Tom Scott: "VPN-reklam är mest skrämselpropaganda"

Permalänk
99:e percentilen

Aktiverar VPN (till min server hemma i lägenheten) varje gång jag går in på SweClockers på surfplattan eller mobilen, så att jag får Better SweClockers. Annan sak än vad Scott syftar på, förstås, men vill ändå trycka på att "använda VPN" inte nödvändigtvis betyder att framställa sig som någon annan än den man faktiskt är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja har man felia har man hål i huvudet om man inte har VPN. Bahnhof släppte någon lista på antal kontaktuppgifter som lämnats ut av olika operatörer (Där Bahnhof ofc låg på 0). Där toppade Telia listan, förvisso har de nog även mest kunder, but still.

Använder inte VPN i dagsläget då Bahnhof är min knight in shining armour, men tids nog ska det byggas helt ny datorlösning och då blir det sätta upp en VPN på hemservern och alltid VPNa hem innan man går ut vidare på internet. Om man nu inte tappar Bahnhof som alternativ, då blir det någon extern VPN efter man VPNat hem också, men hoppas aldrig den dagen kommer.

Skrivet av Alling:

Aktiverar VPN (till min server hemma i lägenheten) varje gång jag går in på SweClockers på surfplattan eller mobilen, så att jag får Better SweClockers. Annan sak än vad Scott syftar på, förstås, men vill ändå trycka på att "använda VPN" inte nödvändigtvis betyder att framställa sig som någon annan än den man faktiskt är.

Kan ni förklara vad ni menar här? Förstår inte riktigt. Vad innebär VPN på hemserver?

Permalänk
Medlem

Så mycket okunskap så jag inte orkar påpeka allt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Kan ni förklara vad ni menar här? Förstår inte riktigt. Vad innebär VPN på hemserver?

Det verkar som det behövs ett klargörande om att VPN inte bara är en anonymitetstjänst utan ett sätt att kryptera trafik så att två (eller flera) enheter kan kommunicera skyddat över internet. Detta används i huvudsak av företag för att tillåta access mellan olika kontor (site to site) eller för att ge användare tillgång till företagsnätverket utifrån.

Metoden stöds av de flesta hemma-routrar/brandväggar så att man kan sätta upp VPN så att man kan nå sitt nätverk utifrån. (Eller sätta upp site to site mellan kompisar/föräldrar. Något jag brukar göra.)

När tillverkare pratar om VPN så menar de sällan anonymiseringstjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Aktiverar VPN (till min server hemma i lägenheten) varje gång jag går in på SweClockers på surfplattan eller mobilen, så att jag får Better SweClockers. Annan sak än vad Scott syftar på, förstås, men vill ändå trycka på att "använda VPN" inte nödvändigtvis betyder att framställa sig som någon annan än den man faktiskt är.

Nu var du allt slug med marknadsföringen! (skrivet från Better Sweclockers )

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som inte har en VPN?

Känns som det inte finns något behov om man inte gör väldigt tunga kriminella saker ute på nätet.

Dömd tills bevisat oskyldig.
Ingen höjdarvideo enligt mig.

Permalänk
Medlem

Använder VPN för att komma runt geoblocking på bl.a Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja har man felia har man hål i huvudet om man inte har VPN. Bahnhof släppte någon lista på antal kontaktuppgifter som lämnats ut av olika operatörer (Där Bahnhof ofc låg på 0). Där toppade Telia listan, förvisso har de nog även mest kunder, but still.

Använder inte VPN i dagsläget då Bahnhof är min knight in shining armour, men tids nog ska det byggas helt ny datorlösning och då blir det sätta upp en VPN på hemservern och alltid VPNa hem innan man går ut vidare på internet. Om man nu inte tappar Bahnhof som alternativ, då blir det någon extern VPN efter man VPNat hem också, men hoppas aldrig den dagen kommer.

Om man litar med på VPN-leverantören än sin ISP är det ju vettigt att köra VPN för att slippa att ISP:n snokar och lämnar ut uppgifter till olika utpressningsbyråer. T.ex. när jag satt på studentnät förr fick man mail varje månad med hot för att man påstods ha laddat hem saker (även om man inte gjort det som påstods). Med Bahnhof är det som sagt inget problem eftersom de inte lämnar ut sådan info. Förstår inte riktigt varför Bahnhof skulle behöva erbjuda VPN. För att skydda sina kunder mot insyn från Bahnhof? Själv använder jag inte längre vanlig okrypterad FTP, SMTP, HTTP o.s.v. så de får inte ut speciellt mycket intressant info ens om de ville snoka...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det verkar som det behövs ett klargörande om att VPN inte bara är en anonymitetstjänst utan ett sätt att kryptera trafik så att två (eller flera) enheter kan kommunicera skyddat över internet. Detta används i huvudsak av företag för att tillåta access mellan olika kontor (site to site) eller för att ge användare tillgång till företagsnätverket utifrån.

