Permalänk
Medlem

Hjälp med att överklocka 9700k

Hej SweClockers,

Jag har nyligen köpt en i7 9700k med standard klock på 3,5GHz och jag tänkte ta upp den till 5GHz med hjälp av denna guide. Jag förstår att varje chip är olika så jag testade dem inställningarna som MSI rekommenderade. CPU Ratio la jag på 50, Ring Ratio på 47 och sedan CPU Core Voltage till 1,370V.
CPU Clock Speed var på 5GHz under 0-30% load men så fort jag stress testade den med Prime95 eller Cinebench R15 så throttla den ner till 4,2GHz (100% load). Temperaturerna kom upp till 90 under en period men var under den mesta tiden på 75-85C (mätt med Core Temp 1.15.1).

Jag gick sedan in i BIOS igen för att sänka voltagen, gick ner till 1,320V då dem rekommenderade att jag sänkte med 0,05. Körde Prime95 igen och efter ~5 minuter så gick temperaturerna upp till 100C och CPUn ner till 3200MHz vilket var väldigt konstigt. CPUn har idle temps på ~35-45C oavsett om den är på stock eller OC inställningar.

Jag har sen dess återställt alla OC inställningarna (förutom XMP) och nu så kör jag på stock hastigheter. Om någon har en ide på hur jag kan lösa detta så dela med er gärna. Tack!

Setup:
CPU: Intel i7 9700k
CPU Kylare: NZXT Kraken x62
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING PLUS
GPU: MSI RTX 2070 GAMING 8GB
RAM: Kingston HyperX 16GB DDR4 3200MHz
PSU: Corsair RM650

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att du kan uppnå 5ghz med det kortet utan att aktivera advaced OC i BIOS. Jag sitter själv på ett MSI Z390 å blev tokig på tempsen när ja testade. Sen prövade jag bara att ändra multipliern till CPUn å ändrade spänningen (Det kan du göra utan att vara inne i Advanced OC). Kommer dock inte ihåg till vad. Ska kolla det när ja kommer hem.

Det jag märkte då är att du får en OC på ALLA kärnor å tempsen blev mycket trevligare. Har inte hunnit göra några tyngre benchmarks än men det fungerar riktigt bra till spel iaf.

Sitter också med en X62

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

1,37V och 5 GHz på 9700K och en max stresstest skapar massor av värme troligen runt 175-200W. Det du ser där i värme är typ normalt. Men tänk på följande.

**35-45 grader vid idle tycker jag låter mycket. Jag har ingen erfarenhet av AIO kylare. Kör custom vatten lösning. Frågan är hur bra kontakt den har mot CPU egentligen.
**Varför är det konstigt att CPU trottlar runt 100 grader? Det är ju så dom fungerar.
**Prime 95 i 5 minuter är väldigt mycket värme på kort tid för kylaren att ta han om. I praktiken kommer det inte bli något problem för normalt PC användaden under 5 minuter generera en bråkdel av den värmen.

Personligen har jag en 9700K. Den går att köra i 5GHz med 1,37v. jag klarar hålla den strax över 80 grader, men jag har dyr kyllösning och jag har mycket erfarenhet. Men jag har valt att köra den på 4,8GHz med adaptiv stänning -0,04v. Prestandan sjunker med 4% (mot 5GHz) och värmen minskar med 50%. Det kan vara något att fundera på också så man får lite perspektiv på det man håller på med.