Permalänk
Medlem

Ny TV som datorskärm

Funderar på att köpa en ny 4K TV, antagligen under Black Friday om det kommer några bra erbjudanden. Finns det några som är bättre lämpade att ha som datorskärm? Har vanliga datorskärmar men blir oftast att jag slösurfar och kollar film/serier på min TV och det blir rätt många timmar per dag.

Har just nu en gammal 1920x1080 51" plasma som sett bättre dagar om man säger så.

4K känns självklart och även 55", den ska få plats inom en 136,5x86 cm ruta och om jag inte sett fel ska det fungera med en 55" då, finns ett fåtal 60" som kanske också skulle fungera.

Vill så klart undvika att få inbränningar, surfar som sagt rätt mycket via min TV. Men kan kanske i nödfall ändra den vanan om man får en bättre TV för film/serier om man kan hålla nere tiden man surfar på den (blir ju rätt statisk bild med Chrome och windows aktivitetslist).

Budget är med största säkerhet under 10k, enda som skulle få mig att lägga 10k är nog om det säljs en saftigt rabatterad TV under black friday (min nuvarande kostade 8xxx kr när jag köpte den för 5+ år sedan).

Just det, har väldigt ljust vardagsrum också och om möjligt undviker jag gärna att dra ner persiennerna (men kanske blir svårt).

Tacksam för all input jag kan få.

Permalänk
Medlem

Oled verkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Philips 50PUS7304 och kostar idag 6300 från Riga och har själv beställt därifrån utan problem men NetOnNet tar 8 000 kr om ta hem och prova är viktigt för dig.

Jag tror det är en hyfsad prisvärd TV till PC men är ingen expert.

PS - Att köpa från butik i utlandet är dock inte bra för miljön då du inte betalar någon Kemikalie-skatt på 500 kr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vill nog helst ha en 55" eftersom jag har en 51" nu.

Men rent allmänt, är det LCD som gäller om man har mycket statiska bilder, och min budget tillåter nog inte oled heller. Om det inte skulle bli rejäla prissänkningar på black friday.

Hoppas på att Laxpudding gör en 2019 version av sin genomgång av TV-apparater.

Permalänk
Medlem

Jag kör med OLED som PC-monitor. kört igång gamla undangömda Windows skärmsläckare efter 10 minuter vid statiskt billd och dölj akitetsfältet så känner mig rätt säker på at inte få inbränningar. Efter några dagars joxande med bildinställningar vill jag inte gå tillbaka till LCD.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 32 tums data skärm som tv med den är väl för liten i dessa tider men jag skaffade den för att slippa tv license och för att jag aldrig ser på tv utan jag kör allt via nätet, synd bara att stora data skärmar är så dyra.
Kommer nog aldrig att köpa en tv mera i mitt liv, större dator skärm kan de bli om priserna går ner i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag kör med OLED som PC-monitor. kört igång gamla undangömda Windows skärmsläckare efter 10 minuter vid statiskt billd och dölj akitetsfältet så känner mig rätt säker på at inte få inbränningar. Efter några dagars joxande med bildinställningar vill jag inte gå tillbaka till LCD.

Vad tycker du är bättre med din OLED jämfört med en LCD?

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Blir en helt annan svärta och kontrast vilket jag även tycker påverkar färgerna (kan ha fel där). Tyckte först inte om bilden på OLED men vande mig och går jag nu över till våran LCD (Samsung UHD 2016 som då gick på 11 000 kr så inte samma prisklass som LG C9) tycker jag bilden ser konstlad ut. Trodde att sport inte passade på OLED men tycker nu tvärtom.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har en 32 tums data skärm som tv med den är väl för liten i dessa tider men jag skaffade den för att slippa tv license och för att jag aldrig ser på tv utan jag kör allt via nätet, synd bara att stora data skärmar är så dyra.
Kommer nog aldrig att köpa en tv mera i mitt liv, större dator skärm kan de bli om priserna går ner i framtiden.

Jo, kollade först datorskärmar men det finns inte riktigt samma utbud där i min prisklass. Kollar inte heller TV så en ren datorskärm hade ju fungerat för mig också.

Skrivet av yrfhar:

@Åsa-Nisse: Blir en helt annan svärta och kontrast vilket jag även tycker påverkar färgerna (kan ha fel där). Tyckte först inte om bilden på OLED men vande mig och går jag nu över till våran LCD (Samsung UHD 2016 som då gick på 11 000 kr så inte samma prisklass som LG C9) tycker jag bilden ser konstlad ut. Trodde att sport inte passade på OLED men tycker nu tvärtom.

Ok, ja C9 är ju ingen dålig TV direkt.

C8 är ju även den lite dyr i dagsläget även om den hade varit intressant.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Blir en helt annan svärta och kontrast vilket jag även tycker påverkar färgerna (kan ha fel där).

Du har rätt där.

Högre dynamik översätts till en större omfång av möjliga nyanser som faktiskt kan reproduceas. Men också hur ögat fungerar där vi upplever färg och ljus som intensivare mot en svart bakgrund jämfört mot i sammanhanget gråare bakgrund på en sämre bildpanel.

Permalänk
Medlem

Har en Philips8303 75” 4k tv med ambilight som jag har min stationära inkopplad till. Är svinnöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kört min Oled sen release, bästa köp jag gjort. Används endast till PC.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker du får göra som jag, bita i det sura äpplet och spara ihop lite till till nästa år. Bra TV 55" börjar en bit över 10k skulle jag påstå. Byt till bättre apparater mer sällan, du kommer bli jättenöjd. Kör min plasma som ren monitor, en fröjd för ögat men snart är tiden mogen för äkta 4k med HDR iom prolifieringen av HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Jag har en c9 65 tum och det är den bästa TVn jag någonsin ägt med massor med najs gaming funktioner. Dock är near black bandingen riktigt illa och det syns vertikala linjer i flera spel. Betydligt värre än på min gamla b6 oled.

Permalänk
Medlem

@Taggen86: Då hade jag tur med min C9 på 55 tum och hoppas på att inget sådant dyker upp senare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Som jag förstått det är det allmänt så att 65 tums serien har mer banding än 55 tum. Min b6 55 tum tex är i princip helt fri från banding. Det är helt enkelt ett pris man får betala för man vill ha en större oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Har en Philips8303 75” 4k tv med ambilight som jag har min stationära inkopplad till. Är svinnöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, 55" modellen av den kostar ~10k i dagsläget så kan ju vara en kandidat.

Skrivet av Defender:

Kört min Oled sen release, bästa köp jag gjort. Används endast till PC.

Tack för input.

Skrivet av Mordekai:

Nej jag tycker du får göra som jag, bita i det sura äpplet och spara ihop lite till till nästa år. Bra TV 55" börjar en bit över 10k skulle jag påstå. Byt till bättre apparater mer sällan, du kommer bli jättenöjd. Kör min plasma som ren monitor, en fröjd för ögat men snart är tiden mogen för äkta 4k med HDR iom prolifieringen av HDMI 2.1.

Vet inte om det är rätt drag för mig dock, min är på väg att lägga av helt gissar jag på. Den har 2 streck nerifrån och upp på höger sida och har missfärgningar (inbränningar) som syns mer eller mindre beroende på bakgrund. Tänker inte på det när jag kollar film t.ex., men det tyder ju på att den kan ge upp när som helst.Och om det finns någon bra deal på en intressant TV under black friday så är det kanske smart att slå till då. Jobbigt om den går sönder helt lite senare och man måste betala fullpris för en ny TV.

När kommer HDMI 2.1 förresten? Och blir det på alla modeller eller bara toppmodellerna (svårt att veta kanske). Verkar som att LG ska ha det på sina OLED men bara på toppmodellerna av sina LCD's?

Men har ju en månad på mig att fundera.

Skrivet av Taggen86:

Jag har en c9 65 tum och det är den bästa TVn jag någonsin ägt med massor med najs gaming funktioner. Dock är near black bandingen riktigt illa och det syns vertikala linjer i flera spel. Betydligt värre än på min gamla b6 oled.

Kanske är de lite större modellerna som har det problemet om man ser vad de andra skriver?

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Ja, baserat på den här tråden är det helt klart så eftersom de . bilder från 65or och 77or här alltid visar mer banding än 55or. https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels... Det stämmer också med mina erfarenheter där min gamla b6 55 har noll banding.

Slutsatsen är att om man vill minimera risken för att få tydlig vertikal banding i spel bör man köpa en 55 tum istället för 65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

@Åsa-Nisse: Ja, baserat på den här tråden är det helt klart så eftersom de . bilder från 65or och 77or här alltid visar mer banding än 55or. https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels... Det stämmer också med mina erfarenheter där min gamla b6 55 har noll banding.

Slutsatsen är att om man vill minimera risken för att få tydlig vertikal banding i spel bör man köpa en 55 tum istället för 65.

Ok.

65" är inget alternativ då den inte skulle få plats. Det är 55" som gäller eller möjligtvis 60", men dom flesta 60" är för stora.

Nu ska det ju komma en ny TV guide i november så man får kolla den ordentligt och hoppas man kan komma fram till några möjliga köp.