Huaweis vikbara Mate X får lanseringsdatum

Permalänk
Melding Plague

Huaweis vikbara Mate X får lanseringsdatum

Efter månader av förseningar får Huaweis vikbara telefon Mate X nu ett lanseringsdatum, men bara för den kinesiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur skör samsung fold skärmen verkar vara känns det ju snudd på vansinnigt att lägga skärmen på yttersidan.

Permalänk
Medlem

Mate Spy X

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Den viks ju på fel håll. Hur tänkte de här egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Den viks ju på fel håll. Hur tänkte de här egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det är snyggt och praktiskt kanske. Sannolikt inte särskilt hållbart, men fränt! Till skillnad från Samsung-luren så blir det ju ingen plåga att använda den hopvikt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Lego Master

Alltså, jag hoppas verkligen det blir bra för Huawei, och att konceptet slår igenom på bredare front. Men själv kommer jag vänta på Surface Duo...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

29 000:-

Till er som funderat på att köpa den här:
Även om man har dessa pengar att spendera kan det vara värt att ha i åtanke om man sparar detta istället så växer det till ~200k på 25 år med en 8%ig årlig avkastning istället för en telefon som kommer vara värd piss och ingenting efter ett/två år.

Otroligt dyrt att vara early adopter.

Om inte, kör på och släng gärna ut en recension!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

29 000:-

Till er som funderat på att köpa den här:
Även om man har dessa pengar att spendera kan det vara värt att ha i åtanke om man sparar detta istället så växer det till ~200k på 25 år med en 8%ig årlig avkastning istället för en telefon som kommer vara värd piss och ingenting efter ett/två år.

Otroligt dyrt att vara early adopter.

Om inte, kör på och släng gärna ut en recension!

Har du räknat in att kronan i snitt tappat 50% av sitt värde vart 10e år de senaste 100 åren? Lägg sedan till 30% skatt på de där 8%en. Och sen ska du även lyckas få 8% avkastning per år i snitt, hur tänkte du garanteras en sådan avkastning?

Men visst, håller i grund och botten med dig, känns absolut som det finns bättre saker att göra för 30 tusen kronor med mindre man har riktigt gott om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

29 000:-

Till er som funderat på att köpa den här:
Även om man har dessa pengar att spendera kan det vara värt att ha i åtanke om man sparar detta istället så växer det till ~200k på 25 år med en 8%ig årlig avkastning istället för en telefon som kommer vara värd piss och ingenting efter ett/två år.

Otroligt dyrt att vara early adopter.

Om inte, kör på och släng gärna ut en recension!

Men med en inflationstakt på 2 % per år halveras besparingar på 30 år. 200k kan låta mycket idag men om 25 år är även det inte jättemycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Med tanke på hur skör samsung fold skärmen verkar vara känns det ju snudd på vansinnigt att lägga skärmen på yttersidan.

Vi får helt enkelt se. Skärmen kommer vikas över en betydligt större radie, samt det finns inget gångjärn precis under skärmen. Inte omöjlig att det är en robustare konstruktion. Det får vi se. Undvik att ha i samma ficka som, well, anything som kan repa för jag skulle absolut inte förvänta mig att en flexibel "papperskärm" är reptålig.

Vi får se, jag är väldigt nyfiken på hur denna teknik tar sig, och ser det som en bra grej att de två som finns på "marknaden" är såpass olika. Så får man ju hoppas att problemen med tålighet och pris löser sig över tid. Kommer priserna inte ner under 10k är det ointressant för de flesta, och det måste under 5 för att jag ens skall överväga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har du räknat in att kronan i snitt tappat 50% av sitt värde vart 10e år de senaste 100 åren? Lägg sedan till 30% skatt på de där 8%en. Och sen ska du även lyckas få 8% avkastning per år i snitt, hur tänkte du garanteras en sådan avkastning?

Men visst, håller i grund och botten med dig, känns absolut som det finns bättre saker att göra för 30 tusen kronor med mindre man har riktigt gott om pengar.

50% vart tionde år? Nu är du nog ute och cyklar.
1000:- idag har ungefär samma köpkraft som 910:- hade 2008.
Snittavkastningen på OMX30 ligger kring 12% de senaste 30 åren.

Det är klart att det kan vara svårt att gå 8% från ett år till ett annat hela tiden, men långsiktigt så vore det svårt att inte träffa det målet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Mycket finare än Samsungs variant!

