The Outer Worlds – tematisk arvtagare till Fallout: New Vegas?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

¤ 21:9 fungerar bara i Borderless Windowed och är väldigt "hackigt"
¤ I Fullscreen saknas 21:9 upplösningar
¤ Spelet ignorerar nVidias V-sync inställningar
¤ Spelets V-sync fungerar konstigt i Borderless och "äter upp" viss FPS

Fan :/

Skit också. Aja, köpte precis Resident Evil 2 Remake på Playstations Halloween rea. Får roa mig med det och hoppas att detta patchas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Fantastiskt bra spel, fallout och witcher känsla, spelade 9h första sessionen ska fortsätta idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spelat en timme men har ganska stora prestandaproblem. Jag har ingen superdator direkt men grafiken är ju från 2009 och det laggar mycket i både ljud och bild fast att jag har hög framerate. Tror jag väntar på lite fler patchar innan jag fortsätter med detta. Vågar man hoppas att det kommer moddar som förbättrar ansiktsanimationerna? De är verkligen helt sjukt horribla. Nu har jag bara irrat omkring i första staden lite snabbt, är det bara jag eller är den sjukt tom? På ett torg är det 3 npc:er som mest samtidigt. Förutom det så gillar jag det, känns verkligen som att spela New Vegas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Spelat en timme men har ganska stora prestandaproblem. Jag har ingen superdator direkt men grafiken är ju från 2009 och det laggar mycket i både ljud och bild fast att jag har hög framerate. Tror jag väntar på lite fler patchar innan jag fortsätter med detta. Vågar man hoppas att det kommer moddar som förbättrar ansiktsanimationerna? De är verkligen helt sjukt horribla. Förutom det så gillar jag det, känns verkligen som att spela New Vegas igen.

Förhoppningsvis är prestandaproblemen barnsjukdomar som patchas bort. Har hört att mods eventuellt ska komma men först senare, kommer inte köpa spelet förrän jag säkert vet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har spelat lite The Outer World nu och jävlar va suddigt allt är, är som att gubben behöver glasögon.
Tycker det är ganska roligt om man bortser från det.

Kan väl även påpeka att jag inte gillar när crouch/sprint är toggle sen även menyerna kan man inte binda om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har spelat lite The Outer World nu och jävlar va suddigt allt är, är som att gubben behöver glasögon.
Tycker det är ganska roligt om man bortser från det.

Kan väl även påpeka att jag inte gillar när crouch/sprint är toggle sen även menyerna kan man inte binda om.

Testa att sänka effects-inställningen (post-processing) till low/medium, av någon anledning blir dagens spel suddiga som satan med högre inställningar...

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Testa att sänka effects-inställningen (post-processing) till low/medium, av någon anledning blir dagens spel suddiga som satan med högre inställningar...

Det var det första jag provade, ingen större skillnad tyvärr.

Permalänk
Medlem

Spelat klart det nu och tycker är helt klart att det är för kort. För en som föredrar en lång och välpolerad huvudquest över en massa bra och mindre bra sidoquests så var det en besvikelse. Hade hoppats på att spela hela dagen idag men jag var tydligen precis vid slutet efter att jag sparat igår. Tycker FZ:s 3/5 är spot on.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Spelat klart det nu och tycker är helt klart att det är för kort. För en som föredrar en lång och välpolerad huvudquest över en massa bra och mindre bra sidoquests så var det en besvikelse. Hade hoppats på att spela hela dagen idag men jag var tydligen precis vid slutet efter att jag sparat igår. Tycker FZ:s 3/5 är spot on.

Sluta stressa kanske? Är 6 timmar in och precis lämmant första världen (prata med npcs finns massor med sidequests)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inget 21:9 stöd, stutter/framedrops, ganska trist grafik i mina ögon, daterat gameplay. Känns som en blek Fallout 3/4 kopia vilka inte är några mästerverk till att börja med.
Nej, Obsidian visar åter igen att de inte är någon spelutvecklare att räkna med.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Inget 21:9 stöd.

Synd då blir det till att vänta. Tack för info.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Det är enligt mig ett måste att stänga av Chromtic Aberration, suddigt värre i defaultläget.

https://www.thenerdmag.com/how-to-disable-chromatic-aberratio...

