Acer Predator X35 – lyxig VA-spelskärm med 200 Hz G-Sync Ultimate och HDR1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Har ju klagats en del på fläktljudet, att det både låter högt men att fläkten inte håller konstant varvtal utan varvar upp och ned hela tiden. Hade blivit tokig om jag köpt en skärm för 30 papp som har något irriterande fläktljud alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen kanske fläkten pajar efter 3 år, lycka till att få den utbytt då.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp - intressant skärm. Härnäst kommer tester på två efterfrågade skärmar och därefter ska jag försöka fokusera på de nya IPS, Full HD-144 Hz-skärmarna. Kommer att likt för X35 lägga ut en kort video när testet är igång så att ni kommer veta vad jag pysslar med för skärmar.

Snälla titta på LG UltraGear 38GL950G

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt.
Formatet med en videogenomgång som tar upp det viktigaste, kombinerat med mer djupgående text är bra.

Men när det gäller själva skärmen känns det inte som att den tillför särskilt mycket; det är ännu en ultrabred 35" 3440x1440, bara med något högre frekvens.

Vill liksom flera andra se tester av BFGD eller andra rejäla skärmar. Fokus bör då ligga på hur pass bra, snarare än hur imponerande stora de är.

För även om nya tv:n får stöd för VRR m m så är de aldrig lika snabba som skärmar och lämpar sig inte heller lika bra för allmän användning. En vanlig OLED-tv är väl långt ifrån optimal som datorskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Bra recension som vanligt.
Formatet med en videogenomgång som tar upp det viktigaste, kombinerat med mer djupgående text är bra.

Men när det gäller själva skärmen känns det inte som att den tillför särskilt mycket; det är ännu en ultrabred 35" 3440x1440, bara med något högre frekvens.

Vill liksom flera andra se tester av BFGD eller andra rejäla skärmar. Fokus bör då ligga på hur pass bra, snarare än hur imponerande stora de är.

För även om nya tv:n får stöd för VRR m m så är de aldrig lika snabba som skärmar och lämpar sig inte heller lika bra för allmän användning. En vanlig OLED-tv är väl långt ifrån optimal som datorskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja de måste ju upp i storlek. Det är prio 1. Testade gå tillbaks till min 35" ultrawide och blev återigen imponerad av känslan formatet ger men det är så liten bildyta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har pg35vq. ångrar lite att jag köpte den om jag ska vara ärlig, den har för mycket flaws för 32 k

Permalänk
Medlem

Recension på Asus PG349Q??

Hej!

jag dammsuger nätet efter en recension av nya utgåvan av ROG PG349Q. Jag är på jakt efter en ny skärm och har idag en 27tums ROG från ett par år tillbaka och vill uppgradera till större. När jag letar efter en recension så hittar jag ingen någonstans!
kan inte ni göra en sådan?

Mvh Johan

(den äldre modellen) - https://www.sweclockers.com/test/21951-asus-rog-swift-pg348q-...

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grim2you: Jag skulle gissa att det inte skiljer sig allt för mycket från PG348Q i praktiken. Det brukar handla om att man går gör om samma produkt med en nyare generation panel. Så mellan tumme och pekfinger samma likadan men 120 Hz istället för 100 Hz som högsta frekvens. Förmodligen en produkt som bara kommer av farten därför att den gamla panelen slutats tillverka.

Permalänk

Mmm 200 fps kan jag tänka mig ger fin coil whine...

Permalänk
Inaktiv

Gick och suktade efter den här skärmen (eller rättare sagt ASUS' version) ända sedan jag först hörde talas om den för typ två år sedan eller något sådant. Kanske mer?

Vet inte hur jag lyckades missa att de använder VA-paneler dock. Hade en monitor för ett antal år sedan nu med VA, och säger ju aldrig igen. Kontrastförvrängningen i mörka partier var riktigt fetjobbigt rent utsagt, minsta lilla rörelse från center gjorde att kontrasten skiftade när man satt och utforskade grottor i spel osv. Det räckte med vinkelskilladen mellan skärmens mittpunkt och kanter för att se kontrastskifte.

