Permalänk
Medlem

Fiber in i rack

Kommer att få fiber via ip-only i en förhoppningsvis inte allt för avlägsen framtid. De har varit här och kollat och vi är överens om att de ska dra fibern rakt in genom källarväggen istället för att sätta upp en fasadbox. Tror de kommer att sätta upp en sådan här box på insidan av väggen där fibern kommer in.

Har tänkt smälla upp en 19" väggmonterat rackskåp över det, men har börjat fundera på att det borde finnas en snyggare lösning än deras box.

Hade man t.ex kunnat få fibern terminerad i någon form av fiber patchpanel, där man sen skulle kunna patcha vidare det till sin egen utrustning?

Jag tänker då typiskt att jag skulle koppla det vidare till en Unifi router med en SFP modul för fibern. (USG Pro 4 om inte UDM Pro hinner släppas innan det är dags)

Är det någon som gjort något liknande? Killen som var här och kollade verkade flexibel, men hade inte hunnit få alla de här ideérna då. Men så länge man själv köper in rätt utrustning kanske de kan terminera fibern i patchpanelen istället?

(Det måste väl vara ungefär så här alla större företag löser det, inte har man fibern terminerad i någon liten box med inbyggd media omvandlare?)

Permalänk
Medlem

Nja, vi har Telia som dragit in vårt WAN. Där är det samma princip som hemma. In med fibern i lev. utrustning och sen ut med koppar eller fiber till valfri utrustning som du själv ombesörjer.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Fibern har en SC kontakt i fibernfördelaren, du kan enkelt använda en SC dubbelhona och bara patcha in den i en panel i skåpet.

Permalänk
Medlem

Fibern är terminerad i dosan till höger. Jag har det så hemma med och har plockat bort stadsnätets mediaomvandlare och ersatt med SFP router. De kommer garanterat terminera fibern innan mediaomvandlaren annars blir det jobbigt vid byte.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Jag tolkade honom som att det bara är den vänstra boxen de skulle sätta upp, men får jag bara en sådan box som till höger i bilden så kan jag såklart koppla vidare fiberpatchkabeln till valfri utrustning.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick min fiber precis som du.

Jag monterade en köksskåp från ikea runt själva utrustningen och valde ett skåp som gjorde att jag fick plats med ett litet rack också. Blev rätt ok.

Permalänk
Medlem

Det du söker är en ODF. Tveksamt om de vill göra det men du kan ju höra. Sen är det väl också svårt att köpa som privatperson.

Permalänk
Rekordmedlem

Fibern är svetsad i den högra lådan och det går en patchfiber till den vänstra som innehåller omvandlaren och en managerbar switch.
Personligen så hade jag inte velat hoppa över utrustningen från nätoperatören för det finns ingen prestanda att vinna utan det ökar bara kostnaden och omöjliggör att få hjälp om det strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är bilden en exempelbild på hur det ska se ut eller din faktiska installation?

Permalänk

Ska du köra egen utrustning bör du kolla vad Vlanet som internet går på heter, olika vlan för internet, telefoni & tv. du måste ha samma vlan konfat i din utrustning annars lär det vara rätt dött. Går säkert att googla fram namnen eller fråga leverantören.

edit, det fanns en tråd här på SWEC såklart: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467922-ip-only-vlan-i...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Fibern är terminerad i dosan till höger. Jag har det så hemma med och har plockat bort stadsnätets mediaomvandlare och ersatt med SFP router. De kommer garanterat terminera fibern innan mediaomvandlaren annars blir det jobbigt vid byte.

Ok, då borde jag inte behöva oroa mig, för den lilla lådan ser inte ut att ta upp någon direkt plats utan kan få sitta på väggen i racket utan att det stör.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Ett exempel, har ingenting gjort ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fibern är svetsad i den högra lådan och det går en patchfiber till den vänstra som innehåller omvandlaren och en managerbar switch.
Personligen så hade jag inte velat hoppa över utrustningen från nätoperatören för det finns ingen prestanda att vinna utan det ökar bara kostnaden och omöjliggör att få hjälp om det strular.

Hade deras utrustning varit gjort för rackmontering hade jag gärna använt den, för du har säkert helt rätt i vad du säger.

Men om jag ska sätta rackskåpet utanpå den inkommande fibern för att skydda den blir det konstigt med lådor som måste sitta på väggen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Det du söker är en ODF. Tveksamt om de vill göra det men du kan ju höra. Sen är det väl också svårt att köpa som privatperson.

Köpa verkar ok, hittade den här:
https://www.fs.com/de-en/products/12482.html

Men om de vill installera är såklart en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Det som vi har är att vi har ett hål i väggen där fibern kommer ut, där är en liten bit fiberkabel lindat i en cirkel. Sen är den terminerad in i ett hål, där efter så har vi ett fiberuttag som är kopplat med hane-hane(likadan ev. som gulblå kablen på bilden) till en fiberswitch/omvandlare till ethernet. Den omvandlaren/fiberswitchen och kablen har jag personligen bytt ut flera gånger till olika modeller utan problem.
Wexnet stadsnät.
Var bara försiktig så du inte pillar på fiberkablens ändor..

Kan rekommendera att kolla här: https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/flytta-fibe...

Det scenariot i länken ser nästan identiskt ut till det du beskriver.

