Nvidia Geforce GTX 1660 Super – vettig prestanda om priset är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Och för dessa 3000:- idag så får du en knappt märkbar prestanda ökning mot 2013 - och ungefär samma kretsteknik i storlek, CUDA kärnor, antal transistorer osv.

Herregud, ni är väldigt många som har en totalt rosa-tintad syn på hur det var "förr"...

1660S spöar skiten ur GTX680, på alla fronter. 1660S presterar ungefär som ett 980Ti, förmodligen snäppet bättre i moderna spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Herregud, ni är väldigt många som har en totalt rosa-tintad syn på hur det var "förr"...

1660S spöar skiten ur GTX680, på alla fronter. 1660S presterar ungefär som 980Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det spör GTX 680 som är över 8 år gammalt och samexisterade med Playstation 3. Playstation 4 hade inte ens släppts än. Den konsolgeneration som är standard vid grafikkortssläpp dikterar alltid vilken standard grafikkorten har. GTX 680 är alltså inte rustad att köra den här generationens spel även om de "går" att starta med ett GTX 680. Det lär väl inte dröja länge innan man kommer mötas av ett felmeddelande när man försöker starta spel med "legacy"-grafikkort av det slaget.

1660 super är sämre än GTX 1070 vilket känns jävligt "meh".
Minns black friday precis innan mining-boomen. Elgiganten sålde GTX 1060 6GB för 1699:- och jag väntade på att GTX 1070 skulle droppa ner en bit under 3000:- eftersom de annars låg över 3000 kr-sträcket vilket jag tyckte var för mycket med tanke på att prestandan redan då kändes lite mellanmjölk sett till vad det kostade.
Och det här var länge sen?! Först nu ser vi prestanda omkring/strax under GTX 1070 för den peng jag var villig att betala då. Alltså ca 3 år för sent. 3 år vad gäller grafisk utveckling är enormt lång tid. En konsolgeneration varar i snitt ca 5 år. Men det är väl så... man ska aldrig köpa grafikkort i slutet av en konsolgeneration om man inte vill bli blåst.

De som köper 1660 super idag lär gråta på julafton nästa år när prestandsiffrorna för PS5 börjar trilla in.

Och jag kommer älska att säga "Vad var det jag sa?!"

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@e3henri: 12/14nm är den mest mogna processen någonsin. De har mer eller mindre 100% yield vid det här laget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Klart att det spör GTX 680 som är över 8 år gammalt och samexisterade med Playstation 3. Playstation 4 hade inte ens släppts än. Den konsolgeneration som är standard vid grafikkortssläpp dikterar alltid vilken standard grafikkorten har. GTX 680 är alltså inte rustad att köra den här generationens spel även om de "går" att starta med ett GTX 680. Det lär väl inte dröja länge innan man kommer mötas av ett felmeddelande när man försöker starta spel med "legacy"-grafikkort av det slaget.

Absolut men säg inte det till mig, säg det till dom som ser på "2013/3000 kr" med rosa blick...

Citat:

1660 super är sämre än GTX 1070 vilket känns jävligt "meh".
Minns black friday precis innan mining-boomen. Elgiganten sålde GTX 1060 6GB för 1699:- och jag väntade på att GTX 1070 skulle droppa ner en bit under 3000:- eftersom de annars låg över 3000 kr-sträcket vilket jag tyckte var för mycket med tanke på att prestandan redan då kändes lite mellanmjölk sett till vad det kostade.
Och det här var länge sen?! Först nu ser vi prestanda omkring/strax under GTX 1070 för den peng jag var villig att betala då. Alltså ca 3 år för sent. 3 år vad gäller grafisk utveckling är enormt lång tid. En konsolgeneration varar i snitt ca 5 år. Men det är väl så... man ska aldrig köpa grafikkort i slutet av en konsolgeneration om man inte vill bli blåst.

De som köper 1660 super idag lär gråta på julafton nästa år när prestandsiffrorna för PS5 börjar trilla in.

Och jag kommer älska att säga "Vad var det jag sa?!"

Blandar du in svenska priser kommer du ifrån det mantra så många i denna tråd, felaktigt, försöket framhålla; att dagens priser beror på minskad konkurrens/höjda tillverkarpriser. Faktum är att idag så är AMD tillbaka, Nvidia har kontrat med Super och vips så har vi, i dollar räknat, tämligen normala priser.

Problemet (förutom kronkursen) ligger snarare i att tekniken som sådan är väldigt mogen vilket gör kvantsprång enbart beroende på arkitektuella förändringar avsevärt svårare. Detta kombinerat med länge tidsspann mellan förbättring i tillverkningsprocesser(som i sig säkert har blivit dyrare) gör att det med historiska mått har hänt relativt lite på senare år. Detta är faktorer som Nvidia inte kan lastas så mkt för.

Med detta i bakhuvudet är det inte ett dugg konstigt att en konfig ala 1660S inte kan slå en konfig ala 1070, tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

499$ för 480 och 590
599$ för 5970

Dollarpriset är dock orelevant då påståendet var att man fick toppkortet för 3000kr...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Du menar 580, inte 590 för $499 va? Annars var det billigt för en dubbelmacka!

