Permalänk
Hedersmedlem

Gaming-UPS, ett måste för varje gamer?

Jag var och skulle handla UPS:er för jobbet och jag råkade hittade denna lite otippade produkt!

Detta är alltså avbrottsfri kraft till din t.ex. en spel-PC eller spelkonsoll. Alltså en helt vanlig UPS för PC, fast med lite accentfärger och "gaming"-stämpel.

Produkten finns att köpa på Dustin och finns i tre storlekar:

Powerwalker VI 650 GX Gaming UPS (360 W max uteffekt)
Powerwalker VI 1200 GX Gaming UPS (720 W max uteffekt)
Powerwalker VI 2200 GX Gaming UPS (1200 W max uteffekt)

Vad tycker ni, håller ni med Dustin som detta som "Ett måste för varje gamer?"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag saknar alternativet "Nu har gaming-trenden gått för långt"

Men allvarligt talat, en UPS är ganska bra att ha för kritisk hårdvara. För min del nöjer jag mig att ha det på servern än så länge.

Var dock väldigt glad att ha det på jobbet där det kunde bli strömavbrott vid lite olämpliga tillfällen under en tid. Den räddade många arbetstimmar och mycket tålamod.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Haha, vafan

De får nog fila lite på sin aprilskämtstiming...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Dom få gånger vi haft strömavbrott här i området så har även Telias utrustning i källaren rykt.
Så såvida man inte har en failover på 3/4G så faller ju ”inte svika sina lagkamrater” rätt fort.

Men visst, för singleplayer så kanske, men det mesta har ju autosave varannan minut numera ändå.

Permalänk
Medlem

Buffrar den 15 minuters internettrafik också, så att man slipper avbrott. (facepalm)

Permalänk
Medlem

Värdelöst, 2min är lika med noll för en som spelar.
2min för arbete dock, om du inte har autosave ger dig ju en chans att spara allt.

att ha arbetat med något i 2-3timmar och glömt spara under tiden POOF

Permalänk
Medlem

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

Det har nog varit ytterligare några korta avbrott som du inte märkt, men bor man någonstans där man har stabil elförsörjning så har man onekligen inget större behov av en UPS. Finns de som behöver en UPS även där, men inte vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

Better safe than sorry.

Har en NAS hemma med massor av bilder/filmer och applikationer som kör så vore typiskt om man fick dataloss pga strömavbrott när man kan lösa det med en enkel UPS.

Dock att köpa en UPS bara för gaming tycker jag inte riktigt är värt.

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med en ups alls.

Alla program idag har autosave feature typ som sparar regelbundet, så knappast som man blir av med något ändå.

Ne, går strömmen går strömmen, no big deal.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ser ingen mening med en ups alls.

Alla program idag har autosave feature typ som sparar regelbundet, så knappast som man blir av med något ändå.

Ne, går strömmen går strömmen, no big deal.

säger du inte den dagen då din hårddisk har pajat pga plötslig strömbrist mitt i en skrivning...

dock kan ja hålla med om att det känns meningslöst just som "gaming" tillbehör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För mikroavbrott behövs tydligen ingen UPS alls. Jag råkade komma när knappen på flerkontaktsdosan min dator är kopplad till så att strömmen bröts i kanske några tiondels sekunder. Skärmarna blinkade till och "startade om", men datorn körde vidare utan problem. Massa reservkapacitet i kondensatorer och spolar, gissar jag!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

RGB och glassida så blir det ett givet gapskratt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men fungerar ups verkligen till gaming? Det enda användningsområdet är ju typ om du är e-sport proffs. Men denna kan väl ändå inte hålla internet uppkopplingen igång? Man ska ha extremt ostabil strömförsörjning om man ska ha den till singleplayer spel. Bättre att köpa en diselgenerator isof.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Wooo +2FPS i Dwarf Fortress!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariex:

Better safe than sorry.

Har en NAS hemma med massor av bilder/filmer och applikationer som kör så vore typiskt om man fick dataloss pga strömavbrott när man kan lösa det med en enkel UPS.

Dock att köpa en UPS bara för gaming tycker jag inte riktigt är värt.

Det här är väl en av de få anledningarna att ha en UPS som privat person. Själv har jag aldrig haft brytt mig. Det sättet jag märker om det varit strömavbrott när jag inte är hemma är att NASen står still eftersom jag har stängt av autostarten i den.

Det svåra för mig med att ha en "gaming" UPS är att jag måste bryta mig in i källaren där distributions switcharna sitter och UPSa dom också, är osäker på om min internetleverantör skulle uppskatta det.

Varningsklockor som ringer när jag tittar på dom där UPSerna

GAMING
Hittar ingenstans vad det är för typ av batterier i dom, varken på dustin eller i tillverkarens datablad.
Hittar ingenstans hur lång livstid batterierna har, varken på dustin eller i tillverkarens datablad.
Dustin har inga utbytes batterier för någon powerwalker modell.
Det är ju billiga hemma UPSer så jag kanske har för höga krav.

