Permalänk
Inaktiv

Åsknedslag är betydligt värre och något man bör skydda sig mot, och då hjälper ingen UPS, jag har grendosa både till Stereon och till min dator med inbyggt skydd som bryter strömmen direkt om de blir stor variation i spänningen och de har funkat bra en så länge, har räddat en hel del under dom år jag har använt de, har förstört en dator just på grund av åsknedslag, den gången rök allt i våran brf, våran router för inkommande fiber samt 10 till som var placerade i föreningen, våran ventilation gick också sönder samt min dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

RGB och glassida så blir det ett givet gapskratt.

Glassida, så klart! Att jag missade att det borde vara ett krav.

Så man kan se de vackra blybatterierna inuti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Dom få gånger vi haft strömavbrott här i området så har även Telias utrustning i källaren rykt.
Så såvida man inte har en failover på 3/4G så faller ju ”inte svika sina lagkamrater” rätt fort.

Men visst, för singleplayer så kanske, men det mesta har ju autosave varannan minut numera ändå.

Jag har ju fiber rätt upp till lägenheten patchad direkt från Stokabs husnod. Ingen aktiv utrustning mellan Bahnhofs knutpunkt och min lägenhet. Finns inget i källaren som kan tappa ström. D.v.s. om inte Bahnhofs knutpunkt också har strömavbrott borde jag rent teoretiskt ha ljus i fibern.

Sen vet inte jag iofs inte om den knutpunkten har UPS eller ej.

Alltså, rent hypotetiskt, om jag skulle vilja ha en gaming-UPS alltså.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Jag köpte en sådan här för bara ett par veckor sedan, och har inte haft några issues. Dock är vad som helst sannolikt bättre än min gamla som vara en UPS "räddad" från återvinning efter att tekniker på jobbet dömde ut den (lat felsökning) efter ca 10 år i drift i en smutsig maskin.

Jag vet att jag såg någon kontrovers på amazons review section för en av deras mindre UPS men det verkar inte vara några problem längre.

Jag försöker dock inte driva min speldator på den, och som andra säger så kommer fiberutrustningen som jag ej har kontrol över förmodligen gå ner ändå- men min server kan stänga ner utan panik, och min rörförstärkare slipper noise från rackiga gamla eluttag från 90-talet och jag kan stänga av den på rätt sätt varje gång.

Hur tyst är den, går den tex att ha i ett sovrum?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Nu när jag sitter på Telenors obegränsade 4G så skulle det förstå kunna ha ett praktiskt värde, men endast förutsatt att jag använder den.
Vill jag bara sätta mig vid klossdatorn hemmavid så föredrar jag 250 Mbit fiber av fler än en orsak, och reser jag så tenderar laptopen att ha sitt egna lilla batteri.

Å andra sidan, är man inbiten spelare som bor avsides och framöver köper lite prima rymdinternet av Elon Musk så kan det säkert ha desto större värde.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pv2b:

Glassida, så klart! Att jag missade att det borde vara ett krav.

Så man kan se de vackra blybatterierna inuti.

Blybatterierna bör också ha genomskinligt hölje och med ett innanmäte upplyst av ett grönaktigt sken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kör själv UPS till server, router, switch och fiber i källaren men då bor jag lite på landet också där man får räkna med strömavbrott några gånger om året .

Däremot hade jag inte velat ha en sån här "gaming" ups på mitt skrivbord, tycker den ser riktigt ful ut, deras vanliga modeller är ju helt klart snyggare.
https://www.dustinhome.se/product/5011137974/vi-1200-shl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Blybatterierna bör också ha genomskinligt hölje och med ett innanmäte upplyst av ett grönaktigt sken.

Ett sånt här grönaktigt sken kanske?

Permalänk
Medlem

Hmmm, kanske om man är på campingsemester och prompt måste spela laptop.
Känns som en väldigt nischad pryl, jag kan inte komma ihåg senast det var ett oplanerat strömavbrott i min bostad.
Kanske att det går en propp var 5:e år. internetuppkopplingen bryts dock nästan varje år, men det beror ju på operatörerna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör med UPS på Grejerna + inkommande nätverket till rummet då jag vill skydda från framförallt ojämn/överspänning allmänt och vid åska men även skönt för kortare avbrott.