Snarare att påståendet om 3000:- är irrelevant. Om säg 8080TI kostar $399 i framtiden, men dollarn är så stark att det blir 20000:- för oss så är ju inte det Nvidias fel direkt Men visst vi hade det bättre förr när det gällde dollarkursen.

Permalänk
Medlem

Mitt Vega 56 köp för 3000 känns som det bästa på bra länge när Nvidia lanserar nytt för samma peng som presterar markant sämre. Att jag sedan kunde bios swappa till en Vega 64 och få ut 80% av gapet mellan Vega 56 och 64 är bara grädde efter det.

Permalänk
Medlem

Var det inte nvidia som gick ut och sa, att man var "dum i huvudet" om man inte köpte kort med ray tracing?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

marknaden för GFX kommer bara bli dyrare! tror AMD och Nvidia samarbeta och håller upp priserna!

Du menar kartellbildning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Saknar GTX 1070 i tabellerna. Skulle vara intressant då många kör just det kortet idag och ligger i den prestandaklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Patetisk prestanda när RX 5700 går att köpa för 3499:-
Det är ett helt segment upp vad gäller prestanda för några ynka hundralappar emellan.

Edit: "Gick att köpa för 3499:-" ska det stå. Såg nu att netonnet höjt priset. Även det är patetiskt.

Patetisk situation vi har hamnat i?!

Jag har börjat tycka allt under RX 5700 är ett ganska tråkigt segment eftersom pris/prestandan stått ganska stilla sen GTX 1070 kostade som minst innan mining-boomen. Det jag väntar på är motsvarande RX 5700 för under 3000:- Det känns ändå rimligt givet att PS5 släpps nästa år och då lär grytan röras om en del.

Plot-twist: PS5 lanseras för 5500kr. Så det kanske inte rör om gpu-grytan särskilt mycket i så fall

Permalänk
Medlem

Så ett kort som är inom marginal av 1660Ti ? Känns som en flummig release.

Permalänk
Medlem

Som i prinicp alla andra recensioner om kortet, vad är det för poäng med den här releasen.

Marknaden är mättad i det segmentet och behövs inga fler varianter, tvärtom måste prestanda upp i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Var det inte nvidia som gick ut och sa, att man var "dum i huvudet" om man inte köpte kort med ray tracing?

Ha det gött

Har för mig det, men dom vill väl mjölka sina egna produkter så mkt som det går, men lite kul hur dom uttalade sig och sedan fortsätter med kort utan det, fast dom kanske kände själva att det inte riktigt gick sådär super duper skit bra med RTX

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Plot-twist: PS5 lanseras för 5500kr. Så det kanske inte rör om gpu-grytan särskilt mycket i så fall

5500:- för ett helt system (cpu, gpu, ram/vram, SSD, handkontroll mm) som ska klara 4K60fps och dessutom vara bakåtkompatibelt med hela PS4-bibloteket samt att du får tillgång till alla konsolexklusiva titlar. Sen optimerar utvecklarna spel specifikt med konsolhårdvaran i åtanke. Med tanke på dagens grafikkortspriser är 5500:- billigt. Sony kommer med all sannolikhet sälja konsolerna med förlust. Efter lanseringen lär systemkraven på PC-sidan öka markant och dagens grafikkort lär blekna ganska snabbt förutom de absoluta toppkorten. Därmed en rejäl omrörning i grytan skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan alltså, varför skulle asus-kortet ta upp 3 platser? Kan de inte hålla sig till två? 3 platser är helt för mycket.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Som i prinicp alla andra recensioner om kortet, vad är det för poäng med den här releasen.

Marknaden är mättad i det segmentet och behövs inga fler varianter, tvärtom måste prestanda upp i den prisklassen.

Det byter ut 1660 Ti, men ska komma med lägre prislapp. Det välkomnar jag om det blir så. Är det poänglöst att vi får billigare kort?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det byter ut 1660 Ti, men ska komma med lägre prislapp. Det välkomnar jag om det blir så. Är det poänglöst att vi får billigare kort?

Hur lång tid tar det innan 1660Ti försvinner från butikerna?

Så länge kommer det vara helt onödigt och skillnaden i prestanda är knappt värt att nämna och det är det enda som har betydelse.

Priset på 3000+ är helt åt helvete också med tanke på vilken prestanda man får.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av LudvigLindell:

2080 ti
2080 super
2080
2070 super
2070
2060 super
2060
1660 ti
1660 super
1660
1650 super
1650
......

TU102 (2080 Ti)
TU104 (2080 Super)
TU104 (2080)
TU104 (2070 Super)
TU106 (2070)
TU106 (2060 Super)
TU106 (2060)
TU116 (1660 Ti)
TU116 (1660 Super)
TU116 (1660)
TU116 (1650 Super)
TU117 (1650)

Många modeller per arkitekturvariant blir det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag kommer byta ut mitt Asus strix OC 1070 som jag köpte 2016 för 3600:-.

