Dags att byta ut i5-4690 m.m. vad är era tips?

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut i5-4690 m.m. vad är era tips?

Nytt moderkort,CPU och minne tänker jag.

Har idag:

CPUn ovan
Gigabyte Z87X-UD3H
DDR3 minnen

Har ett GTX1080 som jag behåller, har nätagg och låda.

Känns som något flaskhalsar GPUn stämmer det?

Har en tight budget.

Permalänk
Medlem

På en tight budget, så skulle jag rekommendera att köpa ryzen. Typ en 3600 om du har budget till det. Para ihop med t ex ett tomahawk max kort och 16gb 3200mhz ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

På en tight budget, så skulle jag rekommendera att köpa ryzen. Typ en 3600 om du har budget till det. Para ihop med t ex ett tomahawk max kort och 16gb 3200mhz ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte annat än hålla med, 3600 är väldigt prisvärd. Kombinerat med ett B450-kort och 2x8GB Micron E-die får man ett väldigt schysst uppgraderingspaket för ~4500 spänn. Kommer vara ett stort lyft från en i5 4690. Gick själv från en rejält överklockad 3570K till en 3600:a (med en 2700:a mellan) och det gav ett ordentligt lyft i det mesta.

Vill man gå Intel-vägen finns ju 9600K men känns väldigt svårt att motivera nyköp av en CPU som bara har sex trådar i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Nytt moderkort,CPU och minne tänker jag.

Har idag:

CPUn ovan
Gigabyte Z87X-UD3H
DDR3 minnen

Har ett GTX1080 som jag behåller, har nätagg och låda.

Känns som något flaskhalsar GPUn stämmer det?

Har en tight budget.

Nya Ryzen lär ge ett bra lyft. Jag gick för ca 2år sedan från en 4670K @ 4.3GHz till en Ryzen 1600 @ 3.9GHz och det gav ett bra lyft bara det, kanske inte i spel som inte stödjer många kärnor, men spel som gör det blev det ett bra lyft i

Så en 3600 med moderkort och 16GB 3000+ ram kommer ge dig en bra upplevelse

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren, precis dessa svar jag önskade.

Permalänk
Medlem

@Delmar78

Med tight budget finns ju ett annat alternativ också jag vill slå ett slag för, även om en Ryzen 3600 osv är ett utmärkt alternativ också och är självklart bättre än mitt ur prestandasynpunkt. Men det kostar en del mer också.

Mitt alternativ är att byta ut i5an mot en begagnad i7 4770k eller i7 4790k. Borde kosta runt tusenlappen och ger ett stort lyft i många moderna spel. Bara ploppa i den i nuvarande moderkort och köra vidare, går ju försöka sälja i5an för att få igen några hundra också. Detta kräver ju dock att du gör det själv, dock inte svårt och det finns massvis med guider på nätet. Inte minst Sweclockers egna guide hur man bygger en dator.

Har du 8GB RAM kan det bli problem i framtiden dock även om det går än. Men går ju hitta 2x8GB stickor begagnat för några hundralappar om man vill byta till det i samma veva.

Ev lite överklockning på det kan ju vara på sin plats också. Bara se till att du har en kylare som kan hantera lite överklockning om du vill ge dig på det. Går ju alltid börja utan överklockning förstås.

Skulle du fixa en kylare som klarar överklockning, en i7a och 2x8GB DDR3-RAM kostar det dig nog totalt inte mer än max 2,5k. Sen när du vill byta ut ditt 1080 är det nog lagom att fixa en större budget och byta ut hela rasket, kylaren om man köper en bra går dessutom att återanvända

*edit*

Guider om det blir aktuellt. Nu är det en nyare Intel CPU men det är samma metodik på lite äldre grejer.

https://m.sweclockers.com/artikel/24005-datorbyggarguide-hur-...

https://m.sweclockers.com/artikel/24006-datorbyggarguide-hur-...

*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

@Delmar78

Med tight budget finns ju ett annat alternativ också jag vill slå ett slag för, även om en Ryzen 3600 osv är ett utmärkt alternativ också och är självklart bättre än mitt ur prestandasynpunkt. Men det kostar en del mer också.

Mitt alternativ är att byta ut i5an mot en begagnad i7 4770k eller i7 4790k. Borde kosta runt tusenlappen och ger ett stort lyft i många moderna spel. Bara ploppa i den i nuvarande moderkort och köra vidare, går ju försöka sälja i5an för att få igen några hundra också. Detta kräver ju dock att du gör det själv, dock inte svårt och det finns massvis med guider på nätet. Inte minst Sweclockers egna guide hur man bygger en dator.

Har du 8GB RAM kan det bli problem i framtiden dock även om det går än. Men går ju hitta 2x8GB stickor begagnat för några hundralappar om man vill byta till det i samma veva.

Ev lite överklockning på det kan ju vara på sin plats också. Bara se till att du har en kylare som kan hantera lite överklockning om du vill ge dig på det. Går ju alltid börja utan överklockning förstås.

Skulle du fixa en kylare som klarar överklockning, en i7a och 2x8GB DDR3-RAM kostar det dig nog totalt inte mer än max 2,5k. Sen när du vill byta ut ditt 1080 är det nog lagom att fixa en större budget och byta ut hela rasket, kylaren om man köper en bra går dessutom att återanvända

*edit*

Guider om det blir aktuellt. Nu är det en nyare Intel CPU men det är samma metodik på lite äldre grejer.

https://m.sweclockers.com/artikel/24005-datorbyggarguide-hur-...

https://m.sweclockers.com/artikel/24006-datorbyggarguide-hur-...

*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderat på just detta också, men vad vinner jag i prestanda med framförallt nyare snabbare minnen?

Har redan 32gb idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Har funderat på just detta också, men vad vinner jag i prestanda med framförallt nyare snabbare minnen?

Har redan 32gb idag.

Har du över 8GB är det lungt. Finns inte mycket att tjäna på att byta till snabbare DDR3-minnen. DDR4 funkar inte till en 4000-serie Intel CPU så de är inte aktuella heller.

Har du 2x16GB eller 4x8GB stickor förresten? Du har bara stöd för dual channel. Så att ha i fyra stickor RAM är en dum idé om du inte behöver mängden RAM. Ger sämre prestanda än att ha i två.

Så om du har 4x8GB hade jag plockat ur två stickor och kört med totalt 16GB istället. Har du 2x16GB däremot är det bara att köra på som vanligt.

För dual channel ska de inte sitta bredvid varandra. Oftast har RAM fästena olika färger. För bästa möjliga prestanda ska man ha två stickor och de ska sitta i slots med samma färg, inte olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Begagnad i7 4790k kostar ca 1000-1800 kr på Tradera. Sedan en eventuellt bättre kylare om du kör på Intels stock. Köp en för 300-500 kr luft. Xeon CPUs kan även vara intressanta.

Gjorde nyligen en liknande uppgradering fast i5 4690k till en i7 5775C som jag köpte för 1200 kr. Blev förvånansvärt bra prestandaökning och FPS boost i spelen jag lirar.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Har du över 8GB är det lungt. Finns inte mycket att tjäna på att byta till snabbare DDR3-minnen. DDR4 funkar inte till en 4000-serie Intel CPU så de är inte aktuella heller.

Har du 2x16GB eller 4x8GB stickor förresten? Du har bara stöd för dual channel. Så att ha i fyra stickor RAM är en dum idé om du inte behöver mängden RAM. Ger sämre prestanda än att ha i två.

Så om du har 4x8GB hade jag plockat ur två stickor och kört med totalt 16GB istället. Har du 2x16GB däremot är det bara att köra på som vanligt.

Det är ganska marginellt lägre prestanda med fyra stickor än med två, om det ens blir någon minskning över huvud taget.
Skillnaden är att du inte kan överklocka minnena lika mycket med fyra stickor som med två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vince_G:

Begagnad i7 4790k kostar ca 1000-1800 kr på Tradera. Sedan en eventuellt bättre kylare om du kör på Intels stock. Köp en för 300-500 kr luft. Xeon CPUs kan även vara intressanta.

Gjorde nyligen en liknande uppgradering fast i5 4690k till en i7 5775C som jag köpte för 1200 kr. Blev förvånansvärt bra prestandaökning och FPS boost i spelen jag lirar.

Har funderat på just detta också, kan få en 4790 på ebay för runt 1300:-. Har en bra Noctua luftkylare.

Jag spelar i princip bara SW Battlefront 2 och barnen Sims 4.

Tycker att det segar till i BF2 ibland i vissa situationer och känns som det kan vara cpu relaterat för jag tycker 1080 borde klara det.

Kan hända också att jag köper Fallen Order nu när det släpps.

Så är en 4790 tillräckligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Har funderat på just detta också, kan få en 4790 på ebay för runt 1300:-. Har en bra Noctua luftkylare.

Jag spelar i princip bara SW Battlefront 2 och barnen Sims 4.

Tycker att det segar till i BF2 ibland i vissa situationer och känns som det kan vara cpu relaterat för jag tycker 1080 borde klara det.

Kan hända också att jag köper Fallen Order nu när det släpps.

Så är en 4790 tillräckligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade lätt köpt en sån, bästa upgrade för liten peng.

EA rekommenderar en i7 6700 på Battlefront 2 (antar att du menar den nya spelserien).
När man kollar i7 6700 vs i7 4790 så verkar dom vara typ lika bra https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6700-vs-I...
https://www.youtube.com/watch?v=qX0aeQSQkGM exakt lika bra i många spel.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Ska man lägga till 400 spänn och köra på 4790k istället?

Eller klocka den vanliga 4790?

Skickades från m.sweclockers.com