Ful grafik, dassig gameplay, medioker story. 2/5 från mig... Hade låga förväntningar men blev på något sätt ändå besviken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelat ca 4h hittills. Gillar det skarpt. Får vibbar från KOTOR 1 & 2, vilket såklart inte är fy skam!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Riktig lat Cype/paste från https://www.pcgamingwiki.com/wiki/The_Outer_Worlds#Other_info...

Ultra-widescreen • Link
Use The Outer Worlds ultrawide & dual monitor mod[5]

Removes pillarboxing from real-time rendered cutscenes, menu and dialog screens.
Adjusts vertical FOV for 21:9 and 32:9 resolutions for parity with 16:9.
Cutscenes and dialog screens FOV is simultaneously Hor+ and Vert-.
Applies to all game versions.
Cropped viewmodel and stretched FMVs will remain unchanged.

Modify a game file of the Epic Games Store version[citation needed]

Open <path-to-game>\Indiana\Binaries\Win64\IndianaEpicGameStore-Win64-Shipping.exe in a hex editor (e.g. HxD).
Jump (Ctrl+G) to offset 1C3BA6A as hex and look for the bytes 01 31 41 30.
Replace 01 with 00.
Jump (Ctrl+G) to offset 2839395 as hex and look for the bytes FA 0E 3C A1.
Replace FA 0E with 20 2A.

Notes

Removes pillarboxing from in-game cutscenes, menus and dialogs.
FOV changes match that of 16:9.
Cropped viewmodel and stretched FMVs will remain unchanged.

Field of view (FOV) • Link
FOV calculation • Link
Set FOV calculation to vertical[6]

Go to the configuration file(s) location.
Open Engine.ini.
Add the following lines and save the changes:

[/Script/Engine.LocalPlayer]
AspectRatioAxisConstraint=AspectRatio_MaintainYFOV

Notes

In-game FOV values now being vertical, the new 89 value will match the old 120 of 16:9.
Player model will remain unaffected.
Entering the settings menu for any reason reverts this change.

Manually adjust FOV • Link
Modify GameUserSettings.ini[7]

Go to the configuration file(s) location.
Open GameUserSettings.ini.
Assuming X is the desired FOV value you want, change CustomFieldOfView=X to your desired value.
Save the file.

Notes

Extreme FOV values, such as 180, render gameplay unplayable.

Anisotropic filtering (AF) • Link
Add custom AF variable to Engine.ini[8]

Go to the configuration file(s) location.
Open Engine.ini with a text editor.
Add [SystemSettings] to the bottom of the file, if that section doesn't already exist.
Inside that section, add r.MaxAnisotropy=16 or the desired sample rate.
Save the file.

Chromatic Aberration • Link
Disable chromatic aberration[9]

Go to the configuration file(s) location.
Open Engine.ini with a text editor.
Add [SystemSettings] to the bottom of the file, if that section doesn't already exist.
Inside that section, add r.SceneColorFringeQuality=0.
Save the file.

Small UI and Text Scale • Link
Change value of scale[10]

Go to the configuration file(s) location.
Open Engine.ini with a text editor.
Add the section [/Script/Engine.UserInterfaceSettings] to the file.
Under that section add ApplicationScale=1.15 where 1.15 determines the size of the UI and text.
Save the file.

Improve TAA quality or disable it • Link
Modify Engine.ini[citation needed]

Go to the configuration file(s) location.
Open Engine.ini with a text editor.
Add the section [SystemSettings] to the file, if it doesn't exist already.
Under that section add r.TemporalAACurrentFrameWeight=0.2 r.TemporalAASamples=4
You can also add r.Tonemapper.Sharpen=1.0 to improve image quality even further. The 1.0 can be raised for an increased effect.
Save the file.

Notes

To disable TAA, add the following under [SystemSettings] instead r.PostProcessAAQuality=1

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Och här är varför jag älskar Reshade. Underbart att passar inte just dessa inställningarna ens smak så är det lätt justera dom.
https://www.nexusmods.com/theouterworlds/mods/3

Reshade off

Reshade på

https://tes.nexusmods.com/theouterworlds/mods/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Inget 21:9 stöd, stutter/framedrops, ganska trist grafik i mina ögon, daterat gameplay. Känns som en blek Fallout 3/4 kopia vilka inte är några mästerverk till att börja med.
Nej, Obsidian visar åter igen att de inte är någon spelutvecklare att räkna med.