Så även om de här skärmarna kanske är bättre, så NEJ säger iallafall jag. Aldrig något annat än IPS. Eftersläpssuddet i mörka partier är ju bara lök på laxen.

Så faen, typ. Jag var inställd på att köpa en sån här skärm... Nu funderar jag istället på ASUS ProArt PA32UCG eftersom den är IPS (och dessutom stödjer freesync), men den lär ju bli ännu snordyrare än de här två eftersom den räknas som en proffs-skärm.

Permalänk
Medlem

Ok, en guidande hand kanske?

@Laxpudding: Ok tack! Ja det är ju en riktig djungel det här med stora bildskärmar. Jag har en Asus ROG 27tummare idag och är nöjd prestandamässigt men vill gärna byta till större.

Jag vill ha en skärm som är
- bra spelskärm, utan en massa strul
- som kan drivas fantastiskt av mitt 1080Ti.
- Curved är nog bra iom att den kommer att stå i ett hörn.
- Större än min 27tummare idag

Vilka hade du rekommenderat? ~10K
1.Asus Rog 349Q (som jag hoppas på en prissänkning vid BF eller mellandagsrean)
2.
3.

Mvh Johan

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Lyx associerar jag inte med nördig rymd space design. Än mindre med märket Acer.

Fråga sig varför Acer och inte LG eller Samsung är de första med att introducera ny teknik i större bildformat? Blir oftast kalkon när Acer ger sig på nått dom inte är kapabla till.

Permalänk
Medlem

Jag längtar tills år 2049 när utvecklingen kommit så långt att @Laxpudding skrivit en recension där det varit extremt svårt att lägga något alls på minus-sidan. Då vet man att man får en grym skärm

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag längtar tills år 2049 när utvecklingen kommit så långt att @Laxpudding skrivit en recension där det varit extremt svårt att lägga något alls på minus-sidan. Då vet man att man får en grym skärm

2017:
LG OledB7 och uppåt har HDR, 4k, inga problem alls, NOLL, med bleeding, släpningar och annan skit. Till och med näst intill perfekt bild i 1080P med 120hz, trots skalningen, om ens dator inte pallar 4K.
Kör 8'or runt de här skitskärmarna och kostar 12lax istället för 30+

"Minus":
-Man får leva med 20ms inputlag, men det duger gott för mig och jag har personligen samma (ganska bra) siffror i BF eller CoD som innan med min gamla 1ms 120hz grådaskiga skitskärm.
-STOR, minst 55", så man får sitta en bit bort eller köra "windowed". Jag sitter dock hellre en bit ifrån än kör i windowed.

Men shit, den äger och jag spenderar inte en spänn på något som inte är Oled innan något bättre dyker upp.
Mitt tips

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grim2you: Ifall du funderar på Asus 349Q så har du ett urval av andra 34 tums IPS-skärmar med 100+ Hz att välja mellan: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s422089121&o=produ...

De är överlag rätt snarlika i fråga om kapacitet och förmåga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Christian71:

-Man får leva med 20ms inputlag, men det duger gott för mig och jag har personligen samma (ganska bra) siffror i BF eller CoD som innan med min gamla 1ms 120hz grådaskiga skitskärm.

De gamla spelskärmarna från 00-talet hade ofta en input lag på ungefär samma nivå som en B7:a eller dagens "långsamma TV" där de flesta 2019-TV-modeller ger runt 20 ms i spelläget eller lägre.

Tror tyvärr inte vi lär se någon mindre OLED-skärm för skrivbordsbruk. Det är för liten nisch med för hög tillverkningskostnad. Däremot tror/hoppas jag vi ser fler aktörer som gör OLED-TV på annat än LG:s paneler inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Skärmmarknaden är fasen kaos.
Jag sitter fortfarande kvar på min 7 år gamla DELL. För att jag inte hittar nått som är bra nog till rimligt pris.
Det går inte att motivera ett köp för 27k kronor med det som denna recension listar som "negativt".

