Mobiltelefon för audiophile

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon för audiophile

Hallå allez SweCRockerz

Tänkte bara höra om ni har nån koll om detta.

Jag tänkte köpa mig en ny mobil som är mest fokuserat på ljud/audiophile/hifi Sound whatever man vill kalla det för. Har använt spotify premium mestadels.

De jag har kollat på är;

*Oneplus 7t verkar ha dåligt med custom roms

*Apple 11 (pro/max) alla 3 modeller verkar ha samma chip, d.v.s. även en DAC, frågan är hur man kan utnyttja DAC så mycket som möjligt utifrån mjukvaran för att få det bästa ljudet? Vilka mods/apps finns det ?

*Samsung 10 plus ska ha en DAC. Och har en fin custom rom färdig utvecklad, samma fråga här; hur man kan utnyttja DAC så mycket som möjligt utifrån mjukvaran för att få det bästa ljudet?

Själv är jag mest bekant med Samsung, min senaste lur har varit en Note 8, men har absolut inget emot apple. Som sagt är ute efter hifi ljud oavsett tillverkare

Tacksam för svar //Epyon

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

LG har en bra DAC på en del modeller. Har inte testat så jag vet inte hur bra, men ryktet säger att den är bra.

Väntar själv på LG G8X som ser ut att passa mig på alla sätt och vis, men vet inte om eller när den kommer hit eller vad den skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan, men Spotify Premium är inte jättemycket Audiophile'ish TBH.
Kika på denna länk: https://www.mqa.co.uk/news/post/tidal-masters-android - Kan vara en knuff i rätt riktning! Hoppas du hittar en trevlig mobil!

Permalänk
Medlem

Tack för all svar jo sant man kanske inte riktigt får audiophile känsla med spotify premium

Men det finns inget sätt att uttnyttja den befintliga DAC omvandlarn i Apple 11 eller S10+ genom en app/mod eller dylikt för att förbättra ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

I stort sätt alla mobiltelefoner har en DAC, det är liksom en förutsättning för att få ut ljud i ett par vanliga trådade hörlurar.

Är DACen av god kvalité så blir det ljud därefter. Du kan inte förbättra ljudet med mjukvara. Val av hörlurar kommer att ha den absolut största inverkan på ljudkvalitén.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

I stort sätt alla mobiltelefoner har en DAC, det är liksom en förutsättning för att få ut ljud i ett par vanliga trådade hörlurar.

Är DACen av god kvalité så blir det ljud därefter. Du kan inte förbättra ljudet med mjukvara. Val av hörlurar kommer att ha den absolut största inverkan på ljudkvalitén.

Du har absolut rätt, men alla mobiltelefoner har en DAC. Annars hade man inte fått ljud ur högtalaren.

Permalänk
Medlem

@snajk: Touché

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@Epyon: Finns på marknaden väldigt få mobiler med bättre DAC Samsung 10+ har bra ljud men inte vad man kan kalla audiphile på nått sätt, Kommande LG G8x ThinQ Kommer ha bra quad dac, likaså LG V serie från V10 och upp.
Finns även tex LG G6 som fanns i audiphile utförande men släpptes inte i Europa.
Sony hade för några år sen Xperia ZX premium med quad dac efter det inget.

Det enklaste sättet att få riktigt bra ljud i nästan valfri mobil är i @Lodisen: inlägg

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att skaffa en bärbar DAC i stil med https://www.fiio.com/q5s eller liknande. Då kan du ha den telefon du vill men ändå driva tyngle lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en LG G7 ThinQ med Quad-DAC och även en lös Ifi DAC och hörlursförstärkare som jag kört till Samsung S7 och S9

Båda DACarna klarar DSD filer samt MQA filer (tycker nog MQA formatet är lite humbug dock för att sälja in ett skyddat streamingformat låt gå dock med bra kvalité) förutom de vanliga högupplösta formaten.

Kan ju lika gärna köra studiomasterfilen direkt 24-32bit/192 eller 384Khz sampling då utrymme inte är så stort problem med dagens stora minneskort men kan förstå att det blir lite tungt att strömma det.

Den lösa DACen har nackdelen att den drar batteri antingen sitt eget eller telefonens beroende på hur man väljer.(man kan starta upp den att antingen dra ström från telefonen eller sitt inbyggda laddbara batteri.

Dess nackdel är att du inte kan ladda telefonen samtidigt(i vart fall inte utan specialprylar) och att den både blir klumpig och knölig att ansluta jämfört med LG G7 som dels drar ganska lite extra ström jämfört med externa DACen och då går G7 även utmärkt att ladda samtidigt som man lyssnar via 3.5mm uttaget.

Båda låter bra så i praktiken blir det G7 jag tar med mig och använder då jag lyssnar mycket och länge på musik.

LGn har ok bra men inte överlägsen kamera men den duger hyggligt ändå, Som musikmobil är den däremot helt överlägsen, och med lurar på 50 Ohm och uppåt så den inbyggda lurförstärkaren kickar in så är det en stor skillnad till det bättre.

Faktiskt har den även en kompetent inspelare som klarar 24/196 på inspelning och erbjuder manuell kontroll + valbara filter och limiterlägen (kan stängas av helt) Spelat in musik med den och den låter helt ok i synnerhet för att vara en telefon.

Har en lös Zoom H2n inspelare och telefonen kan faktiskt ge den en match även om det finns saker som är bättre med H2n.

Nackdelen med LG är att trots att telefonen i sig stöder Voip och VoLTE så har de svenska operatörerna valt att inte koppla på dem funktionerna i Sverige(går att få igång i en rotad telefon om man editerar en config fil, men vill ej göra det så länge garantin gäller)

Kan man leva med det så fungerar den utmärkt.

Har ibland funderat på att bara ha den som musikmobil ihop med Samsung S9 och utdelad wifi för att få Voip och VoLTE funktionerna den telefonen har men orkar inte riktigt släpa med mig två telefoner.

Permalänk

Audioquest DragonFly Dac

@Lodisen: Dessa Dacar är ypperliga bra förslag, troligen oslagbara gentemot de inbyggda i många år, jag har själv "Red" och kör den också på min bärbara med ett par små Adam högtalare med två sub som köksstereo, mycket bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

Hallå allez SweCRockerz

Tänkte bara höra om ni har nån koll om detta.

Jag tänkte köpa mig en ny mobil som är mest fokuserat på ljud/audiophile/hifi Sound whatever man vill kalla det för. Har använt spotify premium mestadels.

De jag har kollat på är;

*Oneplus 7t verkar ha dåligt med custom roms

*Apple 11 (pro/max) alla 3 modeller verkar ha samma chip, d.v.s. även en DAC, frågan är hur man kan utnyttja DAC så mycket som möjligt utifrån mjukvaran för att få det bästa ljudet? Vilka mods/apps finns det ?

*Samsung 10 plus ska ha en DAC. Och har en fin custom rom färdig utvecklad, samma fråga här; hur man kan utnyttja DAC så mycket som möjligt utifrån mjukvaran för att få det bästa ljudet?

Själv är jag mest bekant med Samsung, min senaste lur har varit en Note 8, men har absolut inget emot apple. Som sagt är ute efter hifi ljud oavsett tillverkare

Tacksam för svar //Epyon

LG har sina B&O Dacar i vissa telefoner, sjukt bra ljud, iPhone har jag lyssnat på flera gånger - alla modeller och det är så PLATT ljud att de finns inte (5an hade bra ljud). Om inte IOS lanserar en System-Wide EQ så är det INGEN idé att köpa iPhone som audiofil.
DAC fungerar alltid med inbyggda spelare - eller PowerAmp t.ex. Finns nog fler att tweaka men trevligaste jag hittat är Poweramp.

Köpte ett par Sennheiser Momentum hörlurar - Låter varmt, skönt och mjukt i en LG G5 (Med och utan B&ODAC) & alla Samsunglurar medan iPhonen är utan djupbas och diskanten skriker. - Börjar se vilka som klagat på hörlurarna och vilka som älskat dem, som iPhone user är inte dessa hörlurar trevliga.

Är själv ute efter en telefon som ska ha:
SD Kort (Har mycket LOKAL musik)
3.5mm Port
Bra Batteri
+ Med IP68 cert.
-----------------------
Än sålänge finns "bara" V30 i tankarna - men efter årets lanseringar av bra kameror så är Kameran mer intressant...

Skrivet av Airborne:

LGn har ok bra men inte överlägsen kamera men den duger hyggligt ändå, Som musikmobil är den däremot helt överlägsen, och med lurar på 50 Ohm och uppåt så den inbyggda lurförstärkaren kickar in så är det en stor skillnad till det bättre.

har du läst om att koppla in en förlängningsladd UTAN hörlurar - så tror DAC'en att det är 300Ohm hörlurar och pressar ut sin maxxade effekt. Lura dacen men råka spräng öronen på köpet.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Niivpzi:

LG har sina B&O Dacar i vissa telefoner, sjukt bra ljud, iPhone har jag lyssnat på flera gånger - alla modeller och det är så PLATT ljud att de finns inte (5an hade bra ljud). Om inte IOS lanserar en System-Wide EQ så är det INGEN idé att köpa iPhone som audiofil.
DAC fungerar alltid med inbyggda spelare - eller PowerAmp t.ex. Finns nog fler att tweaka men trevligaste jag hittat är Poweramp.

Köpte ett par Sennheiser Momentum hörlurar - Låter varmt, skönt och mjukt i en LG G5 (Med och utan B&ODAC) & alla Samsunglurar medan iPhonen är utan djupbas och diskanten skriker. - Börjar se vilka som klagat på hörlurarna och vilka som älskat dem, som iPhone user är inte dessa hörlurar trevliga.

Är själv ute efter en telefon som ska ha:
SD Kort (Har mycket LOKAL musik)
3.5mm Port
Bra Batteri
+ Med IP68 cert.
-----------------------
Än sålänge finns "bara" V30 i tankarna - men efter årets lanseringar av bra kameror så är Kameran mer intressant...

har du läst om att koppla in en förlängningsladd UTAN hörlurar - så tror DAC'en att det är 300Ohm hörlurar och pressar ut sin maxxade effekt. Lura dacen men råka spräng öronen på köpet.

Samsung S9/S9+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Samsung S9/S9+?

Yep, den är absolut intressant, kameran hamnar dock efter direkt när vi går över till 2020, om jag nu vill bry mig om det.
Så jag kommer hålla utkik speciellt nu under november och december så släpper kineserna en drös telefoner med rätt sjuka specs. sen hur bra dom är i verkligheten återstår se. T.ex. PocoPhone F2, Ugidimi, Redmi osv.
Nu när batterierna också börjar vara minst 4500mah+ så känns en två-tre dagars batteritid helt rimlig - undra om S9 når dit.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7