Köpa delar i USA och sedan flyga hem

Permalänk
Medlem

Köpa delar i USA och sedan flyga hem

Hej vänner.
Har en USA resa inplanerat. Undrar om det finns någon vinning med att köpa dator delar i USA (tex cpu/GPU/ram mm) och sedan flyga hem dessa till Sverige.

Undrar om följande:
1. Priserna som visas på hemsidor tillhörande amerikanska återförsäljare - visst visas priset utan moms/VAT?
2. Visst är det olika momssatser i olika stater?
3. Måste jag deklarera varor som köps utomlands när jag flyger hem?
4. Måste jag betala moms/tull/annan avgift när jag tar med mig datordelar till Sverige?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Sales tax beror på delstat/stad. Du ska ställa dig i rätt fil och deklarera varorna när du kommer hem, moms tillkommer om värdet överstiger 4300 kr.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Okej, alltså alla varor vars värde överstiger 4300kr, ska momsas två gånger?
En gång i USA och en till gång med Svensk moms á 25% i tullen?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Bara lägg det i ditt incheckade bagage. Väl i Sverige lär ju ingen kolla dig. Och OM de gör det så är det bara att pynta tullen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det brukar bli 10-20% billigare i usa än att köpa här hemma. Om du deklarerar varorna hos tullen när du kommer hem så är vinsten borta. Tänk på att det kan vara krångligare med garanti åxå. Jag har köpt billigare delar utomlands tex cpuer och SSDer. Har aldrig behövt betala tull eller skatt när jag kommit hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Petterk:

Okej, alltså alla varor vars värde överstiger 4300kr, ska momsas två gånger?
En gång i USA och en till gång med Svensk moms á 25% i tullen?

japp. Finns några få frihandelsområden där man får handla momsfritt som utlänning i USA men som regel så är inte us sales tax avdragbar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Glöm inte support/garanti om/när det blir problem.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Glöm inte support/garanti om/när det blir problem.

Precis.
Inte värt besväret med tanke på garanti m.m..

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

1. Ja
2. Ja
3. Ja (när du går genom tullen i sverige)
4. Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Garanti bör väl inte vara ett problem, då tillverkare ska ju ha regionala ombud och varorna skall täckas av en världstäckande garanti skulle jag tro... Kanske är ute och cyklar.

Men budskapet är solklar - antigen ska man begå brott, rent krasst, eller så blir det ingen ekonomisk vinning med en sådan affär.

tack för era svar

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Du får ta med dig saker för 4300kr utan att betala tull:
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/allman...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Garanti bör väl inte vara ett problem, då tillverkare ska ju ha regionala ombud och varorna skall täckas av en världstäckande garanti skulle jag tro... Kanske är ute och cyklar.

Man kan ju tycka det men så är inte alltid fallet tyvärr

Skrivet av Savage_Gray:

Men budskapet är solklar - antigen ska man begå brott, rent krasst, eller så blir det ingen ekonomisk vinning med en sådan affär.

mm, lite så är det om man köper för större summor. Det kan dock fortfarande vara värt det om du ändå är där men man åker nog inte dit med huvudsyftet att köpa med sig elektronik hem. Något annat att titta lite extra på om man ändå är i staterna är elverktyg, de kan vara riktigt billiga emellanåt.

Permalänk
Medlem

Reser alltid utanför europa, aldrig deklarerat något. Bara att gå förbi tullen. Vill du vara på den säkra sidan så bryt upp förpackningarna.

Permalänk
Medlem

Du borde slippa amerikansk moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Garanti bör väl inte vara ett problem, då tillverkare ska ju ha regionala ombud och varorna skall täckas av en världstäckande garanti skulle jag tro... Kanske är ute och cyklar.

Men budskapet är solklar - antigen ska man begå brott, rent krasst, eller så blir det ingen ekonomisk vinning med en sådan affär.

tack för era svar

Det kan vara stora problem.

Ett snedsteg jag själv gjort förut är att förvänta mig saker. Jag förväntade mig att ett globalt företag skulle ha omspännande garantier och kommunikation, men det stämmer inte. Företag har filialer, och ofta ansvarar varje filial för att den regionen ska gå med vinst. Det vissa då gör är att neka garantiärenden som korsar kontinentala gränser, då vinsten i det här fallet tillfaller amerikanska filialen, medan den europeiska alltså skulle gått back.

Vissa tillverkare, t.ex. Dell, har särskilda policys implementerade när man fraktar en amerikansk produkt utanför USA, och vice versa. Där behöver man aktivt ansöka om att flytta över garantitiden till lokala filialen.

Ovanstående är anledningen till att du bör kontrollera garantin i det här fallet.

PS: Man kan säkert dra till spekuleringen att det jämnar ut sig, men det kan man glömma. Företag vill ha säkra kort. DS