Öppet betatest för lokal multiplayer online i Steam

Permalänk
Melding Plague

Öppet betatest för lokal multiplayer online i Steam

Speltitlar som inte stöder multiplayer online får nu denna möjlighet med betaversionen av nästa stora Steam-uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Menas detta att det funkar även för spel som inte är installerad på steam?

Undrar om de skaffar en ipx till tcpip omvandlare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sonicsonic: Enligt Valves tidigare uppgifter behöver endast värdspelaren äga en kopia av spelet då värdsystemets spelsession strömmas i videoform till övriga spelare, och deras kontroller styr tillhörande karaktärer eller dylikt i värdsystemets session. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa detta själv än.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Menas detta att det funkar även för spel som inte är installerad på steam?

https://steamcommunity.com/games/593110/announcements/detail/...

Citat:

Only the host needs to own and install the game, while additional players connect through Steam Remote Play streaming technology.

Their controllers will act as if they're plugged directly into your computer, and all your voice chat and game volume options are available in one place.

Kommer inte att funka med icke-steam spel. Dessa är spelen som stödjer funktionen: https://store.steampowered.com/search/?category2=44

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Euhm, charmen med local multiplayer är väl just att det är _lokal_ multiplayer?
/gammal grinig gubbe rant

Permalänk

Jag hade hellre sett att de vände på konceptet, alla onlinespel gick att spela lokalt med familj/vänner (inser förstås omöjligheten) men det finns en målgrupp som är mer intresserade av att sitta tillsammans och njuta av att spel.

Permalänk
Medlem

Neat, får ta o testa Gears 5 med polaren sen.

Helt klart bättre att sitta i soffan och lira tillsammans, men som vuxna med allt mindre fritid för varje år som går så blir det svårare och svårare att hitta tid tillsammans så man får ta vad man kan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Sedan när behövde man bloatware som steam för att göra detta?
Privat server har väl varit en funktion sedan 90-talet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Euhm, charmen med local multiplayer är väl just att det är _lokal_ multiplayer?
/gammal grinig gubbe rant

Vilken tur att det är valfritt att använda då

Skrivet av Fenrisulvfan:

Sedan när behövde man bloatware som steam för att göra detta?
Privat server har väl varit en funktion sedan 90-talet.

Du har nog helt missat vad detta handlar om

Permalänk
Inaktiv

Kul funktion, men den speltypen (fightingspel) som kräver att man tittar på samma skärm kommer sannolikt inte fungera bra med detta. Men vem vet, det kanske öppnar upp för att spela någonting man inte tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Sedan när behövde man bloatware som steam för att göra detta?
Privat server har väl varit en funktion sedan 90-talet.

Du har aldrig behövt steam för att göra det innan, finna andra lösningar, t.ex. https://parsecgaming.com/ dock Privat servrar har noll med detta att göra.

Fördelen med at få det inbyggt i Steam är att det blir betydligt lättare att göra det och spela spel som saknar online eller nätverk stöd men ändå har multiplayer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Initialt stöds fyra samtidiga spelare vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar och 60 bilder per sekund.

Gör den som Parsec när man ansluter och hosten kör högre upplösning än så att den defaultar tillbaka till 1080p? Eller kräver det att jag kör min skärm i 1080p?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

*Epic Games Store filar vidare på shopping carts*

Förlåt, kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem

Installerade betan men vet inte om jag tycker om det nya utseendet på steam.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Till alla som är intresserade av detta så kan jag varmt rekommendera Parsec istället, det är en fullt fungerande produkt, jag är mäktigt imponerad över hur bra det fungerar, det är till och med så att jag använder min dåliga jobb dator på LAN för att sedan använda Parsec på min gaming dator där hemma med ett RTX2080, inga problem alls! Det är bara på first person shooter man känner av den lilla fördröjningen som finns där, men eftersom jag inte spelar first person shooter spel så är detta inte ett problem för mig..

Annars använder jag den på min dator vid TV:n, då jag har alla emulatorer där, så använder vi Parsec med polarna som bor längre bort, så kan alla vara med på Mario-kart eller vad vi nu vill lira, fungerar hur bra som helst!