Permalänk
Medlem

Märkligt beteende i PC

Hej!

Skriver till en polare då jag själv inte får bukt på hans problem. Grabben har en dator som har 7 år på nacken och haft lite strul. Han kör med en skärm, mus, tangentbord, nätverkskabel till ethernet port och trådlöst headset. När han startar datorn går allt bra, allting fungerar som det ska tills han startar upp Discord och World of Warcraft. Där börjar lotteriet.

Antingen dör ethernetporten så han disconnectas. Eller så dör ljudenheten. Eller så dör mus/tangetbord.

Enkelt tänkte jag efter jag kollade lite i hans dator. Aldrig uppdaterat en driver, massa skit på hårddisken. En ominstallation av Windows 10 tänkte jag och sen var det fixat. Installerade om allt, laddade ner drivers för USB, Ethernet, Ljud, Grafik osv och trodde jag var HERO OF THE DAY. 10 min senare när allt var klart och WoW var installerat på nytt. Bam, samma problem.

Jag förstår inte vad det kan vara som gör att detta händer. När ljudenheten crashar så tar det otroligt lång tid att ladda upp Windows Ljudinställningar. Omstart av datorn fungerar inte då den bara stannar på den blå skärmen med texten "Startar om...". Så jag tvingas döda strömmen by force.

Läste lite att Corsair VOID och mjukvaran till det, CUE eller vad det heter har strulat för andra men jag har inte hittat någon lösning.

Specs i grabbens dator, typ:

-FX6300
-R9 280
-Gigabyte moderkort av något slag
-1 st SSD 250gb, 1 st 2TB HDD

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Spricka i komponent eller moderkort som ger glapp när datorn blivit varm?
Typ tennkula under bga kapsel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Spricka i komponent eller moderkort som ger glapp när datorn blivit varm?
Typ tennkula under bga kapsel...

Kan vara något glapp, det har du rätt i. Han har precis flyttat så den kanske fått sig en smäll i flytten...
Får öppna upp burken och kolla.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

låter som @pacc säger som en eventuell kall-lödning detta kan ge diverseskumma problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Osäker på vilken sydbrygga som används men ljudkort, USB och ethernet är kopplat via sydbryggan (med störst sannolikhet baserat på infon). Kan vara så att sydbryggan blir för varm och därför är det intermittent någon av de komponenterna som slutar fungera.
Oftast sitter det någon form av kylfläns. Se om den sitter som den ska.

När du väl öppnar burken, kolla vad det är för moderkort (eller kolla via någon mjukvara när datorn är startad).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Osäker på vilken sydbrygga som används men ljudkort, USB och ethernet är kopplat via sydbryggan (med störst sannolikhet baserat på infon). Kan vara så att sydbryggan blir för varm och därför är det intermittent någon av de komponenterna som slutar fungera.
Oftast sitter det någon form av kylfläns. Se om den sitter som den ska.

När du väl öppnar burken, kolla vad det är för moderkort (eller kolla via någon mjukvara när datorn är startad).

Grabben vet knappt vad som är bak och fram på datorn så går inte att fråga honom vad det är för moderkort. Önskar nu att jag skrev ner det.

Men jag tror att det är ett GA-970A-DS3P som sitter i. Osäker, men troligtvis den.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Testa göra en BIOS uppdatering för att utesluta att det inte är mjukvaran i moderkortet som strular, detta kommer återställa eventuell överklockning på RAM och CPU
Överklockat RAMminne kan ge väldigt ologiska fel.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Grabben vet knappt vad som är bak och fram på datorn så går inte att fråga honom vad det är för moderkort. Önskar nu att jag skrev ner det.

Men jag tror att det är ett GA-970A-DS3P som sitter i. Osäker, men troligtvis den.

Ladda ner programmet "speccy" så ser du exakt vad du ha i datorn .

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Testa göra en BIOS uppdatering för att utesluta att det inte är mjukvaran i moderkortet som strular, detta kommer återställa eventuell överklockning på RAM och CPU
Överklockat RAMminne kan ge väldigt ologiska fel.

Han hade aldrig varit inne i BIOS när jag visade honom vad det var. Så någon överklock tror jag inte han lyckats med haha. Kollade på Gigabytes hemsida när jag var hemma hos honom och felsökte och där fanns ingen BIOS uppdatering.

Skrivet av macbang:

Ladda ner programmet "speccy" så ser du exakt vad du ha i datorn .

Jo jag visade honom det.
Men han förstår inte datorer och jag har inte den till hands om vi säger så.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Han hade aldrig varit inne i BIOS när jag visade honom vad det var. Så någon överklock tror jag inte han lyckats med haha. Kollade på Gigabytes hemsida när jag var hemma hos honom och felsökte och där fanns ingen BIOS uppdatering.

Jo jag visade honom det.
Men han förstår inte datorer och jag har inte den till hands om vi säger så.

Installera ett program kan han väl? Sen ta en bild med mobilen och skicka till dig ?

Annars tror jag moderkortet håller på att ge upp. Som tidigare personer ha skrivit angående lödningar s bli gamla

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Hej!

Skriver till en polare då jag själv inte får bukt på hans problem. Grabben har en dator som har 7 år på nacken och haft lite strul. Han kör med en skärm, mus, tangentbord, nätverkskabel till ethernet port och trådlöst headset. När han startar datorn går allt bra, allting fungerar som det ska tills han startar upp Discord och World of Warcraft. Där börjar lotteriet.

Antingen dör ethernetporten så han disconnectas. Eller så dör ljudenheten. Eller så dör mus/tangetbord.

Enkelt tänkte jag efter jag kollade lite i hans dator. Aldrig uppdaterat en driver, massa skit på hårddisken. En ominstallation av Windows 10 tänkte jag och sen var det fixat. Installerade om allt, laddade ner drivers för USB, Ethernet, Ljud, Grafik osv och trodde jag var HERO OF THE DAY. 10 min senare när allt var klart och WoW var installerat på nytt. Bam, samma problem.

Jag förstår inte vad det kan vara som gör att detta händer. När ljudenheten crashar så tar det otroligt lång tid att ladda upp Windows Ljudinställningar. Omstart av datorn fungerar inte då den bara stannar på den blå skärmen med texten "Startar om...". Så jag tvingas döda strömmen by force.

Läste lite att Corsair VOID och mjukvaran till det, CUE eller vad det heter har strulat för andra men jag har inte hittat någon lösning.

Specs i grabbens dator, typ:

-FX6300
-R9 280
-Gigabyte moderkort av något slag
-1 st SSD 250gb, 1 st 2TB HDD

All hjälp uppskattas!

Blev det samma w10 build på ominstallationen? I så fall prova med en tidigare build... eller kanske t.o.m. W7 ...?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Installera ett program kan han väl? Sen ta en bild med mobilen och skicka till dig ?

Annars tror jag moderkortet håller på att ge upp. Som tidigare personer ha skrivit angående lödningar s bli gamla

Fick en bild nu. Det var det moderkortet som jag trodde.
Dock såg jag att han hade 28 gig RAM. Frågade varför han hade just den mängd ram och inte 16, 32, 64 t.ex. Då svarade han att han fått några RAM av en kompis som satt in det i hans dator.

Då tänker jag, vad kan det vara för RAM? Är det det som strular kanske att dom har olika hastigheter och så vidare?

Skrivet av Marcsod:

Blev det samma w10 build på ominstallationen? I så fall prova med en tidigare build... eller kanske t.o.m. W7 ...?

Det var inte samma build. Han fick Windows 10 Pro nu istället för Windows 10 som uppgraderats från Windows 8.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |