Klona SD-kort till RaspPi Zero

Permalänk
Medlem

Klona SD-kort till RaspPi Zero

Osäkert om det är rätt plats i forumet men here goes!

Har en RaspPiZero där jag kört in Rasbian Strech Lite + Unifi Controller på.
https://lazyadmin.nl/home-network/installing-unifi-controller...

Har migrerat siten och allt fungerar.
Fast jag slängde in det på fel kort.
Är nu installerat på ett 32GB-kort, vilket är extremt onödigt, installationen tar max 200Mb.
Har ett 8GB-kort istället, men hur löser jag kloningen?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns ju tusen sätt att göra det där, men jag hade nog krympt partitionen < 8GB mha Gparted Live, och sen klonat SD-kortet med dd, som alla gånger finns med i Gparted Live. Du kan sedan få partitionen att fylla ut 8GB-kortet helt mha raspi-config, precis som jag gissar du gjorde efter första booten av systemet på 32GB-kortet.

Du kommer behöva en annan dator med SD-kortläsare till det. Rätt säker på att det inte går att ändra monterade ext*-partitioner, så blir svårt att göra det direkt på pajen.

Var också extremt noga med att det blir rätt när du kör dd, det är fullt möjligt att borka den befintliga installationen på datorn du gör operationen på. Har du två SD-kortläsare rekommenderar jag att du kopplar ur hårddisken, och bara har SD-kortläsarna inkopplade. Har du bara en, så kanske du har nån reservdisk utan data du bryr dig om att koppla in tillfälligt att mellanlanda SD-kortavbildningen på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har de ett annat Linux med kortläsare så kopierar du bara partitionerna till en mapp. Därefter partitionerar du det mindre kortet precis som du vill. Skapa filsystem och kopiera från mapp.
Tillse att det står rätt i /etc/fstab. Sedan är det bara att köra. Bootloader ligger inbyggt i grafikkretsen, så finns filerna på rätt plats så startar datorn

Permalänk

Du kan klona ditt kort med hjälp av verktyget SD copier som finns i Raspbian. Det används lättast genom GUI, och du behöver få in ditt nya 8GB-kort i USB-porten. Programmet är smart nog att kunna kopiera från ett större kort till ett mindre om inte utrymmet krävs.

Det blir ju lite struligt eftersom du använder en Zero, det finns ju bara en port, så du får använda en hub eller gå till en Raspberry pi model B.