Diablo IV avslöjas i konceptbok – kan avtäckas på Blizzcon om en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Men å andra sidan är man rätt cool om man klagar på Blizzard!

Mitt strå till stacken då:

Strategisk "leak" från Blizzard detta, då de desperat vill få folk till Blizzcon och begrava den senaste tidens kritik.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Vill bara ha ett mörk diablo, likt 1an och 2an, fast om de redovisar d2 remake så kommer iallfall jag spela skiten ur det

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Hype, men törs inte förvänta mig så mycket efter jättebesvikelsen med D3

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett ett nytt Diablo, Starcraft eller Warcraft(fast helst diablo) i samma stil som Horizon: Zero Dawn/God of War.
Gärna med ett ännu mer utvecklat system med variation, multiplayer och grafiskt imponerande miljöer och ögongodis.
Jag skulle kunna tänka mig diablo 2, prequal eller en reboot med det konceptet.
Att kalla det Diablo 4 kanske inte skulle vara en bra idé eftersom att man skulle ha andra förväntningar på en 4:a.

Nu verkade Starcraft: Ghost vara lite mer linjärt, men jag tyckte faktiskt att det var synd att det aldrig blev av, Blizzard behöver komma ur sin comfort-zone lite och våga satsa på lite andra andra typer av spel.

Permalänk
Medlem

Både sugen och lite avvaktande. Skaffade GOG utgåvan av första Diablo och insåg att Diablo universummet har tappat mycket av mystiken.
Förut var du själv i mörka gångar och träffade på hemska monster och man undrade var skulle the Butcher vara. När skulle man komma till de olika platserna i spelet. Det lyckades likt tvåan använda återkommande element som ändå kändes någorlunda spännande. I 3 tycker jag att man mer och mer är irriteread för man jagar bara levels och loot och allt omkring en är bara besvärliga horder av monster som man behöver slå ihjäl. Fightingen i D3 blev efter ett litet tag bara något tidsätande istället för spännande och intressant. Endast om man skalade upp svårigheten blev det intressant, men då endast för att monstren tålde mer och gjorde mer skada. Eller, så tyckte jag det kändes mycket.

I D4 skulle jag vilja få tillbaka mörkret och de svåra besluten. Mer bygga din karaktär och stå för besluten. Kanske kunna ändra vid vissa passager i spelet. Istället för loot bonanza skulle jag vilja se ett system där man blir bättre med sit vapen och det uppgraderas med dig och att man genom att uppgradera sitt vapen gör det bättre eller nått. Lite mer mystik och mindre tjat om en uppkopplad Caine som tjattrar i ditt öra medans du försöker få nytt rekord i att döda 200 oknytt för extra XP på skärmen...
Men - det skall bli intressant att se vart de tar vägen. Om det blir ett always online med alltid uppkopplade och mer MMORPG med levande hubbar och tusentals pers i en tjattrig ström like PoE så tror jag inte det blir något jag kommer att brinna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag gillade diablo 3 både vid release och även senare. Det mäktiga vid release var att det var så svårt, vi kämpade rejält ihop ett gäng med skypesamtal. Sen var det jädrigt kul att flippa på ah, eller om man hittade något som var värt pengar.

Nu är spelet mer spelarvänligt men nu är det nästan för lätt. Fast jag har spelat diablo 3 redan galet mycket nu så vad mer kan man kräva. Har spelat typ 3-400timmar och är rätt så nöjd så. Visst lär jag nog komma tillbaka till det någon mer gång om ett år eller två.

Men ibland låter det nästan på folk som att om man kan tröttna på ett spel eller om uppdateringarna är små så är det ett dåligt spel. Jag tänker mer att har man haft skoj i tillräckligt många timmar så är det bra så och man kan gå vidare till något annat spel. Typ som victor vram var ett skitbra spel i mitt tycke trots att jag bara lirat typ 30-40h.

