NAS 10GbE - köpa färdig eller bygga

Permalänk
Medlem

NAS 10GbE - köpa färdig eller bygga

Har växt ur min nas och den har fungerar ok men måste bygga skaffa en ny. Kommer främst användas för bilder och videoredigering så behöver vara snabb men få användare max 2 samtidigt.

Det jag har i dag är en gammal nas från synology som jag gillar mjukvaran på men är sjukt seg används enbart för att dela filer med kunder via sftp. Samt att jag har ett egenbygge av en NAS som kör openmediavault. Dock får jag bara i 4 Diskar i den och dessutom så tycker jag openmediavault är lite så och så men ok.

Krav:
Stabilt - måste fungera så ingen buggig mjukvara.
10GbE - som kommer gå till stationär.
Minst 6 diskplatser och enkla att byta.
Relativt tyst då den ska stå i lägenhet i samma rum som jag kommer sitta i.
Någon typ av SSD-cache, då video tar mycket kraft och min nuvarande openmediavault är för seg har kört 5400 RPM nas diskar. Då kan använda lite långsammare diskar men ändå få bra hastighet på aktuella projekt

Det jag har kollat på är

Synology DS1819+ - 8 diskar, men tyvärr bara antingen ssd eller 10gbe men ska tydlige komma ett kort senare med båda. Bra mjukvara men går ej att bygga ut. kostar typ 12 tusen utan diskar.

QNAP TVS-872XT - 10 diskar, 10gbe och SSD-cache. Har aldrig använt märket samt känner inte till mjukvaran. Ganska dyr 22k men värt om den är bra.

Bygga själv och då funderar jag på att köra UNRAID eller FREENAS. Jag får det jag vill ha men jag vill helst att det ska fungera samt ha buggig mjukvara. Svårt att hitta bra chassin. Men jag får exakt det jag vill ha och mycket billigare. Vet inte men nog borde man kunna bygga bra för under 10 tusen.

Detta ska jag alltså arbeta med och viktigt att den fungera. Va hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på FreeNAS Mini XL+
https://www.ixsystems.com/freenas-mini/

Permalänk
Medlem

@jan-banan: har du kollat thecus? jag kör en del av deras tower versioner, mycket stabila.
annar skulle jag nog byggt en egen och kört som jag gör med min server idag dvs, supermicro mobo i ett fractal chassi med silentwings fläktar i chassit för bra kylning och många hadd platser, jag kör vattenkylning på cpu med noctua fläktar på radiator. på detta används ubuntu server med ett desktop. (låntidsvertion)
för bilder filer använder jag mjukvaran wingftp på både server och på nas. (luras inte av namnet ftp) programet har http,https,ftp,sftp,ftps,osv samt en smidig app till telefonen för alla protokollen. det finns även inbyggd foto slider, weblinks,mediaspelare, osv frugan som hatar allt som har med datorer att göra men vill kunna leka med bilder och dela och lägga upp, använder detta väldigt mycket och är mycket nöjd.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Du skulle kunna kika på FreeNAS Mini XL+
https://www.ixsystems.com/freenas-mini/

Har kollat på den och då skulle det vara FreeNAS Mini XL+ för $1,499.00, plus moms och frakt ev tull.
Verkar inte finnas någon återförsäljare i Sverige eller ens Europa. Förutom det så verkar den ju bra.

Skrivet av aragon:

@jan-banan: har du kollat thecus? jag kör en del av deras tower versioner, mycket stabila.
annar skulle jag nog byggt en egen och kört som jag gör med min server idag dvs, supermicro mobo i ett fractal chassi med silentwings fläktar i chassit för bra kylning och många hadd platser, jag kör vattenkylning på cpu med noctua fläktar på radiator. på detta används ubuntu server med ett desktop. (låntidsvertion)
för bilder filer använder jag mjukvaran wingftp på både server och på nas. (luras inte av namnet ftp) programet har http,https,ftp,sftp,ftps,osv samt en smidig app till telefonen för alla protokollen. det finns även inbyggd foto slider, weblinks,mediaspelare, osv frugan som hatar allt som har med datorer att göra men vill kunna leka med bilder och dela och lägga upp, använder detta väldigt mycket och är mycket nöjd.

Har inte kollat på Thecus men Inte för att CPU har extrem betydelse men en Intel® Core i3-2120 känns lite gammalt och dessutom verkade de bara som de hade RACK-version med 10GbE

Permalänk
Medlem

Synology är ju grym ur mjukvaruperspektiv, har alla plugins man kan behöva för synkning till moln, backup etc. Går säkert att fippla ihop med någon NAS-dist men känns som mycket pill och strul.

