Hjälp med PiVPN o Pi-Hole

Permalänk
Medlem

Hjälp med PiVPN o Pi-Hole

Tjena!

Har satt upp en Pi 3B hemma med PiVPN och Pi-Hole, fungerar alldeles utmärkt hemma.
Men idag när jag stack till jobbet och kör 4G så testa jag att öppna aftonbladet, för där vet jag att man kommer till en reklamsida direkt. Och den kom fram..

Funderar på om jag måste peka om PiVPN att gå igenom Pi-hole på något sätt?
Eller tänker jag fel? Har lagt till en blacklist för svenska sidor där aftonbladet är med och det fungerar hemma.

EDIT! När jag installera PiVPN har jag för mig att man fick välja vilken DNS den skulle gå igenom och snabb som jag var utan att tänka så valde jag ju OpenDNS, vilket blir fel då det ska vara genom Pi-Hole's IP?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Löst! Fick ändra i /etc/openvpn/server.conf och byta ut dns adressen till min pi adress

Nästa problem: Har stängt av dhcp på min huvudrouter och låter pi-hole sköta den biten. Har ändrat allt som är kopplat (både kabel och trådlöst) så dessa har static ip, allt som använder nätverk/internet hemma.
Nu sitter jag och ser en intern ip som inte går till något, ser inte ens Mac adressen.
Kan detta vara min tv box (Telia)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Du får förtydliga lite vilka nät du pratar om vart i din text.
Du har ett WAN nät, ett LAN nät och ett VPN nät. Var ser du en "intern ip" menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Löst! Fick ändra i /etc/openvpn/server.conf och byta ut dns adressen till min pi adress

Nästa problem: Har stängt av dhcp på min huvudrouter och låter pi-hole sköta den biten. Har ändrat allt som är kopplat (både kabel och trådlöst) så dessa har static ip, allt som använder nätverk/internet hemma.
Nu sitter jag och ser en intern ip som inte går till något, ser inte ens Mac adressen.
Kan detta vara min tv box (Telia)?

Skickades från m.sweclockers.com

TV-boxen är väl kopplad till IPTV-uttaget i intenon och inte till din router (eller din Pi-hole)?

Vad är det för mening att ha DHCP aktiverat på din Pi-hole om du har satt statisk ip på alla enheter?
Och när du redan har en router?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@stayhard:
Skulle nog rekommendera att köra dhcp på din router. Om den dör så fungerar inte internet/nätverket oavsett. Men skulle din pihole dö men inte din router så fungerar "inte" internet/dns då måste du ändra manuellt på dina enheter eller aktivera det på din router.
Kom ihåg att bara köra med din pihole som dns inte den + ex googles. Då försvinner lite av syftet med pihole. Har sett en del som kör det.

Edit: Undvik statiska ipn på enheterna. Ger bara massa mer jobb och ingen fördel. Kör dhcp på allt och de enheter som behöver statiskt (servrar) tilldelar/reserverar du via dhcp-servern. Skulle du då behöva byta ut någon enhet så byter du bara mac-adressen i reservationen, du får alla hantering på ett ställe.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Du får förtydliga lite vilka nät du pratar om vart i din text.
Du har ett WAN nät, ett LAN nät och ett VPN nät. Var ser du en "intern ip" menar du?

Jag ser det under dhcp på min pi-hole, så LAN nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

TV-boxen är väl kopplad till IPTV-uttaget i intenon och inte till din router (eller din Pi-hole)?

Vad är det för mening att ha DHCP aktiverat på din Pi-hole om du har satt statisk ip på alla enheter?
Och när du redan har en router?

Dels för att det är roligt, och sen har jag satt fasta ip adresser genom min pi-hole, inte gått runt och ändrat på varje enhet och på så vis så får alla enheter automatiskt dns adressen till min pi hole utan att jag behöver gå runt och skriva in den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

@stayhard:
Alla enheter bakom din router ska ha pihole som enda DNS. När du kör via vpn så behöver du ställa in så att All trafik routas via vpnen (dvs inkl dns uppslag), med pihole som DNS. I piholen ställer du in externa ipn för DNS.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@stayhard:
Skulle nog rekommendera att köra dhcp på din router. Om den dör så fungerar inte internet/nätverket oavsett. Men skulle din pihole dö men inte din router så fungerar "inte" internet/dns då måste du ändra manuellt på dina enheter eller aktivera det på din router.
Kom ihåg att bara köra med din pihole som dns inte den + ex googles. Då försvinner lite av syftet med pihole. Har sett en del som kör det.

Edit: Undvik statiska ipn på enheterna. Ger bara massa mer jobb och ingen fördel. Kör dhcp på allt och de enheter som behöver statiskt (servrar) tilldelar/reserverar du via dhcp-servern. Skulle du då behöva byta ut någon enhet så byter du bara mac-adressen i reservationen, du får alla hantering på ett ställe.

Som jag svara en annan så kör jag det via min pi-hole för då får mina enheter automatiskt dns adressen till min pi-hole så enheterna bara använder den som dns.
Dhcp är aktiverat på min pi-hole så den tilldelar adresser automatiskt, men på alla mina enheter så har jag låst adresserna i pi-hole. Så om en kompis kommer hem och vill använda wifi så får han en adress automatiskt ändå (försvinner efter ett dygn).
Jag ska överväga ditt förslag om att använda routern dhcp, men i dagsläget är det en kul grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@stayhard:
Alla enheter bakom din router ska ha pihole som enda DNS. När du kör via vpn så behöver du ställa in så att All trafik routas via vpnen (dvs inkl dns uppslag), med pihole som DNS. I piholen ställer du in externa ipn för DNS.

Det där är redan klart och fungerar, hade bara råkat välja opendns som dns i pi-hole men har ändrat detta. All trafik routas genom min vpn och har testat att allt funkar utifrån nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Mitt problem som är första svaret i denna tråden är en intern LAN adress jag ser som jag inte fattar vad det är. Får inte fram någon Mac adress, heter unkown och jag kan inte fatta vad det är. Men jag kan pinga enheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Jag ser det under dhcp på min pi-hole, så LAN nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Din pi är ju automagiskt DHCP på ditt VPN-nät, varför har du den som DHCP-server för ditt LAN-nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Din pi är ju automagiskt DHCP på ditt VPN-nät, varför har du den som DHCP-server för ditt LAN-nät?

För Inget är anslutet till min vpn utom telefon så den ska gå via pi-hole på 4g
Sen, tycker jag iaf, gött att ha allt med nätverket på samma ställe. Men jag kanske skjuter mig själv i foten x) första gången med pi-hole och även PiVPN, så lite kul att testa allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

För Inget är anslutet till min vpn utom telefon så den ska gå via pi-hole på 4g
Sen, tycker jag iaf, gött att ha allt med nätverket på samma ställe. Men jag kanske skjuter mig själv i foten x) första gången med pi-hole och även PiVPN, så lite kul att testa allt

Skickades från m.sweclockers.com

Testa ska man absolut göra, det är så man lär sig! Det har ju lett dig såhär långt.

När du ansluter med telefonen till din Pi kommer din VPN-adress att NAT:as till din LAN-adress.
Så i ditt LAN kommer din telefon att agera genom din Pi's LAN-adress, Sen är ju din router din WAN gateway för LAN:nätet
Därför tycker jag det är rimligt att din router bör vara DHCP-server för LAN om det nu inte finns ytterligare anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Testa ska man absolut göra, det är så man lär sig! Det har ju lett dig såhär långt.

När du ansluter med telefonen till din Pi kommer din VPN-adress att NAT:as till din LAN-adress.
Så i ditt LAN kommer din telefon att agera genom din Pi's LAN-adress, Sen är ju din router din WAN gateway för LAN:nätet
Därför tycker jag det är rimligt att din router bör vara DHCP-server för LAN om det nu inte finns ytterligare anledningar.

Nu var detta problemet löst också
När jag ansluter med min telefon med 4G via min vpn så får den en ny intern ip adress, så den har två stycken adresser beroende på om jag sitter med wifi eller 4g med vpn x)

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

@stayhard:
Nice!

Visa signatur

.