Metoden stöds av de flesta hemma-routrar/brandväggar så att man kan sätta upp VPN så att man kan nå sitt nätverk utifrån. (Eller sätta upp site to site mellan kompisar/föräldrar. Något jag brukar göra.)

När tillverkare pratar om VPN så menar de sällan anonymiseringstjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag förstår att det inte är bara anonymitetstjänst; använder själv företags-VPN när jag jobbar hemifrån. Jag undrar mer vad det innebär för hemservern - alltså krypterar man informationen som sker inom hemnätverket? Visste heller inte att man kan sätta upp det med flesta routrar. Använder man en unik nätverksadress då?

Permalänk
Avstängd

Jag använde VPN en gång för att jag hade blivit bannad två gånger redan från en och samma porrsida!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Använder inte VPN. Skulle dock vilja komma runt regionslås så kanske tar en titt på det ändå.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag använde VPN en gång för att jag hade blivit bannad två gånger redan från en och samma porrsida!

Vad måste man åstadkomma för att bli bannad från en porrsida? Trodde det var hit n' run som gällde när man gjorde dessa spontanbesök? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ab3:

Kan ni förklara vad ni menar här? Förstår inte riktigt. Vad innebär VPN på hemserver?

Jag kan låtsas att jag är hemma när jag egentligen är borta. Den huvudsakliga fördelen för mig är att jag kommer åt min instans av Userscript Proxy, som lägger in Better SweClockers när jag besöker SweClockers.

Skrivet av pellen:

Nu var du allt slug med marknadsföringen! (skrivet från Better Sweclockers )

Det är min signatur, och det är sant i 99 % av fallen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag använde VPN en gång för att jag hade blivit bannad två gånger redan från en och samma porrsida!

Skrivet av Viktorph:

Vad måste man åstadkomma för att bli bannad från en porrsida? Trodde det var hit n' run som gällde när man gjorde dessa spontanbesök? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Yupp... Detta kräver definitivt en förklaring. Annars är min dag förstörd då jag enbart kommer sitta och fundera på vad fan man kan göra för att bli bannad ifrån en porrsida, och inte mindre än två gånger, då de generellt har väldigt högt till tak.

Har jag hört.

Permalänk
Medlem

Använder Opera webbläsare med inbyggd VPN, snabb och säker räcker för att hålla Google, Facebook och din ISP från att ta en profil på dig. Duckduckgo sökmotor över Google alla dagar om året!

Hade VPN tjänsterna varit gratis även om de nu är billiga så hade jag använd dom, och rekommenderar alla att göra det. Annars är det som att du tillåter alla att lyssna på ett telefonsamtal du har med en vän, hade du tillåtit det? Nej!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Använder Opera webbläsare med inbyggd VPN, snabb och säker räcker för att hålla Google, Facebook och din ISP från att ta en profil på dig. Duckduckgo sökmotor över Google alla dagar om året!

Hade VPN tjänsterna varit gratis även om de nu är billiga så hade jag använd dom, och rekommenderar alla att göra det. Annars är det som att du tillåter alla att lyssna på ett telefonsamtal du har med en vän, hade du tillåtit det? Nej!

Hmm.
Google och facebook använder väl främst tracking cookies, tracking pixlar och liknande för att samla uppgifter om användare. Det hjälper inte en VPNtjänst mot ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Självklart använder man VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Använder Opera webbläsare med inbyggd VPN, snabb och säker räcker för att hålla Google, Facebook och din ISP från att ta en profil på dig. Duckduckgo sökmotor över Google alla dagar om året!

Hade VPN tjänsterna varit gratis även om de nu är billiga så hade jag använd dom, och rekommenderar alla att göra det. Annars är det som att du tillåter alla att lyssna på ett telefonsamtal du har med en vän, hade du tillåtit det? Nej!

Och Opera har köpts av kineser. Så är du oroligt över Google, Facebook, och din ISP, så kanske du skall vara orolig över det också?

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN på jobbet varje dag. Dock så är det helt automatiserat och jag har ingen kontroll över det. Hemma så använder jag Bahnhofs OpenVPN lösning via Windows egna klient.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och Opera har köpts av kineser. Så är du oroligt över Google, Facebook, och din ISP, så kanske du skall vara orolig över det också?