Edit:
Ganska enkelt att köra link aggregation för 4Gb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har kollat på den och då skulle det vara FreeNAS Mini XL+ för $1,499.00, plus moms och frakt ev tull.
Verkar inte finnas någon återförsäljare i Sverige eller ens Europa. Förutom det så verkar den ju bra.

Har inte kollat på Thecus men Inte för att CPU har extrem betydelse men en Intel® Core i3-2120 känns lite gammalt och dessutom verkade de bara som de hade RACK-version med 10GbE

Du har rätt, dom tycks slutat med större torn
innan hade dom upp till 12 diskar med torn om jag inte minns fel.
jag har ett 10GbE i min gamla n7700prov2 (uppgraderad 7700pro)
som rullat 24/7 i drygt 10 år nu.
i ditt fall skulle nog nog i stället byggt en egen burk på supermicro i stället.
mitt förtroende för andra nas märken är aningen naggat efter flertal som gått hädan allt för tidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Synology är ju grym ur mjukvaruperspektiv, har alla plugins man kan behöva för synkning till moln, backup etc. Går säkert att fippla ihop med någon NAS-dist men känns som mycket pill och strul.

Edit:
Ganska enkelt att köra link aggregation för 4Gb/s

Håller med om mjukvaran men problemet är 10gbe och ssd samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Håller med om mjukvaran men problemet är 10gbe och ssd samtidigt

Det går ju med https://www.synology.com/en-global/products/RS1619xs+
blir ju lite dyrt bara. Eftersom du behövde fler platser så behöver du expansionsmodulen
https://www.synology.com/en-global/products/RX1217

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ganska enkelt att köra link aggregation för 4Gb/s

Spelar väldigt liten roll när maxhastigheten för en singel ström fortfarande är 1GB/s...

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Håller med men nu mäter ju alla diskprestanda i QD 32...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det går ju med https://www.synology.com/en-global/products/RS1619xs+
blir ju lite dyrt bara. Eftersom du behövde fler platser så behöver du expansionsmodulen
https://www.synology.com/en-global/products/RX1217

Snabbt räknat så blir det närmare 50 tusen för det. Då känns qnap eller eget bygge mer värt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag använder unas 810 & 810a chassin till mina hemmabyggda. Dock max på åtta utvändigt fysiska diskplatser (även om jag klämt in ett gäng ssder inuti). Inte de billigaste + import men var det närmaste jag kom färdigbyggda.
Är nöjd med temperaturer, men gör inget extremt på dom. Finns även risk för lätt blodsutgjutelse om man inte är försiktig vid installation under huven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kollat på unas-chassi och även på
Silverstone ds380 och cs381 men verkar inte som folk är lyriska över dessa chassin även om det verkar vara de bästa som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har kollat på unas-chassi och även på
Silverstone ds380 och cs381 men verkar inte som folk är lyriska över dessa chassin även om det verkar vara de bästa som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Förslag på moderkort:
Supermicro Atom C3758 8-core 12xSATA 4xDDR4 2x10GbaseT mini-ITX FAN
http://www.mullet.se/product.html?product_id=347190

Kanske borde köpa en CPU-fläkt till också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Förslag på moderkort:
Supermicro Atom C3758 8-core 12xSATA 4xDDR4 2x10GbaseT mini-ITX FAN
http://www.mullet.se/product.html?product_id=347190

Kanske borde köpa en CPU-fläkt till också.

Det där ser ut att ha allt jag vill ha!10gbe, kvm, många sata osv. Vet inget om den där CPU hur bra den klara att skyffla data med 10gbe men förhoppningsvis bra.

Om jag ska gnälla så hade jag önskat USB-c och HDMI men det kan jag leva med. Priset var ok också.

EDIT : priset var ex moms men hmm är väl ok.

Än så länge:

Chassi: cs381, ds380 eller u-nas vad jag hittat än så länge.
Moderkort + CPU: Supermicro A2SDi-H-TF ca 7200kr
Fläkt: ?
SSD-cache: Samsung 970 Pro Series MZ-V7P1T0BW 1TB (3500kr)
HDD: Seagate IronWolf Pro 16TB *3 (då kan jag öka med tiden upp till 8st) 7200*3,
Övrig kylning: ? Beror på chassi.

Totalkostnad är 32000kr plus chassi och ev kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det där ser ut att ha allt jag vill ha!10gbe, kvm, många sata osv. Vet inget om den där CPU hur bra den klara att skyffla data med 10gbe men förhoppningsvis bra.

Om jag ska gnälla så hade jag önskat USB-c och HDMI men det kan jag leva med. Priset var ok också.

EDIT : priset var ex moms men hmm är väl ok.

Än så länge:

Chassi: cs381, ds380 eller u-nas vad jag hittat än så länge.
Moderkort + CPU: Supermicro A2SDi-H-TF ca 7200kr
Fläkt: ?
SSD-cache: Samsung 970 Pro Series MZ-V7P1T0BW 1TB (3500kr)
HDD: Seagate IronWolf Pro 16TB *3 (då kan jag öka med tiden upp till 8st) 7200*3,
Övrig kylning: ? Beror på chassi.

Totalkostnad är 32000kr plus chassi och ev kylning.

Glöm inte ECC minnen

Permalänk
Medlem

Tänker du köra FreeNAS så vill du nog inte börja med 3x16TB.
RAIDZ1 (motsvarar RAID5) bör undvikas för hårddiskar med stort lagringsutrymme. Dessutom kan man inte utöka ifrån 3-diskars RAIDZ1 till 4-diskars RAIDZ1 i FreeNAS.
Välj spegelpar (som enkelt kan utökas) eller t.ex. RAIDZ2 med minst 6 HDD.
För bästa prestanda se till att inte fylla allt lagringsutrymme.
Fler hårddiskar ger bättre prestanda.
Är tveksam på hur mycket nytta en SSD-cache gör för stora filmfiler.

Glöm ej:
* minne, helst ECC. Minne används som cache i ZFS(FreeNAS) så snåla inte, gärna 32GB.
* lagringsenhet för OS (USB-minne eller liten SSD, OBS kan ej användas till annan lagring i FreeNAS så välj liten t.ex. 32 GB. Till Supermicromoderkort finns det oftast kontakt för SuperDOM.)
* nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

* nätaggregat.

Gärna dubbel och helst utbytbar under drift - det är sjukt smidigt med dubbel agg och en UPS till hjälp om man måste flytta runt bland sladdarna oplanerat utan att behöva ta ned maskinen - dock gissar jag att man bara hittar sådana lösningar på riktiga serverjärn-rack av några få välkända tillverkare/märken då man måste ha en fördelningskort/enhet som kan växla sömlöst mellan dessa aggregat innan det går vidare mot själva datordelarna sas.

Om man tänker köra några år så skall man ha i bakhuvudet att förutom HD som kan rasa så är nätagg den största riskkällan till problem - speciellt om de är av 'laptop-modell' på sladd då man aldrig riktigt vet om de man får med olika köpenasar och om det är nära toppskitet i kvalitet eller riktig budget samt om de finns att få tag på med kort varsel (och hur dyrt) när man står där med trasig nätagg.

Om man tittar på teknisk apparatur i infrastruktur rent allmänt så skulle jag säga att strul med olika nätagg står för väldigt många av den totala mängden fel.

Permalänk
Medlem

Om du vill bygga själv har du annars en del inspiration på denna sajt: https://www.serverbuilds.net/

Det är nästan uteslutande att använda begagnade komponenter men det verkar vara mer än nog bra för många. Jag håller på med ett NAS-bygge med en gammal XEON-propp, totalpriset för allt kommer nog landa runt 4k (2,5k just nu, men saknar chassi och några sladdar) och kommer klara 10 GB när jag väl får ändan ur.

Och som redan nämnts, använd inte RAID5 med stora diskar. Vill du ha prestanda, klura först ut vilken typisk last du kommer att ha (lästungt, skrivtungt, är det många IOPS eller färre men större skrivningar osv) och dimensionera först där efter.

Min plan är en rätt snabb skrivcache (begagnad server-SSD), en normalsnabb läscache (konsumentssd) samt två stripade vdevs med tre enheter var (alltså 6 diskar totalt i två par, men där varje par är tre diskar) för att få ut lite mer läsprestanda. Kommer dock börja på 1 GB så ovan är overkill.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Tänker du köra FreeNAS så vill du nog inte börja med 3x16TB.
RAIDZ1 (motsvarar RAID5) bör undvikas för hårddiskar med stort lagringsutrymme. Dessutom kan man inte utöka ifrån 3-diskars RAIDZ1 till 4-diskars RAIDZ1 i FreeNAS.
Välj spegelpar (som enkelt kan utökas) eller t.ex. RAIDZ2 med minst 6 HDD.
För bästa prestanda se till att inte fylla allt lagringsutrymme.
Fler hårddiskar ger bättre prestanda.
Är tveksam på hur mycket nytta en SSD-cache gör för stora filmfiler.

Glöm ej:
* minne, helst ECC. Minne används som cache i ZFS(FreeNAS) så snåla inte, gärna 32GB.
* lagringsenhet för OS (USB-minne eller liten SSD, OBS kan ej användas till annan lagring i FreeNAS så välj liten t.ex. 32 GB. Till Supermicromoderkort finns det oftast kontakt för SuperDOM.)
* nätaggregat.

ah, jag har 8 platser hur skulle jag bäst göra då för att inte behöva stå där med platser som jag inte kan fylla men samtidigt kunna öka nasen vid behov?

Trodde zfs gick bygga ut som man ville typ som synology går att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Tänker du köra FreeNAS så vill du nog inte börja med 3x16TB.
RAIDZ1 (motsvarar RAID5) bör undvikas för hårddiskar med stort lagringsutrymme. Dessutom kan man inte utöka ifrån 3-diskars RAIDZ1 till 4-diskars RAIDZ1 i FreeNAS.
Välj spegelpar (som enkelt kan utökas) eller t.ex. RAIDZ2 med minst 6 HDD.
För bästa prestanda se till att inte fylla allt lagringsutrymme.
Fler hårddiskar ger bättre prestanda.
Är tveksam på hur mycket nytta en SSD-cache gör för stora filmfiler.

Glöm ej:
* minne, helst ECC. Minne används som cache i ZFS(FreeNAS) så snåla inte, gärna 32GB.
* lagringsenhet för OS (USB-minne eller liten SSD, OBS kan ej användas till annan lagring i FreeNAS så välj liten t.ex. 32 GB. Till Supermicromoderkort finns det oftast kontakt för SuperDOM.)
* nätaggregat.

Minne hade jag glömt nej blir ecc och 32 minimum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

ah, jag har 8 platser hur skulle jag bäst göra då för att inte behöva stå där med platser som jag inte kan fylla men samtidigt kunna öka nasen vid behov?

Trodde zfs gick bygga ut som man ville typ som synology går att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

ZFS-lagring är uppbyggd av virtual devices (vdev's).
En vdev kan t.ex. vara ett spegelpar (motsvarar raid 1), raidz1 (motsvarar raid 5, undvik för stora diskar), raidz2 (motsvarar raid 6), raidz3 (3 diskars redundans) etc.
Flera vdev kan kombineras för gemensam lagring/pool.
Varje vdev måste ha redundans för att hela lagringsutrymmet ska bibehålla redundansen. (Lägger du till en vdev med en ensam hårddisk till en pool så har du alltså förstört redundansen.)

Om du inte vill starta med så många diskar skulle jag föreslå två spegelpar. (motsvarar raid 1+0)
Då kan du enkelt utöka med fler spegelpar. (Lägg till två hårddiskar åt gången)
Nackdelen är att du förlorar hälften av lagringsutrymmet till redundans.
Exempel med Spegelpar (motsvarar raid1+0):

pool mirror1 hdd1 hdd2 mirror2 hdd3 hdd4 Här kan man enkelt utöka pool genom att lägga till två hårddiskar i ett spegelpar: mirror3 hdd5 hdd6

Med ovanstående setup kan man även utöka utrymmet genom att byta båda hårddiskarna i ett spegelpar mot större.
I exemplet ovan är mirror1, mirror2 och mirror3 vdev:ar.
Observera att man inte kan lägga till en hårddisk i en vdev för att utöka lagringsutrymmet.
Låt oss ta ett exempel med en raidz1-konfiguration (motsvarande RAID 5, undvik för stora hårddiskar) med 3 hårddiskar):

pool raidz1-1 hdd1 hdd2 hdd3 Här kan man alltså inte lägga till en fjärde hårddisk i efterhand

Nedanstående som motsvarande raid 5+0 går dock bra (men undvik för stora diskar):

pool raidz1-1 hdd1 hdd2 hdd3 raidz1-2 hdd4 hdd5 hdd6

Ett alternativ till spegelpar är t.ex. 6 hårddiskar i raidz2 (motsvarar raid 6):

pool raidz2-1 hdd1 hdd2 hdd3 hdd4 hdd5 hdd6

Det går bra att lägga till ytterligare 6 hårddiskar i samma pool. (motsvarar raid 6+0):

pool raidz2-1 hdd1 hdd2 hdd3 hdd4 hdd5 hdd6 raidz2-2 hdd7 hdd8 hdd9 hdd10 hdd11 hdd12

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Minne hade jag glömt nej blir ecc och 32 minimum

Skickades från m.sweclockers.com

I min server sitter tidigare versioner av dessa minnen (Samsung ECC unbuffered):
http://mullet.se/product.html?product_id=340686
Köp minnen i par för bästa prestanda. (två minneskanaler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

ah, jag har 8 platser hur skulle jag bäst göra då för att inte behöva stå där med platser som jag inte kan fylla men samtidigt kunna öka nasen vid behov?

Trodde zfs gick bygga ut som man ville typ som synology går att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog kollat på motsvarigheten till raid1+0 som mrsound beskrev, och börjat med 4disk i två vdevs. Ger bra rendundans, prestanda och flexibilitet i att lägga till disk. Frågan är bara om du anser att 64TB effektiv lagring när du puttat i 8disk är för lite eller inte.