Edit: Vi har SC till SC kabel.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Så egentligen skulle jag kunna fråga installatören om de kan tänka sig att terminera fibern i en ODF i mitt rack, och sen kan jag använda deras media omvandlare och bara låta den ligga på en hylla i racket. (och ev. byta ut den mot en SFP modul rakt in i routern i framtiden)

Permalänk
Medlem

Mitt mål är alltså att hålla allt inuti racket för att ha all utrustning samlad och skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så egentligen skulle jag kunna fråga installatören om de kan tänka sig att terminera fibern i en ODF i mitt rack, och sen kan jag använda deras media omvandlare och bara låta den ligga på en hylla i racket. (och ev. byta ut den mot en SFP modul rakt in i routern i framtiden)

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så egentligen skulle jag kunna fråga installatören om de kan tänka sig att terminera fibern i en ODF i mitt rack, och sen kan jag använda deras media omvandlare och bara låta den ligga på en hylla i racket. (och ev. byta ut den mot en SFP modul rakt in i routern i framtiden)

Deras installatör kommer troligen behöva följa vissa regler för hur installationen skall se ut. De kommer därför troligen neka dig att svetsa i en ODF som du äger. Jag har själv varit inne på samma spår - men kommit fram till att det är bättre att de sätter upp en liten skarvdosa - sen om du vill ha den fram till en panel så finns det SC-kontakter att sätta i keystone paneler.

Dvs så föreslår jag:

Inkommande fiber -> vit väggdosa -> patch -> SC/SC skarvstycke (keystone) -> patch -> önskad utrustning.

Permalänk

Fiberuttaget tillhör nätägaren.
Patchkabeln och omvandlaren tillhör i regel kommunikationsoperatören.

Det är olyckligt att det finns nätbutiker och personer som tipsar privatpersoner att röra utrustning som dom själva får bekosta felsökning och rengöring på om dom smutsat ner kontakter eller bryter av fibern.

Lyssna med nätägarens representant och hör med dom om det är okej att montera en ODF/box för stativ istället. Om stativet sitter på plats så blir det i regel lättare jobb för teknikern, som då kan svetsa in fibern och sedan rulla ihop kabeln och fästa boxen i stativet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som fibertekniker och en del åt IP-Only. Eftersom IP-Only inte direkt har någon "standard" så beror det lite på vart i landet du bor / vilken projektledare som driver er fiber. Lösningen med en ODF i ett stativ är absolut snyggast och bäst (även simpelt för en tekniker att byta/svetsa/installera fiber i).

Jag själv har aldrig varit med om att en kund har frågat om jag kan svetsa in det i en ODF istället för ett fiberuttag (det som är till höger på din bild), men jag tvivlar på att nätägaren skulle gå med på den lösningen för deras installation. Fiberuttaget är ju framtaget av dem för att de vet att det fungerar och för att kunna ge garantier från deras håll.

Vanligtvis när kunder har rack uppsatta, så har de en "fast hylla" där exempelvis en router skall kunna stå / ligga på, och den hyllan har vi då skruvat fast fiberuttaget "liggande" ner med sling av duct/slang bakom, så att man kan dra fram / skjuta bak hyllan utan att någonting skadas.

Mediaomvandlaren/CPEn som IP-Only kör med är densamma (Inteno), men fiberuttagen kan se lite olika ut.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Har du någon bild att dela med dig av? Kul att se hur det ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att du bör låta nätägarna installera i det fiberuttag de vill ha, och behåll deras fiberomvandlare (även om du ämnar byta ut den framåt). Blir det någon driftstörning är det mycket enklare att återställa till deras "original", och du slipper diskussioner om huruvida det är din ODF som orsakar något strul eller ej. Om du dessutom ska flytta i framtiden eller ta ner och byta racket, så är det enklare om du inte gjort en fast fiberinstallation i racket.

Jag hade gjort så här:

- Låt installatören installera fiberuttaget i närhet av racket.
- Köp en färdigterminerad fiberkabel av en lämplig längd, plus en Keystone-panel och Keystone-modul för LC/LC. (T.ex. en sån här: https://www.dustin.se/product/5011074284/keystone-lc-singlemo...
- Dra den färdigterminerade kabeln mellan fiberuttaget och din patchpanel. Du kan sedan koppla en till kabel från denna keystone-modul till din ändutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

@MickeBoy: Har du någon bild att dela med dig av? Kul att se hur det ser ut.

Hej!

Såhär såg det ut när skåpet var monterat

Nu har vi mer grejor i skåpet och det har inte blivit riktig ordning ännu.

Bilderna blev roterade här, men ser rätt ut direkt i webläsaren.

http://www.bilddump.se/bilder/20191123065808-213.67.70.64.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20191123065720-213.67.70.64.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20191123070151-213.67.70.64.jpg

Routern sitter monterat på den bakre väggen i skåpet och hyllplanet har jag sågat av lite i bakkant för att kunna ha det placerade framför konvertern och routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Routern sitter monterat på den bakre väggen i skåpet och hyllplanet har jag sågat av lite i bakkant för att kunna ha det placerade framför konvertern och routern.

Är det inte en tjänstefördelare du har på bakväggen, den vita lådan är väl ingen router ?
Vad är det för modell ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte en tjänstefördelare du har på bakväggen, den vita lådan är väl ingen router ?
Vad är det för modell ?

På bilden så ser man endast tjänstefördelaren. Routern sitter till höger om den nu när anläggningen är tagen i drift, men det syns inte på bilden och det var menat för de som undrade vart den fått plats någonstans.

Jag har öppen fiber från telia, men det är för mycket grejor i skåpet nu för att kunna läsa ut någon modellbeteckning.