Ska det vara så svårt att bara tillverka en skärm som inte lider av massa defekter? :S
(Jag tänker allt från eftersläpningar till bleed, ghost och whatever).

Drömmen är en 4K wide skärm (jobb), som -även- går att sätta i 1080p (spel utan att ha ett monsterkort) utan att det blir konstigt (antar att det är fysiskt "omöjligt" att uppfylla, kanke om man på nått sätt kan lägga 2 paneler på varandra och göra den främsta "genomskinlig". Alternativt nån typ av pixlar som kan ändra form ).
Och sen en fungerande FALD, klockren svärta och sist men inte minst inga konsiga artefakter.
Kommer det nånsin hända?

Permalänk
Bildexpert 📺

@BasseBaba: Inga problem att köra 1080p på dagens 4K-spelskärmar. Slutresultatet är överlägset en separat 1080p-spelskärm eftersom det handlar om bättre paneler med mindre framträdande subpixelstruktur. Måste inte rendera spelen i 4K för att man har en 4K-skärm. Tvärtom gör pixeltätheten det mer passande att rendera lite som man vill eftersom skalningsproblematiken inte är lika tydlig. Ja, såvida man inte är kvar på nivån under 100 ppi som det blir med riktigt stora 4K-skärmar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BasseBaba: Inga problem att köra 1080p på dagens 4K-spelskärmar. Slutresultatet är överlägset en separat 1080p-spelskärm eftersom det handlar om bättre paneler med mindre framträdande subpixelstruktur. Måste inte rendera spelen i 4K för att man har en 4K-skärm. Tvärtom gör pixeltätheten det mer passande att rendera lite som man vill eftersom skalningsproblematiken inte är lika tydlig. Ja, såvida man inte är kvar på nivån under 100 ppi som det blir med riktigt stora 4K-skärmar då.

Det var kul att höra att det har blivit bättre, kanske ska ta en vända av att se över det hela igen då, på min gamla 2560*1440 ser 1080 förjävligt ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Det var kul att höra att det har blivit bättre, kanske ska ta en vända av att se över det hela igen då, på min gamla 2560*1440 ser 1080 förjävligt ut.

1080p skalat upp på 1440p där vi talar om samma bildstorlek är en katastrof eftersom skalningen är faktor x1,333... och pixeltäheten för låg. Alla felen syns. En halv mardröm hur det ser ut.

Däremot har det aldrig varit dåligt att köra 1080p på 4K. Brister i skalningen likt avsaknad av 1:4-skalning – ja. Men så länge du får ned pixeltätheten döljs den förhållandevis milda problematiken.

Jämför du 1080p på 27 tum native 1920x1080, mot 1080p på 27-tum 4K kommer pixeltätheten att i stort dölja subpixelstrukturen och den lilla skalningsproblematik som kan finnas. Så även med 1440p skalat på 27-tum 4K (faktor x1,5) som också vinner på mindre synlig subpixelstruktur.

Samtidigt som du kan köra 4K i 4K och skala i Windows för överlägsen textrendering jämfört med 1080p och 1440p native. Blir främst problem med äldre programvaror som inte hanterar skalning i Windows och där är Microsoft alldeles för inaktiva skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Ryktas ju om LG Oleds på 48 tum nästa år men fortfarande 4K vilket skulle ge en bättre pixeltäthet för storleken och med dagens gsync stöd och låga inputlag på tex C9 lär en 48 tum C10 bli en rätt hyffsat datorskärm på rätt avstånd för säg 11-13k då 55 kostar 15.

Korrekt/vettig HDR med HDR10, DV (inge fejk HDR400) och inget behov av zoner på bakgrundsljuset, perfekt svärta alltid, tillräckligt bra inputlag för normalt spelande, gsync stöd. Nästa GPU generation lär ha hdmi 2.1 så då bör allt funka fint även för 120hz.