Red Dead Redemption 2 – den stora tråden

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av loevet:

Jag har dessvärre tagit kväll för att valla syskonbarn så det är @JonasT och @Kenneth som bränner midnattsoljan med testerna. Dessa tappra själar!

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas att de får sig en rejäl sovmorgon, det har de förtjänat!

Kanske syskonbarnen skulle tycka det vore skoj att spela något spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

@loevet Hur ser det ut att med att rendera i lägre upplösning? Finns det något alternativ för dynamisk upplösning? Kan man ställa ner intern upplösning och köra med någon hyfsad in-engine uppskalning samtidigt som UI etc renderas i native res osv? Hoppas att det finns något bra sätt att köra spelet i lägre upplösning för att slippa mata skärmen med en icke native upplösning för att få ut prestanda på det sättet.

Det finns alternativ för resolution scaling med fördefinerade steg där 0.5x är det lägsta och 2.5x är det högsta. I mitt fall kör jag 3840x2160 upplösning, och kör resolution scale på 0.667 för då får jag ca 1440p (1440/2160 =~ 0.666) medans all text och HUD och UI är i fin 2160p

----------------------------------

I övrigt har jag fastnat för dessa inställningar:
- Resolution: 3840x2160
- Texture quality: Ultra
- Resolution scale: 0.667
- Vulkan
- Allt annat på lägsta!

Jag tycker spelet ser jäkligt snyggt ut ändå och flyter på bra.

Provade olika resolution scale i benchmark och fick dessa averages på datorn som är i min sig (8700K + 1080Ti):
0.5 (1080p): 119 fps (har Vsync på 120hz så hade säkert gått högre)
0.667 (1440p): 106 fps
Off (2160p): 63 fps

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, men GTA passade ju riktigt bra med tangentbord och mus.
Jag körde iofs igenom hela spelet i förstaperson, föredrar du tredje?

Jo, förstapersonsvyn fungerade bra bortsett från bilkörningen då förstås. Bilspel kör jag alltid i tredjepersonsvy.

Permalänk
Medlem

Ligger på 60+ fps nu med endast ett 1080 (65 i sektionen i början, 60-100 lite senare), rätt många på medium, sedan high och ultra. Låste upp sektionen där nere så man kunde dra upp på specifika detaljer så som gräs, träd som annars hänger med de primära inställningarna.

Sådant som har med reflektioner/vatten/mirror att göra verkar vara en 1080 dödare.

Vore ju inte helt fel med SLI i framtiden så man kan dubbla grafikinställningarna.

Permalänk
Medlem

bitdefender orsakade ctd för mig:

lägg till rdr2.exe i listan med exceptions
protection -> advanced threat control -> settings -> excepted applications.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ligger på 60+ fps nu med endast ett 1080 (65 i sektionen i början, 60-100 lite senare), rätt många på medium, sedan high och ultra. Låste upp sektionen där nere så man kunde dra upp på specifika detaljer så som gräs, träd som annars hänger med de primära inställningarna.

Sådant som har med reflektioner/vatten/mirror att göra verkar vara en 1080 dödare.

Vore ju inte helt fel med SLI i framtiden så man kan dubbla grafikinställningarna.

Att skruva lite manuellt kan gör underverk!
Får se vad optimeringsguiderna kommer fram till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ligger på 60+ fps nu med endast ett 1080 (65 i sektionen i början, 60-100 lite senare), rätt många på medium, sedan high och ultra. Låste upp sektionen där nere så man kunde dra upp på specifika detaljer så som gräs, träd som annars hänger med de primära inställningarna.

Sådant som har med reflektioner/vatten/mirror att göra verkar vara en 1080 dödare.

Vore ju inte helt fel med SLI i framtiden så man kan dubbla grafikinställningarna.

Average på 70Fps - 1440P HDR allting på High.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Att inaktiveraAV fixade crasch-felet för mig. Sen åkte jag på freezelagg-fenomenet med en gång som jag inte blir av med. Flyter på ok och sen fryser det 3 sekunder för att sen flyta på bra igen. Har medelinställningar och dator i sign.

Lurkar lite i tråden. Jag uppgraderade till senaste Nvidia drivers och fick direkt den typen av fryslagg i Rise of the tomb raider. Hittade ett ställe där jag kunde replikera felet där jag inte hade haft det tidigare.

Återinstallerade mina gamla 419.67 och allt fryslagg som varade 1-3 sekunder varje gång något skulle laddas in var borta.

Så nu är det åter sömlöst spelande. Kanske inte har något med frysproblemen i RDR2 att göra förstås, men värt att testa en äldre drivrutin.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av akademie:

@SwedZi: Känns väldigt konstigt i third person, Provade mixtra med mus inställningarna.. Men känns likadant

Har för mig det var samma på konsol? Var det inte detta spelet som hade nå staplar som var ologiskt hur dom skulle stå för att vara mer direkt ä 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av lybo:

Sitter på samma Specs och får samma resultat.

Ligger runt 75 med lite sänkta saker

Finns ju miljard settings

Skönt att man inte var ensam man är ju van att kunna ställa allt på ultra och fire and forget!
ändrade till balanced och fick 108 avg i benchen, så ska testa runt lite! säg gärna till om du hittar någon fpsdödare så gör jag detsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det finns alternativ för resolution scaling med fördefinerade steg där 0.5x är det lägsta och 2.5x är det högsta. I mitt fall kör jag 3840x2160 upplösning, och kör resolution scale på 0.667 för då får jag ca 1440p (1440/2160 =~ 0.666) medans all text och HUD och UI är i fin 2160p

Ah tack så mycket för informationen! Väldigt bra om de har en ordentlig implementering om det nu är tungdrivet. Hur känns skalningen? Överdrivet suddig eller helt ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men åh! Har tagit några timmars paus då det krånglade att komma in förut. Nu? Exakt samma! Launchern kraschar bara! Kan jag göra något?!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Till er med fryslagg, rotade lite på reddit och fick rekommendationen att installera en cpu-limiter. Brukar inte vilja installera program hej vilt, men idag behövde jag spela.

Jag ströp min CPU med endast 5% och har inte haft ett endaste fryslagg på över en timme.

Spelar på en 4690k med ett 980ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att skruva lite manuellt kan gör underverk!
Får se vad optimeringsguiderna kommer fram till.

Ja det vart väll rätt så ok resultat till slut, med tanke på den pinsamma grafikkraften det körs på. Ser ju en hel del bättre ut än de förinställda nivåerna med bättre prestanda dessutom.

Är ju lite sugen att handla ett 2080Ti på lunchen i morrn (mer idiotiskt än att vänta till Black Friday tillomed), men försöker övertala mig själv att vänta till Ampere. 2x1080 är ju inte illa pinkat när de fungerar och hamnar ju faktiskt runt ett 2080Ti i många fall. Skulle ju suga lite om man nyss hade skruvat i nya kortet i burken och sen står det "RDR2 får stöd för SLI" så fort man startar webbläsaren.

Det va länge sedan jag behövde pilla på inställningar, förr var det endast Ultra @ 8xMSAA...

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Så! Nu är vi glada igen och fortsätter att spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirrimango:

Till er med fryslagg, rotade lite på reddit och fick rekommendationen att installera en cpu-limiter. Brukar inte vilja installera program hej vilt, men idag behövde jag spela.

Jag ströp min CPU med endast 5% och har inte haft ett endaste fryslagg på över en timme.

Spelar på en 4690k med ett 980ti.

Intressant, kan du beskriva lite mer ingående hur du gick tillväga. Vilket program använde du och hur? Har aldrig provat nåt sådant 🤓

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara så där välpolerat för PC. Men det får man väl acceptera med en liten indie studio som Rockstar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Verkar inte vara så där välpolerat för PC. Men det får man väl acceptera med en liten indie studio som Rockstar.

Skickades från m.sweclockers.com

Opolerat hur? (din hårdvara?)
Min R* launcher krashar direkt så jag vet inget.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Intressant, kan du beskriva lite mer ingående hur du gick tillväga. Vilket program använde du och hur? Har aldrig provat nåt sådant 🤓

Använde mig av ett program som hette BES, Battle Encoder Shirasé. Tryckte target, valde RDR2-processen, valde limita med 5%.

Valde att inte berätta vilken program det var i mitt första inlägg då jag inte har större erfarenhet av detta programmet. Använd på egen risk.

Permalänk
Medlem

Blev en refund! Alldeles för dåligt flyt i spelet tycker jag! Allt nere på low och når sällan stabila 100 fps! Ser inte värst snyggt ut heller tyvärr. Väntar några månader och ser vad som händer!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Inaktiv

Bortsett från krånglen att få igång spelet inledningsvis har min ca timme spenderat in-game nu ikväll varit smärtfri. 3440x1440 med föreslagna inställningar, har inte bemödat mig att ändra mer än att inaktivera vsync och öka till 16x AF (varför envisas så många spel med 4x?). Ligger runt 60 FPS men är osäker vilket API som används. Synd hela kvällen gick åt innan jag kunde spela bara, men ingen brådska då jag spelade igenom spelet när det släpptes första gången.

Hoppas ni andra får trevliga speltimmar framför er! Själv kommer jag njuta extra då jag inte känner behovet av att pressa mig fram genom storyn. Vilket det bitvis blev då förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om 10 år: "Men klarar den RDR2?"

Och ändå har det inte ens raytracing implementerat. Tänk att halvera frameraten ytterligare. 8fps på ett 2080ti - då lär det tar mer än 10 år innan det är spelbart
Tur att man tycker just det här spelet är astråkigt (la ner RDR1 på PS3 efter 10timmar körning - kanske kommer skaffa 2an till PS4 när priset går under 200 och ge det en chans)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon5930:

Bortsett från krånglen att få igång spelet inledningsvis har min ca timme spenderat in-game nu ikväll varit smärtfri. 3440x1440 med föreslagna inställningar, har inte bemödat mig att ändra mer än att inaktivera vsync och öka till 16x AF (varför envisas så många spel med 4x?). Ligger runt 60 FPS men är osäker vilket API som används. Synd hela kvällen gick åt innan jag kunde spela bara, men ingen brådska då jag spelade igenom spelet när det släpptes första gången.

Hoppas ni andra får trevliga speltimmar framför er! Själv kommer jag njuta extra då jag inte känner behovet av att pressa mig fram genom storyn. Vilket det bitvis blev då förra året.

Gissar att det är Vulkan då. Vad vi har märkt än så länge så verkar det vara Default API som sätts när spelet startas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

*tråd rensad*

Så! Nu är vi glada igen och fortsätter att spela

Ärlig fråga; får man inte klaga om man har problem med spelet i den här tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ärlig fråga; får man inte klaga om man har problem med spelet i den här tråden?

Jo vi får diskutera problem om spelet.
Men inte dra det till chattkonversationer eller bråka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Gissar att det är Vulkan då. Vad vi har märkt än så länge så verkar det vara Default API som sätts när spelet startas.

Tog en titt i Experience och där verkar inte API listas. Men som någon innan nämnde, alla inställningar rekommenderas av Nvidia sjukt lågt. Hade inga problem med de jag hade som standard direkt, även om jag föredragit att ligga runt 90 FPS än 60Hz förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Gissar att det är Vulkan då. Vad vi har märkt än så länge så verkar det vara Default API som sätts när spelet startas.

Kan det vara därför launchern krashar?
Varför väljer man inte DX11(dx12) som default? Verkar konstigt...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon5930:

Tog en titt i Experience och där verkar inte API listas. Men som någon innan nämnde, alla inställningar rekommenderas av Nvidia sjukt lågt. Hade inga problem med de jag hade som standard direkt, även om jag föredragit att ligga runt 90 FPS än 60Hz förstås.

Du borde se det i spelets grafikinställningar. Under "Advanced settings" som är låst som default.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Fulci:

Ärlig fråga; får man inte klaga om man har problem med spelet i den här tråden?

Jo, det är helt okej. Förhoppningsvis får man tips på lösningar också.
Det jag rensade bort handlade inte så mycket om spelet utan några som missförstod varandra, som man enkelt gör i textform.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Du borde se det i spelets grafikinställningar. Under "Advanced settings" som är låst som default.

Stämmer! Och det var Vulkan även här. Intressant att se om det märks någon skillnad. Andra Nvidiaanvändare nämnde grafikfel med Vulkan tidigare men jag märkte inget under min ca timmes spelande.