Nvidia Geforce GTX 1660 Super – vettig prestanda om priset är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu gör du dig bara dum. Jag frågade om du kunde utveckla och du spyr ut dig samma sak i princip. Nej jag är inte bekant med 60-serien. Det segmentet jag kikat på är 1070, 1080, 2060, 2070, 2080. Därför jag undrar vilka som köper 1660, därav min fråga. Du behöver inte göra narr av en som inte kan.

Skickades från m.sweclockers.com

1650/1660 ligger i den prisgrupp som är mest intressant för den vanliga Svensson.

1050ti/1060 var förra generationens mest sålda grafikkort, och 1060 toppar väl fortfarande listorna över mest använda grafikkort i dagsläget.

Det segmentet du kikat på är för dyrt för de flesta. Det är under 3000kr som den stora köpgruppen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu gör du dig bara dum. Jag frågade om du kunde utveckla och du spyr ut dig samma sak i princip. Nej jag är inte bekant med 60-serien. Det segmentet jag kikat på är 1070, 1080, 2060, 2070, 2080. Därför jag undrar vilka som köper 1660, därav min fråga. Du behöver inte göra narr av en som inte kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör inte narr av dig. Frågade bara om dina insikter runt GTX 60.

Lite lustigt är det dock. Anser att du har fått svar på din fråga, vad exakt vill du att jag ska utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

1650/1660 ligger i den prisgrupp som är mest intressant för den vanliga Svensson.

1050ti/1060 var förra generationens mest sålda grafikkort, och 1060 toppar väl fortfarande listorna över mest använda grafikkort i dagsläget.

Det segmentet du kikat på är för dyrt för de flesta. Det är under 3000kr som den stora köpgruppen finns.

Tack för förklarandet. Jag tillhör dock den fattigare kundbasen, men tyckte att ett begagnat 1080 var i minsta laget. Jag ser nu att ett 1660 Super definitivt hade klarat samma prestanda som jag behöver idag. Det kortet fanns dock inte när jag köpte mitt. Men jag hade nog gjort om samma affär idag även om 60-korten man får är nya, mot det begagnade 1080-kortet.

Skrivet av ipac:

Gör inte narr av dig. Frågade bara om dina insikter runt GTX 60.

Lite lustigt är det dock. Anser att du har fått svar på din fråga, vad exakt vill du att jag ska utveckla?

Vad är det som är lustigt? Jag hade inga insikter i GTX 60 som jag tidigare har förklarat. Har missat det helt faktiskt. Det var därför jag frågade. Jag ville att du skulle skriva något liknande som @henkezan gjorde. Han förklarade sakligt och bra.

Permalänk
Medlem

Jag spelar i 4k.

Men har aldrig enablat AA i spel. Kan inte se någon skillnad. Gäller allt som har med förbättrad kantutjämning att göra.

Är det fler än jag som anser att AA och liknande har tappat sin betydelse i 4k?

Det jag vill säga är att spela i 4k behöver inte kräva ett superkort.
Jag tor att kort som exempel i artikeln kan få bra fps i 4k om man inte har igång massa extra grejor. Utan att förlora något visuellt. Det extra är bara placebo i 4k.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

5500:- för ett helt system (cpu, gpu, ram/vram, SSD, handkontroll mm) som ska klara 4K60fps och dessutom vara bakåtkompatibelt med hela PS4-bibloteket samt att du får tillgång till alla konsolexklusiva titlar. Sen optimerar utvecklarna spel specifikt med konsolhårdvaran i åtanke. Med tanke på dagens grafikkortspriser är 5500:- billigt. Sony kommer med all sannolikhet sälja konsolerna med förlust. Efter lanseringen lär systemkraven på PC-sidan öka markant och dagens grafikkort lär blekna ganska snabbt förutom de absoluta toppkorten. Därmed en rejäl omrörning i grytan skulle jag vilja påstå.

Om PS4 släpps för 5500kr kommer det inte bli nån omröring i någon gryta, men om du med omröringar syftar på fortsatt ökade GPU-priser och svagare krona så ja I guess

Permalänk
Medlem

Ser ingen intressant uppgraderingsväg från 970. Kostade mig 3500kr år 2014. Skulle jag uppgradera idag för 3500kr, så kanske man har råd med ett 1660ti, som är typ mellan tummen och pekfingret 30% bättre kanske? Hade förväntat mig i alla fall 70-80%bättre för samma peng efter så många år. Känns som utvecklingen saktat ner eller så har priserna trissats upp på budgetkort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser ingen intressant uppgraderingsväg från 970. Kostade mig 3500kr år 2014. Skulle jag uppgradera idag för 3500kr, så kanske man har råd med ett 1660ti, som är typ mellan tummen och pekfingret 30% bättre kanske? Hade förväntat mig i alla fall 70-80%bättre för samma peng efter så många år. Känns som utvecklingen saktat ner eller så har priserna trissats upp på budgetkort.

Ja det är lite sorgligt, men antar att kronans kraftiga ras har påverkat en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser ingen intressant uppgraderingsväg från 970. Kostade mig 3500kr år 2014. Skulle jag uppgradera idag för 3500kr, så kanske man har råd med ett 1660ti, som är typ mellan tummen och pekfingret 30% bättre kanske? Hade förväntat mig i alla fall 70-80%bättre för samma peng efter så många år. Känns som utvecklingen saktat ner eller så har priserna trissats upp på budgetkort.

För ca 3500 kan man få Rx 5700 (varit på 3490 som lägst tror jag), och det är nog ungefär den prestandaförbättringen som du förväntade dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser ingen intressant uppgraderingsväg från 970. Kostade mig 3500kr år 2014. Skulle jag uppgradera idag för 3500kr, så kanske man har råd med ett 1660ti, som är typ mellan tummen och pekfingret 30% bättre kanske? Hade förväntat mig i alla fall 70-80%bättre för samma peng efter så många år. Känns som utvecklingen saktat ner eller så har priserna trissats upp på budgetkort.

Priserna har inte trissats upp så mkt som folk här vill tro. 970 hade ett riktpris på $329. 2060 och 5700 har riktpris från $349. De borde ge dig iaf dubbla prestandan (i en del fall mer).

Däremot har svenska priserna farit iväg men det är ju kronan som sagt.

Utvecklingen har dock planat ut lite. Blir alltid så när teknik får mogna. Det går allt längre mellan nya tillverkningsprocesser (som ger "gratis" prestandaboost) och de där gigantiska förbättringar enbart utifrån "förbättrad arkitektur" (som nvidia fick till med Maxwell t.ex.) lär vara ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

För ca 3500 kan man få Rx 5700 (varit på 3490 som lägst tror jag), och det är nog ungefär den prestandaförbättringen som du förväntade dig

Skrivet av ipac:

Priserna har inte trissats upp så mkt som folk här vill tro. 970 hade ett riktpris på $329. 2060 och 5700 har riktpris från $349. De borde ge dig iaf dubbla prestandan (i en del fall mer).

Däremot har svenska priserna farit iväg men det är ju kronan som sagt.

Utvecklingen har dock planat ut lite. Blir alltid så när teknik får mogna. Det går allt längre mellan nya tillverkningsprocesser (som ger "gratis" prestandaboost) och de där gigantiska förbättringar enbart utifrån "förbättrad arkitektur" (som nvidia fick till med Maxwell t.ex.) lär vara ett minne blott.

Känns som 1660ti kostar lika mycket som 2060 egentligen borde kosta. Ni har nog rätt ang. skeva priser i Sverige. Antar att det är lite kemikalieskatt och annat som spökar. 350$ är ju under 3500kr idag så det är ju inte valutan som påverkar där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

350$ är ju under 3500kr idag så det är ju inte valutan som påverkar där.

Nä men däremot 25% moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nä men däremot 25% moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag behöver sätta en facepalm meme här men hittar den inte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Söker jag på komplett på "gtx 1660 super" så kommer massa förslag fram som verkar identiska fast det skiljer sig i pris en hel del. Från 2800kr-3500kr för samma kort fast lite olika tillverkare och andra namn.

Om jag skall köpa detta, vilket är det billigaste man kan välja som ändå är bra?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Söker jag på komplett på "gtx 1660 super" så kommer massa förslag fram som verkar identiska fast det skiljer sig i pris en hel del. Från 2800kr-3500kr för samma kort fast lite olika tillverkare och andra namn.

Om jag skall köpa detta, vilket är det billigaste man kan välja som ändå är bra?

Undvik små kort med bara 1 fläkt, det blir nog så varmt och högljutt. Sen skiljer det lite på vilka portar som finns på dom, man kanske inte klarar sig med bara 1 displayport, men det är ju individuellt. Skiljer även om dom är semipassiva eller om fläkten snurrar hela tiden, men det går väl läsa sig till om man googlar på modellen

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Tänkte avvärja 3000kr på ett kort här, behöver köpa ny PSU med. Är detta det bästa kortet jag kan köpa för dom pengarna? Kan tänka mig köpa beg med, men har dålig koll på marknaden.

Visa signatur

Intel NUC :(