Kineser inskränker inte på mitt privatliv så som amerikaner och västeuropeiska regeringar gör. Opera är registrerad i Norge och Kanada, och följer norska lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kineser inskränker inte på mitt privatliv så som amerikaner och västeuropeiska regeringar gör. Opera är registrerad i Norge och Kanada, och följer norska lagar.

Man kan ju inte tro att alla är ute efter en, då måste man ju til slut gömma sig i skogen och leva på bär och vilt...

Permalänk
Inaktiv

ExpressVPN är registrerade på Brittiska Jungfruöarna, utanför 5/9/14-Eyes-alliansens jurisdiktion.

Företaget har en strikt loggfri policy. Enligt deras integritetspolicy samlar de inte in, och kommer aldrig att samla in, någondera av följande uppgifter i någon form:

Din riktiga IP-adress
IP-adresser du ansluter till via deras VPN
Surfhistorik
Trafikdestination eller metadata
DNS-frågor

Låter ju bra, men som sagt man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan ju inte tro att alla är ute efter en, då måste man ju til slut gömma sig i skogen och leva på bär och vilt...

Ja varför låser du din dörr när du lämnar huset, för att du tror att alla som som går förbi din dörr skulle vilja bryta sig in? Lika bra att då leva på en flotte mitt i havet så slipper du tänka på att bära med dig en massa nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Kan ni förklara vad ni menar här? Förstår inte riktigt. Vad innebär VPN på hemserver?

Ett exempel kan ju t.ex. vara att om du har en laptop, hemma hos polaren som har felia, å din dator (så klart) är smittad av en trojan och seedar senaste Beck filmen på piratebay, då kan Henrik Ponten se att IP nummer X (din polares felia ip nummer) delar ut den filmen och iomed han är homeboy med felia så ger de gladeligen ut ägare/adress till det ip numret vid det klockslaget. Då hamnar din polare i skiten (och/eller du).

Om jag istället VPNar hem från polaren till min dator hemma, gör samma sak som ovan, så ser ponten att IP nummer X (Det IP numret som min VPN server hemma har fått från Bahnhof) seedar Beck på piratebay. Då går han med arg blick till Bahnhof och säger "Ge mig adressen annars jävlar...!", och de svarar nej. Då tar Ponten å berättar det för medialobbyn, som har Dan Eliasson i sin bakficka som i sin tur ryter till hos polisen. Då kommer polisen och säger "Ge oss adressen!" och då skrattar vår räddare och hjälte Jon Karlung samtidigt som han ber de fylla i "Det brottet som sägs begå, är det allvarligt och därmed ger er som polis rätt att få ut den här informationen?" på vilket polisen slumpet kryssar i nej och Jon fortsätter att skratta medan han stänger valvet in till Pionen.

Detta även fast jag "egentligen" surfar via polarens felia nät.

inb4: Alla namn ovan är så klart fiktiga och det är bara en slump att någon annan person kanske heter samma som ovan.

Edit: Jag hade lika gärna kunnat använda Bahnhofs VPN direkt till deras servrar, men jag kommer ha tjänster hemma som jag ibland vill ha direkt access till och det är bara allmänt smidigare att VPNa hem direkt snarare än behöva fixa med portar hit och dit (som kanske inte ens alltid stöds).

Permalänk
Medlem

Använder VPN för att komma runt geoblock.
Annars tycker jag det tar för mycket i hastighet, att betala för 500Mbit och rasa ner till 100Mbit är inget jag vill göra i dagligt bruk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Bara jag som inte har en VPN?

Känns som det inte finns något behov om man inte gör väldigt tunga kriminella saker ute på nätet.

Du menar fildela som räknas som väldigt tung kriminalitet ?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Så mycket okunskap så jag inte orkar påpeka allt.

Bättre att inget skriva om man inte orkar påpeka vad som är fel!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

VPN för att komma in på jobbets nät hemifrån. Kör Lex integrity från bahnhof på datorn hemma ibland.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Du menar fildela som räknas som väldigt tung kriminalitet ?

Nej det tycker jag inte o har själv fildelat.

Tänkte mer på barnporr eller om man är med i något kriminellt gäng eller hänger på någon sida som är flaggad som kriminell.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Använder VPN för att komma runt geoblock.
Annars tycker jag det tar för mycket i hastighet, att betala för 500Mbit och rasa ner till 100Mbit är inget jag vill göra i dagligt bruk.

Betalar 160 kr för 1000 Mbit och jag märker knappt någon skillnad när jag kör VPN.
Vanlig surfning, streama m.m är ingen skillnad, laddar jag ner nått är de lite sämre fart men de ligger ändå på 10-12mb/s och de räcker för mig, inte så ofta man har någon glädje av högre farter.