Uppgradera GPU. Vad matchar en i7-6700k?

Permalänk
Medlem

Uppgradera GPU. Vad matchar en i7-6700k?

Sitter nu med följande hårdvara:
i7-6700k@4.6GHz
GTX 980 Ti
Asus Z170-A
16 GB DDR4
osv...

I princip alla spel jag kastat på den har rullat på tillfredsställande.
Ända tills jag skaffade en ny monitor och gick upp i upplösning från 1920x1200 till 3440x1440.

Nytt grafikkort är förstås lösningen, men vilken nivå är lämpligt att sikta in sig på?
Jag är fullt införstådd i att ett 2080Ti förmodligen skulle ge bäst prestanda även om CPU'n skulle flaskhalsa, men jag vill ju inte betala mer än nödvändigt om t.ex. ett 2060 skulle ge _nästan_ samma upplevelse för en mycket mindre summa.

OBS! Jag är gravt rotad i det gröna laget.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

i 3440x1440p så blir det inte speciellt mycket flaskhals med överklockad 6700K och 2080Ti, kanske inte optimalt men du kommer definitivt inte få ett 2080Ti att prestera som ett 2060. Vad är din budget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

2070 känns ju som ett bra pris/prestandakort. Har du mer stålar så köp 2080/super.
Ett 2080ti kan jag personligen tycka inte motsvarar prisbilden.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

3440x1440 är ju mer än dubbelt så många pixlar som 1920x1200 så en dubblering av kraften i GPU vore ju trevligt.

Och då hamnar du väl runt 2080 super / 2080ti ungefär. Eftersom du kommer ha ungefär samma FPS som innan du uppgraderade skärm + GPU så borde CPU hänga med lika bra då med.

Permalänk
Medlem

@Vzano
Alright. Tänkte mig att en 6700k antagligen kunde hålla ett tag till. Fint att få det "verifierat". Det finns väl egentligen budget för att bygga en sprillans "värstingdator" om jag så skulle vilja, men om det inte behövs är jag inte den som kastar pengar omkring mig i onödan.

@_niko_, @Squallie
Japp... 2080 super och däromkring är nog det jag tittat mest på. Har inga krav att ligga på 100+ fps med maxade grafikinställningar hela tiden, men vill å andra sidan inte heller att det ska droppa under 60 fps alltför ofta.

Tack för er input!

Permalänk
Medlem

Hehe ja jösses.
Som det ser ut nu så kommer din CPU fortfarande hänga med nästa grafikkort byte också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

@Vzano
Alright. Tänkte mig att en 6700k antagligen kunde hålla ett tag till. Fint att få det "verifierat". Det finns väl egentligen budget för att bygga en sprillans "värstingdator" om jag så skulle vilja, men om det inte behövs är jag inte den som kastar pengar omkring mig i onödan.

@_niko_, @Squallie
Japp... 2080 super och däromkring är nog det jag tittat mest på. Har inga krav att ligga på 100+ fps med maxade grafikinställningar hela tiden, men vill å andra sidan inte heller att det ska droppa under 60 fps alltför ofta.

Tack för er input!

Skulle spontant titta på 5700 xt eller 2070 super om du inte vill bli rånad haha tycker gpuer är sjukt dyrt

Skickades från m.sweclockers.com