Köpa vinterdäck med lite större profil?

Permalänk
Medlem

Var fick du infon? Har har ju bara angett dimensionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ex NOKIAN H9 225/45R17 94T XL Studded (däck till en liten V40) (då Nokian alltid kör med XL stomme så har de en belastning på 670kg 94 du har troligen ett sommardäck med 91 som belastningskod 615kg

samma däck med 215/55R17 98 i belastning=750kg (däck till en stor tung volvo V70)

Alltså en betydligt högre bärighet/styvare stomme som inte är anpassad till din bil.

Har jobbat i branschen i många år så vill påstå att detta kan jag.

Ställ det nya däcket vid sidan om ditt sommardäck så tror jag även du förstår vad jag menar.

Tack, grym information! Betydligt mer informativ än ditt första utlåtande, även om kontentan är densamma.

Jag har kontaktat firman och bett om att ångra köpet. Om de ställer sig på tvären (ligger fortfarande orörda i bagageluckan) så får jag väl stå mitt kast och ta mig till en annan firma och montera, balansera och köpa andra däck till fälgen. Och låta den firman köpa däcken av mig för en billig peng, en kostsam historia men ingen katastrof.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Varför auktoriserad? Totalt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland har de riktigt bra priser.
När brorsan köpte bil köpte han till en uppsättning 17" fälgar med Kumho däck och 4 sensorer för 7000kr tex.
Köper man det löst är det 1250kr per däck, 500kr per sensor och fälgar på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ibland har de riktigt bra priser.
När brorsan köpte bil köpte han till en uppsättning 17" fälgar med Kumho däck och 4 sensorer för 7000kr tex.
Köper man det löst är det 1250kr per däck, 500kr per sensor och fälgar på köpet.

Absolut. Ibland så kan faktiskt märkesverkstaden/återförsäljaren ha riktigt bra erbjudanden.

Och det är väl inte så konstigt... de vill väl ha kunderna kvar?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dimensioner av däck
Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.
Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Har du hittat alla dessa uppgifter hos Transportstyrelsen? Det jag markerade är väl "lite" felaktigt. Vad jag vill minnas och som skrivits i flera inlägg ovan så är väl hastighetsmätaravvikelsen MAX 5% beroende på däckets omkrets.

Detta är väl enl mig en alldeles för liten "missvisning" just på grund av däckets omkrets då de allra allra flesta hastighetsmätare alltid har haft en betydligt större missvisning. Uppåt 10% är väl inte alltför ovanlig. Dvs visar mätaren 100 km/h så är den verkliga hastigheten 90 km/h.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elektronikfreak:

Har du hittat alla dessa uppgifter hos Transportstyrelsen? Det jag markerade är väl "lite" felaktigt. Vad jag vill minnas och som skrivits i flera inlägg ovan så är väl hastighetsmätaravvikelsen MAX 5% beroende på däckets omkrets.

Detta är väl enl mig en alldeles för liten "missvisning" just på grund av däckets omkrets då de allra allra flesta hastighetsmätare alltid har haft en betydligt större missvisning. Uppåt 10% är väl inte alltför ovanlig. Dvs visar mätaren 100 km/h så är den verkliga hastigheten 90 km/h.

Det är hämtat via den länkade sidan, det finn regler för toleranser på hastighetsmätarna i kraven för helbilsgodkännande i EU, bilen kan godkännas med olika däckdimensioner så länge den håller sig inom toleranserna och det står i bilens dokumentation vad som är godkänt, en del bilar har olika dimensioner angivna och en del har bara en.
Bilprovningen skriver det nedan.

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

https://www.bilprovningen.se/kundservice/vanliga-fragor-och-s...

Kraven för helbilsgodkännande.

Krav felvisning EG-typgodkända bilar, fr o m 1997 och alla bilar tagna i bruk 1/7 2010 eller senare, enligt 2013:63 kap 38, 54§ 75/443/EEG (2 kap,21§1): enligt formeln V1 – V2≤V2/10+4 (där V1 är visad hastighet och V2 är verklig. Det innebär att:

en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 40 km/h får visa upp till 48 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 50 km/h får visa upp till 59 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 70 km/h får visa upp till 81 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 90 km/h får visa upp till 103 km/h.
en hastighetsmätare vid en verklig hastighet av 110 km/h får visa upp till 125 km/h.
Hastighetsmätaren får aldrig visa mindre än verklig hastighet.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX%3A3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag läser på sidan rullomkrets.se; "Rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%, max 2% är dock rekommenderat. "
Jag har alltså 0,36% skillnad, det är således inom rimliga gränser enligt den sidan.

Fälgen är original för min bilmodell och däcken är rekommenderade till en snarlik version av min bil, om än lite "tuffare" dvs tyngre och längre.

Jag har fått ett bra pris på däck+fälg, speciellt jämfört mot auktoriserad däckverkstad som ville ha nästan 40% mer för samma uppsättning, dock rekommenderad profil.

Jag tolkar texten annorlunda, jag tolkar den som:

"Max 5% (totalt), rekommenderat är dock max 2% (vilket är 3% mindre än max)."

Om jag förstod dig rätt ligger du på 5.36% totalt och då ligger du 3.36% över det rekommenderade.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Kör med dubbdäck, Nokia 6, tittade på nyheterna alldeles nyss och Övik och söderut verkar vara oj snö vad är det

Hur kan vägarna vara hala, händer det här varje år eller?

Lite roligt, samma visa varje år

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB