Vattentemperaturstyrning, via moderkort eller extra låda?

Permalänk
Avstängd

Vattentemperaturstyrning, via moderkort eller extra låda?

Håller på och köper ihop nya datorn och funderar på om jag vågar satsa på att låta mitt Asus x470 styra fläktarna på radiatorerna mha en temperatursensor som mäter vattentemperaturen, eller om det är ett stabilare kort att gå på en Corsair Commander Pro för ändamålet, eller om det finns än bättre alternativ som inte behöver en 5.25" enhet monterad?

Är det någon som har provat att låta moderkortet hantera det hela?

Permalänk
Avstängd

I egenskap av en som aldrig byggt egen vattenkylning så antar jag att du får ett kompaktare system om du låter moderkortet sköta det, eftersom det då inte kräver några extra krusiduller för att input[vattentemp] ska ge ett direkt resultat till fläkthastighet.

Å andra sidan kan du nog få bättre kontroll på det om du ändå tänkte lägga några hundringar extra bara på fläktstyrningen.
Kanske ange temperaturkurvor för vardera av fläktarna som i sin tur moduleras multiplikativt med regulator, om man känner för det och orkar ange hur och vad på rasket.

Permalänk

Jag kör extern givare via en anslutning. Styr man via vatten kan man få en mjukare kurva. Cpun hoppar ju så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har använt en Aquacomputer poweradjust för att styra via tempgivare, den programmeras via aquacomputers programvara och kan ställas med kurvor eller fasta värden, efter programmering fungerar den fristående:
https://shop.aquacomputer.de/index.php?cPath=62_690

Det finns numer även en variant för pwm-fläktar - quadro, men jag har aldrig provat den modellen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lättast att sköta allt via moderkortet, om det finns kontakter för det man vill koppla in. Annars är ju någon form av extern styrning det som gäller.

Själv valde jag bort moderkort som inte hade kontakt för extern tempsensor. Blev ett Aorus Z390 och kan smidigt välja vattentemp som källa för fläkt- och pumpstyrning på alla enskilda kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Tycker det är lättast att sköta allt via moderkortet, om det finns kontakter för det man vill koppla in. Annars är ju någon form av extern styrning det som gäller.

Själv valde jag bort moderkort som inte hade kontakt för extern tempsensor. Blev ett Aorus Z390 och kan smidigt välja vattentemp som källa för fläkt- och pumpstyrning på alla enskilda kontakter

Skickades från m.sweclockers.com

Var det jag menade. Extern givare på moderkort som man ställer fläktarna mot.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren, låter som att det går att lita på moderkorten så det blir nog så.

Edit: eftersom det inte blev corsairfläktar som tänkt från början så måste jag inte ha en commander pro.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Tack för svaren, låter som att det går att lita på moderkorten så det blir nog så.

Edit: eftersom det inte blev corsairfläktar som tänkt från början så måste jag inte ha en commander pro.

Köp en slanggivare från Inet för 129kr och koppla fläktarna mot den. Du kan ju sätta olika utgångar till olika temperaturer från samma givare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

@Knotvillage: Har beställ en givare jag skruvar i en fitting från Inet, och kopplar in den till moderkortet? Eller är slanggivare nåt annat?

Permalänk

Det är samma givare. Du kopplar in den i moderkortet. Jag har ställt mina 3 frontfläktar att gå Max vid 35 grader och dom i toppen vid 38 grader.

Det är denna jag menar. Det är dock en helt vanlig givare som sitter instucken i en skåra. Har köpt en till och tagit isär den så jag vet rumstemperaturen. Som följer varandra ganska exakt. Går rummet upp 5 grader, ökar cputemp med lika mycket.

https://www.inet.se/produkt/5321838/aquacomputer-temperaturse...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

@Knotvillage: Bra, det är precis den jag beställt.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

@Knotvillage: Bra, det är precis den jag beställt.

Köpte du ett kit custom eller plockade du själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

@Knotvillage: Har plockat själv, hittade inget kit jag riktigt ville ha. Mer pyssel än jag trodde att få ihop alla mått, får vänta 1-2 veckor innan jag kan mäta ut det sista och se om allt får plats. Har fått tänka om ett par gånger, tur jag köpt saker i lugn och ro och inte allt på en gång. Största missen var att gpu:n är för stor på två leder, det är imponerande feltänk.

Permalänk
Skrivet av sweborn:

@Knotvillage: Har plockat själv, hittade inget kit jag riktigt ville ha. Mer pyssel än jag trodde att få ihop alla mått, får vänta 1-2 veckor innan jag kan mäta ut det sista och se om allt får plats. Har fått tänka om ett par gånger, tur jag köpt saker i lugn och ro och inte allt på en gång. Största missen var att gpu:n är för stor på två leder, det är imponerande feltänk.

