Microsoft Edge begraver sista arvet från Internet Explorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Edge begraver sista arvet från Internet Explorer

Microsofts webbläsare Edge lanseras skarpt i januari 2020 med ny ikon, och nästan inget arv kvar från Internet Explorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Microsoft Edge och har försökt använda den ett par gånger. Men tyvärr verkar den av någon konstig anledning inte fungera så bra med Facebook. Sidan hänger sig och är extremt seg.
Sedan var det något bekymmer med YouTube också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

På ett sätt så är det smidigt för utvecklare att Microsoft, Apple och Google använder samma webbläsare i grunden. På ett annat sätt så blir det förmodligen lite tråkigare och fattigare med en enda webbmotor som nästan totalt dominerar marknaden, med troligtvis mindre innovation och utveckling som följd.

Saknar varken gamla IE6 (Trident) eller gamla Netscape, men Edge var inget tekniskt dåligt försök (problemet var att marknaden redan innan standardiserat på Chromium).

Det sagt kommer jag nog fortsätta köra Chrome (som jag huvudsakligen kört de senaste 10 åren).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det låter ju faktiskt väldigt bra med funktioner som är anpassade för företag men känner samtidigt att webbläsare är lite som operativsystem på mobilen. Man byter inte jättegärna ifrån det man är van med.

I alla fall inte jag. Har prövat FF, Opera, Edge och inget känns "rätt" efter att jag kört med Chrome sen typ hösten -08.

Permalänk
Medlem

Ok, då var det dags igen att agera betatestare åt MS
Ska bli intressant och se hur de löser integration mellan sina tidigare insticksmoduler och click-to-run applikationer som Chrome och andra inte stödjer. Något säger mig att det finns en hel del utvecklare därute som inte längre kan gömma sig bakom IE längre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Då jag enbart använt Chrome senaste tiden och före Firefox.

Kan jag förstå varför Edge behöver en uppdatering för att locka tillbaka mer användare som kan bli nyfikna på nytt och fräscht.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En sak. Förr när "Explorer byggdes in i Windows" så är ju Firefox idag förinstallerat i de flesta Linux distar... Visserligen är Linux gratis men ger Firefox stor fördel på den plattformen vs andra webbläsare än bara Internet Explorer/Edge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Läsarna verkar bli mer och mer "bloatade" och pådyvlar oss en massa funktioner vi inte har bett om.
Får se hur nya Edge funkar, jag tänker defintivt ge det en chans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har använt Chrome som primär browser i många, många år.
(även om det är dumt att sälja sin själ till Google ?)

Och har de senaste halvåret ungefär börjar använda Edge som en sekundär browser, och den är fasen inte dum alltså! Speciellt sedan de ändrade om kärnan till att baseras på chromium så finns det nästan ingen anledning att titta snett på Edge / Micorsofts lösningar längre...

Men sedan är det ju även det klassiska - man gör man som brukar/är van.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

OT: Någon som vet hur man helt kan undvika Edge? Stör mig lite på att F1-knappen och liknande funktioner kan ta en till hjälpsida online fast genom Edge.

Har försökt lösa detta förr men utan lyckat resultat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag använder nästan uteslutande Chrome, då den upplevs av mig som rappare och allmänt mer responsiv. Nästa Edge är väl baserad på Chromium(?) så skillnaden kommer väl vara mest kosmetisk, alternativt om Microsoft petar in lite egna features. Men idag har jag allt jag behöver och lite till i Chrome.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På ett sätt så är det smidigt för utvecklare att Microsoft, Apple och Google använder samma webbläsare i grunden. På ett annat sätt så blir det förmodligen lite tråkigare och fattigare med en enda webbmotor som nästan totalt dominerar marknaden, med troligtvis mindre innovation och utveckling som följd.

Saknar varken gamla IE6 (Trident) eller gamla Netscape, men Edge var inget tekniskt dåligt försök (problemet var att marknaden redan innan standardiserat på Chromium).

Det sagt kommer jag nog fortsätta köra Chrome (som jag huvudsakligen kört de senaste 10 åren).

Skickades från m.sweclockers.com

Apple kör webkit i Safari.

Tråkigt att chromium blir så dominerande tycker jag, nu kommer Google ha ännu större chanser att trycka in det de vill ha i standarden.

Permalänk
Medlem

Kört FF och Chrome sen man gick ifrån IE6, ser det ganska osannolikt att jag byter till nya Edge, men prova på gör man nog,
Testade på Edge när windows 10 var helt färsk och det gav ingen mersmak alls, på den tiden var den väldigt handikappad, så den är inte rörd sen dess, utom kanske startat den av misstag nån gång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nya Edge är helt perfekt på min Surface Pro. Bättre touch support än de andra webbläsarna så just på en surfplatta så är valet av webbläsare lätt!
Hoppas flera kommer testa den!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Då är det bara Mozilla kvar som kör med egen motor.
Värt att tänka på att Chrome, Edge och Safari utvecklas av vinstdrivande företag, endast Firefox utvecklas av en icke-vinstdrivande stiftelse med mål att stärka integriteten på webben.

Chrome utvecklas av Google som är ett reklamföretag.

För övrigt så ryktas det om att Microsoft Edge kan komma till Linux.

Permalänk
Medlem

Att ikonen varit snarlik gamla Internet Explorer är ju en bidragande orsak till att en hel del hemanvändare kommit in på Edge. Att ändra ikonen leder i bästa fall till förvirring på den fronten, och sannolikt till ett visst tapp av användare. Det gamla Edge kanske ligger kvar ett tag iofs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare blir det skönt med en färre webbläsare att bry sig om. Edge saknar fortfarande en hel del saker som alla övriga har

Skrivet av hallonskalle123:

För övrigt så ryktas det om att Microsoft Edge kan komma till Linux.

Kanske, de har dock inte ens en beta/dev/canary-version till Linux. Så det lär nog dröja om så är fallet.

Permalänk
Proffsmoddare

Synd. Gillar Edge, men då de byter till blink-motorn så glöm det. Ser ut att förbli Firefox för all framtid för min del.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv

Har gått från Crome till Firefox, tycker den är snabbare och enklare och man kan lätt ställa in blockering av trackers kakor och fingerprints.
Har Crome installerat men jag har i stort sett slutat använda den, kör firefox på mobil och läsplattan också.

Permalänk
99:e percentilen

Det sägs att tiden läker alla sår, och det kommer nog dröja ännu ett tag innan undertecknad helt kan förlåta den oändliga sammanlagda frustration som Internet Explorer och Edge ställt till med för världens webbutvecklare genom åren. Det går ju knappt att läsa om en enda liten CSS-egenskap eller DOM-metod utan att det ingår en disclaimer om att IE/Edge inte stöder den eller implementerar den på fel sätt. Hela alltet förvärras förstås av att företag, skolor och dylikt alltid envisas med att använda IE och endast IE.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Visst. Trevligt att Microsoft går över till Chromium, men det bästa vore om de bara kastade in handduken och gav upp drömmen om webbläsare.

Gråter lite när jag tänker på alla tiotusentals utvecklar-timmar som runnit bort på grund av Internet Explorer.

Den dagen de ger upp stödet för IE11 kanske jag förlåter dem. Kanske.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o testa, nuvarande Edge är så förbannat seg på det mesta.

Använder Edge till 1 sak, Netflix då jag avskyr appen och chrome netflix fungerar fortfarande inte som det ska.

Undrar om nya Edge kommer fungera med netflix dock, då det baseras på chromium, eller om man tvingas använda appskiten framöver.

Permalänk
Medlem

Kör bara Edge på datorn i vardagsrummet pga 4k stödet i netflix/youtube.

Permalänk
Medlem

Har lämnat chrome och gått över till brave, dock bara använts i några veckor men gillar deras integritets tänk! Men ska testa Edge när den släpps skarpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Har i år lämnat Chrome och helt gått över till Firefox. Tycker det är en fruktansvärt bra webbläsare som är en bra konkurrent till googles webbläsardominans. De har liknande eller bättre features på alla plan jag har brytt mig om. Sedan har jag kört lite olika sökmotorer som duckduckgo & Qwant för att testa konkurrenterna till google där. Kör just nu Qwant och tycker det fungerar helt ok. Tyvärr inte 100% men oftast hittar jag det jag söker efter.

På jobbet är jag tyvärr tvingad att köra IE, då det program jag använder till 95% av tiden enbart funkar 100% i IE...funkar knappt i Edge ens.
Får se hur det blir nu när alla utom FF kör Chromium om webprogrammet som vi kör på jobbet även utvecklas till 100% för Chrome, nya Edge osv.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Tycker firefox är bäst men har fått gå över mer å mer till Chrome eftersom deras translator fungerar så mkt bättre än alla plugin jag testat till Mozilla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av redjy:

Har lämnat chrome och gått över till brave, dock bara använts i några veckor men gillar deras integritets tänk! Men ska testa Edge när den släpps skarpt.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för tipset, visste inte att Brave fanns, kan man vitlista siter så de inte blockar vissa siter?
jag vill ju tex inte blocka SweClockers, så den vill jag ju på något sätt Vitlista

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@WDac: Det går att vitlista sidor som man vill stödja tex sweclockers och fz 😊

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En sak. Förr när "Explorer byggdes in i Windows" så är ju Firefox idag förinstallerat i de flesta Linux distar... Visserligen är Linux gratis men ger Firefox stor fördel på den plattformen vs andra webbläsare än bara Internet Explorer/Edge.

Jag tror att den stora lagmässiga skillnaden är att man inte får utnyttja sin dominerande ställning på marknaden. Linux har väl ungefär 5% av marknaden (och de olika distarna än mindre), det kan vara skillnaden...

Permalänk
Medlem

Om Google lägger till extension manifest V3 i Chrome kommer jag byta till Edge.
Om Edge också får samma skit genom Chromium då blir det Firefox för min del.