Känns som inga bra deals alls på gpuer, och inga prisvärda uppgraderingar finns.

Permalänk
Medlem

Nu har ni fått till en trevligare studio. Tack för den! I förra panelen snackade ni om att det inte funnits samma hype kring ett spel som BF3 back in the day 2011. Men det finns ett spel som kommer nästa år som nog kan mäta sig i hype och det är Cyberpunk Girl 2077. Av den anledningen tycker jag att ni missat en detalj från förra studion nämligen den exklusiva samlarfigur ni hade på hyllan. Tycker ni borde ta tillbaks den då den är cool! Skulle passa perfekt där till höger om Kenneths axel!

Vad gäller detta grafikkort så är hela line-upen en stor bluff från Nvidia. Dessa 1660 kort är egentligen bara re-brandade efterträdare till 1050 kort. RTX2060 Super är den riktiga arvtagaren till GTX1060 6GB och borde legat kring 3000 Kr. Dessa kort borde legat kring 1500-2000 Kr inte mer. Så rena bluffen alltså!

Till mitt nya bygge som jag håller på att samla delar till som skall efterträda mitt Sandy bridge system jag haft sedan 2011 så valde jag ett beggat RX580 kort vilket duger för mig som tänker spela i 1080P. Kostade 1400 Kr. Mer än 1500 Kr lägger jag inte på en GPU i dagsläget med tanke på vad nästa generations konsoler som släpps till julhandeln nästa år (och nog får grafikprestanda motsvarande 2070 Super) kommer ställa till med vad gäller värdet av GPU'er. Det är egentligen dåliga tider att köpa dyrare GPU'er idag.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Joakim Ågren:

Nu har ni fått till en trevligare studio. Tack för den! I förra panelen snackade ni om att det inte funnits samma hype kring ett spel som BF3 back in the day 2011. Men det finns ett spel som kommer nästa år som nog kan mäta sig i hype och det är Cyberpunk Girl 2077. Av den anledningen tycker jag att ni missat en detalj från förra studion nämligen den exklusiva samlarfigur ni hade på hyllan. Tycker ni borde ta tillbaks den då den är cool! Skulle passa perfekt där till höger om Kenneths axel!

Ska berätta en true story! Figuren flyttade in i FZ-delen av studion, vilket.. ändå var rimligt, eftersom det var FZ som fick den. Men! Den försvann någon gång under sommaren. Puts väck. Vi har bokstavligt letat igenom hela kontoret, men hittar den inte. 🤷‍♂️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Jag köper detta kort för de är de första msi kortet i itx modell 1660.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Funderar dock på vem som köper ett sånt här kort? Vilken är målgruppen egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Funderar dock på vem som köper ett sånt här kort? Vilken är målgruppen egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad den vettigaste modellen från den mest populära grafikkorts-serien har för målgrupp?
Har du verkligen ingen aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har för mig det, men dom vill väl mjölka sina egna produkter så mkt som det går, men lite kul hur dom uttalade sig och sedan fortsätter med kort utan det, fast dom kanske kände själva att det inte riktigt gick sådär super duper skit bra med RTX

Nej så är det nog altså rtx och ray tracing är ju häftiga tekniker, som jag hoppas kommer att bli en standard om några år. Lite som att jag hoppades att fler skulle hoppa på vulkan tåget något som jag fortfarande inte förstår varför inte fler spel använder.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Nej så är det nog altså rtx och ray tracing är ju häftiga tekniker, som jag hoppas kommer att bli en standard om några år. Lite som att jag hoppades att fler skulle hoppa på vulkan tåget något som jag fortfarande inte förstår varför inte fler spel använder.

Ha det gött

Jag med tiden så kommer det nog att blir bättre och tekniken är ju ny fortfarande så, om några år lär det vara mycket bättre Ja vulkan vore också kul å se i större utsträckning men det kommer nog det med, med tiden

Ha det gött.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad den vettigaste modellen från den mest populära grafikkorts-serien har för målgrupp?
Har du verkligen ingen aning?

Nej. Det fanns en anledning till varför jag frågade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nej. Det fanns en anledning till varför jag frågade.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Men nu vet du iaf.

Du var alltså helt obekant med GTX 60-seriens tämligen betydande plats på marknaden/stora målgrupp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ok. Men nu vet du iaf.

Du var alltså helt obekant med GTX 60-seriens tämligen betydande plats på marknaden/stora målgrupp?

Nu gör du dig bara dum. Jag frågade om du kunde utveckla och du spyr ut dig samma sak i princip. Nej jag är inte bekant med 60-serien. Det segmentet jag kikat på är 1070, 1080, 2060, 2070, 2080. Därför jag undrar vilka som köper 1660, därav min fråga. Du behöver inte göra narr av en som inte kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Redigera
Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa antingen 1660 ti eller super snart, vettigt pris och prestanda som duger gott och väl för mig. Blev väldigt mycket för pengarna då jag nyss köpte ryzen 2600+mobo+16GB ram för 3200kr

Skickades från m.sweclockers.com