Intel "Comet Lake" för stationära får ny sockel och upp till 10 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men extra mycket när Wccftech sprider dem.

Ja faktiskt, mycket clickbait där. Finner ändå nöje att läsa där. Dom är ärliga med att säga när det är rykte, läcka eller officiella uppgifter. Det upplever jag iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inget förvånande.

Permalänk
Medlem

Vad är det med Intel och att byta sockel hela tiden?!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

Glömde de bort PCI-E v4.0?

Blir nog ingen uppgradering 2020 - möjligen nytt gfx kort

// LZ

Är rätt säker på att de krävs en ny arkitektur för att uppgradera till PCI-E 4.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Är rätt säker på att de krävs en ny arkitektur för att uppgradera till PCI-E 4.

Varför svarar du inte på mitt citat istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Varför svarar du inte på mitt citat istället?

Måste jag de?
Jag ville trycka på att han skulle försöka förklara hur han tänkte där eller om han på riktigt var sarkastisk.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av draanexle:

> Toppmodell med 10 kärnor, 20 trådar och turbofrekvens över 5,0 GHz bekräftas.

> men nu rapporterar Wccftech

Wccftech - "AMD Ryzen 3000 CPUs Can Overclock To 5 GHz Single & 4.5 GHz All Core OC at 1.35V, 5 GHz Special Variant In The Works For 2020"

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

Ta detta med en nypa salt tills det blir officiell info. Är det rimligt? Visst. Men Wccftech är lååångt ifrån en sida man kan lita på. Klart de har rätt då och då, men om man kastar tillräckligt mycket skit på väggen så kommer något fastna till slut.

Artikeln du länkar till kanske inte är den mest jämförbara. I den artikeln anges tydligt att källan är en överklockningsprofil från ett kinesiskt forum och forumet Reddit, men här handlar det ju om siffror (som även innan lanseringen) kanske var lite osannolikt höga. I artikel baserad på det materialet kan det alltså vara helt befogat att använda lite vagare termer och uppmana till en extra saltnypa.

För dagens artikel pekar Wccftech inte ut någon specifik källa men menar att det är "läckta uppgifter". Den stora skillnaden mellan "Ryzen 5 GHz" och detta material är att majoriteten av "Comet Lake"-informationen har skymtats tidigare, ibland flera gånger. Moderkort med styrkretsarna har registrerats, databaser har visat modellnamn och antal kärnor, Intel har avtäckt "Comet Lake" för bärbara. Alla uppgifter vi hittills skrivit artiklar om har pekat i samma riktning: "Comet Lake" för stationära lanseras i början av 2020, får fler kärnor/trådar över hela brädet och detta följs av nya styrkretsar och sockel.

Om det handlar om väldigt oklara uppgifter markerar kan vi markera ut "Rykte" i rubrik, eller på andra sätt visa att det inte nödvändigtvis ligger till på det sättet. I det här fallet är det dock inga större överraskningar, utan snarare en bekräftelse på det som tidigare rapporterats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan borde vara, finns det några spel som föredrar massa lågklockade kärnor över få högfrekvenskärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, AdoredTV har en riktigt bra video där Ryzen 1600(X) jämförs med 7600k i AC:O, då den senare sågs som den mer framtidssäkra spel-cpun (baserat på tex 720p tester), men den faller bakom 1600 i det spelet
(Videon heter något i stil med "death of the i5")

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Artikeln du länkar till kanske inte är den mest jämförbara. I den artikeln anges tydligt att källan är en överklockningsprofil från ett kinesiskt forum och forumet Reddit, men här handlar det ju om siffror (som även innan lanseringen) kanske var lite osannolikt höga. I artikel baserad på det materialet kan det alltså vara helt befogat att använda lite vagare termer och uppmana till en extra saltnypa.

För dagens artikel pekar Wccftech inte ut någon specifik källa men menar att det är "läckta uppgifter". Den stora skillnaden mellan "Ryzen 5 GHz" och detta material är att majoriteten av "Comet Lake"-informationen har skymtats tidigare, ibland flera gånger. Moderkort med styrkretsarna har registrerats, databaser har visat modellnamn och antal kärnor, Intel har avtäckt "Comet Lake" för bärbara. Alla uppgifter vi hittills skrivit artiklar om har pekat i samma riktning: "Comet Lake" för stationära lanseras i början av 2020, får fler kärnor/trådar över hela brädet och detta följs av nya styrkretsar och sockel.

Om det handlar om väldigt oklara uppgifter markerar kan vi markera ut "Rykte" i rubrik, eller på andra sätt visa att det inte nödvändigtvis ligger till på det sättet. I det här fallet är det dock inga större överraskningar, utan snarare en bekräftelse på det som tidigare rapporterats

Jo, finns säkerligen bättre artiklar från deras sida för att dra fram min poäng. Som sagt, tror inte direkt att detta är något förvånande då det inte är en "intel 10th gen bekräftat 6ghz all core overclock!".

Tycker bara det känns sisådär att använda ordet "bekräftat" när det inte är officiell information än. Skulle vara i stil med att säga att Diablo IV är bekräftat att vara på Blizzcon de senaste dagarna. Det var väldigt troligt med tanke på de pålitliga läckta uppgifterna, men det var inte helt bekräftat förrän det var på mainstag.