Permalänk
Avstängd

Alla Huaweis telefoner är överlägsna konkurrenterna i mobiltelefonindustrin.

Kan Europa bara skärpa sig & låta mig köpa Huawei Mate 30 så att man kan ta vettiga foton igen.
Iphone/OnePlus/Samsungs kameror ser ut som VGA-webbkameror i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Alla Huaweis telefoner är överlägsna konkurrenterna i mobiltelefonindustrin.

Kan Europa bara skärpa sig & låta mig köpa Huawei Mate 30 så att man kan ta vettiga foton igen.
Iphone/OnePlus/Samsungs kameror ser ut som VGA-webbkameror i jämförelse.

Kör med en P30 Pro.
Snuskigt bra batteritid och kamera. Får 10h screen on med 48h användning, sedan fulladdad på under en timme.

Enda negativa är väl ansiktsigenkänningen och fingeravtryckssensorn är inte lika bra som på Mate 20 pro.
Fick min Mate 20 pro stulen, men hade jag valt mellan dessa idag hade jag lätt valt Mate 20 pro över P30 Pro. En beggad Mate 20 pro går ju loss på runt 3500:-, sinnessjukt prisvärt.

Riktigt sur över att Mate 30 pro inte finns i Europa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hur svårt skulle det vara att göra två kantlösa skärmar som helt enkelt bara möts i mitten när man viker upp "telefonen"?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Mate Spy X

Å ena sidan har vi bevis att amerikaner och britter spionerar på planeten. ALLA på planeten. Å andra sidan har vi exakt samma länder som skriker högt att Kina gör samma sak fast inte en enda bit av bevis. Ingen, nada, zero, noll.
Men fakta har aldrig varit av intresse för folk vars skostorlek med råge överstiger iq.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

50% vart tionde år? Nu är du nog ute och cyklar.
1000:- idag har ungefär samma köpkraft som 910:- hade 2008.
Snittavkastningen på OMX30 ligger kring 12% de senaste 30 åren.

Det är klart att det kan vara svårt att gå 8% från ett år till ett annat hela tiden, men långsiktigt så vore det svårt att inte träffa det målet.

Enligt offentlig statistik från riksbanken i snitt över 100 år. Sedan måste du komma ihåg att riksbanken väldigt ofta har ändrat sitt inflationsmått på senare tid för att få den reella inflationen att se mindre ut. Du som räknar från 2008 t.ex har du ju isåfall fått hela bostadsrally exkluderat från statistiken. Riksbanken valde att väga om från fastighetspriser till räntekostnad för ett lån på ett hus. Nu har ju räntan gått från +4.5% eller vad det var till minus -0.5% under den perioden. Även om fastighetspriserna har rusat så kan de mycket väl ha givit deflation i statistiken pga. extremräntan.

Den samma extremräntan har även pushat upp aktieindexen. Så just från 2008 är lite svårt att räkna. 2008 halvdog finanssystemet och sedan dess har bankirernas finanssystem levt på konstgjord andning genom totalt vansinniga experimentella stimulanser.

Börs index är bara en värderingen av bolag som ligger ute till försäljning på börsen. Försök tänka lite runt det så inser du nog ganska snart att det ska ganska mycket till för att de över tid ska stiga mer än inflationen. 30% skatt på all inflation på dina aktier är dock garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Å ena sidan har vi bevis att amerikaner och britter spionerar på planeten. ALLA på planeten. Å andra sidan har vi exakt samma länder som skriker högt att Kina gör samma sak fast inte en enda bit av bevis. Ingen, nada, zero, noll.
Men fakta har aldrig varit av intresse för folk vars skostorlek med råge överstiger iq.

För mig handlar det också om vad de gör med datan.

Vad vet du om min IQ? Gulligt med ad hominem attack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vi får helt enkelt se. Skärmen kommer vikas över en betydligt större radie, samt det finns inget gångjärn precis under skärmen. Inte omöjlig att det är en robustare konstruktion. Det får vi se. Undvik att ha i samma ficka som, well, anything som kan repa för jag skulle absolut inte förvänta mig att en flexibel "papperskärm" är reptålig.

Vi får se, jag är väldigt nyfiken på hur denna teknik tar sig, och ser det som en bra grej att de två som finns på "marknaden" är såpass olika. Så får man ju hoppas att problemen med tålighet och pris löser sig över tid. Kommer priserna inte ner under 10k är det ointressant för de flesta, och det måste under 5 för att jag ens skall överväga det.

Nä, vi får inte se, men kineserna får. Tacka tomten Trump för det. Mannen som inte kan ta en ärlig fight när Huawei gick om Apple i den globala försäljningsstatistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Enligt offentlig statistik från riksbanken i snitt över 100 år. Sedan måste du komma ihåg att riksbanken väldigt ofta har ändrat sitt inflationsmått på senare tid för att få den reella inflationen att se mindre ut. Du som räknar från 2008 t.ex har du ju isåfall fått hela bostadsrally exkluderat från statistiken. Riksbanken valde att väga om från fastighetspriser till räntekostnad för ett lån på ett hus. Nu har ju räntan gått från +4.5% eller vad det var till minus -0.5% under den perioden. Även om fastighetspriserna har rusat så kan de mycket väl ha givit deflation i statistiken pga. extremräntan.

Den samma extremräntan har även pushat upp aktieindexen. Så just från 2008 är lite svårt att räkna. 2008 halvdog finanssystemet och sedan dess har bankirernas finanssystem levt på konstgjord andning genom totalt vansinniga experimentella stimulanser.

Börs index är bara en värderingen av bolag som ligger ute till försäljning på börsen. Försök tänka lite runt det så inser du nog ganska snart att det ska ganska mycket till för att de över tid ska stiga mer än inflationen. 30% skatt på all inflation på dina aktier är dock garanterat.

Inflationen har varit väldigt varierande historiskt. Men sett på de senaste 24 åren (efter att Riksbanken började med sitt inflationsmål 1995) så har kronan verkligen inte halverats i värde var tionde år. Sedan 1995 har priser (KPI) stigit med 28%, eller att värdet sjunkit med 22%. På 24 år.

Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Du nämner att fastighetspriser har varit medräknade i inflationsberäkningar? Jag är nyfiken på det, kan du ge en källa på det där jag kan läsa mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Hur svårt skulle det vara att göra två kantlösa skärmar som helt enkelt bara möts i mitten när man viker upp "telefonen"?

Otroligt, skulle spricka direkt då toleranserna skulle bli för små mellan skärmarna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Den viks ju på fel håll. Hur tänkte de här egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

"Fel" är väl en smakfråga. Det är ju betydligt mer praktiskt att kunna använda den utan att först vika upp den. Tycker det är en bättre design.

Skrivet av Redzo:

Å ena sidan har vi bevis att amerikaner och britter spionerar på planeten. ALLA på planeten. Å andra sidan har vi exakt samma länder som skriker högt att Kina gör samma sak fast inte en enda bit av bevis. Ingen, nada, zero, noll.
Men fakta har aldrig varit av intresse för folk vars skostorlek med råge överstiger iq.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du missat Snowden och alla dokumentärer och nyhetsartiklar kring den händelsen? Påstå igen att ingen brydde sig och du får nog se över din egen IQ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Inflationen har varit väldigt varierande historiskt. Men sett på de senaste 24 åren (efter att Riksbanken började med sitt inflationsmål 1995) så har kronan verkligen inte halverats i värde var tionde år. Sedan 1995 har priser (KPI) stigit med 28%, eller att värdet sjunkit med 22%. På 24 år.

Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Du nämner att fastighetspriser har varit medräknade i inflationsberäkningar? Jag är nyfiken på det, kan du ge en källa på det där jag kan läsa mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen länk till dig framför mig, men det borde gå att få information om hur riksbanken väger inflation direkt från riksbanken. Antingen via deras hemsida eller om du kontaktar de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Har ingen länk till dig framför mig, men det borde gå att få information om hur riksbanken väger inflation direkt från riksbanken. Antingen via deras hemsida eller om du kontaktar de.

Jag försökte leta upp det nu och har hittat några olika saker som du kanske menar.

--
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

HIKP som är ett index för konsumentpriser som används för att jämföra länder med varandra i EU. Den räknar inte in räntekostnaden på bostadslån så som KPI gör. Däremot så används inte den som ett mål för Riksbanken.

SCB har, på uppdrag av Riksbanken, räknat ut ett ytterligare index KPIX (det hette andra saker först). Den exkluderade också räntekostnad. Däremot verkar den ha "bytts ut" mot KPIF 2008 som inkluderar räntekostnaden men räknar med en fast ränta.

--
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/2000-2018/k...

Nyligen (2017) så gick Riksbanken ut med att de byter till KPIF istället för KPI i sitt inflationsmål. De har däremot inofficiellt redan använt det värdet en längre tid så det är ingen egentlig skillnad.

Kan det vara något av detta du menar? Jag hittar dock ingenting om att fastighetspriser någonsin har varit inräknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag försökte leta upp det nu och har hittat några olika saker som du kanske menar.

--
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

HIKP som är ett index för konsumentpriser som används för att jämföra länder med varandra i EU. Den räknar inte in räntekostnaden på bostadslån så som KPI gör. Däremot så används inte den som ett mål för Riksbanken.

SCB har, på uppdrag av Riksbanken, räknat ut ett ytterligare index KPIX (det hette andra saker först). Den exkluderade också räntekostnad. Däremot verkar den ha "bytts ut" mot KPIF 2008 som inkluderar räntekostnaden men räknar med en fast ränta.

--
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/2000-2018/k...

Nyligen (2017) så gick Riksbanken ut med att de byter till KPIF istället för KPI i sitt inflationsmål. De har däremot inofficiellt redan använt det värdet en längre tid så det är ingen egentlig skillnad.

Kan det vara något av detta du menar? Jag hittar dock ingenting om att fastighetspriser någonsin har varit inräknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes sorry det var länge sedan jag hörde det minns inte ens var, kanske under micro/macro på universitetet till o med. Spelar egentligen ingen större roll. Vad inflation egentligen betyder är egentligen utspädning av kronans värde genom att man skapat nya pengar. Något perfekt mått finns väl egentligen inte, och det är nog egentligen inte heller riksbankens mål utan de anpassar sin statitstik utefter vad som gynnar de bäst.

Jag anammade ränta på ränta principen redan innan tonåren så håller i grunden med om ditt tankesätt. Men om det är rätt sak att köpa aktier nu när vi har en negativ räntenivå och börjar närma oss en lågkonjunktur. Visst kommer väl diversifierade aktier behålla värdet bättre än svenska kronan, men att man skulle bli rik av att spara i aktier nu det känner jag mig väldigt skeptisk till. I slutänden är pengar endast en bytesvara och om man känner för att konsumera lite överskott så är det inget fel med att göra det nu istället för att drömma om att bli rik genom att spara för framtiden. Att folk ska gå och bli rika på att andra belånar sig med gratispengar är inget som fungerar i evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Yes sorry det var länge sedan jag hörde det minns inte ens var, kanske under micro/macro på universitetet till o med. Spelar egentligen ingen större roll. Vad inflation egentligen betyder är egentligen utspädning av kronans värde genom att man skapat nya pengar. Något perfekt mått finns väl egentligen inte, och det är nog egentligen inte heller riksbankens mål utan de anpassar sin statitstik utefter vad som gynnar de bäst.

Mja, inflation (prisinflation) handlar endast om förändring i kronans värde, oavsett anledning. Riksbanken försöker styra värdet genom att få banker att skapa mer eller mindre nya pengar, men det finns många andra saker än nya pengar som kan påverka inflationen.

Vad får dig att tro att anpassar statistiken för att gynnas?

Skrivet av anon56869:

Jag anammade ränta på ränta principen redan innan tonåren så håller i grunden med om ditt tankesätt. Men om det är rätt sak att köpa aktier nu när vi har en negativ räntenivå och börjar närma oss en lågkonjunktur. Visst kommer väl diversifierade aktier behålla värdet bättre än svenska kronan, men att man skulle bli rik av att spara i aktier nu det känner jag mig väldigt skeptisk till. I slutänden är pengar endast en bytesvara och om man känner för att konsumera lite överskott så är det inget fel med att göra det nu istället för att drömma om att bli rik genom att spara för framtiden. Att folk ska gå och bli rika på att andra belånar sig med gratispengar är inget som fungerar i evighet.

Är detta ett svar till mig? Jag är rätt mycket emot aktier i överlag. Hela ränta-på-räntaprincipen är lite skum. Pengar bör väl tjänas relaterat till den nytta man tillför i samhället? Att t ex köpa/sälja aktier och tjäna pengar på det tillför ingen nytta.

Permalänk
Lego Master

Jag slutas aldrig förvånas över kapaciteten för ämnesgildning i en kommentarstråd.
Artikel: "Huawei ska släppa en ny fräck telefon snart! Den går att vika på mitten!"
Forumet: "Undrar hur prisbasindex har förändrats de senaste 300 åren?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield