Permalänk
Medlem

Flytta till rasdhus - unifi

Hallå,

Ska snart flytta till radhus. Det är ett nybygge med nätverkskabel dragen i väggarna till varje rum.

Jag tänkte i samband med detta passa på att uppgradera nätverksutrustningen.

Huset är i två plan på omkring 120kvm totalt. Träväggar.

Jag hade tänkt mig följande setup:

Då ha en ap per våning.

Frågan är: blir jag nöjd såhär? Borde jag byta ut två lite-ap mot en nanohd och eventuellt uppgradera vid behov? En kanske räcker för ett ganska litet trähus.

Cloud key, ett eller två? Hittar inte riktigt skillnaden.

Tack på förhand

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hallå,

Ska snart flytta till radhus. Det är ett nybygge med nätverkskabel dragen i väggarna till varje rum.

Jag tänkte i samband med detta passa på att uppgradera nätverksutrustningen.

Huset är i två plan på omkring 120kvm totalt. Träväggar.

Jag hade tänkt mig följande setup:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/233075x2,245979,261966,247787?name=Unifi

Då ha en ap per våning.

Frågan är: blir jag nöjd såhär? Borde jag byta ut två lite-ap mot en nanohd och eventuellt uppgradera vid behov? En kanske räcker för ett ganska litet trähus.

Cloud key, ett eller två? Hittar inte riktigt skillnaden.

Tack på förhand

Trippelkolla APs när du får dem, de nya ska klara POE, men det var en medlem här som hade problem med att det inte gick att driva den via switchen. Så har du pengar skulle jag rekommendera PRO, hd är, enligt mig, onödigt hemma Lägg mellanskillnaden på 150 w switchen istället. Tänk också på att den switchen, 60w, inte klarar passive poe, vilket kanske kan vara bra att ha i längden. 150w klarar passive poe.
Jag skulle rekommendera en ap /våning.

Den nya ck har batteribackup inbyggt dvs om strömmen bryts så gör den en "ordentligt" nedstängning. De gamla modellerna har problem med korrupt databas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En Cloud Key räcker.
Jag ser inget fel i din uppbyggnad, jag misstänker du gärna betalar lite extra för en smidig uppbyggnad.

Jag köpte en UAP-AC-LR som levererar jättedåligt uppströms och jag blir inte klok på varför. Kör medföljande PoE injector. Någon har skrivit att denna kan vara "dålig" men då borde det inte bara propagera till ena riktningen kan man tycka. Byter jag till en reserv-AP för 250kr så får jag 90/90 Mbit och med UAP-AC-LR får jag 95/12 så det är skumt. Inte orkat felsöka supermycket då min seed (av linuxdistributioner) går över hårdtrådat ändå.
Så i den meningen ger jag en viss känga till just min AP.

Annars tycker jag upplägget med Ubiquity inte är helt dumt, dock kör jag pfSense för mer hands-on konfigurering av router så för mig passar inte hela produktsortimentet.

EDIT: Och just det, tänk på att (alla) PoE-switchar väsnas! Vissa mer än andra.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma fast utan cloud key i radhus i trä på två våningar. Fungerar jättebra.

Köpte först en Nano men tyckte inte hastigheten var så bra så jag körde på två lite istället.

Kanske skulle jag köpt en större Switch på en gång. Har två 8 portars men skulle nog behöva köpa en till det blir lätt fullt med portar.

Sen kanske du borde köpa den nya cloud key. Den med inbyggd hårddisk är inte mycket dyrare. Då kan du köra UniFi Protect om du i framtiden vill ha UniFi kameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ändå ska köpa en Cloud Key (behövs inte i normala fall) så skulle jag spontant satsa på generation 2. Det finns ett gäng fel med generation 1 som vid det här laget är rätt väldokumenterade.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

En Cloud Key räcker.
Jag ser inget fel i din uppbyggnad, jag misstänker du gärna betalar lite extra för en smidig uppbyggnad.

Jag köpte en UAP-AC-LR som levererar jättedåligt uppströms och jag blir inte klok på varför. Kör medföljande PoE injector. Någon har skrivit att denna kan vara "dålig" men då borde det inte bara propagera till ena riktningen kan man tycka. Byter jag till en reserv-AP för 250kr så får jag 90/90 Mbit och med UAP-AC-LR får jag 95/12 så det är skumt. Inte orkat felsöka supermycket då min seed (av linuxdistributioner) går över hårdtrådat ändå.
Så i den meningen ger jag en viss känga till just min AP.

Annars tycker jag upplägget med Ubiquity inte är helt dumt, dock kör jag pfSense för mer hands-on konfigurering av router så för mig passar inte hela produktsortimentet.

EDIT: Och just det, tänk på att (alla) PoE-switchar väsnas! Vissa mer än andra.

Kör två UAP-AC-LR här hemma och maxar utan problem både upp och nedlina på ~250mbit på telefonen rummet bredvid. Inte brytt mig om att kolla vad jag kan maxa lokalt då vi i princip bara kör mobiltelefonerna över wifi.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.