Permalänk

Blir galen, TN, IPS eller VA-skärm?

Hej Sweclockers,

Är på jakt efter en ny skärm då jag känner att min BenQ XL2411T skärm har gjort sitt som huvudskärm under bra många år.
Som ni kanske förstår i titeln blir jag utmattad av alla trådar jag hittar. Läser runt på nätet angående skillnaden på TN, IPS och VA-skärmar när det kommer till spel som är huvudfokus, men hittar ingen tråd som riktigt passar in perfekt på mig så har världens beslutsångest.

Om jag förstått det hela rätt så verkar det vara följande;
IPS - Bäst färg, längst responstid.
Mellanmannen VA - Ok färger och medel responstid. Många som upplever "ghosting" problem.
TN - Urtvättade färger men sjukt bra responstid.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Många av trådarna som diskuterar detta är dock något år gamla, så jag behöver därför er kunskap om hur det ser ut i dagsläget på skärm-marknaden, om något löst sig/blivit bättre på t.ex VA fronten osv..

Jag spelar fortfarande en hel del spel, fps mer specifikt, men känner även att det skulle vara gött med lite bättre färger än vad det är på min nuvarande XL2411T för bättre inlevelse. Spelar spel så som Apex, CS:GO, WoW, LoL, OW etc.. och mitt öga är ganska van med 144hz + snabbare respons så gärna en skärm som det inte upplevts allt för mycket "ghosting" eller dylikt på. Tror nämligen jag skulle kunna snappa upp det rätt lätt och störa mig på det.

Letar nog först och främst efter en 1080p skärm med 144hz. 1440p är av intresse också om någon har en sjukt bra rekommendation där.
Budgeten är den rätt tämjbar. Men under 6000kr är nog att föredra för en 1080p skärm i alla fall.

Tack på förhand!
Mvh, Jackofaces.

Permalänk
Medlem

Det är en djungel och i slutändan kommer du behöva kompromissa. Efter att min Alienware ultrawide blev återköpt började en skärmjakt utan dess like. Jag vet inte hur många skärmar jag testade. Det var alltid något som inte funkade för mig. För långsam, för mycket eftersläpningar (VA), för aggressiv anti-reflex behandling, flimrande freesync, IPS-glow. I slutändan så blev det en TN panel för mig trots färgerna. Jag resonerade som så att för vardagligt bruk och spelande räckte det gott, och för annat kan jag ha en sekundär skärm.

Det tråkiga svaret är att man måste prova sig fram.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enligt mig är samtliga paneltyper nuförtiden snabba nog för spel. Att bilden ser ut att släpa/smeta är mer pga sample and hold än att pixlarna faktiskt är långsamma. Med strobead backlight, typ ULMB och liknande så är moderna skärmar i princip i samma liga som CRT vad gäller släpighet. Kör själv Asus IPS, med upp till 165hz. Långsamma pixlar är inget problem. Kolla i så fall på vad skärmen har för input lag. Den lär göra mer för spelupplevelsen än pixelresponsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Hej Sweclockers,

Är på jakt efter en ny skärm då jag känner att min BenQ XL2411T skärm har gjort sitt som huvudskärm under bra många år.
Som ni kanske förstår i titeln blir jag utmattad av alla trådar jag hittar. Läser runt på nätet angående skillnaden på TN, IPS och VA-skärmar när det kommer till spel som är huvudfokus, men hittar ingen tråd som riktigt passar in perfekt på mig så har världens beslutsångest.

Om jag förstått det hela rätt så verkar det vara följande;
IPS - Bäst färg, längst responstid.
Mellanmannen VA - Ok färger och medel responstid. Många som upplever "ghosting" problem.
TN - Urtvättade färger men sjukt bra responstid.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Många av trådarna som diskuterar detta är dock något år gamla, så jag behöver därför er kunskap om hur det ser ut i dagsläget på skärm-marknaden, om något löst sig/blivit bättre på t.ex VA fronten osv..

Jag spelar fortfarande en hel del spel, fps mer specifikt, men känner även att det skulle vara gött med lite bättre färger än vad det är på min nuvarande XL2411T för bättre inlevelse. Spelar spel så som Apex, CS:GO, WoW, LoL, OW etc.. och mitt öga är ganska van med 144hz + snabbare respons så gärna en skärm som det inte upplevts allt för mycket "ghosting" eller dylikt på. Tror nämligen jag skulle kunna snappa upp det rätt lätt och störa mig på det.

Letar nog först och främst efter en 1080p skärm med 144hz. 1440p är av intresse också om någon har en sjukt bra rekommendation där.
Budgeten är den rätt tämjbar. Men under 6000kr är nog att föredra för en 1080p skärm i alla fall.

Tack på förhand!
Mvh, Jackofaces.

VA - Längst responstid men bäst kontrastförhållande och mittemellan IPS och TN sett till betraktningsvinklar. Bra för TV-apparater men sämre generellt för spel.

TN - Snabbast, men sämst på allt annat om man ska hårddra. Och moderna IPS-skärmar är snabba nog. TN går bort om man inte prompt ska ha 240Hz eller sitter med en tight budget.

IPS - Bäst rörande bibehållen bild ur snäva betraktningsvinklar, generellt bättre färger och generellt dyrare än VA.

Frågar du mig så är bra IPS-skärmar snabba nog och de som har G-Sync/Freesync och 144Hz/165Hz erbjuder det de flesta skulle vara nöjda med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här ligger ju utanför budget men varkar ju grym för priset. 4K
https://www.sweclockers.com/test/27054-acer-nitro-xv273k-144-...

Lillebror 1080P
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5135252

Permalänk
Medlem

Jag kompromissade med en VA panel och köpte:

https://www.komplett.se/product/1121629/gaming/spelutrustning...

är över din prisklass men jag köpte min för 5990kr så den borde väl sjunka på någon rea iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

har haft IPS VA och TN, testade 144hz VA panel från AOC men va allt för mycket eftersläp framförallt i mörka områden
IPS är inge större fel på förutom lite ips glow.
Min nuvarande alienware 240hz TN har ganska bra fäger, har 2 st ips skärmar brevid på varje sida och tycker de inte är så jätte stor skillnad

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Fokusera inte för mycket på vilken teknik/akronym som står på panelen, finns skitbra och skitdåliga implementationer av alla varianter.

Permalänk
Medlem

Testa. När jag testade en gaming skärm med 144hz tn panel höll jag på att dö av hur kassa och tråkiga färgerna var. Som van ips användare bytte jag till en 60hz ips och blev 100 ggr mer nöjd. Andra får självmords tankar om de inte har en 240hz panel även om den visar svartvitt.
Alla gillar olika tyvärr är crt tiden över då man kunde få allt till priset av vikt och storlek... har min gamla klump kvar som jag testar lite då och då och det känns som framtid istället för mekaniska pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Låter ju som att det antingen får bli en IPS eller TN skärm då.
Är dagens TN skärmar fortfarande lika fruktansvärda på färgerna, eller har det kommit lösningar även där? som sagt är ju inte BenQ XL2411T den nyaste skärmen. Så kanske räcker med en nyare TN-skärm och jag blir nöjd?

Angående BLB eller glow från IPS-skärm, är jag inte världens petigaste person. Absolut kommer jag skicka tillbaka tills jag blir nöjd, men jag är mest nojig över "delayen" alla nämner på IPS och VA-skärmar.

Spelar inte alls i närheten på en professionell nivå i spel. Men då jag anser mig själv vara hyfsad duktig på många, så jag gillar ändå att "ge allt" när jag väl spelar t.ex CS:GO och önskar därför att skärmen hänger med någorlunda åtminstone. Men känner att på vardagar när jag slösurfar efter jobbet/spelar något game här och där, skulle det vara skönt med en skärm som även fungerar där.

Permalänk

@Mordekai: Tack för rekommendationerna. hört att 27tum i 1080p kan bli jävligt "pixlat" då bilden strechas så pass mycket. Något du själv haft problem med eller är det enbart folk som är vana vid 1440p 27tum som märker av detta?

Permalänk

@Aka_The_Barf:

Alltså, färgerna är ju inte A och O så att säga. Jag spelar ju ändå en hel del spel och föredrar ett bra flyt framför super realistiska färger. Jag förstår att det bästa är att testa sig fram. Men i Falun där jag bor finns det inte allt för många ställen att testa skärmar på plats och ska man börja beställa och sedan skicka tillbaka skärmar jag inte blir nöjd med, känns det som jag kommer hålla på i evigheter och försöker därför få ner alternativen till 2-3 skärmar och testa därifrån.

Permalänk

@Nioreh83:

Har herrn möjligtvis någon rekommendation på skärmar som har Strobead backlight/ULMB?

Permalänk

@jackofaces1: Hade samma skärm som du och gick till denna skärm; https://www.inet.se/produkt/2214403/msi-optix-mag271cqr-wqhd-...

Den är inom din budget, har inte märkt ghosting alls. Snabb respons och 144hz, bra färger och väldigt enkel att ställa in egna referenser på. Finns månda reviews av den på youtube också om du vill kolla i den. Jag personligen har inget alls att klaga på gällande den.
Spelar BF/Apex/GW2/Black Desert. Allt går bra Du kommer även uppleva att det är väldigt nice med 1440p också om du inte haft det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Nioreh83:

Har herrn möjligtvis någon rekommendation på skärmar som har Strobead backlight/ULMB?

Denna Acer-skärm verkar ticka alla boxar. IPS, strobed backlight (BFI, black frame insertion), adaptive sync, 144Hz och under 6000 kr.

Du får testa BFI, jag står inte ut med det och det funkar inte med adaptive sync. Vissa gillar det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag skulle ge lite input jag med. Om du ska köpa skärm för runt 6000kr så tycker jag att det vore synd om du går kompromissar på pris för att istället välja en sämre skärm.

Som många andra har skrivit så gäller följande:

VA: Bra kontrast, fina färger. Sämre responstid. Exempelvis kan bilden få som motion blur i snabba scener, exempelvis om du spelar mycket FPS spel. Vissa märker av det, andra inte. Tyvärr har jag aldrig ägt en egen VA skärm så vågar inte lägga några rekommendationer här.

TN: Ganska tråkiga färger om man har någon av de andra stående bredvid att jämföra med. Annars är skärmen kvick och spel är skarpa.

IPS: Väldigt fina färger. Bra responstid och bra kontrast. Kan lida av problem som IPS-glow, vilket kan få hörnen att se utsmetade ut från vissa vinklar.

Själv gick jag för en IPS och köpte en https://www.inet.se/produkt/2214458/gigabyte-27-aorus-ad27qd-... Blev väldigt nöjd! Det är en fröjd att spela på skärmen.

Idag har det dock kommit ut en annan som fått väldigt bra respons, denna har bättre responstid men sämre kontrast. https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Om du vill lägga lite mindre pengar men ändå få mycket skärm för pengarna så har jag hört mycket bra om den här skärmen. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=dell+s27&p=4946574

https://www.youtube.com/watch?v=9hIZDA34YMs&t=535s

Först och främst tycker jag att du ska åka till Elgiganten eller Mediamarkt och känna på skärmarna i butik, de har ofta små hörnor uppsatta där man kan testa. Då kan du se skillnad på IPS/VA/TN samt 1080p på 27" osv.

Men om du väljer en skärm som har fått bra betyg på TFTcentral, RTINGS eller PCmonitors så kan du nog inte hamna fel

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Mordekai: Tack för rekommendationerna. hört att 27tum i 1080p kan bli jävligt "pixlat" då bilden strechas så pass mycket. Något du själv haft problem med eller är det enbart folk som är vana vid 1440p 27tum som märker av detta?

Synen har jag märkt är individuell, jag ser skärpa och färger men ser inte skillnad över 90Hz. Jag ser inte pixeleringen utan för mig är detta som skärpa. Kanske en vanesak, jag fotar ju extremt mycket medans jag i princip aldrig spelar över 60 fps.

Jag kollade efter skärmar med HDR-stöd eftersom detta i alla fall är en indikation på att tillverkaren haft färgåtergivning i tanken jämfört med många gamingskärmar som jag blir illamående av att titta på pga den usla färgåtergivningen.

Du får väl komma ner till oss i fjollträsk och glo på skärmar en dag.

Permalänk

@Hyperhorn:
Den är helt klart utav intresse. Lägger till på "listan".
Tack!

Permalänk

@Xangeon: Misstänker dock att det enbart är förvalda "filmer" som visas på skärmarna? Är ju mer intresserad av hur dom fungerar i FPS-spel, där responstiden har mest betydelse imo. Men ska ta mig till en närliggande butik och se om dom mest populära skärmarna finns som visningsexemplar i alla fall!

Permalänk

@Mordekai: Jag förstår. 144hz känns dock som ett måste för mig och som nämnt tidigare så är färgerna inte A och O, då jag inte jobbar på något sätt med fotografier eller dylikt. Utan känner att jag enbart vill ha bättre färgjustering på skärmen än vad min BenQ i dagsläget besitter då man har blivit lite petigare på den fronten. Inte alls så att det måste matcha till 100%. Offrar hellre lite färg för en snabb respons och bra flyt i spel.

