Tom Scott: "VPN-reklam är mest skrämselpropaganda"

Permalänk
Melding Plague

Tom Scott: "VPN-reklam är mest skrämselpropaganda"

VPN-tjänster är populära och marknadsförs därför tungt. Enligt Tom Scott är dock reklambudskapen inte alltid i fas med verkligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte har en VPN?

Känns som det inte finns något behov om man inte gör väldigt tunga kriminella saker ute på nätet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Jag har inte heller någon VPN mer än min egen VPN-server där hemma.

Tycker om Toms klipp! Han tar upp saker snabbt, enkelt och med en skön och avslappnad stil

Permalänk
Medlem

En person som inte gör reklam för VPN-tjänster och annat som de själva aldrig använder får jag direkt mer förtroende för än en sellout.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag bär foliehatt, en stor andel av VPN-företagen som finns idag har antingen oklar ägarstruktur eller är till stor del ägda av kinesiska företag. De har som Tom säger i videon tillgång till en stor del av datan som skyfflas runt.

Har mer förtroende för min nuvarande internetleverantör än oklara VPN-företag registrerade i Panama.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN för en sak kan inte säga exakt vad för på Sweclockers är det inte tillåtet att diskutera piratkopiering

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag använder VPN för en sak kan inte säga exakt vad för på Sweclockers är det inte tillåtet att diskutera piratkopiering

Jag kör Ipredator VPN när jag hämtar legala Linuxdistributioner. Har dock övervägt att gå över till Mullvad, någon som vet om de är bra?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Sen när var reklam sanningsenlig? Reklam är till för att sälja så mkt som möjligt och nå ut med sin produkt. Tar man reklam som fakta så har man allvarliga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Använder VPN främst för att komma runt regionslås (exempelvis för vissa sidor i USA som blockerar pga. GDPR).

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag bär foliehatt, en stor andel av VPN-företagen som finns idag har antingen oklar ägarstruktur eller är till stor del ägda av kinesiska företag. De har som Tom säger i videon tillgång till en stor del av datan som skyfflas runt.

Har mer förtroende för min nuvarande internetleverantör än oklara VPN-företag registrerade i Panama.

Vad sägs om svenska VPN-företag då?

Permalänk
Medlem

Jag använder vpn dagligen i jobbet. I Sverige är det kanske inte nödvändigt men i USA är det ju allmänt känt att ISP throttlar trafik till vissa domäner och säljer dina surfvanor och då är det ju såklart nödvändigt att ha det hemma.

Sen kan man ju tänka sig att många vpn företag ägs av FBI och liknande för att spionera, jag hade inte använt ett amerikanskt bolag för mina vpn behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag använder VPN för en sak kan inte säga exakt vad för på Sweclockers är det inte tillåtet att diskutera piratkopiering

Inte för att jag säger att du någonsin skulle syssla med något sådant, men varför skulle man använda VPN för att man laddar ner film? Finns det något fall i sverige där någon blivit dömd för nedladdning av torrents där det inte vart några speciella omständigheter (typ gjort det på skolnätet, vart med i någon uppladdningsgrupp, drivit sidor för endamålet osv). Imo så är en VPN för detta syfte pengar i sjön.

Anväder VPN för att komma in på hemmanätet och jobbnätet utefrån, inga som helst planer för att skaffa en privat för vanligt internet-användande. Dock rätt intressant ämne, känns som att det är exremt mycket reklam för VPN idag där känsloargument används för att få användare att tro att de behöver en VPN-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag kör Ipredator VPN när jag hämtar legala Linuxdistributioner. Har dock övervägt att gå över till Mullvad, någon som vet om de är bra?

Jag är supernöjd med Mullvad, billigt och snabbt. Kör Wireguard! Tror att man fortfarande får en kort provperiod gratis.

Skrivet av sKRUVARN:

Inte för att jag säger att du någonsin skulle syssla med något sådant, men varför skulle man använda VPN för att man laddar ner film? Finns det någon fall i sverige där någon blivit dömd för nedladdning av torrents där det inte vart några speciella omständigheter (typ gjort det på skolnätet, vart med i någon uppladdningsgrupp, drivit sidor för endamålet osv). Imo så är en VPN för detta syfte pengar i sjön.

