i7-9700k på 4.50-4.90ghz utan att ha klockat (bas 3.60) why?!

Permalänk
Medlem

i7-9700k på 4.50-4.90ghz utan att ha klockat (bas 3.60) why?!

Hej!

Köpte ny dator för några veckor sedan. Jag har mest hållit mig till wow classic nu senast. Men körde nya COD och märkte att CPU:n gick upp till 90-99grader.

Efter lite eftersökningar så märkte jag att cpu:n på något sätt har klockat sig själv. Den ligger runt 4.40-4.50 när bashastigheten är 3.60. Jag har planer i framtiden på att klocka men då jag inte köpt en kylare för det ändamålet så är det något som ska ske i framtiden. Hur kommer det sig att jag får denna hastighet och värme utan att egentligen varit inne i bios alls och pillat.

Läste att i gigabytes modekort finns något som heter enhanced multi core performance denna har jag nu stängt av. Men min hastighet sjunker ändå inte. (Ska sägas att jag inte vet om detta är anledningen till att cpun blir så varm men är ett första steg iaf).

Är det någon av er som kan förklara varför det går i sådan hastighet när bashastigheten är 3.60? Och om det inte är det som gör värmen, vid spel av cod kan den ligga på 4.90ghz, vad är det då som gör värmen? Jag har satt 2 fläktar fram som blåser in luft och processor fläkten samt bakre fläkten blåser ut, samt att jag har en liten 90mm fläkt i top som även den blåser ut.

Dessa delar har jag:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@X-on:
i7-9700K har en turbofrekvens på 4.9 GHz och kommer kliva upp i frekvens om det så behövs och utrymme finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

3.6 GHz är basfrekvensen, moderna processorer klockar själva upp sig när de kan. I fallet med 9700K kan den klocka upp sig till just 4.9 GHz.
Vill du inte att processorn skall göra detta får du låsa den till en lägre frekvens.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Som övriga i tråden skriver är det bara turbon du ser. Det som antagligen har hänt är att moderkortets BIOS skriver över processorns strömgräns med ett högre värde, och att det är därför din processor blir så varm. Den processorn skall ha en strömgräns (över tid) på 95W, men om den skrivs över kan den lätt dra 165W eller t.o.m mer. Om du inte köpt en kylare som klarar den värmen så blir processorn varm.

Som vanligt går det att stänga av i BIOS. Det är fullt möjligt att det är det du har gjort med den switchen du hittade, så att processorn nu vara kommer att gå upp i 4.9GHz när det är en eller ett par kärnor aktiva, och hålla sig på lägre frekvenser när det är fler kärnor igång. Inte kört Gigabyte på 10 år, kan inte svara på om det är rätt switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Okej, missat detta helt. Då beror värmen helt enkelt på att 1. kylaren är för dålig 2. ditsatt fel eller 3. för varmt i burken generellt?

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt varmt. Min når 70 grader i load på 4,6ghz och det är med kylare i samma prisklass och inget jättebra chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Låter som felmonterad kylare, min 9700k blir runt 60 grader i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-on:

@DavidtheDoom: Okej, missat detta helt. Då beror värmen helt enkelt på att 1. kylaren är för dålig 2. ditsatt fel eller 3. för varmt i burken generellt?

Min gissning är nummer 2, men det kan absolut vara alla 3. Jag skulle försöka sätta om den kylaren.

99 grader är definitivt för varmt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Se om du kan se temperaturen på olika kärnor separat (tror att SpeedFan bland annat visar det). Om de skiljer mycket så är det ett tecken på att kylaren är felaktigt monterad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Felmonterad kylare gissar jag. Min 9700K på 5GHz all cores ligger runt 75c vid spel som nya COD och då har jag en CM Hyper 212 Black Ed med en Corsair ML fläkt på.

Permalänk
Medlem

@mpat: jag monterade ändå om kylaren och la på ny kylpasta. Tror rummet plus flödet i burken är för dåligt. Värmen är jämn över de olika 8 core, så tror jag hittat mitt problem.

Permalänk
Medlem

Vid originella Skylake lanseringen vräkte moderkorten på med volt upp till 1.47V utan överklock, kanske har hänt här?