Intressant att observera hur hypen börjat mattas av rejält på många håll trots att spelet nätt och jämnt kommit ut.

Sammantaget känns det som ett spel som är lämpligt att köpa på Steam-rea för i storleksordningen 5€.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Spelat en timme men har ganska stora prestandaproblem. Jag har ingen superdator direkt men grafiken är ju från 2009 och det laggar mycket i både ljud och bild fast att jag har hög framerate. Tror jag väntar på lite fler patchar innan jag fortsätter med detta. Vågar man hoppas att det kommer moddar som förbättrar ansiktsanimationerna? De är verkligen helt sjukt horribla. Nu har jag bara irrat omkring i första staden lite snabbt, är det bara jag eller är den sjukt tom? På ett torg är det 3 npc:er som mest samtidigt. Förutom det så gillar jag det, känns verkligen som att spela New Vegas igen.

Bara spelat det en stund, och ja, det är som att spela Vegas igen, det är ryckigt, gubbarna rör inte på sig bra, ljudet har problem och grafiken är rätt sunkig. Skulle säga att det är taskigt att säga att grafiken är 2009, mot 2009 alltså...

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt ok spel. Inte märkt av några ryckigheter heller.
Kör nån .ini mod från nexus och tycker det ser riktigt snyggt ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har precis spelat klart. Det var en trevlig upplevelse från början till slut. Lagom långt för mig men jag kan förstå om andra tycker att det är för kort. Jag hade nog känt detsamma för 10 år sedan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

https://respawnfirst.com/the-outer-worlds-mods/

Lite mods till spelet. Om den inte blivit postad innan alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skit också. Aja, köpte precis Resident Evil 2 Remake på Playstations Halloween rea. Får roa mig med det och hoppas att detta patchas

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon12433:

Inget 21:9 stöd, stutter/framedrops, ganska trist grafik i mina ögon, daterat gameplay. Känns som en blek Fallout 3/4 kopia vilka inte är några mästerverk till att börja med.
Nej, Obsidian visar åter igen att de inte är någon spelutvecklare att räkna med.

Skrivet av Ninotramp:

Synd då blir det till att vänta. Tack för info.

https://forums.obsidian.net/topic/107028-please-widescreen-su...

De har åtminstone uppfattat problemet men man undrar ju verkligen varför 21:9 fungerar i Borderless men inte Fullscreen och då är streched!! Herregud. Nog bara Overwatch som man kan tvinga till streched (stödjer inte 21:9 pga att de ser det som en osjysst fördel), annars är det nog sjukt ovanligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

https://forums.obsidian.net/topic/107028-please-widescreen-su...

De har åtminstone uppfattat problemet men man undrar ju verkligen varför 21:9 fungerar i Borderless men inte Fullscreen och då är streched!! Herregud. Nog bara Overwatch som man kan tvinga till streched (stödjer inte 21:9 pga att de ser det som en osjysst fördel), annars är det nog sjukt ovanligt.

Ja varför har inte Skyrim fixat 21:9 efter 20 nylanseringar? Dom skiter i det tyvärr. Tråkigt är det! I Skyrim får man gå in i .ini filen.

Väldigt skumt att det fattas på två bra och dyra spel att tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Relik 📜

Tänker på @Grukk..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Älskar spelet, haft lite svårt med tid nu på senaste dagarna men kört igenom..

Nästan alla companion quests, fram till Byzantium (precis nått dit) och alla sidequests innan detta jag kunnat. Sprungit runt till varje hörn på varje planet och köttat monster, banditer etc you name it. Lite spännande när man varit på en plats och dödat allt och sen får en quest dit så står det en snubbe istället för en bunt. Är just nu level 26 tror jag, är max 30? Vet inte hur mycket jag har kvar av spelet men jag ska nog klara detta med typ allt utfört som jag hittar. Springer alltid runt med 30k+ bits och har en N-mod "AK" med 800dps som köttar igenom allt och alla.
Jag har nästan 100% i reputation med alla factions. Några tips och tricks man kanske missat utan spoilers? Spelet är kul...

Dold text

och jag hoppas slutet blir satisfying.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Du måste stänga av Depth of Field:

The Outer Worlds Engine.ini Location for Windows/Xbox Store:
%LOCALAPPDATA%\Packages\PrivateDivision.TheOuterWorldsWindows10_hv3d7yfbgr2rp\LocalCache\Local\Indiana\Saved\Config\WindowsNoEditor

The Outer Worlds Engine.ini Location for Epic Games Store:
AppData\Local\Indiana\Saved\Config\WindowsNoEditor

Once you're ready, you'll need to add this to the Engine.ini file:

[/Script/Engine.RendererSettings]
r.PostProcessAAQuality=0
r.DepthOfFieldQuality=0

Then save the file.

Sen måste man nog stänga ner chromatic abberation eller vad det nu heter. Googla lite bara, går fort att fixa.

Permalänk
Entusiast

Kul!

När jag blir klar med spelet, då ska jag kika på speedrunnen!

Gör jag alltid efter jag klarat ett spel!

Permalänk
Medlem

Spelat lite mer och det är ju verkligen Fallout 3/NV könns det som. Dock kan jag völ inte säga att RPGandet är på sin topp jämfört med tidigare nämnda titlar. Det är ett roligt spel, men det är inte riktigt gjort för 2019. Men kul är det, ska försöka plöja igenom det innan Death Stranding (vilket jag också är tveksam till men man f¨år väl ta del av spelhistiorieN

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

blandning mellan fallout 3/vegas och borderlands. vissa delar i spelet känns lite "daterat" svårt att sätta fingret på helt men har nog lite med känslan när man bara rör sig runt i världen och gör saker. men vissa sker gör det väldigt bra tex vapen känslan är 100 ggr bättre än fallout tycker jag. grafiken känns lite äldre men dom har ändå lagt till dim effekter som sveper fram över gatorna och andra detaljer som gör att det känns modernt endå.
har spelat några timmar och hört att det är lite kort så jag nöter igenom side quests eller bara går runt på kartorna som jag tycker inte är jätte små som vissa säger.

tror det här skulle kunna få en riktig storslagen uppföljare om inte kostym nissar tar över helt som vissa andra spel företag låtit dom göra. nu när dom har microsoft som ägare, dessvärre kan kostym nissar vilja vara med om de ska ge dom massor av pengar.

en mycket ovanlig(i dagsläget) och trevlig syn är inga mikrotransaktioner (varför heter det så vissa saker kostar ju flera hundra). man får det man betalar för och man slipper beta för massor av in game reklam som bara vill suga ut mer pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

en mycket ovanlig(i dagsläget) och trevlig syn är inga mikrotransaktioner (varför heter det så vissa saker kostar ju flera hundra). man får det man betalar för och man slipper beta för massor av in game reklam som bara vill suga ut mer pengar.

Ja, blir ju snarast makrotransaktioner istället då.

Blir att testa detta nu, även om folk verkar lite splittrade i hur bra det är.
Plockade upp en månads "game pass" för 10 spänn, det kan det ju definitivt vara värt för att se hur det verkar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Efter ca halva spelet igenomspelat i Hard som hyfsat god men ända utanför normen man brukar ta och spelande som en person som gör allt, verkligen letar all information, utforskar allt etc så kan jag säga att spelet är bra, valen är svårare överallt då utgången inte alltid blir som man tror och extra efterforskning innan beslut i världen så kan man undvika misstag ofta.
Har nästan inget att klaga på

Men som ovan skrevs, efter runt halva spelet på min huvudkaraktär blev jag idag sugen på att vara riktigt ond och testa lite Supernova (svårighetsgrad). Mat var inga problem men vad trött jag blev på att dra till skeppet för att sova för att sedan gå tillbaka... Var svårare ja, men jag experimenterade med galnare val än tidigare, men lustigtaste av allt var att jag klarade spelet redan vid nivå 12 på supernova medvetet forcerade huvuduppdraget framåt med våld och list, (utan att avslöja något så klarade jag det via Tartarus och ingen snabbare väg), respecade några gånger och kan säga att i den nivån var det inte så lätt men roligt! Blev dock förvånad när jag klarade det

Återgår nu till min huvudkaraktär, fick blodad tand och efter jag är klar med han kommer jag köra en gång till en annan väg jag har funderat på, bra betyg när jag vill spela om spelet flera gånger, har dock gjort det med alla Elder scrolls och Fallout fram till 4:an. Detta verkar dock vara ett betydligt kvickare spel även om man som jag vill göra allt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.