Kanske lite väl petigt från min sida men men.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Finns det något spel som kan nytta fler än 4 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Tro det eller inte, men det verkar som att allmänhetens "fyra kärnor räcker" inte gäller längre. Inte ens för Intel, fastän det var deras top knot i flera år....

Permalänk
Medlem

Men nu få ju Intel ge sig! Ny sockel igen?!??!

Sen namnet, varför massa nollor? Vad är poängen med det? Om man ska ha ett modellnamn uppbyggt på siffror, som talar om CPU'ns prestanda eller klass, så kan det ju inte behövas 6 siffror och 3st bokstäver?

Med kombinationen siffror och bokstäver kan man teoretiskt ange 17,575,982,424 olika modeller. Men nu är ifs vissa tecken inom ett begränsat område. Jag förvånas att dem ska behöva vara så långa och krångliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Finns det något spel som kan nytta fler än 4 kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många vill ditt OS ha innan ett spel får tillgång till 4 trådar i full turbo?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Snart har instegs CPUn 8/16 vilket gör att det är värt att lägga ner tid för spel/programutvecklarna då många for nytta av prestandan. Såg något test där de spelade crysis på CPUn istället för grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan borde vara, finns det några spel som föredrar massa lågklockade kärnor över få högfrekvenskärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på hur långt man drar det. Men jag tror BFv fungerar bättre på en skylake med 8 kärnor i 4Ghz än 2 kärnor i 5Ghz. Men om du med låg frekvens menar 2Ghz så vinner nog 2 kärnor i 5Ghz.
Är ju ganska enkelt att testa de flesta moderkort stödjer väl att man stänger av kärnor. Jag har inte tid eller ork till att göra det däremot är inte tillräckligt nyfiken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om 10700K ligger typ som 3700x/3800x så är det ju najs.

Kommer dock säkert vara 2k dyrare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men nu få ju Intel ge sig! Ny sockel igen?!??!

Hellre det än att man blir tvungen att begränsa nya modellers prestanda/funktioner pga platsbrist i sockeln eller problem med funktionsstöd i moderkortet/chipset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

10900 låter som en bussmodell från Volvo.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan borde vara, finns det några spel som föredrar massa lågklockade kärnor över få högfrekvenskärnor?

Varför borde frågan vara det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför borde frågan vara det?

För att AMD-communityn lyfter ständigt upp att massor att kärnor är så viktigt. Jag själv med många andra ser hellre en sweet spot av lite färre kärnor med högre frekvens. Då det i nuläget presterar bättre över de allra flesta laster som hemmaanvändare sysselsätter sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

För att AMD-communityn lyfter ständigt upp att massor att kärnor är så viktigt. Jag själv med många andra ser hellre en sweet spot av lite färre kärnor med högre frekvens. Då det i nuläget presterar bättre över de allra flesta laster som hemmaanvändare sysselsätter sig med.

Vad har AMD-communityn med någonting att göra?

Såg du att jag postade en video där 9900k fick alla sina trådar belastade och en video där en processor fick alla sina trådar belastade. För att visa att det belastas fler än 4 kärnor på alla processorer sedan minst två år tillbaka. Vafan har AMD vs Intel med det att göra?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Att Intel har en massa nollor i ett produktnamn, är väl att någon i utvecklingsavdelningen lessnat, och i stort sett säger att alla vet att Intels chefer är nollor.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

65 watt och 10 kärnor för toppmodellen? Och detta ska vara för stationära datorer? Rätt underväldigande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

65 watt och 10 kärnor för toppmodellen? Och detta ska vara för stationära datorer? Rätt underväldigande.

Du har en poäng, något rimmar illa:
* 10c/20t
* Basfrekvens på 3 GHz
* Turbofrekvens "över 5 Ghz"
* 65W TDP

Jag gissar att Intel har "gjort en AMD": CPUn kommer ligga på maxfrekvens så länge den ligger den inte blir för varm.
TDP är ju inte det samma som faktisk effektförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer så är det väl inte så spännande? Är ju fortfarande samma arkitektur i grunden, och att då bara öka med några hundra Mhz på det de är bäst på är väl ospännande. ...

Ny nod och betydligt lägre effektförbrukning gör det i alla fall lite intressant.

Skrivet av Awakeruad:

65 watt och 10 kärnor för toppmodellen? Och detta ska vara för stationära datorer? Rätt underväldigande.

Med tanke på hur stora problem Intel har med sin 10nm nod kommer jag bli lite imponerad om vi alls får se dessa produceras i större kvantiteter. Men det kommer inte att bli något prestandamonster, vilket är helt enligt förväntningarna. En rättvisande prestandajämförelse, om/när dessa faktiskt kommer ut på marknaden, blir att se hur i7-10700 presterar i förhållande till i7-6700, som den enligt de ursprungliga planerna var tänkt att ersätta.

Artikelns förväntningar på upplåsta modeller av Cometh Late tror jag aldrig blir infriade. Nästa generation, med ny arkitektur, kommer sannolikt ersätta Cometh Late ganska snabbt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tro det eller inte, men det verkar som att allmänhetens "fyra kärnor räcker" inte gäller längre. Inte ens för Intel, fastän det var deras top knot i flera år...

Japp. Byt ordet "kärnor" mot "trådar", så håller det ett tag till. 4C/8T duger för den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ny nod och betydligt lägre effektförbrukning gör det i alla fall lite intressant.

Fortfarande 14nm och proportionerligt högre TDP talar väl emot det? Vad har jag missat?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tycker att Comet Lock är väldigt ointressant, och jag tvivlar på att den är säker. Känns som nästa Spectre/Meltdown är runt hörnet.

Jag tycker att Ice Lake är intressantare, den har ny arkitektur och ny Gen 11 grafik.
Annars är Ryzen också intressanta.
Men tycker Intel inte har så mycket intressant tills dom kommer med Xe (Gen 12).

Allt känns ganska ointressant. När kan vi få 10 GbE (eller iaf 5 Gbit) och DDR5?

Jag skulle även vilja se open source firmware, microcode och UEFI. Eller att processorn håller en lägre temperatur, alstrar mindre värme, är lättare att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Är rätt säker på att de krävs en ny arkitektur för att uppgradera till PCI-E 4.

Om de kan byta memory controllern (vilket de gjort, då det är LPDDR4X i de bärbara Comet Lake) så kan de byta ut PCIe-controllern. De har bara valt att inte bry sig.

Skrivet av Awakeruad:

65 watt och 10 kärnor för toppmodellen? Och detta ska vara för stationära datorer? Rätt underväldigande.

Intel är väl medvetna om att i princip alla moderkortsleverantörer kör över deras strömgränser ändå, så de hade kunnat skriva 5W om de ville. För OEMer finns det en poäng med att ha en 65W-modell. Men visst, klockfrekvensen när alla kärnor är belastade blir inte hög.

Skrivet av hallonskalle123:

Allt känns ganska ointressant. När kan vi få 10 GbE (eller iaf 5 Gbit) och DDR5?

Intel har nätverkskort som stöder det. Ser ut som om de först med 10Gbit-stöd lanserades hösten '09, för jämt 10 år sen. Svaret är således "när AMD lägger in det så att Intel känner sig pressade att göra samma". Detta sagt: Prisjakt har ett Asus 10Gbit-kort för 1100 spänn just nu, och Intels egna för 1600. Med tanke på vad de här processorerna kostar kanske man kan betala de pengarna om man absolut vill ha den funktionen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Intel har nätverkskort som stöder det. Ser ut som om de först med 10Gbit-stöd lanserades hösten '09, för jämt 10 år sen. Svaret är således "när AMD lägger in det så att Intel känner sig pressade att göra samma". Detta sagt: Prisjakt har ett Asus 10Gbit-kort för 1100 spänn just nu, och Intels egna för 1600. Med tanke på vad de här processorerna kostar kanske man kan betala de pengarna om man absolut vill ha den funktionen.

Jag vill inte köpa ett separat nätverkskort, jag använder gärna det inbygga nätverkskretsen på moderkortet.
Mitt moderkort har 1 Gbit/s, och min router stödjer inte mer än så. Så 10 GbE är egentligen oviktigt för mig, men det vore iaf något om de iaf kunde erbjuda det för då hade dom iaf någonting att erbjuda. Jag känner inte att Intel har någonting att erbjuda för tillfället, ingenting som lockar mig.
Eller så kunde dom ha open source firmware, UEFI eller någonting. Senaste gången Intel presenterade något nytt som inte var ompaketerat var ju Skylake för många år sedan, och ärligt talat så var det inte mycket mer lockande än Broadwell eller Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fortfarande 14nm och proportionerligt högre TDP talar väl emot det? Vad har jag missat?

Okej, någonstans missuppfattade jag detta som att Cometh Late skulle vara 10nm.
Men jag håller inte med om "proportionerligt högre TDP":

  • Core i7-9700: 8c/8T, 3,0 GHz, 65 W.
    Core i7-10700: 8C/16T, 3,0 GHz, 65 W.
    Klämt in HT utan att öka TDP!

  • Core i9-9900: 8C/16T, 3,1 GHz, 65 W.
    Core i9-10900: 10C/20T, 3,0 GHz, 65 W.
    Ökat beräkningskapaciteten med ~20% utan att öka TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Okej, någonstans missuppfattade jag detta som att Cometh Late skulle vara 10nm.
Men jag håller inte med om "proportionerligt högre TDP":

  • Core i7-9700: 8c/8T, 3,0 GHz, 65 W.
    Core i7-10700: 8C/16T, 3,0 GHz, 65 W.
    Klämt in HT utan att öka TDP!

  • Core i9-9900: 8C/16T, 3,1 GHz, 65 W.
    Core i9-10900: 10C/20T, 3,0 GHz, 65 W.
    Ökat beräkningskapaciteten med ~20% utan att öka TDP.

Den TDP som de skriver kommer som vanligt vara långt ifrån sanningen om man ska försöka få ut lite prestanda ur dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?