Nvidia Geforce GTX 1660 Super – vettig prestanda om priset är rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Viktorph:

Nu gör du dig bara dum. Jag frågade om du kunde utveckla och du spyr ut dig samma sak i princip. Nej jag är inte bekant med 60-serien. Det segmentet jag kikat på är 1070, 1080, 2060, 2070, 2080. Därför jag undrar vilka som köper 1660, därav min fråga. Du behöver inte göra narr av en som inte kan.

Skickades från m.sweclockers.com

1650/1660 ligger i den prisgrupp som är mest intressant för den vanliga Svensson.

1050ti/1060 var förra generationens mest sålda grafikkort, och 1060 toppar väl fortfarande listorna över mest använda grafikkort i dagsläget.

Det segmentet du kikat på är för dyrt för de flesta. Det är under 3000kr som den stora köpgruppen finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Viktorph:

Nu gör du dig bara dum. Jag frågade om du kunde utveckla och du spyr ut dig samma sak i princip. Nej jag är inte bekant med 60-serien. Det segmentet jag kikat på är 1070, 1080, 2060, 2070, 2080. Därför jag undrar vilka som köper 1660, därav min fråga. Du behöver inte göra narr av en som inte kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör inte narr av dig. Frågade bara om dina insikter runt GTX 60.

Lite lustigt är det dock. Anser att du har fått svar på din fråga, vad exakt vill du att jag ska utveckla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av henkezan:

1650/1660 ligger i den prisgrupp som är mest intressant för den vanliga Svensson.

1050ti/1060 var förra generationens mest sålda grafikkort, och 1060 toppar väl fortfarande listorna över mest använda grafikkort i dagsläget.

Det segmentet du kikat på är för dyrt för de flesta. Det är under 3000kr som den stora köpgruppen finns.

Tack för förklarandet. Jag tillhör dock den fattigare kundbasen, men tyckte att ett begagnat 1080 var i minsta laget. Jag ser nu att ett 1660 Super definitivt hade klarat samma prestanda som jag behöver idag. Det kortet fanns dock inte när jag köpte mitt. Men jag hade nog gjort om samma affär idag även om 60-korten man får är nya, mot det begagnade 1080-kortet.

Skrivet av ipac:

Gör inte narr av dig. Frågade bara om dina insikter runt GTX 60.

Lite lustigt är det dock. Anser att du har fått svar på din fråga, vad exakt vill du att jag ska utveckla?

Vad är det som är lustigt? Jag hade inga insikter i GTX 60 som jag tidigare har förklarat. Har missat det helt faktiskt. Det var därför jag frågade. Jag ville att du skulle skriva något liknande som @henkezan gjorde. Han förklarade sakligt och bra.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Jag spelar i 4k.

Men har aldrig enablat AA i spel. Kan inte se någon skillnad. Gäller allt som har med förbättrad kantutjämning att göra.

Är det fler än jag som anser att AA och liknande har tappat sin betydelse i 4k?

Det jag vill säga är att spela i 4k behöver inte kräva ett superkort.
Jag tor att kort som exempel i artikeln kan få bra fps i 4k om man inte har igång massa extra grejor. Utan att förlora något visuellt. Det extra är bara placebo i 4k.

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Chris_Kadaver:

5500:- för ett helt system (cpu, gpu, ram/vram, SSD, handkontroll mm) som ska klara 4K60fps och dessutom vara bakåtkompatibelt med hela PS4-bibloteket samt att du får tillgång till alla konsolexklusiva titlar. Sen optimerar utvecklarna spel specifikt med konsolhårdvaran i åtanke. Med tanke på dagens grafikkortspriser är 5500:- billigt. Sony kommer med all sannolikhet sälja konsolerna med förlust. Efter lanseringen lär systemkraven på PC-sidan öka markant och dagens grafikkort lär blekna ganska snabbt förutom de absoluta toppkorten. Därmed en rejäl omrörning i grytan skulle jag vilja påstå.

Om PS4 släpps för 5500kr kommer det inte bli nån omröring i någon gryta, men om du med omröringar syftar på fortsatt ökade GPU-priser och svagare krona så ja I guess