Permalänk
Medlem

vilken Raspberry Pi?

Tja! håller på med att utveckla ett kortspel som kommer att spelas av mig och några vänner. Det är alltså inte så stora datamängder som kommer att hanteras, så jag tänkte att jag kunde köra det på en Raspberry Pi. Min fråga är spelar det någon roll vilken Pi man tar eller är det i stort sett samma sak i alla?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Spontant låter det som att den billigaste du kan hitta borde räcka utan problem. Om du kan hitta en begagnad Raspberry PI gen 1 borde även den fylla dina behov.

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Skall du ha grafik så köp RPi3 eller 4. Fyran drar dock mycket ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thirdace:

Spontant låter det som att den billigaste du kan hitta borde räcka utan problem. Om du kan hitta en begagnad Raspberry PI gen 1 borde även den fylla dina behov.

om jag senare skulle vela expandera och ha ett par hundra användare hur skulle då till exempel den här hålla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terty55:

om jag senare skulle vela expandera och ha ett par hundra användare hur skulle då till exempel den här hålla upp?

Du kommer behöva utveckla vad du menar med "ett kortspel". Vad är det för typ av server du ska köra?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@Terty55: Du ska absolut inte betala 449 för en rpi3 när du kan få en rpi4 för samma pris. Rpi 3 såldes förutom för 375 och då kunde den vara värt det men när nu 1 GB modellen av rpi4 kostar 449 som Rpi3 för så är det utan tvekan en rpi 4 du ska ha i så fall.

Permalänk
Medlem

Är det en webbserver? Tycker definitivt du ska ta den största möjliga, när du köpt allt kringtjafs du ändå behöver är prisskillnaden på själva datorn minimal. Skulle som sagt vara kul att veta lite mer om spelet, har det lokalt GUI? Display? Gällande strömförbrukning kan jag bara säga att det lilla extra den drar är minimalt, men skulle ändå rekommendera ett chassi som agerar heatsink. Med mycket ram kan du styra om loggar till en ram-disk så slipper du att loggarna korrumperar minneskortet, se till att fixa basics som en riktig shut-down etc, antingen mha fysisk knapp eller ett val i gui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kommer behöva utveckla vad du menar med "ett kortspel". Vad är det för typ av server du ska köra?

Tänk Hearthstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terty55:

Tänk Hearthstone.

Om du inte tänker ge nog med ledtrådar för att man ska kunna svara något vettigt på hur mycket prestanda det kan behövas gör du nog bäst i att köpa en Pi 4 och hålla tummarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte tänker ge nog med ledtrådar för att man ska kunna svara något vettigt på hur mycket prestanda det kan behövas gör du nog bäst i att köpa en Pi 4 och hålla tummarna.

Problemet är just att jag inte riktigt vet själv utan håller på att kolla på ett flertal alternativ. Det här är min första server och jag vill bara se till att jag har gjort rätt och inte riskerar min eller någon annans säkerhet(bor med päronen). Hur som helst har jag efter att ha läst allas tips kommit fram till att det blir en RP4. Tack för allas hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com