Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden lite snabbt nu. Känns som det skulle vara bättre att köpa 2 st vettiga stationära för dom pengarna så får dom möjlighet att köra mer grafiktunga spel när det krävs istället för att köpa nåt halvdant som ni säkert kommer att bli missnöjda med.

Rimmar fel att ha 30 000 i budget, och sluta med 2 halvdåliga bärbara och 2st stationära med integrerat grafikkort.

Då kommer dom inte kunna lira tillsammans ändå när kompisarna hoppar på mer grafiktunga spel. Och det är alltid dyrare i längden att köpa dumsnålt än att lägga sig på en bra mellannivå direkt med möjlighet att byta ut enstaka komponenter för att enkelt få upp prestandan på datorn i framtiden.

Köp 2 st vettiga datorer, så får ni också möjlighet att köpa lite roligare kringutrustning till datorn, tangentbord och möss är lika viktiga, kanske behövs nya skärmar också? Nån roligare burk uppskattas säkert också och ger lite mer wow-känsla för barnen

Bärbara kan ni kanske köpa under mellandagsrean, ev begagnat då?

Lite tankar och idéer bara, ni gör ju som ni vill

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@NitramH: Är det 2 barn och 2 föräldrar med tanke på 2 stationära och 2 laptops? Tänkte mest på lika fördelning så att det inte blir orättvist på julafton...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@NitramH: Är det 2 barn och 2 föräldrar med tanke på 2 stationära och 2 laptops? Tänkte mest på lika fördelning så att det inte blir orättvist på julafton...

Tanken är att barnen ska få varsin laptop. Det behöver vara laptop då de kommer för det mesta vara på deras rum på ovanvåningen där det tyvärr inte finns plats för någon stationär dator med skärm etc.

Fördelen med laptop är att när vi alla ska spela tillsammans så kan de ta ner sina laptops till köket där jag och min fru också kan sitta med och spela på våra laptops så vi får en riktig LAN känsla när vi spelar WOW, Minecraft eller Heroes3.

Om sen nått av barnen har en kompis med sig hem så kan de gå ner i källaren och spela på datorer som finns där eller om de är mer än två ta med sina laptops ner dit och spela alla.

Kraven för datorerna är inte jättehöga. Det ska bara vara väldigt mycket bättre än vad en ca 10 år gammal Intel Core i5 HP laptop med intel HD graphics är.

Sen att de klarar modernare spel med hyfsat flyt (över 30fps) och att äldre spel fungerar mycket bättre.

De stationära är tanken att komma billigt undan nu för att kanske i framtiden klämma in mer prestanda efterhand som barnen gör önskelistor för födelsedagspresenter och julklappar. ( just nu har de bara önskat sig pengar för att köpa nya laptops)

Jag och min fru har våra gamla laptops som var halvbra för 5-6 år sedan men då vi inte är så intresserade av nyare spel så räcker det för att spela med barnen (Minecraft, WOW, Quake3, CS1.6, UT2004/2007, NFS3)

Permalänk
Medlem

@NitramH: Ja, men två likadana laptops i alla fall. Sedan kanske de två stationära man kan köpa begagnat då det inte behöver vara identiska.

Vad gällande laptops är nog 1660ti rätt grafikkort att sikta efter. Sådana laptops ligger runt 11k just nu, och man bör kunna hitta en sweet deal på Black Friday. Dubbelkolla så att det går att sätta i en extra 2.5" hårddisk då laptops i den prisklassen ofta är snåla med lagring.

Man kan gå ner till 1650 också och spara runt 3000kr, men då tappar man för mycket i grafikprestanda i min mening.

Permalänk
Medlem

Så, efter black friday så har jag iaf kommit halvägs till mål.

Blev en beställning av 2st Lenovo Legion Y540 17"
Från deras egna webshop gick det att få tag på dem med 144hz skärm och nvidia 2060 grafikkort.
snålade in på ram minne, hårddiskutrymme och operativsystem så landade tillslut på 10200kr/st

Strax över budget men med vad jag förstår ett lite bättre grafikkort och större skärm.

De två källardatorerna får vänta ett tag tills budgeten tillåter