Skickades från m.sweclockers.com

Får faktiskt hålla med här, tyckte det var "bäst" vid release, även om det egentligen var väldigt mycket som var dåligt så var det iaf galet kul att försöka ta sig igenom inferno (tror min första diablo kill klockade in på en 40min fight). När nerfarna kom så tappade jag intresset. Körde sen RoS, och visst de hade väl fixat de uppenbara problemen, men hittade ingen lockande utmaning så blev inte mer än 10-20h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Ännu härligare är att allas klagomål på Diablo 3 är från releasen (vilket korrekt var uselt då). Sedan dess har Diablo 3 blivit 1000 ggr bättre.

Men å andra sidan är man rätt cool om man klagar på Blizzard!

Jag tycker det är helt okej att klaga på ett spel för att det var dåligt vid release.

Det är inte orimligt att det är personens enda erfarenhet av spelet och om man som spelutgivare vill att ens spel ska talas gott om så får man se till att spelet funkar vid release. Första intryck är viktigt.

Sen kan man såklart vända ett sämre spel till något bra med tiden och där även spelarna börjar tala gott om det, FFXIV är ju ett bra exempel på det. Men det är svårare än att ge ett bra första intryck istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ja jag har spelat Path of Exile och Grim Dawn, man får använda en kalkylator för att veta vilken build vad man ska ta och det är väldigt tråkiga items som man får i spelet. Ser man på streams som på zizaran så ser det alltid likadant ut med pilbåge tillsammans med microtranscations värda 5000kr. Visst finns det en nackdel med att alla jagar samma sets i Diablo 3 men jag skulle säga att end game är bara nåbart för top 0.1% i PoE, där kan dom farma i 20 timmar i sträck utan att få något nämnvärt dom vill ha och då skulle jag säga Diablo 3 är det bättre spelet med råge.

Betydelselöst som stamina? Fanns ju massa mekaniks i Diablo 2 som kretsade kring det vore konstigt om Blizz såg det som betydelselöst just då

Smaken är som baken, men hur du kan tycka att items i PoE är tråkigare än i D3 får du gärna förklara. I D3 är det enligt mig samma historia varenda säsong, man jagar/får (beroende på säsongsbonus för set items) samma set varenda gång och man kan knappt ändra något för att göra sin build mer intressant än att lägga till fler "x skill deals x% increased damage" på varenda item.

I PoE behöver man knappt unique/legendary items för att få de flesta builds att fungera, istället kan man crafta hyfsade/ibland bättre än unique items som är rare, medan i D3 går allt till salvage som inte är exakt vad du behöver för ditt set/build.

Självklart behöver man lägga mer tid i PoE innan man kan glida igenom end-game än i D3, vilket gör att jag personligen spelar PoE längre än vad jag gör i motsvarande D3-säsong som brukar ta 2-3 dagar för mig att tröttna på då jag redan har allt (förutom Ancient/Primal Ancient i varje slot) och incitamentet för att fortsätta grinda dessa bättre versioner av samma item jag redan har är att nå en lite högre Greater Rift-nivå...

Permalänk
Medlem

Intressant emd PoE som många har pratat om och jämfört som alternativ till D3 - jag har försökt att komma igång med PoE flera gånger - men tycker helt enkelt att det är aptråkigt. Så mycket man behöver sätta sig in i. Sådant rejält grindande eller köpa till olika saker hit och dit. Story tilltalar mig inte alls - så för min egna del hoppas jag verkligen att de tar så lite som möjligt från just PoE.
Även spelat en hel del Grim Dawn, och det spelet lider av seriös opelarat yttre och en slags "jaha" när det kommer till story och uppdrag för min del. Spelmekaniken funkar, men inte tillräckligt för att få mig att sitta och kilcka fram och tillbaka. Vill få ut något mer av spelandet.
Inser att man nog tyvärr kan komma att få problem med överhypning och extremt stora förväntnignar från många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag tycker det är helt okej att klaga på ett spel för att det var dåligt vid release.

Dock lite ironi om man klagar på diablo 3 från release och samtidigt hyllar diablo 2 för att man tex kunde använda olika runor och charms etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att jämföra D2 med D3 är som att jämföra Mass Effect 1 med ME:2, 3 och A. Det är samma universum men inte samma kärna.

Båda titlarna är bra exempel på hur man delar upp sin spelarbas.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Så ännu ett spel från Blizzard som riktas till barn under 12 år? Pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Hoppas att det släpps snart, har spelat alla Diablo, på många olika format, ett givet köp 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Blizzard själva har sagt att dom ska ta bort allt "cartoonigt" från 3:an och återgå till det mörka från 2:an, man får hoppas att det blir så

Men tvåan var ju bra mycket mer "cartoonig" än trean. Kanske opopulärt, men enligt mig är tvåan det svagaste spelet i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Men tvåan var ju bra mycket mer "cartoonig" än trean. Kanske opopulärt, men enligt mig är tvåan det svagaste spelet i serien.

Oj! Tycker du?
Jag vet inte riktigt om jag håller med... Klart att ettan var det mörkaste i serien, men jag tycker ändå att tvåan hade kvar hela "Diablo-känslan" vilket D3 saknade helt imo

Sen så gillade jag inte alls D3's skillsystem.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Jag gillade diablo 3 både vid release och även senare. Det mäktiga vid release var att det var så svårt, vi kämpade rejält ihop ett gäng med skypesamtal. Sen var det jädrigt kul att flippa på ah, eller om man hittade något som var värt pengar.

Nu är spelet mer spelarvänligt men nu är det nästan för lätt. Fast jag har spelat diablo 3 redan galet mycket nu så vad mer kan man kräva. Har spelat typ 3-400timmar och är rätt så nöjd så. Visst lär jag nog komma tillbaka till det någon mer gång om ett år eller två.

Men ibland låter det nästan på folk som att om man kan tröttna på ett spel eller om uppdateringarna är små så är det ett dåligt spel. Jag tänker mer att har man haft skoj i tillräckligt många timmar så är det bra så och man kan gå vidare till något annat spel. Typ som victor vram var ett skitbra spel i mitt tycke trots att jag bara lirat typ 30-40h.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Jag tyckte om svårighetsgraden vid release. Yepp. Det fanns mycket glädje i det svåra, helt klart!

Men det var flera grejer som inte var bra i början alltså.
Exempelvis auction house. Alltså inte bara att auction house fanns där, utan att tanken var att det var detta som skulle användas för att hålla utrustningen uppgraderad. Drop rate för ens egen karaktär var anpassat för auction house vilket alltså gjorde att även drop rates var kass utformade.
Jag insåg ganska snabbt att det gick mycket fortare att skaffa bra utrustning som trader (köp billigt, sälj dyrare) för att uppgradera utrustningen. Meeen vad trist att sitta som trader i ett listsystem än att vara ute och grinda spelet.
Det där var helt enkelt inge bra.
Visst, jag fick expansionen "gratis" sedan efter att ha sålt några grejer i auction house för riktiga pengar som betalde expansionen. Men det bästa som hände spelet var när auction house stängde igen. Idén med det där handelssystemet var bara kass. Ugh ;).

Nu kanske det är någon som tänker: Auction house var ju frivilligt. Behövde inte använda det där.
Och det är ju sant. Men alltså ja. När man klarat spelet så är det ju just progress som motiverar i diablo. Där var auction house inte bara lite bättre utan helt OP-mycket bättre. Och spelet var byggt för att det skulle vara en central del i spelandet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@puttey: tummen upp för det, jag har velat ha ett mörkare story-fokuserat Diablo sedan första spelet, men det är nog ytterst osannolikt. Efter D2 har serien handlat om att kötta horder med fiender, levla upp och maxa olika karaktärer, och det är ju också vad nästan alla spelar serien för. Så att vi ska få ett mörkare story-fokuserat Diablo känns extremt osannolikt, men en kan ju alltid hoppas

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Förstår inte all avsky mot Diablo 3 det bästa med spelet var att de tog bort stamina systemet från 2:an

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet var väldans opoloerat i början. Ja, skönt att slippa staminabegränsningen. Men en sån miss att inte ta tillvara på elemental damage från D2. Tycker jag iaf ;). Det var kanske det jag saknade mest.

Skrivet av Sarky:

Har du testat Path of Exile eller Grim Dawn? De har visat hur bra moderna arpgs kan vara.
D3 kastade ut all form av character customization och intressanta items. Kvar blev någon form av loot pinata där alla jagar samma sets.

Mjaa. I början var det väl i mångt och mycket så att det fann en bra väg att gå med items och skills. Och ett tag in. Men efter nå år (eller 2 kanske) så började det ta sig med olika grenar av utrustning. Och nu finns det väl ganska stor variation på builds. Eller ja, främst gäller det väl olika items kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Diablo3 reskin antar jag.

Majoriteten kommer nog bli väldigt besvikna på 4an men jag gillade 3an och oavsett vad som händer kommer Activision tjäna feta pengar.

Någon som mot förmodan tror att det kommer bli det minsta annorlunda jämfört med vad d3 var?

Edit: För de som vill ha ett spel som är hästlängder bättre än diablo finns så klart POE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag tyckte om svårighetsgraden vid release. Yepp. Det fanns mycket glädje i det svåra, helt klart!

Men det var flera grejer som inte var bra i början alltså.
Exempelvis auction house. Alltså inte bara att auction house fanns där, utan att tanken var att det var detta som skulle användas för att hålla utrustningen uppgraderad. Drop rate för ens egen karaktär var anpassat för auction house vilket alltså gjorde att även drop rates var kass utformade.
Jag insåg ganska snabbt att det gick mycket fortare att skaffa bra utrustning som trader (köp billigt, sälj dyrare) för att uppgradera utrustningen. Meeen vad trist att sitta som trader i ett listsystem än att vara ute och grinda spelet.
Det där var helt enkelt inge bra.
Visst, jag fick expansionen "gratis" sedan efter att ha sålt några grejer i auction house för riktiga pengar som betalde expansionen. Men det bästa som hände spelet var när auction house stängde igen. Idén med det där handelssystemet var bara kass. Ugh ;).

Nu kanske det är någon som tänker: Auction house var ju frivilligt. Behövde inte använda det där.
Och det är ju sant. Men alltså ja. När man klarat spelet så är det ju just progress som motiverar i diablo. Där var auction house inte bara lite bättre utan helt OP-mycket bättre. Och spelet var byggt för att det skulle vara en central del i spelandet.

Det är nog inte helt lätt att lyckas med ett AH eller RMAH och implementera det bra i ett spel. Men det vore jädrigt nice om de lyckades för det skapar lite mer liv i spelet. Även om det var mindre lyckat i just 3:an. Nu spelar inte jag wow, men har de inte lyckas rätt bra med AH där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna sett ett D2 remastered med D3 Grafik.

Kanske borde man även öka droprates på high teir runor. Eftersom det annars vore omöjligt att skaffa high teir gear utan duping.

Tror tyvärr blizzard dödat Diablo. Medans dom failar gång på gång så växer Path of Exile..

Om de nu, mot all förmodan lyckas skapa ett diablo 4, så måste det vara galet bra om de vill sno tillbaka spelare från Path of Exile.

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Men tvåan var ju bra mycket mer "cartoonig" än trean. Kanske opopulärt, men enligt mig är tvåan det svagaste spelet i serien.

Håller inte alls med. D2 var mörkare än 3:an medan 1:an var mer mörk än 2:an.

Skrivet av gabriel15:

Diablo3 reskin antar jag.

Majoriteten kommer nog bli väldigt besvikna på 4an men jag gillade 3an och oavsett vad som händer kommer Activision tjäna feta pengar.

Någon som mot förmodan tror att det kommer bli det minsta annorlunda jämfört med vad d3 var?

Edit: För de som vill ha ett spel som är hästlängder bättre än diablo finns så klart POE.

POE är dock inte i närheten av vad Diablo var eller blivit. Har över 1000 timmar i POE och över 2000 i D2 och jag kan lätt säga att spelet inte är i närheten av varandra. Varken spelmekaniskt eller storymässigt. Där D2 hade ett bra nog skilltree med en hyfsad variation (speciellt för sin tid) så har POE ett väldigt rörigt träd utan någon egentlig tanke bakom det. Storywise är POE inte ens i närheten av D2 och mapsen är inget att hurra för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |