Populära Nvidia Shield TV får ersättare – Shield TV Pro

Permalänk
Medlem

Två frågor, fattar inte riktigt skillnaden på pro å icke pro modellerna?

Sen någon som vet om Dolby Atmos kommer få stöd med Netflix i nya shield?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Två frågor, fattar inte riktigt skillnaden på pro å icke pro modellerna?

Sen någon som vet om Dolby Atmos kommer få stöd med Netflix i nya shield?

Skickades från m.sweclockers.com

Den har ju inte presenterats ännu utan detta är bara förhandsinformation som kommer från olika butiker som lagt upp den för tidigt.

Men namnet "pro" kan ju vara för att skilja denna modell mot de tidigare eftersom den har snabbare processor ?

Förutom snabbare processor så verkar det bara vara Dolby Vision HDR och den nya fjärrkontrollen som skiljer mot tidigare versioner.

Om Atmos kommer i Netflix vet vi nog först när någon har testat

Permalänk
Medlem

...och jag som väntat på denna nyhet så länge, bara för att ge upp och köpa gamla modellen för en månad sedan. Suck.

Verkar dock inte vara någon enorm skillnad. Ingen skillnad som motiverar en uppgradering för min del i varje fall. Men ändå, svider i själen!

Permalänk
Medlem

Har under de senaste månader haft problem med Plex på Nvidia shield. Ljudet hackar till ibland ett par sekunder. Verka inte komma nån fix på de. Vet i fasen vad de är. är sugen på denna men ingen mening om Plex inte funkar. Streamat 4k hdr filmer och gjort i 3 år utan problem.

Permalänk
Medlem

Hur bra eller dåligt fungerar egentligen Nvidia Shield som Plex Server? Är inte CPUn avsevärt svagare jämfört med om man kör Plex Server på en dator eller server men det kanske räcker ändå? Går det koppla mus och tangentbord till Nvidia Shield så att man kan använda det nästan som en htpc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

@e3henri: Tror inte Shield TV v.1/v.2 har hårdvarustödet som Netflix / Dolby kräver.
Dolby Multistream Decoder MS12, och våra gamla enheter har bara Dolby MS Decoder 10.
Och jag tror inte Nvidia lär uppdatera IC:n på våra gamla enheter för stödet på Netflix, även om det skulle gå att göra det, det kostar nog en hel del i licenskostnader.
Men att Atmos fungerar på castangait:s Netflix app I Kodi beror ju på att dom kör passthrough på insignalen, men det får nog inte Nvidia göra, tyvärr. Dom måste nog har det i decodern så det är DRM:at hela vägen.
Atmos fungerar ju som passthrough genom alla externa spelare så som Kodi/Plex, för att det är just passthrough. Och inte hårdvarustöd på IC krets nivå.
Samma som på PC, där fungerar ju Atmos sedan flera år med MPCHC tex, för klarar HDMI:n att skicka igenom TrueHD/DTS-HDMA så fungerar även Atmos/DTS:X, men inte i Windows egna appar, typ Netflix/Edge. då måste man använda Dolby/DTS apparna, för annars skulle MS måsta licensera alla sålda Windows 10.
Men det vore ju snällt av Nvidia att uppdatera IC:n om det går, till MS Decoder 12.
Eller alternativt, att Dolby/DTS släpper sina appar även till Shield v.1/v.2 och Android 9.
Dolbys verkar finnas till Android 9, men svår att få igång.

JO så är det nog, men är nog tämligen säkert att allt det här är en licenskostnad snarare än saknat hårdvarustöd.
Fast om det är så att de kör MS10 på gamla och MS12 på nya så finns det ju risk att det blir mer saker än DV och Atmos som diffar på sikt. För frågan är om de vill hålla liv i en gammal MS10 baserad mjukvara speciellt länge. Kan hända att gamla Shield inte får fler Shield Experience då

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Har en shield 2017 modellen. har aldrig spelat på den med det är tamifan den bästa mediaspelaren i denna prisklass. har gått igenom flera

Dolby vision supporten är välkommen och bara den fungerar med alla appar (t.ex. kodi och plex) och inte bara netflix så kommer det bli ett köp direkt

Dolby vision supporten fins ju redan sen uppdatering 8.0 så ser inte nyran med att skaffa en ny när den 2017 funkar lika bra och förmodligen är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gecchi:

Dolby vision supporten fins ju redan sen uppdatering 8.0 så ser inte nyran med att skaffa en ny när den 2017 funkar lika bra och förmodligen är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Finns Dolby Vision sedan 8.0? Det har inte jag sett..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad är det som är så speciellt med Shield som mediaspelare? Är det inte lättare att ha det direkt i TVn istället för en separat enhet?
Samsung Tizen kan ju ha Plex, Kodi, Apple TV och alla streaming tjänster man kan tänka sig.

Kodi finns inte till Tizen.

Permalänk
Medlem

Några frågor om Shield, skulle uppskatta svar:

Har nu en gammal laptop som fungerar som Plex server, Spotify klient kopplad till receivern och htpc, det är mera som en sorts test, sällan jag använder den även om den fungerar bra. Funderar på att byta ut den mot en Shield.

1. Fungerar Shield tillräckligt bra som Plex server?
2. Om man bara känner för att surfa etc på ett smidigt sätt framför TVn. Går det att koppla tangentbord och eventuellt mus till Shield? (Surfning utan tangentbord är ansträngande)
3. Går det även att på något sätt koppla Shield till den vanliga speldatorn för att ibland kunna spela via Shield på TVn?

Min LG Oled TV från hösten 2017 har ju relativt vettiga appar men ovanstående punkter är ändå intressanta för mig. En annan intressant upptäckt med LG Oled TVn är att Ethernet maxar på 100mbit/sek. LG har snålat på nätverkskomponenterna.... (ganska "B" för en dyr TV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Några frågor om Shield, skulle uppskatta svar:

Har nu en gammal laptop som fungerar som Plex server, Spotify klient kopplad till receivern och htpc, det är mera som en sorts test, sällan jag använder den även om den fungerar bra. Funderar på att byta ut den mot en Shield.

1. Fungerar Shield tillräckligt bra som Plex server?
2. Om man bara känner för att surfa etc på ett smidigt sätt framför TVn. Går det att koppla tangentbord och eventuellt mus till Shield? (Surfning utan tangentbord är ansträngande)
3. Går det även att på något sätt koppla Shield till den vanliga speldatorn för att ibland kunna spela via Shield på TVn?

Min LG Oled TV från hösten 2017 har ju relativt vettiga appar men ovanstående punkter är ändå intressanta för mig. En annan intressant upptäckt med LG Oled TVn är att Ethernet maxar på 100mbit/sek. LG har snålat på nätverkskomponenterna.... (ganska "B" för en dyr TV).

1. Vettig vetefan, men visst - transcodar du inget så pallar den några användare.
2. Du kan eventuellt installera chrome, vet dock inte om det offentligt stöds av android tv. Men du kan installera apks. Mus och tangentbord har samma stöd som vanliga android.
3. Du kan göra geforce now, förutsätter att du har ett GeForce-grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gecchi:

Dolby vision supporten fins ju redan sen uppdatering 8.0 så ser inte nyran med att skaffa en ny när den 2017 funkar lika bra och förmodligen är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Va?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Ingen aning, jag använder inte själv Plex eller Kodi. Det är så sällan jag behöver se på lagrade filmer, så när det väl blir av lägger jag filmen på en minnepinne och stoppar i TVn.

Detsamma, gör oxå så.... Men min TV har ärligt talat mest stått o dammat sen jag köpte den för snart ett år sedan. Har väl runt 40h användning, och då handlar det typ om en lång TV-serie, och kanske 4 filmer.
Kommer dock bli tvungen att hitta en bättre lösning eftersom samsung tizen är värdelöst för DTS stöd - total avsaknad av detta.
Kommer väl ha en dedikerad HTPC dator till denna TV så småningom, men kan va struligt (om änns möjligt) att få till "clear motion/120hz" lägen med externa enheter, vilket kan va bra till vissa videos.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kommer väl ha en dedikerad HTPC dator till denna TV så småningom, men kan va struligt (om änns möjligt) att få till "clear motion/120hz" lägen med externa enheter, vilket kan va bra till vissa videos.

Kör själv med en Intel NUC som jag tycker är liten och (nästan) perfekt som HTPC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Några frågor om Shield, skulle uppskatta svar:

Har nu en gammal laptop som fungerar som Plex server, Spotify klient kopplad till receivern och htpc, det är mera som en sorts test, sällan jag använder den även om den fungerar bra. Funderar på att byta ut den mot en Shield.