Dom större UPSer jag har sett har inte haft RGB men RGO vilket gör att du ser direkt hur den mår när du kommer in rummet

Grön = UPSen mår bra allt är OK
Orange = du har ingen ström in eller stadsnätet är inte stabilt så UPSen har tagit över
Rött = UPSen har problem och har antagligen ställt sig i bypass för att att inte sabba strömmen själv

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

UPS är ett måste här i södra Sverige. Vi har så satans usel ström leverans att spikar och brownouts är nästan daglig händelse! Det är döden för en del elektronik över tid.

Att de ska vara flashy och trendiga skiter jag fan i dock. De ska stå gömda och stabilisera elen, inte leka disco...

Permalänk
Medlem

Var de tvungna att ta fram en gaming design från 90-talet? Hade aldrig köpt någon oavsett design. Bara undrar hur det tagit fram designen på dessa. Är genuint intresserad? Min dokumentär på detta please

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alldeles för dålig drifttid om det ska vara något att ha.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dlq84:

Alldeles för dålig drifttid om det ska vara något att ha.

För mig räcker det om datorn kan gå ned på ett säkert sätt.

edit

Powerwalker skall väl vara välrenomerade har jag för mig.
Deras "gaming" UPS verkar inte kosta mer än de andra.

https://www.dustinhome.se/sok/ups/?manufacturer=powerwalker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

UPS är ett måste här i södra Sverige. Vi har så satans usel ström leverans att spikar och brownouts är nästan daglig händelse! Det är döden för en del elektronik över tid.

Att de ska vara flashy och trendiga skiter jag fan i dock. De ska stå gömda och stabilisera elen, inte leka disco...

Södra Sverige var en rätt grov generalisering. Jag bor i Södra Småland och har väldigt sällan strömavbrott. Vi snackar någon enstaka gång om året och då är det oftast en kabel som är avgrävd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

säger du inte den dagen då din hårddisk har pajat pga plötslig strömbrist mitt i en skrivning...

dock kan ja hålla med om att det känns meningslöst just som "gaming" tillbehör.

Haft strömavbrott typ 50 gånger senaste åren, inte hänt något ännu
Sen har jag backup till molnet med autospar också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

UPS är ett måste här i södra Sverige. Vi har så satans usel ström leverans att spikar och brownouts är nästan daglig händelse! Det är döden för en del elektronik över tid.

Att de ska vara flashy och trendiga skiter jag fan i dock. De ska stå gömda och stabilisera elen, inte leka disco...

Ute på landet? Det var många år sen jag upplevde ett strömavbrott eller ostabilitet i Malmö. Senaste gången var säkert långt över 5 år sedan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har mycket sällan strömavbrott i min lägenhet. Centralt i en relativt "stor" stad. Skulle strömmen gå så är det ju även mycket annat som går... inkl internet. Oftast är det tillbaka inom en rimlig tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Erik_T:

Vanligt folk behöver nog inte en UPS, om man har stabil elförsörjning...
Men ska komma ihåg att UPSar skyddar även vid åska..

Installerade på min firma en ny maskin där både datorn ska ha en UPS och styrsystemet för maskinen ska gå genom en Online UPS för att ytterligare skydda den känsliga elektroniken...

Vi har strömavbrott en par gånger per år och de varar några minuter...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För mig räcker det om datorn kan gå ned på ett säkert sätt.

edit

Powerwalker skall väl vara välrenomerade har jag för mig.
Deras "gaming" UPS verkar inte kosta mer än de andra.

https://www.dustinhome.se/sok/ups/?manufacturer=powerwalker

Jag köpte en sådan här för bara ett par veckor sedan, och har inte haft några issues. Dock är vad som helst sannolikt bättre än min gamla som vara en UPS "räddad" från återvinning efter att tekniker på jobbet dömde ut den (lat felsökning) efter ca 10 år i drift i en smutsig maskin.

Jag vet att jag såg någon kontrovers på amazons review section för en av deras mindre UPS men det verkar inte vara några problem längre.

Jag försöker dock inte driva min speldator på den, och som andra säger så kommer fiberutrustningen som jag ej har kontrol över förmodligen gå ner ändå- men min server kan stänga ner utan panik, och min rörförstärkare slipper noise från rackiga gamla eluttag från 90-talet och jag kan stänga av den på rätt sätt varje gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Har väl strömavbrott max 1 gång per år och tittar jag 10-15 år bak i tiden har strömmen aldrig gått då jag suttit vid datorn, som privatperson är de helt värdelöst och bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har väl strömavbrott max 1 gång per år och tittar jag 10-15 år bak i tiden har strömmen aldrig gått då jag suttit vid datorn, som privatperson är de helt värdelöst och bortkastade pengar.

Njae... Har man tex en server av något slag hemma så är det rätt bra. Min server, pfsense-box osv är kopplade till min UPS och stänger kontrollerat ner om strömmen går.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Njae... Har man tex en server av något slag hemma så är det rätt bra. Min server, pfsense-box osv är kopplade till min UPS och stänger kontrollerat ner om strömmen går.

Jag har två men dom står oftast i viloläge om jag inte har datorn igång så de spelar ingen roll för mig om strömmen skulle gå.

Permalänk
Medlem

Sambon skulle nog kunna ha nytta av en då hon inte sällan spelar spel med automatiska savepoints som kan vara lite väl långt ifrån varandra, men en UPS speciellt dedikerad för spel är förstås bara 100% fjanteri.

Visa signatur

5950X, 3090