Slippa utpressningsbrev exempelvis. Sen måste ju någon bli den första att åka dit, och det lär inte vara den som använder en tillförlitlig VPN. 50kr/m är småpengar, speciellt när man är tvingad att ha Felia som operatör.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder de för att kunna titta på till exempel Alt For Norge via Dplay Norge, jag har även tv abonnemang som kan vara otillåtet men som sagt ingen har blivit dömd ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag använder VPN för en sak kan inte säga exakt vad för på Sweclockers är det inte tillåtet att diskutera piratkopiering

Du sa det just..?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du sa det just..?

Grattis, du hittade skämtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Grattis, du hittade skämtet.

Var ju inte kul

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:
Dom som förstod det kanske tycker det var kul?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använt VPN är för komma runt geoblocking.
Skulle aldrig använda VPN för annat, att ha det för piratkopiering osv är bara löjligt i Sverige, finns absolut noll mening.

Gimpa sitt nät med VPN är bara lol no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag är supernöjd med Mullvad, billigt och snabbt. Kör Wireguard! Tror att man fortfarande får en kort provperiod gratis.

Slippa utpressningsbrev exempelvis. Sen måste ju någon bli den första att åka dit, och det lär inte vara den som använder en tillförlitlig VPN. 50kr/m är småpengar, speciellt när man är tvingad att ha Felia som operatör.

Ja har man felia har man hål i huvudet om man inte har VPN. Bahnhof släppte någon lista på antal kontaktuppgifter som lämnats ut av olika operatörer (Där Bahnhof ofc låg på 0). Där toppade Telia listan, förvisso har de nog även mest kunder, but still.

Använder inte VPN i dagsläget då Bahnhof är min knight in shining armour, men tids nog ska det byggas helt ny datorlösning och då blir det sätta upp en VPN på hemservern och alltid VPNa hem innan man går ut vidare på internet. Om man nu inte tappar Bahnhof som alternativ, då blir det någon extern VPN efter man VPNat hem också, men hoppas aldrig den dagen kommer.

Permalänk
Inaktiv

Tar inga risker just därför jag använder VPN.

Sitter på 1000mbit lina och med VPN har jag 100mbit lina, märker ingen större skillnad i hastighet för dom ändamål jag har och de kostar typ en lunch ute per månad.

Permalänk
Medlem

Använder det inte, men om jag skulle så skulle det enbart vara för att komma runt idiotiska geoblockeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har en, men har nog endast använt den när jag velat se något som inte är tillgängligt i regionen jag är i.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Var ju inte kul

Humor är subjektivt, även tråkiga skämt är skämt dock.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Jag kör Ipredator VPN när jag hämtar legala Linuxdistributioner. Har dock övervägt att gå över till Mullvad, någon som vet om de är bra?

Mullvad är grymt bra och snabbt om du skall ”låna” material på vissa sidor.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv

Har kört 5 olika och bland annat Mullvad men numera kör jag ExpressVPN och de har funkat bäst för mig, får bästa hastigheten, Mullvad är för dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Har kört 5 olika och bland annat Mullvad men numera kör jag ExpressVPN och de har funkat bäst för mig, får bästa hastigheten, Mullvad är för dyrt.

Via någon deal eller så?

Surfar man bara in på sidan så är ExpressVPN bra mycket dyrare än Mullvad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Via någon deal eller så?

Surfar man bara in på sidan så är ExpressVPN bra mycket dyrare än Mullvad.

Jo jag körde via appen i mobilen och där så kostade ett år över 1000 kr.

Men varför jag kör ExpressVPN är väl för att dom är bäst i test lite överallt just nu och dom har den högsta hastigheten av alla jag testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Jo jag körde via appen i mobilen och där så kostade ett år över 1000 kr.

Men varför jag kör ExpressVPN är väl för att dom är bäst i test lite överallt just nu och dom har den högsta hastigheten av alla jag testat.

Ok, då förstår jag. Jag undrade mest varför du skrev att Mullvad är dyrare när det kostar 60 euro om året.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jo just den där punkten med att ingen ser vad du gör har retat upp mig länge. Man flyttar bara vägen ut på stora stygga internet från sin ISP till VPN-leverantören som sen kan se vad man gör. Att de säger de inte loggar något kan man inte göra något mer för att verifiera än att bara ta deras ord på.