😎
Tack för ditt svar! 😄😄

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hehe, resonerade lite som dig. Men för 5k nytt får man inte mycket och sen ett ok grafikkort och 144hz skärm så bär det iväg 😅
Nu kan han alltid sälja sitt PS4 och grafikkortet och enkelt uppgradera till ett bättre grafikkort om han så vill.
Även om man höjer budgeten till 8k känns det svårt o få bättre begagnat än denna (om man samtidigt köper ett GTX 1080 till denna för ca 3k dvs)

Om ingen lyckas övertala mig innan 1700 imorgon så blir det ett köp 😎
Tack för ditt svar! 😄😄

Du kan ju ta dig en funderare kring den här riggen annars. Där krävs ingen uppgradering plus att du har garanti mm. Jag har för mig chassit tar fullstort ATX-nätagg. Men dubellkolla för säkerhetsskull.

Personligen hade jag valt RX 570 4GB f3rån amazon.de som finns från ca130 euro. Där kan man spara några slantar. Beställer du från amazon kan du få lite kraftfullare bronsagg för samma peng. Kanske något bättre SSD för samma peng också. Det kan ju vara värt att invänta black friday. Däremot tror jag det kanske inte kommer skolja så mycket på redan prispressade komponenter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Köp datorn, sälj 960 och köp ett 1080 istället. Ram går att köpa till också senare, 8GB räcker till en början och så är det ju bara att hålla utkik på marknaden efter 8GB till annars.

Det tycker jag är bättre än att köpa exempelvis det Chris_Kadaver tipsade om då för samma peng får du, som du själv skrev, ett 1080 och säljer du 960 så har du 8GB ram till.

Då har du en bättre skärm, bättre nätagg och troligen bättre SSD också samt en väldigt kompetent processor du inte kommer behöva byta på länge.
I framtiden om man vill uppgradera så har även det där moderkortet NVME och då kanske ni hittar någon härlig deal på en samsung nvme SSD på 500GB exempelvis och så kommer det bli riktigt härligt och snabbt.

Edit: Kan tillägga att jag ändå också spelade en hel del på mitt GTX 970 och i7 2700k länge och det fungerade bra utan att behöva köra på lägsta inställningar.
Så det är fortfarande ingen dålig dator och om du kan pruta ner den några hundra så du har mer pengar till ram så behöver du inte stressa med grafikkortet direkt.

Permalänk
Medlem

Nu är datorn köpt.
Tydligen hade han skrivit fel i annonsen och det var ett GTX 1060 (6gb varianten) och inte ett 960.
Ibland har man tur

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nu är datorn köpt.
Tydligen hade han skrivit fel i annonsen och det var ett GTX 1060 (6gb varianten) och inte ett 960.
Ibland har man tur

Härligt!
Då var det verkligen ett vettigt pris för den och det enda du kan tänkas behöva förbättra är ram minnet i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nu är datorn köpt.
Tydligen hade han skrivit fel i annonsen och det var ett GTX 1060 (6gb varianten) och inte ett 960.
Ibland har man tur

wow snacka om tur, nu vart det ju en riktigt fin dator för pengen.