3. Går det även att på något sätt koppla Shield till den vanliga speldatorn för att ibland kunna spela via Shield på TVn?

Min LG Oled TV från hösten 2017 har ju relativt vettiga appar men ovanstående punkter är ändå intressanta för mig. En annan intressant upptäckt med LG Oled TVn är att Ethernet maxar på 100mbit/sek. LG har snålat på nätverkskomponenterna.... (ganska "B" för en dyr TV).

Skrivet av LemurenSwe:

3. Du kan göra geforce now, förutsätter att du har ett GeForce-grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testad själv men AMD link finns ju i play store för AMD grafikkort.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Vad jag kan utläsa så är skillnaden mellan den runda (base) och den platta (pro) föjande:
Pro har utöver base;

  • 2x USB 3 portar

  • Möjligheten att köra PMS

  • Tillgång till Nvidia Shield spel

  • 3gb ram / 16gb lagringsutrymme

Förpackning:

Uppackning:

2017 vs 2019:

Fjärrkontroll:

Permalänk
Medlem

Sticker till USA om en vecka och funderar på att plocka upp den lilla varianten, någon som vet nåt om strömförsörjning till den? Är det inbyggd psu och någon standard nätsladd om man sedan kan köpa i sverige?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

verkar som den mindre varianten enbart kommer med 2GB RAM, tråkigt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Sticker till USA om en vecka och funderar på att plocka upp den lilla varianten, någon som vet nåt om strömförsörjning till den? Är det inbyggd psu och någon standard nätsladd om man sedan kan köpa i sverige?

Ovanlig standard på kontakten. Kolls i lådan om du får med eu-adapter, annars köp en sån bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huga!

Nu gillar jag Nividia på många sätt (både som kretsar på alla mina grafikkort, och för systemkretsarna i mina Switchar), men det där med formgivning och design är verkligen inte deras grej!

Grymt fula produkter...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gecchi:

Dolby vision supporten fins ju redan sen uppdatering 8.0 så ser inte nyran med att skaffa en ny när den 2017 funkar lika bra och förmodligen är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Trollar du nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Trollar du nu eller?

Misstänker att han möjligtvis har blandat ihop Dolby Vision med Dolby Atmos, även om stöd för Atmos fanns (i Kodi) även innan 8.0

Permalänk
Medlem

Vad har de gjort med den nya kontrollen?! Det är klart den konstigaste utformningen av en fjärrkontroll jag någonsin sett. Kanske ergonomisk, jag har ju inte testat ännu, men den sticker något så fasansfullt i ögona...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kör själv med en Intel NUC som jag tycker är liten och (nästan) perfekt som HTPC.

Håller inte helt med. Kör själv en NUC med intel gen7 i5. Min hörs, stödjer inte alla ljudformat (hade stöd vid release men Intel drog tillbaka, gör att det hammnar i osynk och sprakar till ca var 30e min när man kör dts master.
Sen ut från Kodi och starta Netflix i windows, styr idag med tangentbord och touchpad.

Tänker nog köpa denna efter att ha testat förra gen hos en kompis. Grymt snabb, smidigt mes kodi, svt play, netflix mm från samma gränsnitt. Men primärt för stödet för ljudformaten. Tänker även att GeforceNow/SteamLink funkar smidigare än inifrån Win10 på nuvarande NUC.

Någon som vet om där finns någon vettig app att köra rdp mot sin egen server?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Permalänk
Medlem

La precis en beställning från Inet, ser fram emot när den kommer fram!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@=): Fått den ännu?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@=): Fått den ännu?

Yes!
Jag fick den i tisdags och satte upp allt så fort jag kom hem. Funkar väldigt bra och jag är nöjd med min uppgradering från v.1

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk

Nån som vet ifall Shield enheterna kan generera (=morffa) extra bild rutor (typ "motionplus" / "400hz") för tex 24/25/30hz material?

...många tv-apparater gör ju det, men det finns tv-apparater som vägrar med tvspel och pcdatorer, och då kan det vara bra med en mediaspelare som klarar att generera det, även om det blir soap effekt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Haft min sen i torsdags. Inte hunnit testa så mycket men grymt snabb och trevlig.
Något som nästan får mig att vilja skicka tillbaka den är dock att AndroidTV/Shield endast stödjer SMBv1 (som är sjuuuukt osäkert). Så var tvungen att aktivera det på min server för att komma pt media i Kodi 😭

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]