Samma här. Beställde i 3 omgångar. Sen blev det en fjärde gång då jag fick plats för en 240 rad till. Idle sjönk typ inget men loss sjönk 5 grader. Glöm inte psu jumper. Fördelen med att styra mot extern givare är att gpu även får kylning vid belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

En annan fråga; hur testar man grejerna på moderkortet innan man monterar hela loopen? Funkar det med bara vattenblocket på CPU'n utan vatten i en liten stund, eller behöver man sätta på nån kylare?

Permalänk
Skrivet av sweborn:

En annan fråga; hur testar man grejerna på moderkortet innan man monterar hela loopen? Funkar det med bara vattenblocket på CPU'n utan vatten i en liten stund, eller behöver man sätta på nån kylare?

Montera hela loopen. Skaffa en PSU jumper och låt pumpen snurra i typ 1h. Lägg ut lite handdukar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Skaffa mig en Aquacomputer aquastream - Ultimate Version få se om den fungerar bra kan styra fläktarna via den och den har temperatur sensor och lite annat gott var inte så dyr

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Skaffa mig en Aquacomputer aquastream - Ultimate Version få se om den fungerar bra kan styra fläktarna via den och den har temperatur sensor och lite annat gott var inte så dyr

Vad har du för moderkort? Funkar ju lika bra med slanggivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad har du för moderkort? Funkar ju lika bra med slanggivare.

Skickades från m.sweclockers.com

Står i min signatur vilka saker jag har
Kör på en EKW pump nu men tog hem en Aquacomputer aquastream - Ultimate Version för den har massa godis inbyggt i sig har bra rykte om sig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Skaffa mig en Aquacomputer aquastream - Ultimate Version få se om den fungerar bra kan styra fläktarna via den och den har temperatur sensor och lite annat gott var inte så dyr

Intressant. Var inne på deras grejer och kikade för något år sedan, men fick aldrig nåt grepp om deras pumpar. Varför valde du denna pump, förutom elektroniken förstås? Eller valde du den pga elektroniken?

Permalänk
Avstängd

En till fråga till de erfarna, jag som kör mjuk slang, skulle ni rekommendera 13/10 eller 16/10? Kan tänka mig att skaffa några 45 eller 90 fittings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Intressant. Var inne på deras grejer och kikade för något år sedan, men fick aldrig nåt grepp om deras pumpar. Varför valde du denna pump, förutom elektroniken förstås? Eller valde du den pga elektroniken?

Dumpen har bra inställningar bra med reservdelar bra rykte om sig man kan stura den direkt med knappar och med program och intesant pris.

På din slang fråga jag använder EK-Tube ZMT dimmension 15.9mm /9.5mm svart stadig gummislang

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Puuh, nu tror jag att det bara är CPU kvar på inköpslistan, samt någon 45 eller 90 fitting som får visa sig. Fantiserar om att det hinner komma nån kampanj även där innan det är dags att montera in en sådan.

Jag har ingen flödesmätare på G, borde jag ha det?. Läste att en del kan man koppla in på CPU fläkt-headern så kan man få larm om vattenflödet stannar av. Är det en bra grej, eller ordnar man larm istället om pumpen stannar på liknande sätt?

Permalänk
Avstängd

Nu är burken uppe och snurrar, tack för hjälpen. Just nu är vilotemperaturen i Windows för min 3700x ca 29-31 grader, GPU ca 25 grader. Har lyckats svetta upp min 2080 i 50 grader som mest under spelande.

Har 2 stycken 360 radiatorer (en GTS och en XT45) med vardera 3 fläktar som intag, samt 3 fläktar i botten som utblås i ett Lian-Li O11 chassi. Intagen ligger på 600 rpm och utblåsen ca 800 rpm med nuvarande konfiguration i Q-Fan. D5 pumpen kunde jag höra en del i 100% hastighet, men inte när jag sänker hastigheten.

Det går utmärkt att låta moderkortet kontrollera samtliga 9 Noctua A12x25 fläktar, de tre chassi fan headers har varsin 3-splitter. 2x3 styrs av vattentemperaturen (de som sitter mot radiatorerna) och de övriga 3 styrs av moderkortstemperaturen i brist på bättre fantasi. Tanken är de skall få lite luft att flöda över komponenterna som inte kyls av vattnet.

Tyst och behaglig, men jag funderar på att minska hastigheten utblåsen i botten då mina fötter blir så kalla av luftflödet.