Permalänk

Ni som sitter på en 1440p skärm, skulle 2080 GPU och Ryzen 5 2600X kunna hantera den upplösningen bra? Känner att skon klämmer lite där också och är just varför jag i första hand är intresserad utav en bra 1080p skärm. Vill ju inte offra allt för mycket grafikmässigt enbart för att få bra fps IN-game.

Kanske händer att man streamar till och från också om det har någon betydelse i valet mellan 1080p & 1440p.

Permalänk
Medlem

Jag gick från BenqXL2410T till denna skärm och jag är skitnöjd! Jag kör majoritet FPS-spel (CS:GO) och anser mig själv vara ganska duktig och tycker att den hänger med klockrent.

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Ni som sitter på en 1440p skärm, skulle 2080 GPU och Ryzen 5 2600X kunna hantera den upplösningen bra? Känner att skon klämmer lite där också och är just varför jag i första hand är intresserad utav en bra 1080p skärm. Vill ju inte offra allt för mycket grafikmässigt enbart för att få bra fps IN-game.

Kanske händer att man streamar till och från också om det har någon betydelse i valet mellan 1080p & 1440p.

Jag sitter på 1440P, 1070Ti och i5 7600K. Det svettas i 1440p så rekommenderar inte min setup för det. Din kommer klara av det ganska fint. Det blir nytt grafikkort så småningom för min del.

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är en djungel och i slutändan kommer du behöva kompromissa. Efter att min Alienware ultrawide blev återköpt började en skärmjakt utan dess like. Jag vet inte hur många skärmar jag testade. Det var alltid något som inte funkade för mig. För långsam, för mycket eftersläpningar (VA), för aggressiv anti-reflex behandling, flimrande freesync, IPS-glow. I slutändan så blev det en TN panel för mig trots färgerna. Jag resonerade som så att för vardagligt bruk och spelande räckte det gott, och för annat kan jag ha en sekundär skärm.

Det tråkiga svaret är att man måste prova sig fram.

Vad hände med din alienware? Kollar nämligen själv på en sådan.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

@jackofaces1: Borde klara 1440p utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Vad hände med din alienware? Kollar nämligen själv på en sådan.

Vansinnigt mycket IPS-glow. Fick ett nytt ex genom Dell som var värre än det första. I mörka scener i spel gick det inte att se vad som hände på skärmen. Jäkligt trist dock, skärmen var mycket trevlig i övrigt och ultrawide är något jag saknar varje dag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

@Aka_The_Barf:

Alltså, färgerna är ju inte A och O så att säga. Jag spelar ju ändå en hel del spel och föredrar ett bra flyt framför super realistiska färger. Jag förstår att det bästa är att testa sig fram. Men i Falun där jag bor finns det inte allt för många ställen att testa skärmar på plats och ska man börja beställa och sedan skicka tillbaka skärmar jag inte blir nöjd med, känns det som jag kommer hålla på i evigheter och försöker därför få ner alternativen till 2-3 skärmar och testa därifrån.

i mitt fall var inte det något problem med realistiska färger, det skiter jag nog i när det gäller spel. MEN dom var extremt urvattnade och det såg ut som någon lagt en vit hinna över allting.
höll på i 2 dagar och pillade med inställningarna men det gick inte att få det bra helt enkelt. detta var en gsync skärm från ca 3 år tillbaka så idag är det säkert bättre.
sen har du alltid 30 dagars öppet köp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

För din kännedom så släpps det 240 hz IPS skärmar av flera tillverkare nu under hösten (verkar bli i november), Acer ska ha en som lär kosta 4.5-5k med 1080p. Jag köpte en TN-skärm med samma specifikationer för 4k men skickade tillbaka den när det stod att dessa skulle lanseras då jag har både IPS och TN skärmar men föredrar IPS alla dagar i veckan. Kan tillägga att jag köper skärm för spel men med IPS funkar den ju bra till annat också!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Denna Acer-skärm verkar ticka alla boxar. IPS, strobed backlight (BFI, black frame insertion), adaptive sync, 144Hz och under 6000 kr.

Du får testa BFI, jag står inte ut med det och det funkar inte med adaptive sync. Vissa gillar det dock.

Om man går upp till 8490:- så får man en med 4K och 144 Hz.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319

Har en själv och är enormt nöjd med den.
Även fast jag inte i dagsläget lirar på 4K så är det fint att ha den möjligheten i framtiden när det finns tillräckligt bra hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3