Mvh Anton.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

Kan ju även vara säkring eller jordfelsbrytare som löser samt att UPS:er brukar vara ganska bra på att "tvätta" elen och skydda mot strömspikar etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blybatterierna bör också ha genomskinligt hölje och med ett innanmäte upplyst av ett grönaktigt sken.

Bör ju också gå att färga eletrolytvattnet så länge man har en dye som inte påverkar kemin i batteriet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Värdelöst, 2min är lika med noll för en som spelar.

Tänk dig att du sitter och kör Diablo hardcore eller annat spel med samma upplägg.
Strömmen går mitt i en fight.
Då är 2 min värdefulla

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Va fan ska man med UPS om man bor i en stad? Under de 10 år som jag har bott i Stockholm har det varit strömavbrott 2 gånger som jag känner till, och den ena fick jag info om tidigare.

Bor du i city så är det nog inga problem. Jag bor i tullinge och förra vintern hade vi 3 avbrott vara ett på runt 18 timmar. Blev lite svettigt att hålla + grader så inte vatten ledningarna till elementen frös sönder. Enda jah kan tänka mig ha ups till är fiber omvandlaren, routern samt nasen fast där vill jag mer ha stabil försörjning som klarar sig i många timmar. Fast det kräver nog lite större grejjer även om dessa saker inte drar så mycket.
Ups för gamers ser jag ingen anledning för...kanske om den har rgb så man hittar ut 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För gaming så känns det mest som en ploj, men för en arbetsdator eller server så är en UPS guld värt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Åsknedslag är betydligt värre och något man bör skydda sig mot, och då hjälper ingen UPS, jag har grendosa både till Stereon och till min dator med inbyggt skydd som bryter strömmen direkt om de blir stor variation i spänningen och de har funkat bra en så länge, har räddat en hel del under dom år jag har använt de, har förstört en dator just på grund av åsknedslag, den gången rök allt i våran brf, våran router för inkommande fiber samt 10 till som var placerade i föreningen, våran ventilation gick också sönder samt min dator.

En UPS brukar ha samma typ av finskydd som dina grendosor med överspänningsskydd, och har inte ens nästan tillräckligt hög brytförmåga om blixten slår ner nära. Ska man ha ett fullt skydd måste man ha grovskydd (som har riktigt hög brytförmåga), mellanskydd, och finskydd. Sen undrar jag hur du vet att det har hjälpt? Men för överspänningar om åskan slår ner långt bort är det absolut bättre än inget!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vituraz:

En UPS brukar ha samma typ av finskydd som dina grendosor med överspänningsskydd, och har inte ens nästan tillräckligt hög brytförmåga om blixten slår ner nära. Ska man ha ett fullt skydd måste man ha grovskydd (som har riktigt hög brytförmåga), mellanskydd, och finskydd. Sen undrar jag hur du vet att det har hjälpt? Men för överspänningar om åskan slår ner långt bort är det absolut bättre än inget!

I somras gick åskan under natten och då klippte bägge mina grendosor strömmen, min micro gick däremot sönder, på morgonen då jag klev upp funkade inte dator eller stereon och då såg jag att säkringen i bägge grenuttagen hade löst ut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _niko_:

Kan ju även vara säkring eller jordfelsbrytare som löser samt att UPS:er brukar vara ganska bra på att "tvätta" elen och skydda mot strömspikar etc.

Kanske någon fom av Isotop?

Oh ja!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

I somras gick åskan under natten och då klippte bägge mina grendosor strömmen, min micro gick däremot sönder, på morgonen då jag klev upp funkade inte dator eller stereon och då såg jag att säkringen i bägge grenuttagen hade löst ut.

Okej, ja det var ju bra

Permalänk
Expertgissare

Lika obligatoriskt för varje gamer, som denna grendosa med supercoola blixtar, självklart med RGB belysning

https://www.clasohlson.com/se/Gaming-grenuttag-med-RGB-belysn...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Denna sommar har ju varit lite jävlig med allt oväder över skåne/blekinge. Vilket gjorde att jag köpte mig en ups till "kontoret", mest för att skydda min HE enhet som inte är superförtjust i plötsliga strömbortfall.

Sen kör jag givetvis med en UPS i racket också för servern och tillhörande nätverkskomponenter.
uppskattad drifttid på hela racket är ca 40min och ca 20min på den i kontoret (240min om jag stänger av dator och skärmar och bara kör AP samt HE styrenheten).

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur tyst är den, går den tex att ha i ett sovrum?

Under belastning hörs den, men när den är belastad är den ändå överröstad större delen av tiden så har inte tänkt så mycket på det. Ska försöka lyssna lite senare idag innan jag slår på alla högljudda saker

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag kör Ups på vardera router och Nas. Mest mot strömspikar, Dock är drömmen att kunna installera typ liknande Tesla powerwall. Det kanske inte blåser lika många träd över elledningar längre men jag tycker det blivit fler "oförklarliga" avbrott, en del ganska långa. Där tekniker får åka ut och manuellt slå till ställverk som elektroniskt slagits ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har en UPS sedan en hel del strömavbrott har plockat med sig några hårddiskar för gott och på landet kändes den nödvändig. även om man har turen att klara sig från fysisk skada på utrustningen så är det rätt jobbigt att reparera filsystem eller installera om allt efter ett avbrott om man har otur.

Men dessvärre är strömkvalitén rätt dålig även här i Skåne så det har faktiskt varit lite väl mycket småavbrott trots nybyggd lägenhet och stadsdel, så jag tror jag ska koppla in UPS även här.

Man slipper okontrollerade nedstängningar och jag är rätt säker på att elektroniken håller bättre utan spikar från elnätet.

Jag som mest spelar singleplayer och simulatorer som i många fall fungerar utan internet, och så gör det även att jag kan pausa och spara där jag är om strömmen går. Jag kan koppla in så jag har automatisk fallback till 3G/4G mobildata om fibern går ned.

Har jag flugit min simulator i många timmar är det rätt irriterande med ett sådant där 1-2min avbrott kanske när man har en halvtimme kvar på flygningen.

Nu är det ju inte bara en speldator utan jag gör annat med den där ett avbrott kan innebära en massa extra besvär så ja det är skönt att ha UPS.

På landet var UPS även kopplad till fibern så jag var den enda personen på gatan som hade fibern kvar vid strömavbrott, drog jag då igång elverket med sinusvåg att driva UPSen så kunde jag glatt köra vidare så länge jag har bensin och ett 1Kw elverk drar inte så mycket. Hade ett avbrott i 4 timmar så åtminstone så länge klarar sig fibernätets reservkraftsutrustning har jag testat i praktiken. En 20L jeepdunk räcker minst två dygn om man inte tar ut max belastning av elverket. Förvisso blir det ändå rätt dyr el med dagens bränslepriser.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja man skulle kanske bygga en nas med gamla antika glasburksbatterier, de borde gå fint att belysa och hälla färgad syra i, är man lite våghalsig kan man kanske kombinera med att bygga syrakylning av datorn när man ändå hpller på och redan har stora tankar som borde kunna funka som värmeväxlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gillar hur dustin alltid korrläser specifikationer.

Driftstid detaljer: 6 min vid halv maskin, 1 min vid full laddning
Laddningstyp: På full laddning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad säger inbitna elektriker och/eller civilingenjörer i elektroteknik om UPS? Vad är prisnivån egentligen om man vill nå äkta sinusvågor i sina el så den blir "ren"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Södra Sverige var en rätt grov generalisering. Jag bor i Södra Småland och har väldigt sällan strömavbrott. Vi snackar någon enstaka gång om året och då är det oftast en kabel som är avgrävd.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SeF.Typh00n:

Ute på landet? Det var många år sen jag upplevde ett strömavbrott eller ostabilitet i Malmö. Senaste gången var säkert långt över 5 år sedan.

Pratar Malmö stad, men det är begränsning i hela skåne.
Vi matar ju allt från norr sedan barsebäck stängdes, och har du en UPS som loggar kan du se dessa ske nästan varje dag. Heleholm kraftverket står för en stor del av vår el, och den stängs pga koldioxid skatterna nu.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skane-hotas-av-elbris...

Det är på nivån där de fått neka El-bussar (1 av 3 startar), företag i skåne har fått nej till El-avtal och när vi slår i 99%+ av kapaciteten får vi brownouts.
https://www.eon.se/nyheter/risk-foer-elbrist-i-skane-naer-kra...
https://omniekonomi.se/naringslivet-oroas-av-elbrist-i-skane-...

https://www.svegot.se/2019/09/18/elbrist-i-skane-under-manga-...

https://www.energinyheter.se/20190803/19765/elbrist-skapar-ta...

Så de som tror "allt är okej"... tänk igen.
Det räcker med ett mindre haveri, så riskerar stora avbrott och överlaster att ske pga där finns inga reserver kvar... Och lösningen ligger flera år bort.

Så UPS i denna trakten är ett måste om du vill skydda den från skadlig spänning och brownouts. Även om allt "fungerar", så kommer tex kondensatorer och andra delar i transformatorn till utrustningen att få enormt mycket mer ripple, som i sin tur sliter ut dem i förtid.

Skrivet av Argammon:

Jag kör Ups på vardera router och Nas. Mest mot strömspikar, Dock är drömmen att kunna installera typ liknande Tesla powerwall. Det kanske inte blåser lika många träd över elledningar längre men jag tycker det blivit fler "oförklarliga" avbrott, en del ganska långa. Där tekniker får åka ut och manuellt slå till ställverk som elektroniskt slagits ifrån.

Exakt dessa är pga vi ligger väldigt nära max kapacitet, så skydden slår till. Väntar bara på dagen där sk "Cascading failure" sker... sen sitter halva sverige med ficklampor ett tag.

"Cascading failure is common in power grids when one of the elements fails (completely or partially) and shifts its load to nearby elements in the system. Those nearby elements are then pushed beyond their capacity so they become overloaded and shift their load onto other elements. Cascading failure is a common effect seen in high voltage systems, where a single point of failure (SPF) on a fully loaded or slightly overloaded system results in a sudden spike across all nodes of the system. This surge current can induce the already overloaded nodes into failure, setting off more overloads and thereby taking down the entire system in a very short time."

Det är bara en tidsfråga, då vi konstant ligger nära max hela tiden numera.
och de kan slå stort o snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad säger inbitna elektriker och/eller civilingenjörer i elektroteknik om UPS? Vad är prisnivån egentligen om man vill nå äkta sinusvågor i sina el så den blir "ren"?

Om den har ren sinusvåg eller inte beror inte bara på prisnivån, men om man tittar på vad tillverkarna säger om sina produkter så har i stort sett alla UPSer för 5000 kr och uppåt en ren sinusvåg ut, medan i stort sett ingen UPS för under 1000 kr har det.
I prisintervallet däremellan är det rätt blandat.

Sedan så är det ju så att beroende på vilken teknik som en UPS använder så kan den i normalfallet bara släppa igenom ström direkt från vägguttaget utan några justeringar, och bara ge ström själv när strömmen från väggen försvinner.
Andra leverarar konstant ström från batteriet och laddar det samtidigt, vilket låter dem skydda även mot små strömspikar och frekensvariationer.

Det förra kallas "line interactive" och det senare "double online conversion". (Det finns andra varianter också, men de två är nog de vanligaste.)
"Double online conversion" är bättre på många sätt men dyrare, och mindre strömeffektivt vid normal drift.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Vad säger inbitna elektriker och/eller civilingenjörer i elektroteknik om UPS? Vad är prisnivån egentligen om man vill nå äkta sinusvågor i sina el så den blir "ren"?

Det bästa du kan ha för att få snygg el är att koppla in magnetstabilisatorer men de är ganska dyra så de används väl oftast bara i mätlabb numera men förr var de vanliga i datorhallar och för att skydda industriella system.

Magnetic voltage stabilizer
Magnetic voltage stabilisers create constant voltage within the permissible operating range, without measurement or a regulating unit, through the vectorial addition or subtraction of partial voltages.
Thanks to their design, the magnetic voltage stabilisers regenerate the sinusoidal form of distorted system voltages, prevent voltage spikes, suppress high-frequency interferences voltages in both directions and bridge over short-term voltage dips of up to 10 ms in duration.
The output voltages of magnetic stabilisers from Schuntermann achieve the very highest level of accuracy and optimum efficiency.
Single-phase stabilisers are available for powers from 60 - 10.000 VA
https://www.schuntermann.de/en/voltage-stabilisation
Vet inte exakt vad de kostar men gissar på ca 15 000 kr för en enfas stabilisator som klarar 1500- 2000 VA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.