Intel halverar priserna på Skylake-X Refresh

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aeig:

Fortfarande för dyrt Intel, hade varit fantastiskt om dom hade sänkt med 60-75%.

OT fråga: Är IHS lödd på dessa?

Mvh

Alla är lödda.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jisses vilka långa modellnamn. Hur är det meningen att man ska säga dessa?
tio-nittioåtta-noll?
etthundranio-åttio?
tio-niohundraåttio?
Inget som känns sådär självklart som med fyra siffror i tidigare modellnamnen.

Tio-nio-åtti?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Begriper folk vilka fruktansvärda marginaler Intel tagit ut, samtidigt som dom uppenbarligen legat på latsidan i utvecklingen då dom blir ikappsprungna av deras 15ggr mindre konkurrent som även drogs med enorma ekonomiska problem?

Sen så är det såklart Intels fulla rätt att ta ut mer eller mindre vilka marginaler de vill. Jag är bara som konsument jäkligt glad att dom inte längre kan göra det.

Det är ju inte riktigt så det fungerar. Utvecklingskostnaden för en processor måste ju slås ut över hela livscykeln, så det troliga (jag kan till och med sträcka mig och säga självklara) är att det har varit en förlustaffär för Intel (även) när dom tog dubbelt så mycket betalt för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den nyheten handlade om Cascade Lake-X, d.v.s. nästa generation. Intel har nu även sänkt priset på Skylake-X, d.v.s. nuvarande generation, troligtvis för att det lär gå rätt trögt att sälja dem annars nu när prissättningen på Cascade Lake-X är känd.

Tack för tillrättavisande!
Då är det en "ny" nyhet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som priserna är snarlika med dom som kommunicerats för Cascade Lake. Eller ser jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ser ut som priserna är snarlika med dom som kommunicerats för Cascade Lake. Eller ser jag fel?

Nej, de har väl i stort sett bara flyttat fram prissänkningen. Det lär vara svårt att sälja Skylake-X annars när det är känt att de kommer släppa Cascade Lake-X för halva priset nästa månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju inte riktigt så det fungerar. Utvecklingskostnaden för en processor måste ju slås ut över hela livscykeln, så det troliga (jag kan till och med sträcka mig och säga självklara) är att det har varit en förlustaffär för Intel (även) när dom tog dubbelt så mycket betalt för den.

Varför skulle det vara det "troliga", eller rentutav "självklara" som du påstår?

Intel själv påstår ju att deras Client Computing Group segment är deras näst mest vinstgivande segment, bara efter Data Center. Client Computing Group står även för majoriteten av deras omsättning. Sitter du på information om förluster som inte Intel själva gör?

Dessutom så fattar jag fortfarande inte vart folk läser in att jag skrivit att marginalerna räknas endast från tillverkningskostnaden. Som jag tidigare svarat i tråden, det är du själv som tolkar det som att termen marginaler endast utgår ifrån tillverkningskostnaden.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är väl fan ett måste om de ska sälja slut sina lager av 9980XE.

Sjukt nyfiken på prestandan på 10-serien!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Dessutom så fattar jag fortfarande inte vart folk läser in att jag skrivit att marginalerna räknas endast från tillverkningskostnaden. Som jag tidigare svarat i tråden, det är du själv som tolkar det som att termen marginaler endast utgår ifrån tillverkningskostnaden.

I pressade marknader med mycket konkurrens om liknande produkter så blir marginalerna pressade. Mat, tv-apparater, etc.

Här har det varit motsatsen. Intel har haft fritt spelrum på toppen och kunnat sätta sina priser utan rädsla att någon har kunnat inkräkta. De har tagit vad de har kunnat för att de har kunnat de och för att de vill tjäna så mycke tpnegar som möjligt, som alla andra företag. Så funkar det.

Jag tror KNAPPAST att de förlorat ett öre på en enda processor innan. Och de förlorar kanske/antagligen inte heller något efter denna sänkningen.

Så .. jag håller med dig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju inte riktigt så det fungerar. Utvecklingskostnaden för en processor måste ju slås ut över hela livscykeln, så det troliga (jag kan till och med sträcka mig och säga självklara) är att det har varit en förlustaffär för Intel (även) när dom tog dubbelt så mycket betalt för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det har inte varit en förlustaffär. Som du skriver ska utvecklingskostnaden slås ut över hela livscykeln. När skylake utvecklades var en livscykel för en arkitektur 2 år (ny arch och krympning). Så allt intel gjort efter de 2 första skylake arkitekturerna har dom tjänat massor på. Det är det som kallas kassako.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Får vi se hur 10980XE hanterar RAM och annat så blire byte från 9800X gött slippa byta mobo!

Men va f sitter du bara på en 8/16 cpu. Antar att du är nöjd nu när Intel tvingas till att sänka priserna så du har råd med en 18/36 cpu GRATTIS

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Men va f sitter du bara på en 8/16 cpu. Antar att du är nöjd nu när Intel tvingas till att sänka priserna så du har råd med en 18/36 cpu GRATTIS

Jag va nära ett tag köpa en 9980XE men nä väntade 1 år till.

Ja fan as nice dom sänker priserna!
Tyckte inte dom va värd pengarna innan, va lite inne på sälja 2 riggar och bygge en fet med 3647 och X599 men blir så jeeeefla dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag va nära ett tag köpa en 9980XE men nä väntade 1 år till.

Ja fan as nice dom sänker priserna!
Tyckte inte dom va värd pengarna innan, va lite inne på sälja 2 riggar och bygge en fet med 3647 och X599 men blir så jeeeefla dyrt.

Jag som gillar att OC finner inte mycket glädje i min 3700X. Ja prestandan är super bra men det finns inget extra. Den glädjen får man fortfarande med intel, Tittar man på HOF 3Dmark så står Intels 18/36 för nästan alla toppnoteringar. första AMD på plats 86 idag men när 3950X kommer så borde de komma ikapp något mer. https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+3dmark+score+pe...

Ett bra exempel är Intel Xeon W-3175X oc 5714Ghz på 28 kärnor!!!! https://www.3dmark.com/spy/8627324

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä det har inte varit en förlustaffär. Som du skriver ska utvecklingskostnaden slås ut över hela livscykeln. När skylake utvecklades var en livscykel för en arkitektur 2 år (ny arch och krympning). Så allt intel gjort efter de 2 första skylake arkitekturerna har dom tjänat massor på. Det är det som kallas kassako.

Skulle säg att det är längre än så. Ända sedan Sandy Bridge 2011 har det bara handlat om marginella förbättringar från en generation till nästa.

Man kan ha olika åsikter om ifall AMD har kommit ikapp helt, eller bara nästan, men det är ändå helt otroligt att de, men en omsättning på 5 miljarder dollar lyckats komma ikapp och hålla någorlunda jämna steg med Intel med 70 miljarder. Hur kan Intel ha misslyckats så kapitalt med att hålla ett försprång framför en konkurrent som bara har en bråkdel så mycket pengar att lägga på forskning och utveckling och som många år stod på ruinens brant?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Varför skulle det vara fel? Jag exempelvis inte nämnt ett ord om vartifrån du räknar marginalerna ifrån, om det är från tillverkning till sälj eller om det är hela kedjan från R&D till sälj. Det du själv som tolkat det som att det endast tillverkningskostnad tas i beaktning i "marginaler".

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ändå fel. När man har en unik produkt som kan säljas i en begränsad period så är det ju självklart att man tar så mycket betalt man kan innan priset börjar påverka försäljningen allt för markant.

Det är främst återförsäljare som snackar om marginaler mellan inköpspris och återförsäljningspris och där kan du baka in kostnader som personal, hyror mm i den kalkylen. Omöjligt för Intel att veta hur mycket pengar de kommer tjäna på en produkt genom dets livslängd eftersom allt går så snabbt. Plötsligt dyker en Ryzen 3000 upp och så måste man kapa priset med hälften men man tappar ändå försäljning, så det är självklart att man mjölkar så gott det går medans man kan.

Permalänk
Hjälpsam

Spelar inte nån större roll om inte Intel kan få till produktionen. Det är extremt ont om 2066 processorer i kanalerna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Omöjligt för Intel att veta hur mycket pengar de kommer tjäna på en produkt genom dets livslängd eftersom allt går så snabbt. Plötsligt dyker en Ryzen 3000 upp och så måste man kapa priset med hälften men man tappar ändå försäljning, så det är självklart att man mjölkar så gott det går medans man kan.

Du gör en grov underskattning av intels forecast. Dom vet nästan exakt hur mycket dom kommer tjäna på en processor och presenterar detta för styrelse och aktieägare. Inte ens ryzen har tvingat dom att revidera forecast eller vinstvarna. För dom visste i god tid att ryzen skulle komma och hur mycket det skulle påverka intels försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Blir ändå fel. När man har en unik produkt som kan säljas i en begränsad period så är det ju självklart att man tar så mycket betalt man kan innan priset börjar påverka försäljningen allt för markant.

Det är främst återförsäljare som snackar om marginaler mellan inköpspris och återförsäljningspris och där kan du baka in kostnader som personal, hyror mm i den kalkylen. Omöjligt för Intel att veta hur mycket pengar de kommer tjäna på en produkt genom dets livslängd eftersom allt går så snabbt. Plötsligt dyker en Ryzen 3000 upp och så måste man kapa priset med hälften men man tappar ändå försäljning, så det är självklart att man mjölkar så gott det går medans man kan.

För att sätta detta med Intels marginaler i en lite mer kontext: Intels gross margin ligger runt 60%, AMD:s ligger på 40% dock har Intel mycket enterprise försäljning som har väldigt höga marginaler. Det är ju dock inte ovanligt att ha en hög gross margin inom företag där man har mycket utgifter som inte är kopplade till tillverkningen (R&D etc). Deras net profit margin ligger på ca 25%, vilket ändå får anses vara relativt högt för att ha en sådan stor omsättning, men det är väl inget extremt, de flesta hw-tech bolagen verkar ligga mellan 10-30%, de ligger fortfarande under t ex Nvidia, och ungefär likvärdigt med Apple, och kollar man historiskt 10 senaste åren så har dom faktiskt legat lägre än t ex Qualcomm

Permalänk
Medlem

Det här gillas och höras, tack AMD.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det är främst återförsäljare som snackar om marginaler mellan inköpspris och återförsäljningspris och där kan du baka in kostnader som personal, hyror mm i den kalkylen. Omöjligt för Intel att veta hur mycket pengar de kommer tjäna på en produkt genom dets livslängd eftersom allt går så snabbt.

Omöjligt? Till 100% precision, ja det är det såklart. Det gäller allt i hela världen.

Men om du inte tror att Intel har extremt detaljerade kalkyler på EXAKT alla av deras produkter så misstar du dig grovt. Dom räknar så noga dom kan på exakt hur mycket de tjänar på att sälja en enskild processor jämfört med vad det kostade att utveckla den, från forskning till inkomst efter skatt. Förfinade under årtionden av erfarenhet på marknaden, dom har extremt bra koll på vad deras marginaler är. Och marginaler pratar exakt ALLA företag i hela världen om, det är A och O i varenda företag. Marginaler är helt enkelt vinst i förhållande till omsättning.

Skrivet av H_Bozz:

När man har en unik produkt som kan säljas i en begränsad period så är det ju självklart att man tar så mycket betalt man kan innan priset börjar påverka försäljningen allt för markant.

Ja? Är det någon som påstår motsatsen? Jag säger ju bara att jag är glad att dom blir tvungna att dra ner på priserna då jag är en konsument av deras produkter.

Permalänk
Medlem

Men intel gör det rätt bra ändå på sina 14nm så AMD ska nog vara glada att intel har problem för hade de gått över till 7nm idag så kanske det hade sett annorlunda ut. Nu får AMD fotfäste och Intel måste vara på tårna vilket vi konsumenter tjänar på. Jag är nöjd i alla fall men jag skiter i och för sig i om det sitter en Intel eller AMD cpu i datorn, bara den fungerar är jag glad och nu för billigare penning också ser det ut som.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skulle säg att det är längre än så. Ända sedan Sandy Bridge 2011 har det bara handlat om marginella förbättringar från en generation till nästa.

Man kan ha olika åsikter om ifall AMD har kommit ikapp helt, eller bara nästan, men det är ändå helt otroligt att de, men en omsättning på 5 miljarder dollar lyckats komma ikapp och hålla någorlunda jämna steg med Intel med 70 miljarder. Hur kan Intel ha misslyckats så kapitalt med att hålla ett försprång framför en konkurrent som bara har en bråkdel så mycket pengar att lägga på forskning och utveckling och som många år stod på ruinens brant?

Vet inte hur storleksförhållandet såg ut när Intel satsade allt på net-burst och Pentium 4 och AMD körde Athlon men... Undrar om de kan bli ”räddade” igen av en liten avdelning i Israel(?) som sitter och filar på en low-TDP laptop arch som blev core 2 duo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Intel gråter inte då fabrikerna fortfarande går på MAX

Intel har det senaste året haft svårt att möta efterfrågan på företagets processorenheter tillverkade på 14 nanometer, Intel menade att problemet skulle vara löst under årets andra halva men HP och Lenovo ska nu ha yttrat sig om att det kan dröja ännu längre tid för Intel att få pli på produktionen.

https://www.nordichardware.se/nyheter/hp-lenovo-processorbris...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Intel fan boys be like: "Det är inte storleken på noden, det är hur du använder den!"

Permalänk
Medlem

Ahah fasen vad sugen dom gör en då. Ska köpa in 2-3st 18c till jobbet för att ersätta 7-seriens 12c, men då har man ju siktet inställt på 10-serien och inte prissänkt 9-serie. Lär väl vara i stort sett samma sak men man vill ju gärna ha högsta möjliga klockfrekvens (OC är inte något man gör på jobbdatorer )

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ogillar starkt när swec lägger gamla nyhetsinlägg överst igen....

Permalänk
Avstängd

Fortfarande dyrt med tanke på att 3950X har lika bra bandbredd direkt från CPU, högre IPC och lägre strömförbrukning. Sen är lägre pris spiken i kistan!

Om dom sänkte 10980XE till runt 8000 kr skulle de kunna sälja den p.g.a minneskanaler och fler moderkort med en massa PCI-E 16 portar. Men då kommer ju Threadripper med Zen 2 snart, som lär bli prissatt samma/kärna och ha fler minneskanaler och ännu mer PCI-E direkt från CPUn.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Att den gamla generationen som kostat typ 20k behöver sänkas i pris om den nya generationen släpps för halva priset är väl inte direkt chockerande

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Ogillar starkt när swec lägger gamla nyhetsinlägg överst igen....

Fast är detta en gammal nyhet?